[Audio] Osläppta/Demo/Sällsynta Hip-Hop och R&B album - tipsa mig
Det finns ett stort antal osläppta/okända/sällsynta album inom musiken som vi på Whoa.com gillar som många inte känner till. De brukar enligt mig inte alls vara lika bra som första "riktiga" albumet men håller ändå kvalité och kan för riktiga fans vara kul att höra. Posta även okända låtar som inte släppts på något album. Här är några exempel och vissa har jag inte hört:Ludacris - Incognegro (Back For The First Time är nästan samma album som denna) (2000) Clipse - Exclusive Audio Footage (hela albumet producerat av The Neptunes enligt wikipedia) (1997) DMX - osläppt album (1997) T.I. - Im Serious - (2000/2001) Juvenile - Being Myself (1995) Gucci Mane - La Flare (2001) Nas (Nasty Nas) - Demo (1991?) Mobb Deep - Juvenile Hell (1993) Cam'ron hade två album (Confessions Of Fire och S.D.E.) innan Come Home With Me på Roc-A-Fella Records. För mig hade Cam'ron sin debut 2002, men för vissa var det så tidigt som 90-talet. För vissa är detta kanske inget nytt?
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
Juvenile Hell är inte så jävla rare. Kommit minst en nypress. Plus att de fick en special i Yo och hela köret när den släpptes. Fanns en lång, lång artikel på Complex nyligen där de listade just de bästa demolåarna/demosarna. Ofta bra mkt bättre än skivbolagssläppen skulle jag vilja påstå. Ska rota fram länken...återkommer.
Där har du Mobb Deep och DMX från 91 t.ex. :)
Själv brukar jag gilla dom versionerna mer! Oftast inga brudar i refrängerna eller annat trams! Det är ju ofta dom versionerna där dom själva har mer kontroll själva, och kanske inte prioriterar 'att sälja' eller siktar på en bred publik, som det blir
rätt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
T.o.m. Ja Rule har varit annat än usel en gång i tiden:
...Och den där 12an var liksom fett eftertraktad och svår att få tag i. Videon gick på YO! någon enstaka gång och dom (få?) ex som kom till stan sålde slut på en gång, om jag minns rätt..(nu blir jag lite osäker??) Nu hittar man dom för någon tia haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
POSTAL: Vet faktiskt inte alls. Stämmer säkert som du säger. Får erkänna att hela grejen flög under min radar ända tills jag såg den postad på nån blog för 6-7 år sen!
OK, jag och polarna suktade efter den i många år i alla fall... Men jag tjackade inte vinyl ´94, så jag kan lite skev bild av hur det låg till egentligen... Det var därför jag blev lite osäker där. I alla fall fanns inte CD-singeln att få tag i. Jag såg en grabb stå och provlyssna, och tjacka en CD som jag hade för mej var den singeln, i så fall var det pitch's enda (sista?) ex... Rätt surt. Videon såg jag bara en enda gång på YO!, och sedan en gång till på MTV flera år senare. Undrar om jag inte lyckades spela in den andra gången.. Förutom alldeles i början... Men jag har ingen aning om jag har kvar den! ....Nyvaket förvirrat!
Fanns en lång, lång artikel på Complex nyligen där de listade just de bästa demolåarna/demosarna. Ofta bra mkt bättre än skivbolagssläppen skulle jag vilja påstå. Ska rota fram länken...återkommer. Där har du Mobb Deep och DMX från 91 t.ex. :) Soul_Survivor_II P33 Whoa! Tack så jävla mycket, har inte sett denna Complex artikeln :)
Complex brukar ha massa jävla bra countdown liknande artiklar hela tiden, senaste jag checka var DJ Premier Tells All: The Stories Behind His Classic Records. Den var riktigt fet att gå genom och lyssna. Riktigt bra post du kom med, ska checka och lyssna genom alla Demos right about now! DMX demolåten Spell Bound tycker jag e dålig och jobbig och verkligen inte som den DMX som gjorde debut. ska bli intressant att kolla genom alla mina favoritartisters demos...
