I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[60 seconds] Finalen (+bedömningarna)

Vår Hiphop - Audio & Video

Moderator

2010-06-17 19:57

[60 seconds] Finalen (+bedömningarna)

Får först ursäkta förseningen, och att jag inte ens fått in 5 bedömningar, vilket är väldigt tråkigt. Men av de 4 jag fått in var alla eniga om vem som skulle vinna årets upplaga av 60 seconds! Bland er som följt tävlingen har det varit väldigt jämna diskussioner om vem som var bäst och skulle ha vunnit, ni har jämfört bidrag och rader, och det är jättekul och intressant att läsa igenom. Men nu har domarna sagt sitt och utsett en vinnare i:

Villy - Subdominant

Finalbidragen

Så ett stort grattis till Subdominant som tar hem 2010's upplaga av 60 seconds. Efter att ha slagit ut Grebnets, NuMessiah och Den som e den i de tidigare omgångarna så lyckades han även vinna över Villy i finalen.

Vi vill tacka alla som deltagit i tävlingen, både de som tog sig vidare från kvalet och de som stannade där. Ni alla har gjort det jättebra och det har varit en väldigt intressant battle. Tack också till er som följt hela tävlingen och hållt den vid liv mellan deadlines! Vill även ge ett stort tack till domarna som ställt upp och bedömt alla ronder!

Ladda ner alla bidrag i tävlingen

Angående priser till er finalister kommer de ansvariga ta kontakt med er någon gång under de kommande dagarna.

Priser:
1:a Vinnaren erbjuds att släppa en exklusiv låt på Whoas populära blogg och därigenom också synas på startsidan. Vi låter även låten sitta uppe som sticky under en vecka i Vår Hiphop - Audio & Video. Vinnaren får dessutom en valfri t-shirt ur Whoashoppen, en bunt Whoastickers och även välja ett valfritt exklusivt beat ifrån Marty Patches.
2:a plats får en bunt Whoastickers.

(Inlägget ändrat av ramuz 2010-06-17 19:57:44)

(Inlägget ändrat av ramuz 2010-12-20 14:32:33)

Fungerar inte länkarna så är det bara att skicka ett PM till mig (ramuz) så löser jag en ny länk alternativt skickar tävlingens bidrag till er.

time isn't wasted when you're getting wasted .
Moderator

Bedömningar från mfs

Vinnare i Whoa 60 sek Subdominant:

Generellt sett grymt tråkiga beatval. Inget beat som inte är frekvent använt eller sönderlyssnat. Vore kul att höra något nytt och fräscht där. Dessutom hade man önskat högre nivå, men det låter ändå bra. Båda bidragen är välmixade och låter bra i lurar som högtalare.

Villy har under stora delar av tävlingen varit alldeles för enkel med punches och använt för mycket multies utan direkt relevans. Du har vunnit mycket på att vara tydlig och ha en säker delivery. Subban däremot har en lite annan stil med varierade flows, rader som passerar barlängder och lite mer invecklade kontexter. Dock lite sämre delivery där du låter ständigt förkyld, samt ibland sluddrig.

Bästa delen av finalbidragets är Subdominants 2a del med berättande inledning. Det är variation i punches medan Villy bara dissar utseende och fetma. Bland annat därför går min röst i 60 sek 2010 till Subban. Grattis!

Kommentar på hela tävlingen: Bra genomfört allihop. Inte en enda W.O. under hela tävlingen och tycker även att den visar på att det finns ett intresse för audiobattle. Vilket betyder att det bör komma upp en Tag Team inom en ganska snar framtid.
Moderator

Bedömningar från Idiotförklarad

Villy gör ett bra bidrag. Säkert flow och delivery, en del träffande rader - gillar rader om att inte hålla måttet och lesbiska brudar - och i allmänhet ett kvalitativt bidrag nånstans strax över genomsnittsstandarden för dylika tävlingar. Tyvärr är det lite för simpelt och opersonligt på sina ställen, man kan tycka att det borde gått göra mer research än såhär. Han är tjock och feminin pga. sin hårlängd, we get it. Likväl ett bra bidrag som kanske inte fastnar i mitt minne, men ändock är respektabelt.

Subdominant kör på sin vanliga stil. Laidback, överlägsen och med fokus på att få sina lyssnare att fnissa snarare än att vräka ur sig ett hiphop-"OUUUFH!". Och som vanligt fungerar det väldigt bra. "Du gör det bästa du gjort och vinner med 3-2" med sin setup är väldigt underhållande och raderna om att göra vad som helst för uppmärksamhet är bäst här. Jag kan dock tycka att nivån i det här bidraget är aningen lägre än vad som levererades från Subbans håll i tidigare ronder.

