I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-10-23 16:28

Ny rappare

Hallå, jag tänkte jag skulle börja göra låtar, och eftersom jag är rätt ny (har skrivit lite texter, men har inte reccat nån låt än) tänkte jag ni kanske ville dela med er av kunskapen ni redan har. Vad man ska tänka på, hur man håller takten och sånt där. Hur gör ni när ni rappar?

Här är några frågor som jag inte är riktigt säker på:
1. Brukar man lägga refrängen på beatet och sen ha en vers fram till refrängen så man kan hämta andan sen (Om man reccar refrängen ungefär en minut efter att låten börjat, och har 45 minuter rap innan och efter refrängen, om ni fattar vad jag menar) och kanske vila om det börjar låta sluddrigt?

2. Någon som har en aning om man ska börja med att stjäla beats eller om man ska producera egna, för ett egenproducerat beat kan man ju skräddarsy mer efter sin egen röst än ett samplat?

3. En liten sak som jag inte kunnat avgöra: Ska man bara prata som vanligt (med lite inlägg som att höja tonläget och uttala ord lite annorlunda så att låten inte blir enformig) eller ska man ha en liten sjungande ton? Inte sjunga, men inte heller prata utan liksom något mellanting.

4. Hur gör man ett beat? När jag lyssnar på andras beat låter det som trummor, fast inte riktigt likadant som riktiga. Är det en bieffekt när man spelar in eller är det gjort på datorn? Ibland är det ju inte till nackdel att det inte låter som vanliga trummor/instrument men jag har svårt att få till "hiphop-ljudet".

5. Vilken är den mest fördelaktiga takten för en nybörjare? 4/4 (fyra fjärdedelar) eller snabbare?

Tacksam för svar. :)

(Inlägget flyttat av Mabande 2008-10-23 16:28:50)

Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~