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
Soul_Survivor_II P33 POSTAL Oh yeah Cash Money Click, detta har jag hört och sett innan. Jag blev chockad första gången jag fick reda på dessa låtar, hade ingen aning om att Ja Rule var aktiv för sååååå längesen. Ja Rule som enligt mig alltid varit en bra rappare har så annorlunda röst och mest annorlunda är ju hans flow. De här gamla Cash Money Click låtarna låter ju som riktig street Queens NY-rap. lyssna bara på stilen på refrängerna och sättet dem rör sig och studsar fram och tillbaka från kameran. Tack för posten detta e classic!
Man märker heller ingen typ av Brasilien-influens i denna Old School Ja Rule haha det är säkert.
Quiksilver: Ja, de har kört ett gäng intressanta countdowns. Den allra, allra bästa var den m Diamond D. Dels för att jag gillar honom så jävla mkt, men också för alla stories han drog. Om hur Fat Joe höll på att ramla ur en båt vid en videoinspelning, att Axelrod döpt en låt efter honom (då har man rätt att vara mallig!) och när Tommy Hilfiger i egen hög person gled upp i lyxbil och delade ut massa kläder till Grand Puba osv. Satt bara och rös och mös när jag läste den, hehe... Ang. DMX har jag väl aldrig direkt gillat honom får erkännas. Men RR Anthem är ju en bra låt.
Rare grejor överhuvudtaget, eller rare med kända artister?
Celly Cels första tape är ett jag vill ha iaf, skulle ge vad som helst för. :p
2 tapes som läckts nyligen och är jävligt bra.
Insane & D-mac från Fresno, CA
Quiksilver Enligt vissa yourubekommentarer var Ja rule 16 år där, ifall jag minns rätt nu... Det är väl ofta så att NY-rapparna har hållit på många år innan dom blir kända, tiotals år är inget ovanligt.. Snubbar som Jay-Z och DMZ ska har varit med redan i början på 80talet, om inte ännu tidigare.. Det blir väl lätt så ifall man är därifrån.SuckaFree P28 Galet frustrerande att sådana där tapes aldrig kom till Sverige.. Nu har jag klurat lite på sådana där samlar-västkust & södern-tapes och CD-skivor på senaste, och så tror nog att det finns helmycket osålda restlager i Amerika.. Det måste gå att få tag i hur mycket som helst i t.ex Kalifornien...
Ja, hänger med en collector på ett ställe.. han snackade om folk som lever på att sälja/köpa tapes, tapes som går på $300+ på ebay etc. Var ett tape som gick för $800.. dom kommer man inte åt. Krävs att nån läcker dom om man vill ha tag i...... händer ibland att nåt sällsynt kommer ut. Väntar på att Black Hoods ska läckas.. vägrar köpa mp3s för $300... som jag blev erbjuden. Sitter på ca 10st som är jääävligt rare, suktar mer :p Om du vill ha ett bra forum för rares.. rapvault.net, men dom är svin där.. bannar direkt om du inte uploadar nåt. Har blivit bannad 2 ggr nu.. ska hålla mig ifrån en tredje gång på mitt nya ip :p Shan Luv - Demo - Tape - 1994 - San Francisco, CA <- jävulskt bra.
Jag är övertygad om att det finns massor att få tag i ifall man vet vad man sysslar med... Och att sådana där grabbar som handlar med dom sitter på feta lager som dom sitter på, och släpper något enstaka ex på väldigt sällan för att inte en skiva ska räknas som vanlig och tappa sitt värde... Rapvault känner jag igen lite, det fanns någon mer som jag gillade med som hette något på 'bay'....vet du vilken jag menar?
http://www.torproject.org är förresten en bra grej för siter som IP-bannar. Vill du tjacka mina västkust-samlar-CDs? Jag är mer inne på vinyl och har tappat intresset för, och håller på och försöker minska min CD-samling..
Just ja, bayontop var det..
