I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-10-09 22:04

Ny Lyricist

Tja ! Jag vet inte riktigt om det här forumet är rätt att posta det här men i vilket fall.

hade tänkt o börja skriva texter o rapa lite smått. är det någon som har nå tips elle nåt ? skulle uppskattas nå grymt ! hade bra ! Peace

(Inlägget ändrat av DoktorDöd 2008-10-10 09:43:06)

2008-10-10 19:45
Opie..my man....

sätt dig ner och skriv...tänk inte på att din försl låt ska sälja guld för det händer inte....
skriv..skriv o skriv...börja med att skriva en mening som du tycker e bra, ta sen o tänk på nästa mening. kolla tex sista ordet i första meningen..vad rimmar på det? och sen när du kommer på nåt kan du bygga det resterande av den andra meningen....det är en lätt början...

sen tycker jag du ska läsa mycket...böcker,tidningar allt..för att få bredare ordkunskap...

men först o främst...skriiv så mkt du orkar...lev texter,tänk texter!

skriv en text, släng upp på whoa och ta till dig kritik

lycka till mannen
vi är överallt!

2008-10-10 23:32
tack så mycke nova !

2008-10-12 11:50
Kolla inte på 'eliternas' texter med tusenstaviga rim, då blir det bara helt fel.

Börja med enstaviga eller tvåstaviga rim, fast lägg inte tid på att rimma för mycket, det är innehållet i texten som väger tyngst!
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2008-10-12 17:02
niickees

fast nästan ingen orkar läsa en text som är enstavig rakt igenom.. Opie, försök lära dig flerstavsrimma. du behöver inte ha så långa om möjligt eller jättelånga, men lär dig hur det funkar.

2008-10-13 07:01
fast nästan ingen orkar läsa en text som är enstavig rakt igenom..

- Säger vem då? Den rimkåte kanske. Multimegaflerstavsverser i all ära, men rim är ointressant - egentligen. Visst, det kan både se/låta bättre och presentera en rappares teknik och hantering av språk, men utan ett bra innehåll (oavsett tema) så är även den mest fetrimmade texten helt värdelös, kort sagt: texten först, tekniken sen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-13 10:08
Det bästa råd jag någonsin fått (som inte alls var menat för hiphop, men det visade sig funka jävligt bra med musik) är "Tro inte att du kan roa eller intressera alla. Försök inte ens. Skriv om saker som stör dig, och hoppas att fler människor känner som du."
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-10-13 17:33
Doktordöd

Jag tror du har missförstått mig en hel del. Självklart är bra, tänkvärda, fångande, målande osv rader viktigast. Det jag påpekar och tipsar honom om är att jag vet av egen erfarenhet att en stor del av dom som börjar läsa en text som rimmar mej/dej/tjej/osv. tröttnar fort. Är det rätt? Kanske inte. Är det så det är? I många fall, ja.

Jag skrev inte att han skulle lära sig multimegaflerstavsverser, vilket du kanske kan uppfatta om du läser inlägget igen. Det jag gav som tips var att lära sig hur det funkar. Det går skitfort, sedan har du den egenskapen i ditt skrivande. Använd den där du känner att det passar.

2008-10-13 17:48
Hur bra en text är beror inte på hur feta rim man lägger, utan innehållet i texten.

Lyricist

2008-10-13 18:47
alltså det där ni säger om att rimmen inte är viktigt (missförstå mig rätt, jag fattar hur ni menar, jag formulerar mig bara enkelt)
Det beror ju helt klart på vilken typ av musik man vill göra, kille kanske villa lägga sina rader med 90% rim bara, då är det ju det han ska göra, han kanske villa att varje rad helt enkelt bara ska vara punchlines, kanske något annat sätt att skriva på... det finns ignet som är fel, gör det du själv tycker är bra.

Om man själv inte tycker att det man gör är den bästa och skönaste typen av musik så är det ngt som inte riktig stämmer
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-10-13 19:14
Om man själv inte tycker att det man gör är den bästa och skönaste typen av musik så är det ngt som inte riktig stämmer

Ett fenomen som brukar gå under namnet sellout ;)

Lyricist

2008-10-13 21:44
Ch1ll P17

hehe true ^^
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-10-13 22:36
Det finns olika tekniker, beroende på vad man vill få fram.

