I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra Punchlines part 7 (vecka 13) FFL-SPECIAL!!!

Vår Hiphop - Emceeing

2004-03-22 13:18

Bra Punchlines part 7 (vecka 13) FFL-SPECIAL!!!

Denna veckan är det en special med Förstörda För Livet, som enligt mej är Sveriges nya punchline-hopp.

Jag har ställt 2 frågor till medlemmarna:

1. Vad inspirerade dej till att börja skriva punchlines?

2. Vilken Punchline är du mest nöjd med?

Underbarnet:

1. Bra hiphop för mig är MBMA, Spakur och D6AA. Det som tilltalade mig var texterna, att det låg mycket tid bakom dom (flerstavig rim mm.) att dom var roliga (rader & punchlines) samt att man fick tänka efter, av texterna (återigen punchlinesen). När man själv gör musik vill man att det ska vara bra, så jag gjorde sån hiphop.

2. "Att rappa är lättare sagt än gjort så jag kör spoken words"
(På den kommande låten Poesi och diktatur med Ereko och Spakur)

Ereko:

1. Vid skapandet av de första Förstörda För Livet låtarna var Pstq en stor inspirationskälla, då han var den ända svenska rapparen vi kände till som körde p-linor. Även tunga rader av amerikanska rappare var inspiration, "The Blueprint" av Jay Z är ett exempel på en skiva som alltid fungerat som inspiration.

2. Det finns bra punchlines, sen finns det dåliga punchlines, jag tycker det roligaste som finns är dåliga punchlines som är levererade oseriöst, typ som i retarderat Eleverade låtarna. Självklart finns det sånna jag är mer och mindre nöjd med. Roligast dåliga punclines som finns är nog Sjuka Pojkens i FFL..

"På en parkbänk med DjFalsklegg/
så går jag inte av för hacker, som en brandvägg"

Ereko&Underbarnet feat DegOne&AntonK - Ett tatuerat ben

Sjuka Pojken:

1. Pst/Q lärde mig rappa, och då även att skriva punchlines.

2. "Sticker ut från mängden som arabiska skiljsmässor"
(På låten "En genväg till framgång")

-------

Jag vill tacka FFL för att de ställde upp. Länk till deras hemsida:

Förstörda För Livet

Där kan man ladda ner en massa låtar. Peace out.

Govinda