I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Infamous vs Hell On Earth (Mobb Deep)

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2013-07-01 21:48

The Infamous vs Hell On Earth (Mobb Deep)

Två av mina favoritskivor ställda emot varandra. Vilken föredrar man över den andre egentligen? På det stora hela är det ett omöjligt val, båda två är obestridliga klassiker i sin egen rätt som var och en innehåller en handfull riktiga kioskvältare till spår både rap- och beatmässigt. Det hela handlar, i alla fall för mig, egentligen bara om vilket sound man föredrar. Nog för att Havocs mästerliga produktion är någorlunda likartad de respektive skivorna emellan - två sidor av samma mynt skulle man kunna uttrycka det. Båda skivorna är mörka, hotfulla och inlindade av en atmosfär som skriker gata, är "Hell On Earth" betydligt mer skräckinjagande, till skillnad ifrån "The Infamous" som trots sitt mörker inte får lyssnaren att bli rädd, att darra... Beatet till "G.O.D. Pt. III" är ju läskigt och skräckinjagande på ett sätt som inget spår på den föregående skivan är. Musik som spelas när man träder in i helvetets portar.

Älskar personligen båda sounden, men måste nog ändå välja "The Infamous" stämningsfulla, ödesdigra pianosamplingar över "Hell On Earths" väsande stråkar (för det är väl stråkar Havoc använder sig av, eller har jag för dålig koll på instrument överlag, eller är det syntljud? - t.ex. på "Animal Instinct" och "Bloodsport" för att ge ett par exempel). Bryter man däremot ned det till ren molekylnivå (alltså låtnivå) är det nästan ännu jämnare:

"Shook Ones Pt II" mot "Hell On Earth (Front Lines)"?
"Survival Of The Fittest" mot "Can't Get Enough Of It"?

Omöjliga frågor egentligen. För övrigt har jag alltid tyckt att det bästa spåret på "Hell On Earth" är den relativt underskattade "Apostle's Warning" (hör i varje fall sällan andra nämna den låten men å andra sidan känner jag inte särskilt många Mobb Deep-fans). Prodigy verkligen mördar allting med den versen (hans längsta vers någonsin?), fan vad brutal han är i den. Han manglar på som en ångvält.

"My empire strikes with the strength of poisonous snakes...". Gåshud.

Annars gillar jag gästverserna mer på "The Infamous" än de på "Hell On Earth". Både Nas och Raekwon på "Eye For A Eye" är verkligen ruggiga och Noyd på "Give Up The Goods" lägger ju en top 5 vers på hela skivan (en vers som på egen hand, enligt egen utsago, gav honom ett 300 000$ kontrakt!!!).

Bästa fem spåren ifrån "The Infamous":

1. Shook Ones Pt II

"Sometimes I wonder "do I deserve to live?", or am I going to burn in hell for all the things I did?" - Bara den raden gör den här låten odödlig.


2. Eye For A Eye
3. The Start Of Your Ending

Lite udda val tycker säkert någon, men jag älskar helt enkelt den där "svepande" pianosamplingen.

4. Survival Of The Fittest

... Fan vad svårt. Så många man vill ha med.

5. Give Up The Goods

Big Noyd: "It's the R-A-DOUBLE P...". Älskar även hur han säger "Definitely 'til the death of me...".

Bästa fem spåren ifrån "Hell On Earth":

1. Apostle's Warning

Som sagt: Prodigy mördar allt här.

2. Hell On Earth (Front Lines)

Det beatet - fuckin' a.

3. Drop A Gem On 'Em
4. Can't Get Enough Of It
5. Still Shinin'

Mitt svar blir, trots allt, "The Infamous". Vad säger ni?

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:50:47)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:55:37)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:56:21)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-07-01 21:57:17)