Tjena folks! Det är jag som rappar på detta projekt så jag känner att jag vill svara för mig lite här. Jag får tacka er som berömmer rappen då. Och till snubben som tycker jag borde köra på svenska så kan jag säga att det är det jag gör vanligtvis. :) Är inte helt ovan med engelska men kör oftast svenska, vet inte varför jag valde engelska till detta. Det bara hände. Den negativa kritiken verkar gälla beatet framförallt och visst, det är så klart inte "hiphop" om man ska se till någon allmänt accepterad definition. Men det var också det jag gillade med själva idén som jag och Gustaf hade som grund för arbetet m låten. Vill heller inte verka pretto och framhäva att vi försöker vara särskilt "nyskapande" med just denna specifika låt, eftersom detta var det första vi gjorde tillsammans. Att rap och musik "skär sig" som någon skrev, kan det kanske ligga nånting i, även om just det uttrycket låter lite drastiskt. I framtida samarbeten kommer vi nog vara mer synkade, på många plan. Den första kommentaren, från ajkiz , tycker jag är den mest onödiga. Varken jag eller Gurra är några amatörer på det vi gör och att tro att just denna enskilda låt ska få sätta något allmänt riktmärke, eller att den utgör den "norm" som styr vår uppfattning om vad "hiphop" är, är ju bara korkat. Sen fanns det andra mindre konstruktiva kommentarer också. Men det där förstår ni när ni blir äldre, förhoppningsvis. Synd bara att ni ska förpesta audio-forumet med eran pretentiösa okunskap innan dess. Om jag slutligen får säga vad jag anser om Gustaf Lindströms framtid som 'proddare' så tror jag att den är ljus. Det kan inte vara fel att närma sig hiphop-kulturen utifrån en helt annan musikalisk bakgrund (jazz mm i detta fall), just pga att det kan föra tänkandet in på nya intressanta banor. Allt från att variera beats och få dem att innehålla mer än det vanliga break-beat-tugget (med ytterligare ett instrument som enda variation i refrängen), till att skapa ett annorlunda men ändå tilltalande sound. (Sen vad det gäller "street-cred" så får vemsomhelst gärna komma fram och diskutera framtida Gurra-collabs med mig på den notoriskt hårda svenssonska gatan. Har du tur så kanske jag svarar med en sjukt fyndig battle-punchline eller en smäll på käften. How's dat 4 street-smart? ;) Jag och min polare och kollega i gruppen Tungviktarna har redan spelat in en session på ett annat beat av Gustaf som vi diggade skarpt. Den är enligt mitt tycke mer "hiphop" (om det nu ska vara så viktigt) än låten som denna tråd gäller, samtidigt som den inte är helt renlärig heller. Håll utkik efter den (och det projekt som den är en del av) gott folk! Peace out! /Nestorcisten
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)