I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mest originella låtar? (interessant topic!)

Vår Hiphop - Emceeing

2004-03-02 23:16

Mest originella låtar? (interessant topic!)

Nämn lite låtar ni tycker har kvaliteter som inte någon annan låt har!

Jag tänker först å främst på 7L & Esoteric - Word Association. Riktigt fet idé som e mycket bra genomfört.

Sen tänker jag också på Main Flow feat. Talib Kweli - Hip Hop Wo ... För att dom använder en (samplad?) operasångares röst och rappar över det så det låter som om det operasångaren säger det Talib säger:
You wanna battle, I don't think so
Cincinnati are you ready for Kweli
If you wanna battle, rock with main flow
San Diego, come on

Sen givetvis Last Emperor - Secret Wars Pt. I. den här behöver jag knappast förklara för dom flesta vet, men om inte e de bara å läsa den tighta texten.

Och Big L - Ebonics. Big L förklarar ebonic slang ord på ett fett sett!

Sen Eminem & Dr. Dre - Guilty Conscience. Alla vet hur denna låt utspelar sig.

Till sist Organized Konfusion - Numbers. Nummer dominerar genom hela texten. Inte så mycket mer å säga...nice!

Vilka låtar känner ni till som e originella?

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2004-03-02 23:43
va fan e d me er? några fler kan ni allt komma på!!
Rhetoric

2004-03-03 00:12
hela dr. octagon är så originellt det bara kan bli. köp den och njut.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-03 00:15
floppen P20
gärna förklaringar om vilka låtar och vad som gör dem originella...

peace!
Rhetoric

2004-03-03 00:34
rhetoric: hela albumet, hela conceptet....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-03 00:56
ok, verkar som jag la ner alldeles för mycket tid på de här inlägget...trodde folk skulle tycka d va kul. men ICKE! jag tycker iaf d hade vart roligt me lite mer åsikter/tips....

floppen P20
men kom igen då förklara dig lite som får mig att villa köpa skiten! låtsas att du e hans manager lr nått? :)
Rhetoric

2004-03-03 00:57
rhetoric: okej kool keith spelar en perverterad läkare från rymden....

2004-03-03 00:58
Lönlös
ja just d...sett videon på Ztv! riktigt fett faktiskt... sen e d en annan låt (lr kanske samma?) som jag såg på Ztv också. i denna så rappar (ok, mimar) hela låten i ett video shoot. kameran e på han hela tiden. han går typ runt i en stad å rappar för folk. riktigt nice!!
Rhetoric

2004-03-03 01:05
en annan jävligt originell låt är i dont belive you med kool keith, han rabblar upp en massa saker han inte tror på om en snubbe, bara straight up inga rim eller nånting "you mess with lauryn hill, i dont belive you, you got a recorddeal, i dont belive you" osv osv i typ 3 minuter sen avslutar han med "you work at 711"

2004-03-03 01:09
sen är ju ep:arna ford 1 o 2 (finns även på atmosphere albumet lucyford) faktiskt utan svordomar... slug har även skrivit på baksidan "no fuckin cursin on any of these fuckin songs"

2004-03-03 01:11
benefit - if i owned a midget har ju också ett något eget koncept=)

2004-03-03 04:31
det mest originella jag kommer på så här på rak arm är väl de gånger då tex jedi mind tricks samplat sig själva. har inte koll på exakt i vilka låtar de gjort det bara.
antar för övrigt att fler än jedi mind har gjort detta, och kanske till och med tidigare?

uhm, svårt det där med originella koncept. många låtar är juh originella i sig, men inte sådär så man kan direkt säga att de bygger på ett helt annat koncept än andra. :(

2004-03-03 13:24
GZA - Fame
Han använder kändis namn på ett jävligt fett sätt.
Har man hört den förstår man...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2004-03-03 14:30
ja just d, jag tänkte nämna Fame i mitt inlägg men glömde bort! otroligt fet låt!!
Rhetoric

2004-03-03 19:12
har funderat vidare lite... ett annat förslag är de som använt röster som beats.... tex wyclef jean med låten apocalypse.

2004-03-03 20:55
nas - one mic också
Producent

2004-03-03 22:44
cliche & liam - från nörr till söder

originell!! kan tyvärr inte länka den nu då den ska vara exklusiv för ett mixtape!!...

men handlar om en vandring genom sverige från norr till söder då vi kämpar oss genom hungern och kylan på det kalla 1700talet!!!

skiiiitfeeet!.... :P
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se
Manager

2004-03-05 08:56
Bah, lyssna på GZA's "Lables" innan ni börjar dra in trams som "Fame".

På Fredro Starrs senaste platta finns en låt där hela Onyx kör en låt där de säger samma sak hela tiden i slutet av raden, men menar olika saker...lite som "The hit song" som talas om där uppe...minns dock inte vad låten heter.
Redline!

2004-03-05 17:51
DnH
har jag redan nämt.
jag kom på ungefär 7 låtar till, men dom e nerskrivna hemma... ska återkomma, kanske imorgon.

Kom igen me tänkandet för fan! Jag har ju kommit på mer låtar än ni sammanlagt! Och sluta nämna låtar som Cypress Hill bara för dom va höga när dom skrev den, d e många, och förövrigt har det inget me låten att göra! Och bra flow e inte originellt utan bara nice.

Beskriv också va som gör låten till en one of a kind.

Peace
Rhetoric

2004-03-06 14:06
Rhetoric

2004-03-06 19:47
japp, Rewind va en utav dom låtarna jag skulle lägga till när jag kommer hem.
Rhetoric

2004-03-06 23:07
Orginellt va de. Okej, en finsk grupp: Helpus
Annorlunda beat,
dom har ett helt band bakom sig,
alltså en trummis, basist, gitarrist, dj och så tror ja att där finns en japps på keyboards, men ja e int säker.
Anyways, bra eller dåligt, men deras sound är inte som alla andra. Att deras texter är väldigt bra gör ju int saken sämre heller.
Close your eyes, Just feel and realize, it is real and not a dream, I'm in you and you're in me.

2004-03-07 03:41
DinKritiker
inte så originellt... The Roots e ju den bästa gruppen med live-band.
Rhetoric

2004-03-10 13:02
Dr.Octagon: Ja, jag har hört Lables, den e grymt bra
men vad är det för fel på Fame då??
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny