I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Infamous vs Hell On Earth (Mobb Deep)

Utländsk Hiphop - Allmänt

2013-07-01 21:48

The Infamous vs Hell On Earth (Mobb Deep)

Två av mina favoritskivor ställda emot varandra. Vilken föredrar man över den andre egentligen? På det stora hela är det ett omöjligt val, båda två är obestridliga klassiker i sin egen rätt som var och en innehåller en handfull riktiga kioskvältare till spår både rap- och beatmässigt. Det hela handlar, i alla fall för mig, egentligen bara om vilket sound man föredrar. Nog för att Havocs mästerliga produktion är någorlunda likartad de respektive skivorna emellan - två sidor av samma mynt skulle man kunna uttrycka det. Båda skivorna är mörka, hotfulla och inlindade av en atmosfär som skriker gata, är "Hell On Earth" betydligt mer skräckinjagande, till skillnad ifrån "The Infamous" som trots sitt mörker inte får lyssnaren att bli rädd, att darra... Beatet till "G.O.D. Pt. III" är ju läskigt och skräckinjagande på ett sätt som inget spår på den föregående skivan är. Musik som spelas när man träder in i helvetets portar.

Älskar personligen båda sounden, men måste nog ändå välja "The Infamous" stämningsfulla, ödesdigra pianosamplingar över "Hell On Earths" väsande stråkar (för det är väl stråkar Havoc använder sig av, eller har jag för dålig koll på instrument överlag, eller är det syntljud? - t.ex. på "Animal Instinct" och "Bloodsport" för att ge ett par exempel). Bryter man däremot ned det till ren molekylnivå (alltså låtnivå) är det nästan ännu jämnare:

"Shook Ones Pt II" mot "Hell On Earth (Front Lines)"?
"Survival Of The Fittest" mot "Can't Get Enough Of It"?

Omöjliga frågor egentligen. För övrigt har jag alltid tyckt att det bästa spåret på "Hell On Earth" är den relativt underskattade "Apostle's Warning" (hör i varje fall sällan andra nämna den låten men å andra sidan känner jag inte särskilt många Mobb Deep-fans). Prodigy verkligen mördar allting med den versen (hans längsta vers någonsin?), fan vad brutal han är i den. Han manglar på som en ångvält.

"My empire strikes with the strength of poisonous snakes...". Gåshud.

Annars gillar jag gästverserna mer på "The Infamous" än de på "Hell On Earth". Både Nas och Raekwon på "Eye For A Eye" är verkligen ruggiga och Noyd på "Give Up The Goods" lägger ju en top 5 vers på hela skivan (en vers som på egen hand, enligt egen utsago, gav honom ett 300 000$ kontrakt!!!).

Bästa fem spåren ifrån "The Infamous":

1. Shook Ones Pt II

"Sometimes I wonder "do I deserve to live?", or am I going to burn in hell for all the things I did?" - Bara den raden gör den här låten odödlig.

2. Eye For A Eye
3. The Start Of Your Ending

Lite udda val tycker säkert någon, men jag älskar helt enkelt den där "svepande" pianosamplingen.

4. Survival Of The Fittest

... Fan vad svårt. Så många man vill ha med.

5. Give Up The Goods

Big Noyd: "It's the R-A-DOUBLE P...". Älskar även hur han säger "Definitely 'til the death of me...".

Bästa fem spåren ifrån "Hell On Earth":

1. Apostle's Warning

Som sagt: Prodigy mördar allt här.

2. Hell On Earth (Front Lines)

Det beatet - fuckin' a.

3. Drop A Gem On 'Em
4. Can't Get Enough Of It
5. Still Shinin'

Mitt svar blir, trots allt, "The Infamous". Vad säger ni?

