I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hiphop karriär?

Vår Hiphop - Emceeing

2008-06-09 08:06

Hiphop karriär?

Tjoo! Nu är det så att jag hade tänkt börja rappa.
Lite småfrågor jag hade tänkt ställa kring detta:
1. Hur ska jag starta? Bara skriva en låt spela in på datan eller rådissa någon?
2. Vilket inspelningsprogram ska jag använda?
3. Vilket Mixerprogram ska jag använda?
4. Vilken bra hemsida är bra för nybörjare att lägga upp sin musik?
5. Vad händer sen, när jag gjort första låten och lagt ut den. Är det nån som kommer märka?

Har ju lyssnat lite på Pst/Q, Org12 och lite annat. Så jag är nog inte helt okunnig men inte direkt proffs xD.
Nån som vet typ om det finns någon studio eller nått i Karlstad eller nära Karsltad så SKRIV!

Tack för mig..

(Inlägget ändrat av DoktorDöd 2008-06-09 08:26:28)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-09 11:36
jag förstår fan inte varför varenda jävel måste fråga efter hjälp på ett internet forum om hur man ska börja med musik och hur man ska gå tillväga. vad har hänt med att prova själv? internet har gjort folk dumma. den ända vettiga frågan var nog den om det fanns nån studio i karlstad. och angående musikprogram så är cubase ett bra program.

peace
mhm

2008-06-09 11:42
ursäkta om jag var otrevlig i mitt inlägg men tycker det dyker upp lite för många av dom här trådarna.
mhm
Redaktionschef

2008-06-09 11:46
1. Du ska inte dissa någon om han/hon inte förtjänar att dissas.
2. Börja inte med att spela in musik direkt. Vänta med det nåt år tills du blivit lite bättre. Sitt och rimma och skriv texter på fritiden istället. Rappa dom för dig själv eller kompisar. När du går till skolan, när du sitter hemma, när du är i duschen ... överallt. Kan vara bra om du hittar nån kompis som du kan bolla idéer och tankar med också.

Det finns folk som rappat i flera, flera år, som inte får någon uppmärksamhet alls. Så svaret på din fråga är helt enkelt att du måste skapa dig något BRA och EGET för att eventuellt få chansen att göra rapkarriär. Dvs flera års övande.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-06-09 12:28
hehe om det var så lätt att få en rapkarriär att de bara handlade om att spela in så skulle alla ha en.

jag håller med Oracle i det han säger om
att "rådissa" någon som man inte har något otalt med eller som inte har gjort någonting för att förtjäna det är bara larvigt, speciellt om det är ens första låt då den antagligen kommer vara dålig :P

Sen så tycker inte jag att du behöver vänta i något år innan du börjar spela in. gör istället så att du letar tag på någon du kan hyra studio av för 100-200 i timmen å kom dit med inövat material. Spela in din första låt å låter det skit mycke skit så öva mycke mer innan nästa låt å går det hyffsat bra så fortsätt kör.

När du gjort som ovanstående kommer du tillslut inse att du 1. vill bli rappare å måste köpa egna grejjer eller 2. att du inte vill det.

Det lättaste sättet att öva på är att spela in, för då hör man hur man själv låter och kan analysera fram vad man gör för fel. Däremot kan det nog vara klokt i att vänta med att släppa något material på internet tills du har någonting som är bra eller i alla fall okej, för annars blir du bara sågad å tappar inspirationen å blir emo istället.

//Ydebrinkarn - gl hf
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Redaktionschef

2008-06-09 12:39
Spela in din första låt å låter det skit mycke skit så öva mycke mer innan nästa låt å går det hyffsat bra så fortsätt kör.

Hur lätt är det att avgöra själv då? Varenda artist säger ju efter ett par år att dom knappt kan stå för det dom gjorde förut, då dom i efterhand insett att det sög. I regel borde ingen under 15 någonsin ställa sig i en studio om du frågar mig.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-06-09 14:04
haha Oracle, bra poäng. det är svårt att avgöra själv, men man kan ju låta folk lyssna på det?

sen så är jag ändå helt övertygad om att ju mer man spelar in ju mer utvecklas man.
typ som.. träning?

personligen så utvecklades jag i alla fall sjukt mycke mer från första inspelningen till femte (som var under en tre månaders period) än vad jag gjorde första två åren utan inspelning...

aja man gör som man vill och (okej) fyll femton först! :p

//Ydebrinkarn - individuellt sett
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-06-09 14:22
Tack för alla svar. Ska träna jävla mycke nu :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-09 14:22
Nån som vet nåt bra Program som man kan göra beats i då?

2008-06-09 15:56
FL Studio är ett helt accepterat program att använda sig av. T.ex. Dynamo414 gör magi i det.

Ska förövrigt hijacka tråden lite, ska ställa en snabb fråga.

Känner någon till en studio i(eller nära) Jönköping? Fick lite inspiration när du frågade och tänkte testa Bjäärs idé, låter vettigt.

2008-06-09 16:09
hehe det Oracle skrev kan man nästa stoppa i FaQ

2008-06-09 17:18
Första låten ska _INTE_ vara en diss låt.

2008-06-10 18:50
Oracle P25

Sjukt bra svar!
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2009-09-15 17:05
Man kan spela in hemma också.
Gdje ste patke mater vam jedem.

2009-09-16 09:29
Hahaha, this takes me back! Min första låt var faktiskt en diss, naturligtvis blev den askass, men jag knäckte snubben jag dissade i vart fall, och det är ju det som räknas! ;)

Mina råd är att ta det jävligt lugnt, ta din tid att verkligen fila på ALLT du gör. Om du ska göra beatsen själv, gör femtio beats och ta det bästa! Skriv rader som vore du besatt, och släng allt som inte är top notch. Grundregeln i allt skapande är också väldigt viktig att komma ihåg: Kill your darlings! När du har jobbat med en text i ett halvår, fyllt den med budskap, flerstav och punchlines, så slänger du skiten och börjar om. Man blir bättre ju längre man jobbar.

Åh, juste. Det finns ingenting som heter svensk rapkarriär. I alla fall inte för oss.
Ja jilar tjåka katter!

2009-09-16 18:58
Hm, vet inte riktigt hur du ska göra, det jag gjorde var att skriva en text på en instrumental. Laddade ner Audacity gratis på download.com och spelade in skiten med ett headset. Sen körde jag på det kanske ett halvår ett år innan jag fattade att det här var något jag älskade. Då investerade jag lite bättre grejer. Mick, stativ puffskydd osv och kirrade Cool Edit, och sen har jag bara kört på. Hur som haver, gör exakt som du själv vill. Kör på det som känns bäst för DIG, inte för andra.
Dra åt helvete!

2009-09-26 23:28
spela inte in alls