Bayontop :D Jo, där finns det lite färre rares bara.. men jävligt bra forum f.ö. Hittade Insane & D-mack läckt där.. vart helt överlycklig! Inte sååå intresserad av cd.. äger inte ens spelare längre, samlar vinyler. :) Har börjat få en fiiiiiin samling med rares, RBL Posse - a lesson to be learned / Ruthless By Law är dom jag letar just nu.. och några andra dyrgripar. :d Missade fan Crisis - Loungin pt2 för $3 !!!!! Vart så jävla arg.. hade inte pengar men tänkte lägga min order ändå.. så var den borta 6h senare.
F.ö., glid in på bayontop o tanka Insane & D-Mack - Lookin fo the dopeman.. och deras tape om det finns där Insane & D Mac - In It For Da Money - 1994 - Fresno, CA Du borde gilla, har haft på repeat hemma + ipoden i 2 veckor nu.. så jäääävulskt bra. Fresno har en del guld.
Ja, vinyler... Jag vill ha dom här grejjerna på vinyl med, men dom dyker ju fan aldrig upp här i stan... Och handla det över nätet suger ju. Fast nu sitter jag faktiskt och planerar ett köp ifrån nätet med mycket väst/söderngrejjer som man inte hittar här........men det köper gör jag mest för att säljaren också har en gammal electrofunk 12a som jag har velat ha ett tag nu....och gamla promo-snippet-tapes hahahaha Bl.a lite småsunkiga 'lite för sena' no limit tapes hahaha
Electrofunkgrejjen.. Lugnt, jag ska kolla in grejjerna du tipsade om... Fett. Grymt med RBL på vinyl.
Förresten så känner jag en snubbe som samlar på bl.a sådant här på vinyl, och håller på att sälja av sin samling nu.. Han ger inte riktigt fyndpriser, och skicket kan vara lite sådär ibland, men jag kan väl sätta dej i kontakt med honom om du vill? Han blir nog bara glad..
Hehe, det mesta är dock inte ens släppt på vinyl.. det suger som satan. Typ, I.M.P. - Ill Mannered Playas.. bara finnas på cd :/ Köpte deras första för $80.. finns för $60 nu på discogs, var inte generic heller som det mesta är. Inplastad med framsida :d
Jag vet, snormycket av det där är tape/CD-only. Majoriteten om jag har förstått rätt? Och ja, det suger benhårt. Det är nog ingen av mina 'dom där'-CD skivorna som finns på vinyl t.ex... Och det som finns att få tag på finns oftast på nätet för $$$, jag tjackar inte ens skivor så.. Jag gräver mera aktivt (och billigt) i person liksom.. Det allra mesta betalar jag som mest några tior för. Men för oss i Sverige så går det ju liksom inte att göra så egentligen..om man letar sånt.. OK, nu har jag skickat ett meddelande till honom på fejjan.. Så ska vi se vad han säger.. Han är härifrån Stockholm förresten.
Hehe, har inte utforskat sthlm nåt så vet inget om vad som kan finnas.. men tvivlar på att det är mkt jag är ute efter. Typ det bästa jag sett på tradera var Dru Down singel.. fick för 30kr. Finns dock mkt billigt på discogs.. och en del dyrt, brukar plocka ca 8-10 varje gång jag är ute efter en dyr jävel.. ta lite billigt om det finns.
Perfekt, är väldigt nyfiken på vad han har :D
Inte hört I.M.P. btw?
Cougnut och C-fresh har så jävla tunga röster.
Är fan nåt jag har lyssnat på regelbundet i 3+år nu.. kan inte lessna. :p
Nä, IMP har jag inte hört..men den där var skön.. Jag har inte mycket koll på rare västkust & södern egentligen... Mest bara grejjer som jag har eller så, men jag är egentligen mest inne på annat ändå. Jag brukar inte tjacka på tradera, men mitt bästa hip hop-CD-köp på tradera för 5+ år sedan var en platta för 40 spänn som folk vill ha 10.000 för på nätet...helt mongo. Men nä, det var ingen västkustgrej eller så. Och jag säger inte vad det var heller hahahaha Så det är du som sitter och tjackar CD-skivorna där.. Jag har sett att det är några få som tjackar allt..
