I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur lär jag mig bättre på flowet o takten

Vår Hiphop - Emceeing

2008-11-26 13:03

hur lär jag mig bättre på flowet o takten

shuu jag skulle vilja har så mkt tips från er ni började flowa och hur är det lättast att träna på det. och hur ska man hålla takten till flowet?? finns det nån där ut som har lust att lägga ett inlägg här:D

BLESS FOR HIPHOP
http://www.myspace.com/hampishfresh
stämplad som narkoman

2008-11-26 14:48
använd metronom.
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2008-11-26 18:08
lyssna på låtar rappa/sjung med. lyssna o lär.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-27 08:49
okej mer??
BLESS FOR HIPHOP
stämplad som narkoman
Rappare

2008-11-27 10:55
Näh, det var nog allt...

2008-11-29 12:51
det finns massor av trådar om detta så du kan få dina svar direkt om du söker lite..

fast själv skulle jag nog säga att taktkänsla har man eller så har man det inte. det går förstås att öva upp men det är mkt lättare om man "har det i sig". sen att lyssna mkt på artister som kan flowa bra & säkert (dvs nästan vilken känd artist som helst) är nog bra.

2008-12-02 22:22
Lyssna och lär som nån sa längre upppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp.....

2008-12-10 14:50
skriv inte dina rader för långa, kan du bara ta ett litet andetag o så tappar du allt o låter sjukt ansträngd, skriv lite kortare rader och fyll på me ads istället till och börja med....d e mitt råd
vi är överallt!

2008-12-11 14:56
Som nova sa så hänger flowet och takten väldigt mycket på texten. Det är nått flera missar och säger att "antingen är du bra eller dålig" men sanningen är att största delen av ditt flow beror på hur du skriver din text.

Se till att din text är ungefär lika lång igenom.

Tex
----------------------------------------------
-------------------------------------------
-----------------------------------------------
------------------------------------------------
---------------------------------------------
----------------------------------------------

Alltså är en text som är skriven som här under väldigt svår att flyta oavsett hur duktig rapparen är.

------------
----------------------------------
--------------------
----------------------------------------
-------------------------------------------
---------------

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2008-12-11 20:19
Jeffi har väl rätt till viss del, flowet beror näst intill uteslutande på hur du skriver texten. Däremot så skulle en duktig rappare (läs: Scrotum) inte ha några problem med en text som liknade det senaste alternativet. Långa och korta rader ger effekt, det är inte svårt att lägga olika långa rader.

2008-12-11 20:39
Nej en text med olika långa rader kan gå att flowa grymt till och kan ge en snygg effekt som du sa. Men då hänger det mycket på att man har ett grymt rimschema och ett passande beat till raderna också.
Rappare

2008-12-11 20:42
Ett passande beat är alltid nödvändigt. Ett grymt rimschema behövs väl knappast för att en kort rad ska låta ball?

2008-12-11 20:49
Personligen tycker att det låter bättre om du har tillexempel.

---------------rim
----------------rim-------------------rim

Istället för

----------------rim
-------------------------------------rim
Rappare

2008-12-11 21:23
Men det har ju med tycke och smak att göra. Men du har väl en poäng antar jag, men det behöver nödvändigtvis inte vara så. Det beror väl lite på raderna i sig.
Poet

2008-12-11 21:31
sen kan man köra såhär och få det låta snyggt:

rim ----------------------------------
----------------------------rim

det som spelar störst roll är din takt-känsla och din andning
ju bättre breathcontrol du har desto bättre kommer du kunna rappa!
Sötnosarna Represent!
"Klart att hiphopen dör ut när alla sitter och hatar"
- Fronda

2008-12-13 15:21
shitt var man lär sig:D finns det mer??släng upp eran alla små tips o hemligeheter:D
BLESS FOR HIPHOP
stämplad som narkoman

2008-12-30 21:20
ett sätt att lära sej flowa är väl att skriva mkt texter,man blir bättre å bättre å bytter ut vissa ord så att de ska låta bättre. men ska ge ett tips som jag lärde mej av mej själv som dom flästa rapparna lär sej av sej själv med tiden. kolla dessa 2 enkla bars:

glider in i studion och ja lägger de tungt,
du hinner knappast öppna käften ja har redan sattit punkt.

ser ni vad dom har gemensamt?

raderna ser helt olika ut men i sista ordet på båda raderna har dom en sak gemensam.

detta låter knäppt typ: såhär lär man sej rappa. jag är inget proffs men om de är 2 likadana bokstäver i mitten eller i slutet av de sista ordet på båda raderna så låter de bättre.

testa om ni inte tror mej. Pz

Rappare

2008-12-31 00:02
detta låter knäppt typ: såhär lär man sej rappa. jag är inget proffs men om de är 2 likadana bokstäver i mitten eller i slutet av de sista ordet på båda raderna så låter de bättre.
Det kallas rim.

Vad menar du egentligen? Vokalrim?

2009-01-10 22:46
a vokalerna

Rappare

2009-01-11 02:19
Men du, ponken...50% av rapparna använder sig redan av det du försöker beskriva.

2009-01-11 17:36
EddieLG hahahahaha.. "sattit" också, haha

Det är nått flera missar och säger att "antingen är du bra eller dålig" men sanningen är att största delen av ditt flow beror på hur du skriver din text.

men om man inte har taktkänsla är det inte lika lätt att just skriva en text som flyter bra med beatet, eller hur? ;)

Battlerappare

2009-01-14 22:38
det kommer med tiden..gör låt på låt
0523

2009-01-15 07:56
Spades sa de.. Breathcontrol är väldigt viktigt ^^,
Tabell !

2009-01-15 16:31
det kommer

2010-10-18 23:11
träna på att freestyla
www.samiiepoesi.blogspot.com 
Rappare

2010-10-19 09:48
träna på att freestyla

tycker det var de bästa tipset hittils

sätt på ett beat å freestyla på det ett tag, det tar sin tid men jag tror att det är det bästa sättet att lära sig på ! då vet man ungefär hur man kan lägga raderna och hur långa dem ska vara, när man lärt sig då ofc... tänk också på att inte alltid börja på kicken, det är en grej som gör att flowet kan bli enformigt å tråkigt.. testa runt lite å du kommer nog att förstå vad jag menar.. tänk också på att du inte behöver freestyla en fet text och det gör inget om du missar, bara stop/play och kör igen :) !!

lägg en kommentar i länken nedan - Returning favors
http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/audio-och-video/720597/1.aspx
Rappare

2010-10-19 21:18
Rappare

2010-10-20 11:47
höhö då uppdaterades den iaf ^^
lägg en kommentar i länken nedan - Returning favors
http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/audio-och-video/720597/1.aspx