I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

1-årig Urbankonst och Hiphopkulturskola i Malmö

Vår Hiphop - Breaking

   

2008-06-27 08:09

1-årig Urbankonst och Hiphopkulturskola i Malmö

Breaka 1 år på skola i Malmö

Spinneriet
Skola för urbankonst och hiphopkultur.

Beskrivning: 1-årig heltidskurs med urbankonstens alla uttryck.
Antagningsvillkor: ansökningsprov, intervju, personligt intresse, engagemang och lämplighet.
Kurstid: 27 aug.2008- 5 juni 2009
Ansökan: Online via www.glokala.se. Senast 080731
CSN: kursen berättigar till studielån.
Kontaktperson: Pärra andreasson, 0765 424 720, [email protected]

Gästlärarsystem: Skolans ständiga ström av gästlärare lägger självständigt upp undervisningen den period de besöker skolan. Normalt I två-veckors block. Detta starka flöde av input står I relation till den kontinuitet huvudläraren har som uppgift att skapa för eleverna. Under 2007-08 har bla följande artister gästat utbildningen: DJ Kid Skraam, Blade(NY), Ken Swift, Mr Loose(NY), Ruskig, Figge Heurlin, Little Flame(It), Maria Grönqvist, Bates(Dk), Ken Ring, Mia Hulterstam, Cecilia actis, Dogge Dogelito, J-ro, Dontrel(La), Carola Gillheim, Sam-E, Promoe, Jens Anderson, Mark Jenkins(Washington), Inti Castro Bobba(Chile), Jahman, Fredrik Forsberg, Dj Besh One, Lilleman och Stina Hjelm.
Skolan är även kytet till Urbankonstgalleriet Inbetween som bla ställer ut gästlärarna och andra såsom, MalmöStreetProjekt, FrankOne, Kontoret, Gicrew, Cecilia Erdes, Rudless mfl.
Skolan samarbetar med olika aktörer och arbetar även utåtriktat.

Praktisk urbankultur
Vi arbetar och med urbankonstens alla uttryck: rap, breakdans, graffiti, DJing, musikvideoproduktion, foto, streetart, serieteckning, design mm.
Utbildningen bygger på att praktiskt arbeta med alla dessa element och den teoretiska delen tillgodoses genom kontinuerliga genomgångar samt gästföreläsare.

Culture management
Denna del av utbildningen sätter fokus på marknadsföring, organisation och ekonomi inom kulturvärlden. Bland annat kan det handla om studiebesök på museum, skivbolag, dansstudios men också att organisera festivaler, utställningar, klubbar etc.

Mediekritik
Här står populärkultur, språk och media i centrum. Men det handlar inte bara om att undersöka hur det ser ut- en viktig del är att skapa egna medieprodukter, videos etc.

Glokal dimension
Kursen har också en internationell dimension, som handlar om samarbete och utbyte av erfarenheter lokalt och globalt.