I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] FET Hiphop och Baile funk låt: PTJ - Jag Är (Louco) + Estilo Legal

Vår Hiphop - Audio & Video

2013-11-12 14:45

[Video] FET Hiphop och Baile funk låt: PTJ - Jag Är (Louco) + Estilo Legal

Jag Är (Louco) är den senaste låten på Youtube kanalen, OfficialPTJ, med 13 spår.

Lyssna och säg vad ni tycker!

Om den länken inte funkar så titta här:

http://www.youtube.com/watch?v=67TSPMyf2b0

Estilo Legal är min egen favorit, se här:

http://www.youtube.com/watch?v=fAD_PhKgIgs

2013-11-12 18:35
Någon?

Producent

2013-11-12 18:47
Du har nog länkat fel för det finns ingen video, bara audio!

och den feta hip hopen som nämns i rubriken finns inte.. Måste ha blivit fellänkat eller så
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2013-11-12 19:26
kanske ska postas i "reggae & dancehall" ???

inte mycket till hiphop det här va?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-12 19:27
Rk-studio kul kille! Forumskomiker som vill förolämpa personer pga video/audio. Kanske skulle ha skrivit konstruktiv kritik tack!

Producent

2013-11-12 19:29
Ja, jag är värsta komikern... Skärp dig
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2013-11-12 19:52
Blweria: håller med om att den andra låten borde ha blivit lagd i annat fack. Tänkte inte på det när jag la till den i hast, men jag hoppas att det gick att lyssna på ändå. Men den första låten är för mig rap som är blandad med baile funk och brega. Det är helt klart inte ren hiphop men det är rap och det är för mig en hiphoplåt därav posten. Men jag kanske har fel

2013-11-12 20:36
kool, jag lyssnade bara på låt nummer två.
kanske ska ge den första en chans...men...

i den där baile funken så saknades en bra mastring, tycker jag. har också lite svårt för autotune i all form av musik förutom psykadelisk musik både snabb och långsam.
där blir det en extra krydda. i hiphop blir autotune ett tecken på svag sång/röst/fantasi.
och det låter helt ärligt skit.

så, lite kritik kunde jag iaf dra ur min röv. låt det smaka!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-13 07:15
Alright!

2013-11-27 17:25
Jag tycker att dina ambitoner är toppen. Hur många här sjunger på portugisiska?!
O dessutom: hur många gör baile funk (eller mer korrekt Funk Carioca) i Sverige?

Det du gör påminner en aning om http://www.nytimes.com/video/world/americas/100000001222292/rio-funk-american-style.html

Don Blanquito, en gringo amerikan som rappar i Rio. Det finns mer om honom på YT.

I övrigt har vi så vitt jag vet i Sverige bara: As Jinganas Forever- en feministisk (?) funk carioca grupp i Sthlm.
I GBG: MC's Dr Knuf och André Di-mola.

Men jobba vidare med produktionerna! Jag tycker att det är viktigt att hitta ett eget sound. De ljud du har nu låter ganska mkt som allting annat och ganska, om du ursäktar, "såsigt".
Därför är det schysst om du gör exempelvis hård brasse-influerad rap/funk. Kanske mer elektronisk o emellanåt högre tempo och ett o annat för dansgolvet.
Mitt förslag är att du lyssnar på trap, twerk och annan bass-musik (dubstep med de TUUUNGA basgångarna) för mer unik inspiration. Det känns som om framtiden ligger där iaf ur ett västerländskt perspektiv. (I brasilien händer det inte heller mkt på Funk-scenen längre, tror jag).
Så ta de hårdare inslagen ur den senaste musiktrenderna och kombinera med de kompositioner du har (rapen, melodier, ljudeffekter) så kommer du få mer uppmärksamhet.
Ju mer oväsen din musik låter som desto mer nyskapande är den. Jag lovar!
Sen kan du använda dig av mer dynamik. Bryt av ex. med en loopad bossa-gitarr någonstans för att skapa kontraster så går folk ner i spagat av de oväntade vändningarna sen när trummor/bas dundrar in igen.

På soundcloud hittar du allt det senaste och tyngsta du behöver höra.

Så sammanfattningsvis: Snegla bara lite på det som händer i USA men fokusera mer på andra Afrouttryck i andra länder. Usa är musikaliskt ett land på väg utför och Brasilien är på väg in. (min synpunkt).
Renodla känslostämningarna i låtarna. Med det menar jag: En hård låt är rakt igenom hård, en smörig kärlekslåt blir en känslig ballad. En radio-låt är en mittemellanlösning. Blanda inte i onödan olika musikstilar i samma låt men blanda ex. instrument ur olika musikstilar.
Jobba på ditt nästan perfekta portugisiska uttal och samarbeta musikaliskt med andra som har ett helt annat musikaliskt perspektiv så kan du nå långt!
I vilken stad har du din bas nu?

Mvh. Tronque

2013-11-29 21:32
Tack mannen! Uppskattar tipsen och att du tog dig tid. Vilka/vilken låt har du hört? Frågar eftersom länkarna ovan inte fungerar.

Jag håller med dig om att det kan bli lite för mycket blandning mellan olika stilar i en och samma låt, men min musik är ständigt under utveckling och jag testar mycket, ibland kan jag vilja lite för mycket men det roliga för mig är att försöka blanda all den musik som jag gillar i olika varianter.

Jag håller med om att dynamiken kan bli bättre och du har goda idéer, samma sak om känslostämningarna. Jag testar mest att blanda 90tals hiphop med Funk Carioca eller 80-90tals sound som freestyle eller elektro osv med Baile Funk eller reggaeton med baile funk men det är som du säger: man måste söka nya vägar och jag ska kolla på det du föreslog!

Jag kommer från Sthlm, men bor för tillfället i Linköping!

2013-11-29 21:38
Måste ju lägga ut rätt version och länk som fungerar.

Det andra klippet är som sagt inte ren hiphop men det är rap på reggaeton inspirerat beat!

Nu ligger de ovan ej fungerande länkarna i tråden igen! Och jag vet att det inte är video utan audio på youtube, men kan inte ändra det.