En teknik är att du vill rimma på ett speciellt ord, om vi säger att du knappt klarar hyran så kanske ordet "pengabrist" bara hoppar fram i din skalle.
I det fallet så är det bara att fortsätta, antingen fixa en rad till ordet "pengabrist" först, eller slänga sig på rimmet direkt. Det som är krångligast är inte att rimma, utan att rimma "onpoint" (det ska inte vara taget ur luften, som exempelvis "pengabrist - hänga fisk").
Om man nu spinner vidare på exemplet "pengabrist" så börjar det åtminstone i mitt huvud vävas en liten plan av det hela, just nu är den något åt det här hållet:

Att inte ha råd med mat kan kännas trist
men jag får väl äta hunden, i min pengabrist

Nu var det för svårt att låta bli, egentligen hade jag bara en lös idé om att rimma på "kännas trist" (då brist på pengar är väldigt trist), vilket sedan utvecklades. Jag tänkte illustrera hela processen, men det var för svårt att motstå. Mina anteckningar brukar iallafall se ut något i stil med:

Allmänt skummande för att få till rader
Rim - Rim - Rim - Rim
Rim som är kan användas här

Ett exempel på hur jag menar:

Nu ligger han avtuppad i bagageluckan

Han avtuppad - Kalaspuffar - Bagageluckan - Analknullad

Han avtuppad - Bagageluckan

Nu är det ju så att det där inte går ihop för mig. Det här exemplet vore nog bäst att använda som "innies" (vet inte det svenska ordet faktiskt). Med andra ord görs detta:

Den jäveln stack upp, och det var fan på tiden
nu ligger han avtuppad i bagageluckan och kvider!

Rimmen som är kursiva blir då i slutet på raderna, medan rimmen som är fetstilade är så kallade "innies". Nu spårade jag visserligen ur rätt ordentligt.

Annars kan du få en idé, exempelvis "jättebra som Pamela Andersons behå" eller liknande putslustig rackarökare. Då utgår du istället från idéen, med andra ord har du en idé att försöka få in snyggt mellan rim och lite ord. Exempel:

Du får bara props av dina vänner som ser på
medan vi är jättebra som Pamela Andersons behå!

Och ja, det är ett krystat rim i det här fallet, ledsen. Jag känner att jag spårar ur som fan. Hoppas jag hjälpt till lite iallafall.

2008-10-18 23:00
Ett enkelt sätt att sätta färg på även den sämsta text är att inte få för sig att man skriver ett mästerverk, utan snarare tänka en känslotext

Men det går inte om du ska imponera på andra, du blir isolerad i tankar, skissar redan på andra sätt att vinna i sann whoa-anda, så hitta en kassare fitta som stammar, dissa hans mamma sen fixar du champagne och slutar som kingen av halva denna vilsa och gamla sidan och börjar sen gnälla på alla nya vissnare grabbar..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-25 14:31
han kanske villa att varje rad helt enkelt bara ska vara punchlines, kanske något annat sätt att skriva på... det finns ignet som är fel, gör det du själv tycker är bra

Kaggen kanske? Han har 80% punchlines och metaforer.

Iallafall, ska dra ett off topic exempel: När du spelar till exempel CS kan du antingen gå in på en noobserver med 100% nybörjare och röja rent och framstå som en gud, eller så går du in på en pro-server och får däng som sjutton. Men efter ett tag blir du bättre och bättre och du framstår som en gud även på de normala eller snäppet över normala servrarna, för att om du dödar folk som inte ens vet hur man köper vapen är det ett tidsfördriv, men om du får stryk hela tiden måste du anpassa dig och bli bättre för att inte spelet ska bli tråkigt.

Så istället för att hoppa på folk som är sämre i dina ögon kan du dissa dig själv, yttra saker som du är missnöjd med. Till exempel som Kaggen som vet att han ser ut som en degig pizza, eller Eminem som säger att hans mamma tappade honom så han blev dum, han gjorde också en låt som heter Brain Damage, där sensmoralen är ungefär "han var ett mobboffer ända tills han fick nog och gjorde något åt problemen".

