I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Narumi gästar Spinneriet i Malmö.

Vår Hiphop - Breaking

   

2009-10-24 12:20

Narumi gästar Spinneriet i Malmö.

Narumi, (Japan), nybliven världsmästarinna i breakin, är gästlärare på Urbankonst skolan i Malmö.

”Att Narumi kommer hit och arbetar på våran skola visar våran ambition och seriositet när det gäller denna form för internationell kultur.” Pärra Andreasson huvudlärare på Spinneriet.

Glokala Folkhögskolan är stolta, glada och en smula malliga över att Narumi besöker oss och genomför en två-veckors workshop i breakin på vår kurs i Urbankonst och Hiphop-kultur; Spinneriet.

Två dagar efter sin vinst anlände alltså den nykorade världsmästarinnan till oss här i Malmö. Hennes första önskemål var att, efter undervisning och workshop, få träna med lokala breakare ytterligare 4H/dag.

”Innan jag kom till Malmö och Spinneriet var jag rätt nervös. Jag har aldrig undervisat på detta sätt förut. Men nu när vi kommit igång och jag mött deltagarna är jag mycket nöjd. De är underbara. Mitt mål är att de ska bli bättre under denna period. De ska förstå hur de ska kunna använda dansen och sin kropp oavsett kommande profession.” Narumi, gästlärare och världmästarinna.

Spinneriet är en 1-årig, studiemedelsberättigad kurs för personer över 18 år. Det finns 20 platser och i år är det 50/50 mellan könen, och ålderspannet sträcker sig från 18- 38 år. Kursen baseras på ett gästlärarsystem där professionella artister besöker och arbetar på skolan i vanligtvis 2-veckors perioder.

”Jag har fått fett ont i ryggen idag. Men det är riktigt kul! Narumi är väldigt glad och även om hon inte kan engelska så bra har hon inga problem att göra sig förstådd och få alla att dansa.” Hanna Andersson, deltagare Spinneriet.

Kursen är en cross-over utbildning så deltagarna skolas i bl a musik(rap/beats), dans(breakin/new style/locking), måleri/konst(graffiti/streetart) samt producing(dj/turntableism).

Under de tre år kursen funnits har över 90 artister arbetat på skolan. Bl a AZ, Promoe, Jeru the Damaja, Maylay Sparks, Ruskig, The WA, Brad Downey, Blade, Mark Jenkins, Inti Castro Bobba, Little Flame och Ken Swift.