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:50:47)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:55:37)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:56:21)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:57:17)

2013-07-01 22:32
Jämn match men The Infamous vinner i slutet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-07-02 00:20
Hell on earth

Den låten det beatet goddamn, den går på repeat för jävla ofta
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-07-02 00:29
Infamous har Shook Ones men tycker Hell on earth är en fetare skiva egentligen... Tycker temperatures rising drar ner Infamous
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-02 01:25
VRGNHNS skrev:
Infamous har Shook Ones men tycker Hell on earth är en fetare skiva egentligen... Tycker temperatures rising drar ner Infamous

Jaså? Tycker "Temperature's Rising" är ett råfett spår verkligen, those drums they knock! Gillar verkligen berättelsen de för fram också, även om konceptet är totalt plagierat ifrån Nas' klassikern "One Love". På "The Infamous" har det alltid varit "Party Over" och "Trife Life" jag brytt mig om minst, men även dom är feta låtar. Det bästa med den skivan är ju dom vråldjupa basgångarna som mer eller mindre samtliga spår har.

OK, bästa Prodigy/Havoc-verserna? Mina favoriter är Prodigy på "Apostle's Warning", Prodigys avslutade vers på "Hell On Earth", Prodigys inledande vers på "Eye for a Eye", Havoc på "Temperature's Rising" o.s.v...

2013-07-02 01:30
Men ärligt talat: lyssnar på "Apostle's Warning" för säkert tionde gången idag (och säkert hundrade gången totalt) och Prodigy är fanimej omänsklig på den. Sjukt fett beat också.

2013-07-02 06:26
Ingen dålig låt, det är framförallt reffen som känns off.

Kan inte gå in på detaljer med de här skivorna då det är soundet... Hell on Earth känns mer gjuten i mina öron, aldrig har en platta haft så mkt mardröm över sig.
Producent

2013-07-02 06:43
En sådan svår fråga som jag så många gånger ställt till mig jälv.
Med The Infamous upptäckte jag Mobb Deep och den har ett mer klassikst och varierat sound med starka låtar.
Men samtidigt vet jag att ett av min absoluta favorit album genom alla tider är Mobb Deeps Hell On Earth.
Första plats Raekwon "Only Built 4 Cuban Linx", andra plats Mobb Deep "Hell On Earth"
Så det blir Hell On Earth
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-07-02 15:44
älskar båda skivorna men Hell On Earth är min personliga favorit (ett av mina 3 favoritalbum överhuvudtaget). har inte hjärnkapacitet just nu att motivera men jag föredrar det lite mindre kantiga och mer polerade soundet. låtmässigt finns det ju massor med klassiker på båda två så ställt låt för låt skulle det nog vara svårare att avgöra, det är just soundet i havocs HoE-produktioner som sealar dealen för mig.

håller med om Apostles warning också, inget annat än ett mästerverk. när P avslutar sin vers känns det som ett 'game over'-moment, tror inte att någon hade kunnat komma in efter honom där utan att kännas blek
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
DJ

2013-07-02 20:38
1) The Infamous Mobb Deep
2) Juvenile Hell
3) Hell On Earth

Rejtar endast dessa tre av deras album.

Infamous är bättre än HOE för att den är mer varierad, har bättre trummor överlag och målar med en mycket bredare känslopalett. För mig är den minst lika sorglig som den är hotfull, medan HOE nästan bara är hotfull coh därför mer endimensionell.
DJ

2013-07-02 23:28
Har aldrig gillat Hell On Earth.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Skivsamlare

2013-07-02 23:59
Lägger min röst på Hell on Earth. Det var den skivan jag hörde först, runt 97-98. Dock har Mobb deep aldrig varit en av favoritgrupperna..

2013-07-23 11:54
1) The Infamous Mobb Deep
2) Juvenile Hell
3) Hell On Earth

Rejtar endast dessa tre av deras album.

Infamous är bättre än HOE för att den är mer varierad, har bättre trummor överlag och målar med en mycket bredare känslopalett. För mig är den minst lika sorglig som den är hotfull, medan HOE nästan bara är hotfull coh därför mer endimensionell.