Sammanfattningsvis så måste jag säga att det fortfarande är så att när ingen av deltagarna har något jag egentligen vill klaga på - när flowet, leveransen och textförfattarförmågan ligger på en acceptabel nivå och både två jobbar aktivt med punchlines och gör så gott de kan för att hitta på personliga, finurliga dissar - då vinner man på originalitet och att leverera mest fnissvärde. Rakt av.

Subdominant vinner. Fair and square. Det är ingen jordskredsseger, men den är välförtjänt.
Moderator

Bedömningar från Chub

Subdominant
Inte så bra att göra slarvfel i finalen. Du la en rad om att Villys homie Matte Rial hävdade motsatsen till att Villy inte var smal, när det snarare är Metra du syftar på. Tycker även slutet på låten kändes rätt klent, som att du bara ville rimma stiligt utan att säga något särskilt intressant. Tycker inte heller "undernärd basketspelare" lät så vettigt, kändes mest som du ville rimma på barnarbetare. När det första beatet gick igång tänkte jag att det var ett väldigt dåligt val av beat, men jag tyckte ändå du hanterade det bra. Däremot tyckte jag att det andra beatet kändes mer passande till battle. Texten är bra, relevanta personliga rader och bra rim och struktur. Bra att du körde på låten där Villy dissar sig själv och själv hävdar att han är spinkig. Hade du inte gjort det hade raderna om hans vikt verkat opassande. Även delen där du berättar om ronden med Sircuz och resultatet 3-2 var bra att du tog med. Bra dessutom att du tog med "baxa min tron"-grejen Villy la, typisk amatörgrej att ta med i sin text. Attityden är skön, flowet är grymt. Rappmässigt tycker jag det är din bästa rond. Textmässigt känns det som att du gjort lite bättre ifrån dig i tidigare ronder.

Villy
Jag tyckte Björn Rosenström-låten i början var väldigt onödig att ha med. Den säger inte så mycket mer än att du tycker Subdominant är en nolla och att battlen är en lek för dig, att man är motståndarens idol känns bara uttjatat och tråkigt. Rader om att motståndaren har liten kuk är bara dåligt att ha med då såna rader i princip alltid är för utfyllnad. Tjockisrader är irrelevanta mot någon som inte är särskilt tjock, i övrigt så var tjockisraderna inte ens särskilt bra. Tycker även att liknelsen med Ullared-Morgan var dålig då de inte ens nästan liknar varandra. "Snett som diagonalt" var bara dåligt. Raggmunk- och oskuldgrejen var lustig. Överlag känns din text mycket bättre än i dina tidigare ronder, bättre rim och mer personligt trots sina brister, och jag tycker det var din överlägset bästa insats i tävlingen. Även om jag inte är förtjust alls i "killen du umgås med är din pojkvän"-grejer så kändes det passande i introt att säga som du sa. Bästa du körde på var om Subdominants hår, men det kändes tyvärr inte som att du hade så mycket mer på honom. Raden om Subbans mix var med lämplig och relevant. Attityden är bra, flowet likaså. Jag tycker du har en skön röst som passar till battle och du använder den bra på beatsen. Bra beatval för övrigt. Jag gillade avslutet med att ta motorsågen/rakapparaten och skala av hans hästsvans, kändes hårt och roligt.

Ronden
Tycker faktiskt Subdominant var bättre på alla punkter, möjligtvis hade Subban ett dåligt första beatval. Textmässigt är Subdominant flera nivåer över Villy, flowmässigt med. Villy har en skön röst och hård attityd men det räcker på långa vägar inte till vinst enligt mig. Jag tycker båda har gjort en hyfsad research, Subdominant lyckades däremot använda sig bättre av den. Subdominant hade betydligt mer personligt att säga om Villy än Villy om Subdominant. Tycker ändå båda presterade bra i finalen.

