I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Undervisningsmetod (debatt)

Vår Hiphop - Breaking

2006-11-27 12:45

Undervisningsmetod (debatt)

Fråga: Har man i regel lättare att ta till sig något om man känner sig trygg i en grupp?

När jag började dansa blev jag ganska förvånad över att ingen av lärarna gjorde någonting alls för att eleverna i gruppen skulle lära känna varandra.

Jag antar att det är olika från skola till skola men när jag pratat runt verkar det vara så på dom flesta ställen att lärarna inte gör några försök att få gruppen att känna sig trygg.  Detta i sin tur anser jag skapar en fokusering på individen och en slags elitism, konstigt nog har jag märkt att detta är värst på nybörjar nivå och minskar när man går upp några nivåer.

Sen anser jag också att det blir lättare att utvecklas som dansare om man känner den man dansar brevid. man kan hjälpas åt om någon inte hänger med. Det blir också lättare att ta och ge kretik så man inte behöver hitta sina egna fel hela tiden utan får hjälp med det. Antagligen blir klasserna roligare också.

Hur undervisar du? Och varför?

Hur undervisar din lärare? Trivs du med den metoden ?

/Yannick

Boogie Down BUSH

2006-11-27 13:18

du har helt rätt i detta.
anledningen till att elitismen uppstår tror jag är att det är lättare att följa mönstret, som består av att de som kan håller sig för sig själva, och de som inte kan tvingas ihop, just för att de inte kan.
bara för att man kan se mönstret och ogillar det betyder det inte att man har löst problmet, man måste också hela tiden tänka på sitt syfte, och inte låta sig bäras iväg av sina skills.
några av breakens grundpelare är ju att man ska ha kul tillsammans. då måste man kunna inbjuda även dem som inte kan så bra.

skill bill vettu

2006-11-27 19:24
Mycket bra skrivet ni andra, för att fortsätta..

De ledare jag har varit med genom åren är helt olik den andre i sitt undervisningsteknik om man kan kalla det så.

En termin pendlade jag till Linköping. DÄR FANNS DEN BRUTALASTE LEDAREN NÅGONSIN!

Jag gick kursen street och tänkte testa först vilken nivå jag låg på, dock hade jag en polare som aldrig aldrig dansade förut så vi gick på en lätt medel. Det första jag la märket till va den trånga lokalen eller vill säga rum, - SQUASH RUM utan några speglar! så när hon skulle visa ett steg så visade hon sitt ansikte mot oss - alltså fel vänt, till slut sa jag att hon fick vända sig om så det blev lättare att se stegen. Innan de sa hon med tyken röst att jag inte fick använda mina dansskor? ursäkta? inga skor?

Inte nog med det!
Hon ställde upp alla nybörjare och sa att dem skulle stå och göra stegen tills dem kunde och så plockade hon ut dem som sedan hade fattat själva flowet. FATTAR NI? Dem stackars nybörjarna fick stå där och kämpa tills dem blev utplockade för att slippa bli uttittade av andra som redan kunde. FUCK THAT SHIT.

Jag slutade ju självklart direkt efter och vi gick faktiskt upp på avancerad och min polare klarade det galant på grund av att den nya ledaren skapade trygghet i gruppen med ett öppet samtal varje gång vi börja och när vi slutade, och ett sinne för utlärning.

Jag har själv varit ledare för 11åringar i street och det första jag och den andra ledare gjorde va att vi totalt skämde ut oss med rolig klädsel och skojade med dem och lättade på det spända trycket. Vi tyckte det va skoj och dem uppskattade :P vi blev ett jätte roligt gäng! LEK PÅ!

borde dem inte ha lite bättre koll på vilka dem tar in som ledare?
det är ju hemskt..
"Bring your happy feet!"

2006-11-27 19:30
oj jävlar vad jag drog på med text, :) sorry.
Peace!
"Bring your happy feet!"

2006-11-27 19:51

i ett tidigt skede så berättar jag att det inte finns några rätt eller fel inom breaking utan att alla får leka med kunskapen och utveckla alla moves som de själva vill. dessutom är det viktigt att blanda in öppna cirklar och fri träning där alla peppar varrandra att dansa och ha kul,inte så mkt hård "ni måste lära er detta träning" med andra ord..en jämn balans mellan träning av moves och lekfulla circklar och friträningar är nog nyckeln till en bra trivsel i gruppen

2006-11-27 20:50
De man vill göra som break lärare är ju förstås föra vidare dansen till nya generationer...
Det funkar inte genom att vara elak eller nonchallant mot sina elever... Man som lärare/tränare borde ju själv tycka att de är roligt med dansen, annars har man igentligen inget med breakin att göra. lägg skorna på hyllan, och kavla ner ditt byxben isåfall :D haha..

