I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att skriva en egen låt

Vår Hiphop - Emceeing

2009-06-14 23:59

Att skriva en egen låt

Hejsan!
Jag har funderat ett tag på att börja skriva egna låtar. Jag vänder mig nu till er erfarna låtskrivare. Vad ska man tänka på när man skriver en låttext? Vad är viktigast att få med?
Tacksam för svar!

(Inlägget flyttat av från svensk hiphop Oracle 2009-06-15 07:50:22)

Producent

2009-06-15 02:07
Det där är nog inget som någon kan svara åt dig, du skriver ner det du vill få sagt, right?

2009-06-15 15:14
Det enda du behöver kunna är olika tekniker i textskriveri, hur du fångar dina läsare, sen spelar det inte någon roll vad du skriver om, bara du brinner för ämnet.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-06-15 23:05
word på konstigt på ett sätt .. det blir bäst om du skriver exakt vad du känner, men du måste endå bygga upp dina texter på ett bra sätt ..

inte bara, typ ..

jag är kär
du är där
jag är här

om du hajjar, du måste lägga ner arbete på texten osv ..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-15 23:10
sen är en sjukt viktig punkt rimmen. Trångsynt som jag är tittar jag inte ens på en text som inte innehåller flerstavsrim, och jag tror att många gör likadant.
Blunted in stockholm

2009-06-15 23:36
sen vill ja säga rakt emot gussti, visst är en text bättre med schyssta flerstav rim..
men i min åsikt är innehållet viktigare! :) Men alla har ju sina åsikter om hur en text ska se ut, så.. upp till dig hur den ska se ut hehe.. Jag är defentivt inte erfaren men ja hajar endå grejen :)

Lycka till !
Jag är torevi även Miztah T//
Jag rockar lika hårt som en gibson flyin V//

2009-06-16 12:52
Håller endå med gussti lite, det låter så pass mycket bättre om du bygger upp texterna med lagom långa rader, bra innehåll och flerstavsrim, det låter så mycket bättre med det än vad det låter med vanliga enkelrim/vokalrim
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-06 11:58
du frågar på fel stælle
www.facebook.com/papmusik
www.p-a-p.se
www.facebook.com/menasmusic

2009-07-07 02:14
Kan ju låna tråden lite;

Hur är en rap-låt uppbyggd?

Intro?
Vers
Refr
Vers
Refr
Refr
Vers
Outro?

Ni förstår vad jag menar?
Vad behöver man tänka på?
Är visserligen inte musikalisk av mig men bara nyfiken.

Producent

2009-07-07 13:25
en rap-låt är uppbyggd på många olika sätt.

Men "Vanligaste" är väl..

intro
vers 16 bars
refräng 8 bars
vers 16 bars
refräng 8 bars
vers 16 bars
refräng 2 ggr 8 bars
outro

Men skiljer sig väldigt mycket, endel kör 16 bars i verser, endel 32, endel lite mer, endel lite mindre. helt olika från person till person typ.