Det dyker upp någon enstaka västkustplatta ibland, men ofta i taskigt skick och med högt pris eftersom att det är så sällsynt här så det känns inte värt att tjacka ändå.. Jag kommer att tänka på en hard boyzplatta som jag fick hoppa över, och då kommer jag att tänka på en Royal C-LP som jag har ett oöppnat ex av som jag kan sälja ifall du vill ha? Jag har nog själv ingen användning för tre stycken ändå hahaha Är det här något för dej? Är du inne på grejjer ifrån södern förresten? Det finns mycket fett därifrån..
Hehe, kollar bara på vinylerna där.. såg nån enstaka cd som var värd när jag väl kollade första gången, men köper inga cds :p Tack men det är lugnt.. håller mig till mp3s o vinyler! :d Royal C är fan bra... inte lyssnat så mkt men har skivan. Finns så jävla mkt.. glömmer konstant bort artister.
Södern är lite liknande med grejjer som mest verkar finnas på super-rare tapes och CDs... Och dom grejjerna är ju ännu svårare att få tag i! Härifrån Sverige i alla fall! Royal C är ju därifrån med, även om han har ett mera traditionellt västkust-sound..
Står på skivan att han är från Long beach CA :p Nu blire en dusch och sen glida utåt, peeeeace!
Jaha OK, producenten är i alla fall ifrån Memphis och låten har Memphis-soundet liksom.. Här är han..
Förresten.. Jag ska nog inte säga att sånt aldrig dyker upp på vinyl här, men utbudet är långt ifrån det bästa liksom... Det finns inga skivbutiker man kan lita på utan enstaka grejjer dyker upp här och där ibland.
Skulle va glad att se en butik med 1 vettig westcoast skiva t.om, har inte sett nånting irl på en massa år som jag velat ha :p Vill till danmark o kolla runt.. har märkt att dom har en jävla massa bra grejor, vet inte vart.. men det finns.
Dom dyker upp då och då, som sagt. Det finns ett par butiker som finns på nätet då och då, som du kanske ska ha koll på. Danskarna tjackar säkert sina saker ifrån Tyskland, så ja, det finns säkert lite grejjer där.Soul_Survivor_II P33 Det var alltså 'for my click' som gick på MTV. Förresten.. Du vet vem jag är, va? Vi är ju faktiskt lite bekanta IRL.. Vet du det så skriv inte ut det, jag diggar inte 'nätnärvaro' riktigt.. Du får ett PM ifall du inte har hajjat det än.. Tja hur som helst. SuckaFree , du får strax ett mail med.
Soul_Survivor_II P33 Förresten kollade jag runt på discogs, amazon, musicstack, gemm och vad det var, och ingen har '4 my click' på CD. På discogs finns en enda person som har den, och ingen 'sales history', så det stämmer nog att den är knepig i det formatet. Men 12an dyker upp, både jag och polare har den. Billig är den med, jag gav nog en tjuga för den i en butik med koll.
POSTAL: Nej, hade ingen aning. Inte första gången det händer på whoa heller, haha... folk ba "men vi sågs ju i tisdags!" men hur ska man veta vem som är vilket alias? Nu när du sa det känner jag mig rätt säker på vem du är dock. Ska inte skriva ut. Skicka PM så får jag se att jag gissat rätt? Jag blir fortf överraskad varje gång tolvan är billigare än CD-singeln osv. Kommer nog aldrig greppa det, haha...menmen, peace
1. Keepin’ It Real (Demo)
2. Paddyshop (Demo)
3. Right Back At You (Demo)
4. Q.U. Hectic (Demo)
5. Shook Ones Pt. 0 (Demo)
6. Temperature’s Rising (Demo)
7. It’s Alright With Me (Demo)
8. Lifestyles Of The Infamous (Demo)
9. Trife Life (Demo)
http://www.sendspace.com/file/a795ru
Mjo, men så är den ju så svår att få tag i... Vet du inte så ska jag inte säga till dej heller kom jag på..nätnärvaro och hela den grejjen... Det är bara skönt om folk inte vet, kommer jag på nu. Men visst, hojta till ikväll om du tror att du vet.. För vi stöter säkert på varandra ;)