Lumpen + Breakdance
Jag har suttit och klurat på vad man egentligen ska göra när det är dasg att ta "lumpen". Okej, många är ju inte födda i sverige men ändå, går man i lumpen mister man ju ungefär 3 år om jag ej har fel. Samtidigt som man är vid 18-års åldern, kommer man hem blir man ju så jävla stel så! :D Men aja, hur tror/har gjort/kommer att gå lumpen?
yeah dude?
breakmegamix P15... Du kommer ju hem på helger... sen kan du ju öva på logementet =)
The sky always had little fluffy clouds..
3 jävla år ??! Dude, gör du lumpen i Korea eller ? ca 1 år, max 15 månader är standard i Sverige. Helt och hållet beroende på vad du gäller för tjänst (om du ens får någon med tanke på försvarets nedskärningar) Såhär går lumpen till. du kommer att bli inkallad till mönstring runt de dagaran du fyller arton vilket innebär att du får tillbringa två extremt långtråkiga dagar på den militärbas (heter nåt helt annat på riktigt) som ligger närmast ditt hem. Där ska du cykla lite på en motionscykel, lyfta en skivstång, sitta och vänta i 2 timmar för att ta blodprov som går på en minut, sitta och vänta i ytterligare en timme för att prata 3 minuter med en jävla näbbgädda som utger sig för att vara psykolog och sedan kommer du till "bossen " när du gått igenom dom så kallade "prövningarna". Hos Bossen (anm.Förvaltaren) ska du välja VAD du vill göra i lumpen. Det finns massa att välja på och vissa tjänster varar bara i 4 månader ( tex brandman) var jag du skulle jag satsa på en kort civil plikt typ som brandman istället för en ettårig värnplikt. Tro mig, du orkar nog inte hålla på och breaka om du ska vara kanonmat i norrland.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
ahahah LOL den som ligger i lumpen i 3 år går nån konstig utbildning iaf hahah 1 år går man väl typ, själv ska jag rycka in snart och jag sk agå 10 månader bara,sen kan man väl träna där hur lungt so hällst hehe
*asg* Fan Runkqvist din jävel. Skulle just säga det så kom du före. Det finns fan ingen värnplikt i sverige på 3 år. Dessutom kan man ju träna även när man ligger inne. Man har ju ledig tid där inne också som man kan gå och träna i gympa salen om nu orka det.
K.Sun (United Skillz)
breakmegamix P15 kanske ska ut o ta lumpen o sen kriga för Sverige oxå...
Dessutom är värnplikten inte längre en plikt i den egentliga bemärkelsen. Vill du slippa gör du det (hitta på ett bra skäl, om inte annat).
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
japp låssa att du inte hör nått när du gör testet! :D
Jag har fan oxå tänkt på det jag fyller ju snart, Som break dansare är du ju nästan en gymnast, så du är ju lite eftertracktad, right? Men visst, jag tror att de snubbar som sitter där "inne" och "bestämmer" skulle självklart skicka alla svensk-odlade blattar om det skulle bli krig. fast det är ju bara en tanke..
"shut up before i put you back up in high heels"<br>
yeah right, jag säger bara att jag har ett medfött hat och vill döda gringos =) så slipper jag väll oxå..
"shut up before i put you back up in high heels"<br>
skyll på trassliga hemförhållanden eller säg att du har haft ett exém på handen lr nått... dom i lumpen HATAR exém PS. jag har inga exém
B-Boy Fun-K from - "Dont ever underestimate the power of stupid people in large groups" Häh
Numera räcker det att man säger att man inte vill göra lumpen för att slippa. För de sparar in så mycket pengar på försvaret så de vill inte slösa sina pengar på folk som inte vill göra det. Det är inte som förr när "alla" vara tvungen att göra.
K.Sun (United Skillz)
det beror på vilken psykolog man får prata med oxå, jag blir tvungen att göra lumpen, men min polare som var hur smart som hällst han sa bara att han inte ville till sin snubbe, å han fick frisedel, tur som fan aja peace out godnatt hahaha
hahah jag försökte att göra bort mej på hörseltestet men det klantade jag till mej på , haha
Ksun, du var la med på den gamla tiden (typ 96) när man var tvungen ? Vad gjorde du för tjänst förresten ?
