Ålder för att börja?
Ok, kanske lite fel tråd då jag mer ar inne pa Streetdance, men frågan rör mer fenomenet dans, än just breaking. När anser ni att det ar försent, (vid vilken ålder) att lära sig streetdance, om man har som intention att faktiskt bli relativt duktig på det inom nåt år?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tycker aldrig det är för sent, började själv då jag va 16-17 år med breaking och har kört till och från sen dess, det beror helt på vad man känner för dansen och vad man har för mål. men som sagt vill du börja dansa är det bara att söka upp dans skola eller så får man köra själv och utvecklas sin egen stil och den, finns många instruktions videos att kika på, antingen köper du eller så kollar du via youtube =) lycka till
Up north crew - brothers in arms
hawike: ok, tack for svaret. hur grym kan man bli pa ett ar tror du om man tranar ca 1 timme per dag? markbart duktigare an de flesta andra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Checka bara på krazie grandma, aldrig försent ;) visserligen är hon breakare, ypperligt bra sådan med :D
RICOSTJÄRT ROCKÄRS
Börjar men efter 19 års ålder är det helt-jävla-kört .... J/K ; ) Men en sak att tänka på om man börjar efter 20 nå´n gång, töänk på vad du äter, stretcha mycket och konditionsträna i allmänhet.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
tränar du 1 timme om dagen 5 dagar i veckan i 1 år så utvecklas du nog en hel del, bara du har tillgång till lokal eller dansstudio, och gärna nån eller några att träna med. som ILLINI_DUDE också säger, mycket viktigt med stretch och att värma upp innan, och ta väl hand om handleder, nacke och rygg. För det är lätt att skada om man är "ovan", gärna ngt gympass emellanåt också för att träna styrkan, bröst, armar, mage och rygg =)
lycka till, så om 1 år hoppas vi på ett clip på youtube, (Bboy Rodrigo trailer - 2009) Hehe take care peace out// Hawkiey
Up north crew - brothers in arms
En till som började runt 22...och, jo, vissta tar det längre tid för skador att läka, och sánt. Man máste vara extra flitig med mat, kondis, stretch, ta det lugnt med festandet osv, men annars tycker jag att det alltid finns saker att lära.
PAX
Pippi for President!!!
Man måste vara exakt 7 år, 7 månader och 7 dagar gammal, annars går det inte.. tyvär
Shiiiet
hahaha exakt som Chewie sa! It's never to late ;) Beror på hur gärna du vill börja..Crazie Grandma är grym bra exempel, hon hade vilja o så började hon helt enkelt;) its all up to you ..peace
icy P21 Detta är en polare från England, han börja när han va 22 och e 26 nu Jag kolla in han på Youtube!
asså shit måste verkligen säga det, vilken inspirationskälla asså, helt otroligt, att va 22 när man börjar , bara har kört i 5 år och bli så bra som han va på power.
props to him verkligen.
började själv ganska sent, e 26 nu och tappat de flesta power som man kunde när man va 19-21 o känner att man tappar mer o mer power (däremot får man mer flava o stil) men han insperera mig verkligen ;)
svårt o tro att han e 26 och bara breakat i 5 år...magiskt asså.
B.Boy 4 life
kanske iofs ar lite skillnad mellan breaking och street? jag inbillar mig att rent generellt kraver breaking mer akrobatiska rorelser som blir svarare nar man blir aldre och stelare, medan street ar mer flow, och darfor kanske inte paverkas i lika hog grad? kommentar pa det?
Rodrig jo håller faktiskt med dig, så tycker jag också att det är men flow är tycker jag minst lika viktigt i breaking, däremot är Breaking ´mycke svårare än de flesta danser o då syftar jag int ebara på power då så de kräver ju mer o kroppen säger ifrån lättare när man är äldre.
B.Boy 4 life
låt mig ställa en motfråga.. När är det försent att börja leva?
Söker du beef?
Jag började vid 21...är 28 nu och breakar 2 ggr/veckan, kan mina power moves fortfarande (men nu vet ni ju kids, att bara powermoves inte gör nån breakare ;) Börja breaka var ett av de bästa beslut jag fattat i mitt liv, har såklart gjort illa mej ibland men det är ju såååå kul...
Som sagt ovan, om man inte är tonåring kan det va bra att stretcha ordentligt, tänka på vad man käkar, festar man mycket så kan det bli lite tungt men det fattar väl alla :D Styrketräna lite vid sidan är också ett bra tips, särskilt om man tänker bli bra på powermovesen. Annars är det bara att gå ifrån datorn, ut i parken eller ner i källarn eller var det nu är, och börja breaka!
|P|E/A(C|E //Flipper
klart det är aldrig för sent så länge you put your heart and soul in too it :)
det är alldrig försent, det är upp till var och en hur mycket tid man vill lägga ner på dansen. bara kör så länge hjärtat är med.
bboy since -83, renegade since -84, dj since 85. one man army crew, freakin 40´s crew
Jag börja bara för några år sen. Börja som en av många danser ja körde. Körde street me då, sen gick ja över bara till Bboying efter typ 1 o halvt år. Men . d ja vill säga e att ja är 26 o ska fylla 27 snart, o började rätt sent med dans, men det har gått rätt bra ändå. Men , mkt stretch, ett tips är att ej stretcha direkt efter träningen
För att direkt efter träningen, då e blodgenomströmningen stor i musklerna. Vilket leder till att musklerna e ”spända” på sätt o vis, så att man ej får stretchat de musklerna man behöver komma åt efter en träning, utan man stretchar ist. Ngn slags skyddsmekanism i musklerna ist, som e där för att man ej ska sträcka sig alltför lätt. Men stretchar man ut dem, kan man få problem genom att man lättare sträcker sig o därmed skadar sig pga. av att skyddsmusklerna som ska skydda, har blivit för utstretchade. Stretcha ist. en halv timma, timma, efter träningen. Fast se till o ej bli för kall. När du kommer hem o ätit, så kan du, ev. efter duschen då musklerna blir lite varma, men också AVSLAPPNADE. Så kan du framför tv t ex njuta av en timmas stretching, ev. 1 o en halv beroende på hur stel du är osv. Viktigt att hålla på samma ställe i 10-20 sek (beroende på muskel o stelhet o behov), ev. trycka emot t ex vid split (kompis kan hjälpa dig) eller skräddar sitsen typ fast fötterna emot varann, tryck ner armbågarna mot ben, sen vila, skaka loss lite, pressa sen emot 5 sek ca, sen vila osv., sen pressa ner. Plus försök vara så rak som möjligt i ryggen på den övningen, o även på splitsitsen, o när du stretchar baksida.
Detta funkar bra för mig i alla fall. Och glöm ej andas djupt, in genom näsan, ut genom munnen.
Pz
Tävla mot dig själv, o slipp avundsjuka o att bli knäckt...