Nej men iallafall, ifall man tkr de är roligt med b-boyin. så vill man självklart föra vidare det till sina elever. De gör man ju genom att ha lektioner som de får utvecklas hela tiden på.. så man inte nötar ett move tills de sitter i ett halv år..

Man gör de även genom att göra så ungarna lär känna tränaren och de andra kidsen. kanske genom samarbetes övningar..

Man ska aldrig tvinga ngn att göra ngt de inte vill..

Men man ska gjärna köra ''ringen'' där en och en får gå in och dansa.. på så sett bygger man upp själv förtroende..

man måste inte göra som jag.. men jag sa bara vad jag tkr!

de var allt för mig lycka till allihopa.. peace
Glöm inte bort att julafton är 24/12 detta år också!
Breakare

2006-12-05 15:38
låter dom lyssna o repetera moven om o om igen....simple
HERB, bust a cap in yo ass

2006-12-05 18:53
Hur undervisar din lärare? Trivs du med den metoden ?

Min tränare gör inte ett dugg egentligen. Kommer fem minuter sent, slår igång musik, låter oss värma upp med toprocks. Sen så ska vi köra downrocks, en stund åt gången, två och två. Därefter går han igenom nån move som vi kör igenom alla själva. Sen blir det fritt för oss själva. Och sen slutar vi. Under hela lektionen sitter han mest ner och pratar med nån bekant. Samma upplägg varje gång.

Jag är rätt blyg. Och jag är inte jättesäker på mitt dansande (förrutom när jag har varit full, men då dansar jag ändå skitdåligt). Så. Just nu känner jag på min träning mig riktigt obekväm. De flesta andra har gått längre än jag och känner varandra, resterande känner varandra från annan dans. Där ska jag då dansa framför en spegel med massa främmande varelser och jag känner mest för att krypa in i ett hörn eventuellt dimpa rakt ner och dö.

Så nej. Jag trivs INTE med hans (ickeexisterande) metod. Jag har knappt gått hälften av lektionerna den här terminen för att jag känt att jag inte lär mig något...Ska antingen börja på nytt ställe, eller från noll på egen hand.

Delam tange barat

2006-12-05 21:40
Rachel F18

Om han får betalt för skiten det han gör så hoppa av kursen, han förtjänar inte pengarna du lägger ut på ingenting. han verkar ju inte allt för stabil. Keep it up girl, trust yourself. Dont drop it..!
"Bring your happy feet!"

2006-12-05 22:00
Natthy F16

killen lade sj ner med att träna "for real", vad jag förstått, för ett par år sen. han har fått betalt redan. går inte att hoppa av mitt i, dock kan jag gå en annan gång i veckan. dock är det inte på min nivå. men snart är det ju ändå jul och allt...så nytt ställe blir det. aldrig att jag bara tappar allt, utanför lektionerna funkar det ju någolunda.
Delam tange barat

2006-12-05 22:05

Rachel -
Too bad, yes.
Just do what u have to do. ;] 
Håller med, checka upp ngt annat som passar dig.
Läraren har en stordel och effekt så det gäller att hitta en som passar.
lycka till!
peace. 

"Bring your happy feet!"

2006-12-06 17:43
Natthy F16

thanx :)
Delam tange barat

2006-12-07 16:19
jag känner mig så trygg med freeze, en gång var jag nära på att kalla honom pappa.

hahah :D

2006-12-07 17:07

maha! ( :

"Bring your happy feet!"

2007-03-03 19:58
Jag hade verkligen världens coolaste snubbe som lärare, han har lärt mig ALLT jag kan om dans. Alltså inte det där med olika steg och sånt, utan mer det där, att om man inte försöker så vet man inte om man kan, och om man gör bort sig so what? Skratta åt det och försök igen, det blir bättre nästa gång. Jag kände mig verkligen trygg i gruppen, och det var bara inte allvar helatiden, alla hade kul! Det spelar inte så stor roll hur många priser och hur stora artister en dansare har dansat för för att vara en bra lärare...
chiquita bananas

2007-03-04 10:56
För att vara bra bra breaklärare så är det viktigt att du blandar
pratik med teori(film,se på shower eller annat). Att endast utgå från praktik går inte utan som lärare så måste man arbeta med teori och pratik för att få bästa resultat.
I pedagogiken så bör det ligga socialdynamik träning,gruppens process är viktigt att arbeta då det är här eleverna lär känna varandra ,sig själva och dig som lärare. Om de inte känenr varandra hur kul kan det då vara att träna , break är inte bara dans
utan via dansen så skapar vi kontaker med andra elever,det får oss att leva

2007-03-04 18:35
En lärare ska visa respekt, men samtidigt vara allvarlig, då får läraren respekt tillbaka ..

extra bra om man som lärare kan skämta & lätta upp stämningen .
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.