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
man är tvungen nu oxå! känner flera st som sagt att dom inte ville o fick "skiter väl vi i" typ till svar.. fast d e inte lika hårt sen dom banta ner försvaret, d e ju bara 40 % av alla som mönstrar som antas
B-Boy Fun-K from - "Dont ever underestimate the power of stupid people in large groups" Häh
Hahaha LOL.. Alltså jag trodde det va 3 år, är det i andra länder sen va jag inte så säker, va trött när jag skrev det.. Aja, jag undrade egentligen vad ni gjorde, eller tänkte göra ? För mig är det självklart, tänker inte bli en patriot för Sverige när jag inte äns är svensk, känns då överdrivet att gå 3 år :D Men man får ser hur det blir, många år kvar.. Borde va jobbigt att gå shiten sen ta breakingen ikapp.. Vore skönt att slippa.. Men då anses man inte som "MAN".. hehe..
yeah dude?
Jag gjorde inte lumpen (just på grund av dansen, och liknande), och visst är jag en riktig karlakarl? :P Några andra? Låt oss nu övertyga killen om att man visst kan vara "man" utan lumpen. :)
Finns det något manligare än att springa omkring i skogen, skitig och jävlig, med en KSP58 i högsta hugg för att ta kål på elake ryssen på andra sidan. Känna adrenalinet pumpa i venerna, höra alla stridsrop och skottasalvor på sidorna om en, en PBV som brakar fram genom skogen och välter ett par träd. För att sedan komma tillbaka till tältet och mysa, svettig och skitig, med elva andra grabbar. Som lök på laxen måste man sova sked med tältgrannen för att hålla värmen i sveriges vinterkyla... aaaah, those were the days! Fan, jag blir nästan rädd för mig själv...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ILLINI_DUDE P22 Jag mönstrade 95 och ryckte in Hösten 97. Det var på den gamla hemska tiden när det var omöjligt att slippa om du inte hade läkar intyg på att du hade cancer, hiv och psykologiska störningar samtidigt.
K.Sun (United Skillz)
SFX Haha, nämen asså det va ett skämt! Folk brukar ju säga så, "tar du inte lumpen är du en chicken". Det fattar jag väl att det inte är sant. Men då var det ett par som gått lumpen och om inte för breakdancen.. PROPPZ!!
yeah dude?
sitter och stör mig på uttrycket "gått lumpen". Ttycker lumpen är något man gör och inte går. För övrigt så ska jag göra lumpen snart. Rycker in den 14:e juni i Östersund. Finns det några bboys där? någon som vet? skulle va soft att ha någonstans att träna på.
Må barbarer göra intrång på din personliga yta!
lol bullen ska du göra lumpen? ;D mesit!
Han ljuger ja svär på abåa!
merlin! vart har du höt det där? det snackar alla om hahahahahah LOL
shit gör inte det då kommer farbro polis mannen
Mmm fett jobbigt att man liksom måste värna sverige när man typ jobbar för "fred"..
yeah dude?
det som är bra med att göra värnplikten är att man lär sig att hantera vapen. ifall man nu tänker göra en väpnad kupp mot staten så har man teoretisk träning sedan innan. (staten=monopol på våld) själv tror jag på ickevåldslösningar (än så länge iallafall) och gjorde inte min värnplikt. jaja....blablablabla. breaking är bra!
"How are you supposed to move forward as a individual if you’re not original" -phonetic
does_dba Det är ju det de gör
K.Sun (United Skillz)
does_dba : Dock endast i extremfall, och även det var hårdare på den gamla goda tiden. Nuförtiden är det vanligare att man helt enkelt får en ny tid för mönstring om man inte går. Exempelvis känner jag en kille (han breakar också, och därmed är jag on topic) som uteblev omkring fem gånger, tills han slutligen gick, utan påföljder.
