I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på att träna?

Vår Hiphop - Emceeing

2008-08-09 19:53

Tips på att träna?

Tja!

Jag tänkte börja rappa då, och jag är 14 år. Tänkte höra om någon har några schyssta tips på hur man kan träna flow takt och så. För jag har lite svårt med takten..

Skulle varit snällt om nån kom med lite tips på olika sätt man kan träna sig fram.

Just ja, har en till fråga. Hur lång tid ungefär tar det om man tränar dagligen att börja få lite inlevelse och flyt och så? Jag vet att det kan va olika på olika personer men hur lång tid ungefär tog det för er?

tack på förhand, peace

(Inlägget flyttat av Mabande 2008-08-11 08:36:23)

Producent

2008-08-09 21:08
Börja med att säga sex laxar i en laxask och pappa hänger upp hinkar i taket 20 ggr om dagen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2008-08-10 00:53
eller "sju sjösjuka sjömän spydde på sju sjösjuka sjuksköterskor"

2008-08-10 05:08
du kan alltid testa dig fram följ beatet börja med att välja beats som går lite segare, som jagduger sa träna träna det är bara det som gäller om du väkligen vill så träna mer :)
finns inte så mycket att göra för att träna, ett råd glömm inte värma upp rösten innan funkar bättre då, om du inte vet hur du värmer upp så ta bara nån låt å sjung med så funkar det nog :) lycka till hoppas det kommer gå framåt!

peace! lill-Micke
Make Peace Not War

2008-08-10 21:55
tack allihopa för råden, ska träna dagligen och se hur det går :)

2008-08-11 00:34
vad du än gör, sno inte någons text och lägg ut på whoa och påstå att du bara tagit den för att träna, den som gjort texten kan lacka ur och då blir de synd om dig :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-08-11 02:21
BortglomtBarn P18
Något du upplevt :P eller en varning bara ?

2008-08-14 23:13
ett annat bra tips är att läsa FAQ'n här på whoa, har för mig att där står tips. och även att söka i emceeing forumet för de finns dussintals med trådar som berör detta ämne!
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-08-19 13:57
Lyssna på hiphop, och försök att hänga med. Ta enkla beats och kör något över dom.
Allt kommer i sin tid :)

2008-08-29 04:42
yo! För mig tog de ca 4 år innan jag verkligen tog tag i grejjerna och försökte bli bättre. jag hörde en snubbe som va grym och la rimmen som afasi typ...tror du jag lacka när jag fattade att jag inte va lika bra!? haha så jag lyssnade tills jag kunde hans text, sen så tränade jag som fan på flowet och la den MINST dubbelt så bra ;) det är som allt annat när du tränar, du blir bättre sen går det långsamt, du blir bättre...ja du fattar. vill du ha lite mer tips adda min msn. peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-29 05:42
Flowet hänger också mycket i hur texten är skriven. Tillexempel är det svårt att få en rad alá

"blablablablabla katt"
"blablablablablablablablablablablablablablablablabla hatt"

Att flyta "flowa" bra, visst kan man sen kompensera med att slänga in rim i mitten av allt bla'ande men på en "nybörjar nivå" så räcker det med 1 rim i slutet av varje rad.

Så klart har ett snabbt beat kortare rader än ett långsamt och vice versa. Det beror helt på vilken bpm beatet ligger på och hur ditt rimschema ser ut men som sagt träna på att till en början skriva lika långa rader. Skriv först olika långa och känn efter vilken som känns bra, försök sedan skriva resten av textens rader ungefär lika långa.

Alá:
"
----------------------------------------
--------------------------------------
-----------------------------------------
--------------------------------------"

Samt väldigt avancerade och långa ord i första raden och korta i andra gör att det oftast låter whack.

Säger inte att det här är rätt sätt att skriva/flowa, det skiljer sig från person till person men det är så här jag föredrar att finsjustera flowet.

2008-08-29 19:46
Haha The_Dictionary:P Du har jämt så obetydliga kommentarer:D No offence.

Seriöst bra kondition hjälper dig ha så kallad breath controll( DU får högre lungkapacitet)
Jag har precis själv valt att rappa lite oseriöst spela in osv. Och det är bara att nöta, NÖT NÖT NÖT. Rappa rappa rappa, Sjung med när du lyssnar på musik, Spela in, spela in och spela in.
Mkt rim och sånt gör texten enklare att flyta på , men med tiden så kan du flyta på det mesta
om det går bra för dig.

Hare

Lyricist

2008-08-29 23:06
Nuagjagja X18

no offence ;) jag tar det som en komplimang haha
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-09-06 15:28
Konstigt P20:

Jag har inte blivit snodd eller snott en text, men vet att folk lackar ur, sett det på Whoa & andra ställen med :P

2008-09-11 15:55
Ta en låt som du tycker är soft, och skriv om texten med egna ord. En så kallad "remake/remix" av låten. Försök anpassa din ord till de som egentligen sägs i låten, och kör med samma flow. Funkade för mig!
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo

2008-09-11 15:56
Ps. Även om du har bra flow, så låter det skittrisst om du inte har deliveryt, vilket kommer av sig själv oftast.
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo