I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åsa Folkhögskola 1årig HIP-HOP utbildning.

Vår Hiphop - Breaking

2009-03-14 11:13

Åsa Folkhögskola 1årig HIP-HOP utbildning.

Fakta Streetdancekursen

1 år?Studieort: Sköldinge??Streetdancekursen är en utbildning för dig som satsar på en professionell karriär som streetdansare. Här lär du dig grunderna i funk, hip-hop och house. Efter utbildningen ska du kunna grunderna i alla stilarna och lära ut danstekniken eller ingå i en dansgrupp och sälja in framträdanden till arrangörer. ?Huvudlärare för kursen och mentor är Fredrick "Freeze" Herranen.

Kursinnehåll?Tyngdpunkten i utbildningen ligger på egen dans. 16 timmar i veckan dansar du under ledning av instruktör. Större delen av tiden ägnas åt hiphop och funkkulturens olika dansstilar: breaking, popping, locking, boogaloo, house, new style med mera. Några timmar per vecka ägnas åt allmän dansträning, jazzdans eller modern dans. Du får också grundläggande kunskaper i dansmetodik och pedagogik, anatomi och näringslära, musik/rytmik, dansernas och hip-hopens historia och kunskaper i marknadsföring för dansare. Fysisk träning och stretchteknik står också på schemat.

Praktik och show?Under våren får du möjlighet att prova dina pedagogiska kunskaper under en praktikperiod. Du kommer också att få en introduktion i marknadskommunikation för dansare, hur du skriver presentationsmaterial och säljer in dig själv och din grupp. Du får en introduktion till administration för dansare, lär dig hur en producent arbetar med olika tekniker för gästspel. Kunskaperna kommer du att få använda under våren när vi gör en dansproduktion där klassen själv får marknadsföra och sälja in föreställningen till olika arrangörer. ??Gästlärare?Du kommer att undervisas av de bästa danslärarna i landet inom hiphopkulturen! Förutom Fredrick ”Freeze” Herranen undervisas du också av Linda Löfgren i stretch, näringslära och anatomi, Robert Wägar, hip-hop, Martin Ferrettti, house, samt Oscar Pitré, locking. Regelbundna gästlärare är Damon Frost, Mauro ”Flaco” Mardones, Karin Jonsson, Marina Prada och Elvis Cetina. Skolan har också gästats av Link (Elite Force US), Kwik Step (Full Circle), Next One, Original Skeeter Rabbit, Ken Swift (7 Gems), Tony Go Go, Shannon Wich-a-Way, Mr Loose (Born to Rock) med fler.??Kostnader?Studieresor kostar mellan 1.000 och 5.000 kronor per år beroende på vilka jams och events som förekommer under året.??Förkunskaper?Du ska ha dansvana från en eller flera streetdancetekniker. Du måste också vara skadefri och ha bra fysik för att orka med undervisningen. ??Audition?Uttagningen till streetdancekursen sker med hjälp av inträdesprov. Inträdesprovet består av två-tre danslektioner i streetdance och en intervju. Du ska förbereda ett eller två korta danssolon (högst totalt två minuter) som visar prov på en eller flera streetdancestilar. Du ska också göra en kort presentation av dig själv.??Kursstart?17 augusti 2009??Ansökan?Sista ansökningsdag är 27 april. Audition kommer att genomföras den 4-6 maj.??Du kan skriva ut ansökan direkt från nätet eller ringa oss så skickar vi en kurskatalog per post.?OBS! Glöm inte att bifoga ett personligt brev till din ansökan där du berättar om dig själv och varför du vill studera på Åsa folkhögskola.??Läs mer om livet på folkhögskolan under rubriken "Allmänt om Åsa".??Åsa folkhögskola?640 24 Sköldinge?Tel: 0157 - 695 00?Fax: 0157 - 695 29?E-post: [email protected]?????

Live it or leave it....