Vote: Subdominant
Moderator

Bedömningar från shitmannen

Villy Vs. Subdominant

Villy, tyckte att du va skön som fan i denna rond, rolig text, du leverar det fett som fan och beatsen va riktigt sköna. Men tyckte att i en sån lång text så ska man kunna få in nån fler riktigt punchlines än vad du fick. hmm, så kan säga att jag hade hoppats på lite mer av dig faktiskt. Men som sagt, du är en av dom som har skönast attityd o delivery i denna battle.
Subdominant, du fortsätter hålla ditt sköna ordförråd på beatet som innan, gillar det som fan, du leverar det skönt i helhet, men fan dit beatval är nog det sämsta med denna rond, gillade det inte alls tyvärr. Just nu när jag skriver detta så är jag helt slut i huvudet efter några dagars hårt arbete så har lite problem att få ut orden ur huvudet, men bestämde mig vem jag skulle rösta på i måndags endå. Du har varit en favorit genom hela tävlingen för mig och har visat klass igenom alla dina ronder. I överlag så har du, enligt mig, varit några snäpp bättre än din motståndare i hela tävlingen textmässigt och likaså i självaste finalen. Finns inga större tvivel för mig att Subban får min röst för den är du värd mannen. Tack för denna battle och den var rolig att följa, Lycka till!

2010-06-17 19:59
hehe hade det på känn, grattis Sub :)
Moderator

2010-06-17 20:01
Vill tacka alla deltagare i tävlingen för en underhållande tävling =). Det var kul att få döma och höra nya rappare som man inte hört tidigare som e duktiga.

Gratulerar subban för vinsten!
//TW
Rappare

2010-06-17 20:04
Subban förtjänade det här utan tvekan
Moderator

2010-06-17 20:06
Jag tycker det var en grymt rolig tävling att följa och finalen var jämn. Båda gjorde det bra och kan vara nöjda över tävlingen! För att citera Idiotförklarad:

Subdominant vinner. Fair and square. Det är ingen jordskredsseger, men den är välförtjänt.

2010-06-17 20:20
pinsamt.
Har och kommer alltid ha..

2010-06-17 20:29
bra från båda hållen, grattis till sub, fast personligen tycker jag att villy presterade bättre i denna. ''min åsikt''

peace n love
www.myspace.com/sansarecords

håller inte min space så uppdaterad för tillfället, kommer komma ut mycket med musik samt eventuell musik video vid tillgång.

2010-06-17 20:29
kan långt ifrån hålla med dommarna men men villy du gjorde en skit bra final tungt som få! subdominants bidrag är bra det med men fan detta är en battle och då tycker jag villy gör det mycket bättre... kul att folk ställer upp och lägger ner tid på en tävling tummen upp för det iaf! peace
 www.myspace.com/friphmusic

2010-06-17 20:34
Grattis till Sub!
och stort tack till domarna och ni som ordnat upp detta, har varit roligt att följa :)

2010-06-17 20:38
EY VART E MINA KLISTERMÄRKEN

skämt åsido, grattis till subban som jag redan har skrivit och tack till alla er som har diggat mig i denna tävling! Det var kul att delta :)
Moderator

2010-06-17 20:47
Kan tillägga att om jag skulle lyssna på någon av er utanför en battle så skulle det vara villy, tycker du är skönare att lyssna på, skönare rappare helt enkelt. Men detta var ju som sagt battle, då dömer man inte enbart efter rapskills.

//TW

2010-06-17 21:14
Grattis subban! Tyckte villy var bättre den här ronden men har diggat båda två hela vägen och har varit en riktigt bra battle!

2010-06-17 21:16
Grattis mackan =)
 www.myspace.com/thesircuz

2010-06-17 21:44
Oh gee wiz who whould've guessed
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Rappare

2010-06-17 21:52
najs bajs
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2010-06-17 22:06
vart är asmas bedömning? :( Skulle varit roligt och se vad han skriver på denna och jag trodde att Villy skulle få minst en röst - Men grattis subban !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-17 22:30
Får va rätt nöjd att ja torska mot vinnaren iaf (: Grattis Sub !

2010-06-17 22:33
satsa 100 kr på villy men kuken att han skulle förlora :p faan villy :p du skulle plocka dehär :p bra insats man! grattis subban !!!

peace Jontääh !!
hur kommer det sig att jag inte kan höra när du gråter fast dina tårar faller till marken som dasslock.

2010-06-17 22:54
Måste säga, att enligt mig tog villy denna rond, men det är bara enligt mig. Men subban har varit bäst i denna tävling utantvekan i minna ögon, hans 1 och 2 är nog några av dom bästa 60sec låtarna någonsin från whoa.nu tävlingarna, han förtjänade detta.
B

2010-06-17 23:13
Åh! Man tackar! Hade faktiskt inga tankar på att vinna detta då jag aldrig har sett mig som en battle-rappare. Min plan var att göra så bra ifrån mig som möjligt, falla med stil mot DSED, Messias eller Sircuz och sedan hoppas på Sirc (Eftersom hans seger är min seger och vice versa). Kändes jävligt kul när jag märkte att jag hade hittat nått som funka! (Vilket jag märkte rätt fort. Grebnets rond 1 var inget att leka med, fan! Propps!)