Har du börjat med crack eller? Juvenile Hell före Hell On Earth?! Till o med den sista skivan är nog bättre till o med.

Producent

2013-07-23 17:12
ååh tack för uppningen. en sån här smågrå eftermiddag är som gjord för the infamous. lite mörker på detta ikväll så är det idealisk HOE-stämning
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
DJ

2013-07-30 12:27
Rockz P31

Haha, sista skivan bättre än Juvenile Hell?? Varför hatar du Juvenile Hell så mkt? Aldrig hört nån ogilla den så starkt förr. Trodde den var på allas top 3 iaf. Den har ju Large Pro och Premier-låtarna från eran då Large Pro och Premier var ruskigt bra och den har Locked In Spofford. Locked In Spofford är lätt top 3 Mobb Deep-låtar nånsin för mig. Skulle säga att Hell On Earth möjligen är bättre rapmässigt men att Juvenile Hell vinner lätt produktionsmässigt. Men jag föredrar ju generellt också den erans beats, den har ju det där underbara 92/93-soundet jag älskar, medan Hell On Earth är mkt mindre svängig och mer "stel" och enformig. Väldigt bra inom det soundet tycker jag men fortfarande var den utvecklingen hiphop gick i lite tråkig för mig. Jag snackar nu som 88-92 head first och som bandade Peer Pressure-videon och reportaget med dem på Yo! när de först kom ut. Ingen kan ju ifrågasätta The Infamous som evig klassiker men det är egentligen inte "min" era lika mkt. Jag lyssnade inte ens på hiphop längre när den kom utan har upptäckt den efteråt. Hell On Earth är mer som en andra klassens Infamous för mig medan Juvenile Hell är mer en självständig platta med ett helt annorlunda sound.
DJ

2013-07-30 12:39
Har aldrig gillat Hell On Earth och kommer nog aldrig lära mig gilla den.
Juvenile Hell är dock bra skit!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Producent

2013-07-30 18:02
Juvenile Hell är bra, men jag skulle nog kunna gå så långt som att säga att alla andra Mobb Deep skivor är bättre. Eller kanske inte bättre än Black Cocaine och visa av deras solo prylar.
Visst har de gjort skivor med bara några få bra låtar, men de låtarna är bättre än de bästa låtarna på Juvenile Hell.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-07-30 18:52
2 bästa plattorna men personligen tilltalar Hell on earth mig mest. Kan förvisso vara för Mef´s mördarvers på extortion. Jag gillar även Murda Muzik skarpt.

DJ

2013-07-31 12:27
Fattar verkligen inte all denna motvilja mot Juvenile Hell. Fet platta ju, massa headnodders, men jaja to each their own.
Producent

2013-07-31 19:59
Jag kom att tänka på idag, är det någon som vet om Hell On Earth, albumet alltså finns som instrumental?
Skulle vara jävligt fett att lyssna på.

2013-08-01 01:38
Dopeness skrev:
Jag kom att tänka på idag, är det någon som vet om Hell On Earth, albumet alltså finns som instrumental?
Skulle vara jävligt fett att lyssna på.

Ja, det finns!

OnT:
Det är svårt.. Har nyss börjat lyssna in mig mer på dom.. Hell On Earth är fet, men samtidigt har The Infamous skivan klassikerna Survival Of The Fittest och Shook Ones Pt. II som betytt en del..

Så det är jämt... Kan nog tyvärr inte välja bort någon av dom :/

Producent

2013-08-01 18:54
Okej, vet du hur och var jag kan få tag på den?

& när det gäller Juvenile Hell så tror jag inte Mobb Deep själva är så stolta över det albumet,

2013-08-02 10:06

Skojade lite med dig bara men den ligger absolut inte på top 3, men du är ju lite äldre
o jag vet att du föredrar 80 o tidigt 90 tal.

Fösta Mobb Deep skivan jag hörde och köpte var Infamous och sedan Hell on Earth, hörde inte deras första några år senare.