Istället för att dra fler såna exempel, då jag tror du redan förstått, ska jag avsluta med att säga att om du berättar en berättelse (återigen som Eminem, som kan hitta på massor av låtsasliv och beskriva dem på några få minuter) som är sammansatt och bra förklarad behöver du inte särskilt bra rim. Det är mer utförandet än det enda ordet i slutet på varje mening som visar vem som är bra på att rappa.
Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~
Rappare

2008-11-11 13:23

Ett fenomen som brukar gå under namnet sellout ;)

Eller så är man helt enkelt okunnig.

DoktorDöd

Jag tycker inte att rim är ointessant. Det är som Ch1ll säger, man orkar inte läsa igenom en text med enbart enstaviga rim, självklart orkar man inte läsa igenom en text som utöver rimmen är asdålig heller.
Det gäller att utveckla det man är dålig på, vare sig det är rim, sammanhang etc.
Kalla mig gärna rimkåt och ytlig, men det känns som att de flesta tänker såhär fastän de inte riktigt vågar/vill erkänna det.

2008-11-12 10:21
Ch1ll

Det jag påpekar och tipsar honom om är att jag vet av egen erfarenhet att en stor del av dom som börjar läsa en text som rimmar mej/dej/tjej/osv. tröttnar fort. Är det rätt? Kanske inte. Är det så det är? I många fall, ja.

- Grejen är den att alla, ALLA (vi drar härmed till med 98% och hänvisar till statistiska centralbyrån), som en gång börjat latcha med raptexter började med enstaviga rim - och var nöjda så.

Nu när folk, dom senaste åren, fått upp ögonen mer och mer för tekniken i skrivandet, så som flerstavsrim och mer skiftande/avancerade rimscheman osv, så har man helt plötsligt något att jämföra med. Det är det som är problemet. Folk jämför för mycket.

Kan dra ett exempel om en gammal polare. Det var såhär. Den här snubben lyssnade mestadels på Ken, och hade ingen aning om vad lyrisk teknik var för 5 öre. Sen visade jag honom en skiva, Org12's Bakom Kulisserna, och han tyckte skivan var helt ok, men att "det inte riktigt var hans grej", han lyssnade aldrig till rimmen som en teknikkåt gör, han hörde att dom sista stavelserna i varje rad hade samma vokaluttal, men that's it. Förs när jag berättade om flerstav så började han uppmärksamma detta, mer och mer allt eftersom, och det slutade med att han la Ken-skivan på hyllan och började påstå ungefär samma grej som du/ni gör: inget flerstav, ingen lyssningsbarhet. Något jag försökte banka vett i honom, men han vägrade fatta, men å andra sidan är han inte en bekant för mig längre och mest retarderad, men det är väl inte ni, hoppas jag? :-P

scrotum

Det är som Ch1ll säger, man orkar inte läsa igenom en text med enbart enstaviga rim

- Varför? Förstår egentligen inte varför alla med denna åsikten alltid står argumentslösa, att bara säga att man "inte orkar" för att den är tekniskt underlägsen är ju bara ett tecken på att man helt enkelt är för rimkåt/teknikkåt för att kunna uppskatta det fina i tekniklösa texter.

självklart orkar man inte läsa igenom en text som utöver rimmen är asdålig heller.

- Den är dock självklar.
Rappare

2008-11-12 11:57
Varför?

Helt enkelt för att de som i regel använder sig av multies och luriga rimscheman är lite bättre innehållsmässigt också (självklart inte alltid) än de som inte gör det. De har ju börjat analysera sina texter och vill bli bättre, och man ska ju som sagt inte bara öva på det tekniska.

Sen vill jag ju lyssna på så fulländad musik som möjligt också. Jag lyssnar hellre på en låt (alternativt läser en text) som är avancerad och bra än en som är lika bra som föregående låt men inte håller samma mått på teknikfronten.

2008-11-12 13:43
Jag tror inte du ser min poäng. Jag håller med dig om att man jämför för mkt osv. nu, men just därför bör han iallafall kunna flerstavsrimma för att få folk intresserade. Som sagt det kanske inte är rätt och vi två står egentligen på samma sida, men det är så det är. Gilla läget.

började påstå ungefär samma grej som du/ni gör: inget flerstav, ingen lyssningsbarhet.

Nu har du lagt ord i min mun igen.. Jag påstår inte detta, jag säger bara att väldigt många andra påstår det. Och om man vill att ngn ska få upp ögonen för en som lyricist så bör man iallafall veta hur man flerstavsrimmar. Det påstår jag.