Känns dessutom som om jag har ställt upp i varenda jävla whoa-battle sen 03 och till slut vinner man väl enligt sannolikhetsläran, antar jag! (iofs. Jag vann "nybörjarbattletävlingen" 03 eller 04.. men hur coolt är det?)

Kul att domarna verkligen, genom hela turneringen, uppskattade punchlines som man har suttit och klämt fram under sena nätter! Känns som det inte riktigt varit så i tidigare turneringar (eller så var jag bara mycket sämre då och framförde dom för dåligt). Kanske känns rätt solklart att man är nöjd med domarnas insats när de röstar fram mig som vinnare, men jag har också hållt med om det mesta i de andra matcherna!

Var förbannad som fan igår natt när jag satte mig vid datan (pga outside whoa-reasons), fick en fråga och svarade med att bara vara dryg, otrevlig och disrespectful mot min motståndare. Barnsligt. Ändå har jag sett honom gratulera mig 2 gånger i denna tråd. Sportsligt! Tack så mycket!

Tack till alla som lyssnat. Även ni som tycker jag borde losat alla mina matcher med 5-0. Kul att folk visade intresse!

OERHÖRT corny med ett "tacktal". Jag bjuder på det!

Om man bara hade haft råd med lite bubbel...

2010-06-17 23:25
Subban, köp en sån där liten flarra för 20 spänn, eller köp 2 och vaska den ena.

2010-06-17 23:27
Villy, nr 1. : )
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2010-06-17 23:32

2010-06-18 02:13
Well eaten.

Rappare

2010-06-18 03:58
Ovanligt hög nivå för en whoabattle, rent generellt. Kul att vi slapp walkovers osv. Kul att bli tillfrågad som domare också - jag tackar ödmjukast för det förtroendet! :)

Grattis till Marcus, också. Well done!
www.soundcloud.com/whateverist
www.paradigmskifte.se

2010-06-18 04:10
Fet, hoppas det blir någon tung låt som exclusive :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-18 05:28
Innan denna tävlingen hade jag aldrig hört subdominant men diggade han faktiskt, tyckte du hade roliga punchlines roligare text innehåll. Roligare att lyssna på men som någon sa de låter lite slöddrigt ibland, men shit the same. du gjorde de riktigt bra. Grattis till dig ...

Jag har diggat villy sen attityd crew tagteam alltid diggat dina låtar. men i dissar så har du alltid med samma ämne, tex. Fetma,dinosaurie. men du har en stört skön röst och jag trodde du skulle vinna efter 1a ronden. men du gjorde de oxå riktigt bra.

BIG UP TILL SUBDOMINANT & VILLY FÖR EN STÖRT SKÖN ROND :)
-: BlasterDesign :-

Säljer billiga hemsidor. Checka in www.BlasterDesign.se

2010-06-22 15:05
Bra jobbat till finalisterna.
VD,
Lifee Group AB / AppLifee.com
Bygger appar åt artister, holla'

2010-06-22 15:34
med samma ämne, tex. Fetma,dinosaurie.

What? när har han ens nämnt någon dinosaurie? haha

2010-06-22 15:45
Bra jobbat. :) Tycker fortfarande att Sub vs Messiah var den överlägset bästa och mest intressanta matchen.

2010-06-22 19:04
dom spara det sämsta till sist.

2010-06-22 23:51
bra jobbat grabbar och grattis till Subdominant! :)

vore riktigt kul om tag team eller crew battle kommer snart också!
Kukirumpan

2010-06-22 23:52
jaaaaaa tag team eller crew battle efter sommarn vore awesome!

Rappare

2010-06-25 19:35
Tyckte fortfarande att Villy var 100 gånger fetare än Subdominant. :/ Aja, smaken är som baken.

Grattis till vinsten Subban! =)
Wurrup?