JH är helt ok, men hade det inte varit mobb deep så hade jag nog aldrig lyssnat på den från början.

Poet

2013-08-02 11:44
Jag har alltid varit velig när det gäller dessa skivor. Varje gång jag lyssnar på de igen så har jag svårt att bestämma mig. Måste man välja? :(

Lite som Jigga. Jag vet att första Blueprint är det fetaste albumetet egentligen, men Reasonable Doubt är klassisk!

SpoilerJuvenile Hell är fet!
At the gates of Eternity...

2013-08-02 12:19
BC99 P30

Imho är ingen Jay skiva i närheten av Reasonable och storheten i många efterföljande bygger på det han levererade på första. Han har dock alltid glänst med lösa låtar och kommit med innovativa flows.
DJ

2013-08-02 20:05
Blueprint är en trevlig platta. En av Jays bästa faktiskt. Men inte ens i närheten av Reasonable Doubt.
Producent

2013-08-03 12:04
Hell On Earth lätt, skivan är perfekt och ett mästerverk. The Infamous är betydligt mer spretig.
Give my regards to King Tut, asshole
Poet

2013-08-03 13:18
VRGNHNS & Soul Survivor: Håller med er helt, men då är man alltid fast i det här tankesättet om RB är så fet som den är just för att det är Jigga's första skiva? Mång

Om vi tar "Illmatic", den är svinfet och jag är fram och tillbaks med den också, ibland tycker jag "It was written" är Nas' fetaste skiva, ibland Illmatic.

Jag vet inte ens om min poäng kommer fram haha?
At the gates of Eternity...

2013-08-04 20:49
BC99 P30

Haha, hängde inte med helt där... Fö diggar jag nog tex Lost tapes och Stillmatic mer än Illmatic, det beöver inte betyda att jag säger att dom är bättre, men jag diggar dom mer
DJ

2013-08-04 21:12
Vet inte om jag hängde med heller. Men om frågan är ifall Illmatic och Reasonable Doubt är deras bästa skivor för att det är deras första så svarar jag nej. Finns massor av exempel på att debuten inte är alla artisters bästa skiva. Personligen tycker jag t.ex. att Ghostface Killahs, MC Lytes och Queen Latifahs andra skivor är fullt i klass med deras första. Gang Starrs och Mobb Deeps andraalbum är t.o.m. bättre än debuterna imho. Och när det gäller t.ex. Eric B & Rakim är den fjärde skivan lika bra som den första i min bok.

2013-08-06 23:02
Hell on earth....bättre album rakt igenom...gillar båda men hoe e ett mer fulländat album

2013-08-07 16:17
Dopeness Fysiskt eller "digitalt"? :P

Såg att någon fanns på tuben iallafall.

Producent

2013-08-07 20:06
Okej, spelar inte så stor roll. Men gärna lite bättre ljud än youtube
DJ

2013-08-08 21:43
Finns en officiell promo med Hell On Earth-instrumentalerna, men den är rätt rar och dyr tyvärr:

http://www.discogs.com/Mobb-Deep-Hell-On-Earth-Instrumentals/release/442352

Finns en billig bootleg också, vet inte om det är bra ljud på den, inte hört den. Kan ju variera rätt rejält på boots:

http://www.discogs.com/MB-DP-Hell-On-Earth-Instrumentals/release/1207627

2013-08-10 11:53
Ni vet säkert att det finns en demo version av Infamous och en annan variant av Murda Muzik då den läckte tidigt så de fick ersätta några feta låtar.

Producent

2013-08-10 12:14
Jag visste att det var många låtar från Murda Muzik som läckte som de sedan tog bort från albumet. Jag har en promo på kassett, en del låtar är andra versioner och en del låtar som inte är med på albumet. Från The Infamous har jag bara hört några enstaka låtar från deras demon, fan jag hade några av de låtarna på min förra dator tror jag.

2013-08-15 21:35
hade missat det med alternativa låtar på murda muzic!