2009-03-15 23:34
Så jäääääääkla värt!!! Är du intresserad, SÖK! =D Kärlek till Åsa
Megashop: tis och tor 19:15-22:00 Lava
sön:14-18 studio 3, våning 3 ingång Stadsteatern
Alla tar med sig egen musik

2009-03-17 15:02
Jaa ska sökaa ditt :P
B-girl Anna ,jag antar att du gick där? :)
Berätta lite hur var det , vad var bra och vad var dåligt, är jätte intresserad av få höra din åsikt :D

Peace / Lello :)
ELI THE POET

2009-03-17 16:11
Åsa fhsk är Kingston!
All love här! <3

Rubbish Åsa 08-09 Still rockin!
Grounded

2009-03-18 14:40
Jag går där nu. Det är mycket eget ansvar. Men om du gillar det så är det guld. Först har du klasser på dagen och på kvällen tränar du själv. Nyckeln att faktiskt ha disciplinen att ta det ansvaret.

Det är en del jobb i grupp också förutom egen träning. Läxor, 80-talsshow, produktionen i slutet av året. Sedan bor du ju med folket i klassen vilket kan vara en utmaning men berikande också. sedan beror det på vilka människor du hamnar med. JAg har en jättebra klass där folk kan unna varann att det går bra, så vårt arbetsklimat är optimalt. Alla hjälper varann och pushar när det behövs.

Med ett ord kan jag säga att det är intensivt men otroligt givande. SÖK! Under audition kommer en del frågor besvaras också. Det gjorde det för mig. Skriv om det är något mer du undrar så ska jag förska svara =)

Anna
Megashop: tis och tor 19:15-22:00 Lava
sön:14-18 studio 3, våning 3 ingång Stadsteatern
Alla tar med sig egen musik

2009-03-18 16:21
Några därifrån var och dansade på en spelning jag hade i Flen. Dom var fett duktiga så verkar som en bra utbildning för den som vill dansa. Big up Åsa!
mhm

2009-03-19 00:15
Tack så hemskt mycket Anna att du ville dela med dig , om hur är det är och ligger till , från ditt egna perspektiv och hur du har uppfattat det. Detta var väldigt berikande för mig. Jag lär dyka upp med fler frågar lite längre fram, uppskattar att du vill besvara dem jätte snällt. Lycka till med allt du göra, hoppas det går bra för dig :)
ELI THE POET

2009-03-20 22:24
Åsa 05-06,

Då gick jag där. Lätt värt

Minner för livet.

Hej Fredrick, Hälsa Alla. Säg till om ni behöver en Grafflärare nån gång;) Jag reser lätt dit.
Action speaks louder than words!<br>
Rappare

2009-03-21 14:58
Bruden min har ansökt dit! värkar fätt som fan!:)
fosho

2009-03-21 15:52
Thiz Iz A Year Not To Be Missed If U Have Ambitionz To Teach/Perform Or Promote In The Hip Hop Cultural Community Or On Any Other Stage For That Matter! If U Have An Open Mind And A Ferm Believe In Your Self Then Thiz Iz The Perfect Way For U To Evolve As A Dancer And As A Person.

5 - 2 Become 1!

Each One Teach One!

Peace,Love Unity And Having Fun!

"LIFE" Of The:

"CONCRETE-KINGZ" 19CK99 "CONCRETE-KWEENZ"

"THE ROCK SQUAD" - 20TRS07

"UNIVERSAL ZULU NATION" - 19UZN73
"Concrete-Kingz".19CK99."Concrete-Kweenz"
19UZN73 - Holland Chapter/San Diego Chapter
5:1 ZULUS - Skandanavia

2009-03-23 16:44
Kärlek från och till Åsa!!
Bästa jag gjort hittills!
Man lär sig att ta hand om sin träning och förvalta kunskap på bästa sätt. Vi får feedback och har de bästa lärarna vad d gäller kunskap om historia och hur den påverkar sin egna dans. Det bästa med den kunskap som vi får är att den pratas om med ödmjukhet inför ny information. Så det vi får veta är ingen lag utan det är meningen att vi ska sätta våra egna perspektiv och tänka själva..

Kan avsluta med att jag personligen har växt som dansare och människa under utbildningen!

Peace N Love =)
 SkyHighRockers