[Audio] Samy Deluxe - Poesiealbum
Hiphop på tyska är kanske inte riktigt vad ni är vana vid att höra här, men fy i helvetes satan vilken fet låt. Och för er som inte pallar lyssna på musik utan att förstå vad dom säger så har jag tagit mig tid att, så gott jag kan, översätta texten! En hel del punchlines gick förlorade i språkbytet, men huvudtemat kommer i alla fall fram :)
Hook Titta här, det är mitt Poesialbum Spana in mitt Poesialbum Svart och vitt i mitt Poesialbum Album, Album, Album...Vers 1 Hallå Tyskland, känner ni mig än? Känner ni det än, äkta hiphop I landet där man suger när ens hit floppar där Soul inte har själ, där Rock inte rockar Och Funkens gnista inte tar sig och där reggae låtar låter som schlagervinnare och där rap har dåligt rykte Vem kan återbringa känslan från förr vem snälla vem vem kan det vara Säg mig ett namn och jag sätter han under kontrakt och det spelar ingen roll vem han är Har du snälla en email eller nummer redo Nej, det finns inte då sångare sjunger och rappare rappar som om de aldrig varit hungriga Om jag söker på internet så är det en av dina smakfulla gratislåtar jag någonsin skulle hämtat för nu är det omedelbart 100 karat, varför säger jag det? Jag är så briljant, så fenomenal, fundamental, radikal som i yngre år Jag kom direkt ifrån underjorden Positionen här har jag arbetat för Ingen summa betalad men jag kommer inte bort från alla dessa rapparna som inte skiner visdom över konstformen och därför måste jag ge massorna ny övertygelse och förståelse för vår konstform Jag har byggt mitt hus här Jag har rivit, jag har renoverat Jag är Super-MCn, jag är boken från Jay-Z Jag har dekrypterat rap för massorna här Definierat, etablerat och ännu fler sluga ord med -erat och när ni förmodar att jag inte är den bästa poeten här då förmodar jag att ni alls hört påHook Titta här, det är mitt Poesialbum Spana in mitt Poesialbum Svart och vitt i mitt Poesialbum Album, Album, Album...Vers 2 jag är så Schiller, så Göthe Så bitter, Så ond ännu den största poeten som lever här, och när jag inte längre vill mata er med tyska diktrim tills alla blir knäckta som Berthold (Brecht) är det för mhookig äkta framgång När texten inte längre rullar och jag skiner som morgonstjärnan hoppas jag att alla lär sig rimmen och orden Mina damer och herrar Vad skulle jag göra om jag inte vore jag en rapstjärna Antagligen skulle jag vara den nye Erich Kästner (Lass die ganzen Neider schrein?) För att avsluta ert skitsnack så blir jag bättre av erat hat Klättrar högt på karriärtrappan nej, det heter karriärstege fanns det ett fel är det nu mindre grovt och ja jag är en mycket elak rappare som står ut från mängden du är faktiskt inte intressant över huvud taget Önskar du att ditt flow vore mer som mitt får du gärna försöka kopiera fast det tror jag inte att du klarar Att skapa det jag gör, som jag gör, när jag gör det det är faktiskt otroligt det är som Wilhelm Tell och William Shakespeare efter crack och ett par Becks öl fast jag är brun och lite sexigare, kolla in texten så (flüssig und heilend nenn?) ett elixir som heter trolldryck Märk mina ord Märk mina ord Märk mina ordBrygga Jag får pengar att skina Genom att rimma rimmen som Heinrich Heine Mitt album kommer under våren och min konkurrens kommer senast i augusti, enligt erfarenhet Domare och bödel för poeter och tänkare kraschade matt av torkan, för nära räcket av min hotellsvitsbakong i mitt poesialbum och det rimmar med grov boskap, punkthook Titta här, det är mitt Poesialbum Spana in mitt Poesialbum Svart och vitt i mitt Poesialbum Album, Album, Album...