2010-06-26 18:02
1:a Vinnaren erbjuds att släppa en exklusiv låt på Whoas populära blogg och därigenom också synas på startsidan. Vi låter även låten sitta uppe som sticky under en vecka i Vår Hiphop - Audio & Video. Vinnaren får dessutom en valfri t-shirt ur Whoashoppen, en bunt Whoastickers och även välja ett valfritt exklusivt beat ifrån Marty Patches.
2:a plats får en bunt Whoastickers.

haha så basically innebär det att man vinner ett pris som innebär enbart reklam för denna sidan? lite lustigt pris i min åsikt.

anyways så har ja inte lyssnat igenom låtarna i finalen, gör det senare om jag hinner annars imon!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Moderator

2010-06-27 13:51
Klistermärkena har varit rätt efterfrågade, sen är det väl roligare att ge tvåan någonting litet istället för inget var väl tanken.

Men, om ingen har något mer att säga om finalen, så kan det ju vara mys om ni kunde ge åsikter kring tävlingen i helhet.

Vad har varit bra och vad har varit mindre bra? Något som kunde gjorts bättre? Det är trevligt att få åsikter från både dom som följde och dom som tävlade.

2010-06-27 13:58
Tycker dock att i finalen skulle bidragen vara 1 och en halv minut.
så är det i 8mile iallafall, och lite överallt som man sett battles..

2010-06-27 15:22
Tävlingen i helhet var rätt tung faktiskt. Blev lite sur bara på kvalet, då det var många som jag personligen inte tyckte platsa där men som ändå kom in. Men om man bortser från det är jag nog rätt nöjd. Mot slutet var det riktigt tight, och man fick sig många goda skratt av alla fyndiga punches.

Rätt så ny här på whoa ändå så jag har aldrig varit med om en battle, jag bara lyssnat igenom bidragen från de förra. Men ser framemot mer battles i denna stil.

cashflow
Det är ju ändå en audio battle, inte en battle som filmas på plats(vet inte vad man ska kalla det.) Och sen finns det väl inga förskrivna regler om hur man bygger upp en battle?

/freddah

2010-06-28 00:14
Jag tycker Subdominant gjorde väldigt bra ifrån sig.
Han fick möta dom 4 farligaste rapparna i denna tävling och lyckades slå ut dom en efter en. Subdominants bästa bidrag var mot messiah , och hans kvalbidrag var sjuuuuukt tungt :)

Tävlingen i helhet har varit bättre än va jag trott , dock många rappare som passerade kvalet som inte borde ha gjort det.

Tycker det är synd med rond 3 , hade varit roligare att se Den som e den mot villy :)

Hög klass för en Whoa tävling !
Tackar gott för alla schysta bidrag som hamnat i min dator !

2010-06-28 14:59
Att ha någon form av brackets hade varit en god idé, katastrofalt att ha "finalen" så tidigt eftersom resten av tävlingen blir lite av ett antiklimax då
Moderator

2010-06-28 16:19
Asså, jag funderade lite som vi var inne på i början hur det skulle funka med poängsystem från kvalet. Att alla fem domare skulle ha poäng 1-16 att dela ut till de rappare man tycker är bäst. Så går de 16 rappare med mest poäng vidare och bygger ett slutspelsträd utifrån det. Frågan är hur det skulle funka, men skulle vara kul att testa.

2010-06-29 00:03
Asså, jag funderade lite som vi var inne på i början hur det skulle funka med poängsystem från kvalet. Att alla fem domare skulle ha poäng 1-16 att dela ut till de rappare man tycker är bäst. Så går de 16 rappare med mest poäng vidare och bygger ett slutspelsträd utifrån det. Frågan är hur det skulle funka, men skulle vara kul att testa.

Låter som en riktigt bra idé och är värd att testa, tror faktiskt det kan fungera rätt bra och får en stabilare tävling rakt igenom.

När drar nästa battle igång?
Och vad blir nästa battle?

Moderator

2010-06-29 00:08
Kändes som mfs var sugen på att starta en ny tävling rätt snart, troligen Tagteam för att successivt höja tävlingsgraden lite. Men jag själv känner väl inte att det är någon idé att påbörja en tävling mitt under högsommaren när det är jävligt fint väder ute och många är ute och reser eller bara har semester. Så passa på att njuta av vädret sålänge så lär det planeras för en ny tävling under sommaren nu!

2010-06-30 13:53
Grymt!!!! Tagteam = 2 pers i varje team så att säga?
Blev grymt sugen, efter sommarn låter riktigt bra.

2010-07-09 11:41
Tycker dock att i finalen skulle bidragen vara 1 och en halv minut.
så är det i 8mile iallafall, och lite överallt som man sett battles..

hahahahahaahhahahahahahahahhahahahahahahahaha är snubben seriös?
B

2010-07-20 10:42

2010-08-14 01:41
Någon som vet ungefär när tag team kommer hållas ?