Jag rycker in i slutet av juni i karlsborg, och till hösten kommer jag att fara till uppsala och ska vara där i tio månader. Fett jo.
japps lr så skjutsar dom en tilll mönstringen! blir nog lite böter oxå skulle jag tro
När vi ändå kommit så långt i den här topicen så kan jag ju skriva att om man som jag ligger i utbildningsreserven så kan man kallas in till snabb soldat träning för att vara med och offra sig i eventuellt krig i Sverige. Men FAN heller att jag gör det ! jag blri landsflyktig och drar till Chicago eller L.A istället .. yo :) jag menar vadå, vi jobbar åt staten för dålig lön och sedan ska vi gå ut och dö för staten när politikersönerna och dom rika bratsen i kungafamiljen osv .. sitter och trycker i sina marmor-rum. Nejdu ..
haha men frågan är ju om det är värt det ?
yeah dude?
Värt vad? Den lilla insatsen det innebär att ljuga/bre på lite för psykologen, jämfört med ett år av plågor du helst undviker?
Matheus P19 Du ska inte göra "Tolk/Förhörsledare" kanske? Det ska hur som helst jag, och jag rycker in i Karlsborg 28 Juni och efter 2 månader sticker jag till Uppsala... Yao, fett att vi tränar ihop, eller? =)
Representing "Fresh N' Keff"! Det är jag som är Keff!
ingen som svarat på min fråga angående bboys i östersund :X antar att det är den hålan jag hade för mig :(
SFX Jag frågade bara om det va värt det -ELECTRO-ROCK- P19 sa: bara skit i det...säg att du inte pallar så släpper dom dig...och säg att du har lite problem i privatlivet,sömnproblem,sjuka tankar o sånt...de e effektivt du får åka hem direkt....detta säger du då hoss psykologen Då undrade jag bara om det va värt att "dryga" sig så mycket, kanske bättre att gå ändå. ;) Umos Nope det är som jag sagt, jag hade visst fel där..
yeah dude?
breakmegamix : Det där är ett extremfall, du kan slippa lumpen på så mycket mindre. Jag behövde exempelvis bara berätta om min återkommande huvudvärk (där ljög jag faktiskt inte) för inskrivningförrättaren, så fick jag gå hem direkt.
Iochmed försvarets nerskärningar så räcker det med att säga att man inte vill göra lumpen så slipper man det.
Homothugs <br>
För det andra så håller man igån mer i lumpen en genomsnits svensken, om jag får utrycka mig så. Stel blir du garanterat inte, plus som någon annan sa, du kan ju öva på din förläggning.
Homothugs <br>
okej.. hehe så rådet är.. eller det ni gjort att försöka slippa det hela ?
yeah dude?
B-Boy Martin Alla säger att de känner någon som kört kåldolme-tricket. Frågan är om det kanske inte är för bra, tänk om de skickar dig till nått mentalsjukhus? =S breakmegamix P15 Ska du slippa lumpen så hitta på någon liten lögn om att du ofta får hemlängtan eller så, det räcker fint... Finns säkert nått bättre, men du har ju ungefär 3 år på dig att hitta på en lagom stor lögn så det är nog lugnt... Annars kan du göra som jag. Göra så bra ifrån dig på alla tester och sen få tag på en tjänst du kommer ha nytta av sedan, typ. tolk, plutonsbefäl eller NBC befäl...
Representing "Fresh N' Keff"! Det är jag som är Keff!
OTG P18 Jo, det kan man göra. Men man får alltid nytta av att gå i lumpen, man lär sig mycket och så. Men man får se, som sagt, 3 år kvar att tänka till! =)
yeah dude?
Inte alla som lär sig mycket.. min far tyckte att d va ett helt bortkastat år
ja olika från person till person.. Special_K P18 Du som är 18, ska du gå lumpen ?
yeah dude?
GÖRA inte GÅ!! :p för övrigt springer man rätt mycket i lumpen.
busted.. Jag rycker in om mindre än 2 månader...LOL
F-man Street Stylerz Crew- Do your best to have fun on the dance floor
Jovisst! =) Passa på att träna lite där, om inte annat stretcha! ;) Bul-len P19 Jaja, okej du vinner GÖRA lumpen..
yeah dude?
ääähh, vafan... man har på sig massa hippiekläder och klagar på verk i hela kroppen på mönstringen...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!