Sen vet du ju absolut inte vad jag själv tycker och lyssnar på, så drop it. Som exempel innehåller de låtarna som haft mest speltid på min iTunes mestadels enkla rim och en hel jävla massa känsla, det trodde du inte va..?

2008-11-12 15:55
scrotum
- Det tändes en glödlampa ovanför mitt huvud iochmed ditt (och Ch1lls svar) svar.

Ch1ll
- Sorry om jag uppfattades som om jag la orden i munnen på dig och framstod som att jag visste mer om dig än vad jag gjorde, var inte menat att det skulle bli så (ser själv nu att jag uttalade mig lite klantigt emellanåt, märker även att jag missuppfattade någon grej där också). Som sagt, jag är mest nyfiken på hur folk resonerar när det kommer till detta fenomen, låter det som att jag tränger in er i ett hörn för att få min personliga åsikt placerad högst så är det absolut inte menat så.

Ska vi spela tennis med fredsduvor? :)

2008-11-12 16:11
haha, we're good. vart ju tvungen att ta i lite för att få dig att förstå vad jag menade ;)

Rappare

2008-11-12 21:35
Vad skönt att vi förstår varandra ^_^

2009-01-01 16:03
fan va alla snackar skit
skriv texter och spela in så mycket du kan, e väll som allt annat zzzzzzzz

2009-01-14 12:06
ooh noo, tänker alla som inte gillar flerstavsrim. Nu kommer den rimkåte jäveln chaos in.
Men jag måste säga, rim är inte allt...
det tycker även jag, fast att jag allt som oftast släpper "rim-texter" (men det gör jag bara för att jag känner för att rimbajsa, inget annat)

Jag vill ta lite från varje och slänga in i ett inlägg här.

Innehåll ÄR och kommer ALLTID vara viktigast.. Men rim är väll en del av innehållet i en text?
Jag vill varken se bara "rim-texter" ELLER texter som har skitskönt och bra budskap, men nästan helt saknar rim...
Jag måste hålla med doktorn om att lyricister idag är för rimfixerade, men som nån annan briljant snubbe nämnde är det en fråga om utveckling. så är det med allt.
ta bilar tillexempel.. förr trodde man att bilar aldrig skulle kunna köras i över 30 km/h, men nu har vi bilar som nästan spränger ljudvallen... get my point? allteftersom saker utvecklas måste man anpassa sig.
jag själv väljer att försöka skriva så feta rim som möjligt, för att jag vet att jag kan. Och släpper jag en text, oavsett hur bra "innehållet" är, så är jag missnöjd om texten inte är bra rimmad, för jag VET ATT JAG KAN!

sen som nybörjare tycker jag inte att du ska satsa på varken eller, utan både och!

det första du borde göra som nybörjare, är att sätta dig ned och tänka ut ett tema du vill skriva om. Om du har lite kärleksproblem är det oftast en bra start till att skriva. Tjaffs hemma, bråk med vänner etc etc. som gör att du känner behov av att prata ut med folk. Det är vad jag ser texter som. Ett sätt att förmedla känslor, tankar och funderingar på.

Om jag ser och läser en text med dig ska jag ge dig ingående kritik och skriva i tråden vad du bör tänka på..

fred

2009-01-15 00:52
skriv va fan du vill, tills du får vana då kan du skriva hur du vill. behöver inte va innehåll heller.. bara du gillar det så är det soft

2009-01-15 05:03
haha jag trodde jag skrivit, shit fan va kul, hajde ingenting

2009-02-15 23:33
hur sjutton flerstavsrimmar man egentligen??? Jag har googlat hela dagen men det finns ingen som kan förklara HUR :S :S :S
http:www.soundcloud.com/2childish2
http://www.youtube.com/2childish2

2009-02-15 23:48
barndomen
du är dålig om du inte hittar EN tråd om hur man flerstavsrimmar på whoa, riktig dålig..

2009-02-16 02:20
"Hur flerstavsrimmar man?"

Den frågan måste fan gå före hur man löser världshungern.

2009-02-16 21:40
niickes HAHAHAHA precis :)
http:www.soundcloud.com/2childish2
http://www.youtube.com/2childish2