I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Help a virgin...

Utländsk Hiphop - Allmänt

2013-01-12 11:38

Help a virgin...

Hej, jag har knappt lyssnat på hiphop och skulle vilja ha lite lite tips utifrån detta:

Det finns två låtar som jag får gåshud av: 2pac - changes och dr.dre - forgot about dre (åtminstone dr.dre's rap). Jag gillar med andra ord SNABB rap med mycket "power" eller hur man vill uttrycka det. Jag gillar inte tung, "långsam" hiphop så mycket, men inte heller grime.

Okej, inte så mycket att gå på kanske, men om du kan ge tips på låtar som påminner om dessa, eller andra med bra snabb rap så skulle det uppskattas!! :)

Producent

2013-01-12 11:59
Du vet, exakt 100% av alla användarna här trodde att tråden skulle handla om något heeelt annat, ;)
Producent

2013-01-12 12:10
Machete skrev:
Du vet, exakt 100% av alla användarna här trodde att tråden skulle handla om något heeelt annat, ;)

I "Utländsk Hiphop"?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-01-12 12:47
Producent

2013-01-12 13:23
Jag såg den i "senaste", men under rubriken står det från vilket forum tråden kommer ifrån.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-01-12 16:03
Vad härligt on topic alla svar är.

Om jag var du skulle jag kolla in albumen låtarna ligger på till att börja med. Sen kan du kolla in skivor med de artister som gästar på skivorna och fortsätta så i flera led.

Sen kan du få många tips på bra musik i "senaste hiphopskiva du köpte" tråden här i utländsk hiphop. Där är bara att kolla youtubevideorna på de som folk varit duktiga och lagt in videos till annars är det bara att söka på videor med artisterna i fråga på youtube
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-12 20:01
SNABB rap med mycket "power"

Första namnet som ploppar upp är Tech N9ne! Checka hans discografi, börja på hans gamla debutalbum och jobba dig uppåt. Nånstans därimellan lär du nog hitta ganska mycket du gillar, tror jag.

Twista & Bone Thugs-N-Harmony kan även vara något för dig, när vi väl talar snabb rap.

Avvaktar med fler tips tills vidare, hoppas du finner något intressant!
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Producent

2013-01-12 21:27
Jag kommer att tänka på den här låten.
Den gör mig alltid glad.

Notorious Thugs

2013-01-12 22:14
Gillar du "Forget About Dre" så ska du såklart införskaffa hela skivan den ligger på, nämligen 2001. Klassisk platta med bara riktigt feta beats.

2013-01-13 17:55
Tack för tipsen :D
Manager

2013-01-14 08:43
Det finns mycket som passar in i det du söker, de här kom jag på nu på rak arm.
Jag hoppas du hittar nån du gillar.

Redline!

2013-01-14 12:34
Känns lite konstigt att ingen nämnt Busta Rhymes än :) Skulle tipsa om att börja där, med honom snackar vi hög energi, snabb rap. Några exempel som jag tycker stämmer in på dina önskemål: (men dock inte personliga favoriter)

ok en stor favorit också!:

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2013-01-14 12:54
Sen så kan ju också rekommendera Redman & Methodman, (när dom jobbar som duo). Inte direkt kända som snabbrappare, men en energinivå som sällan överträffas. Power!

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Producent

2013-01-14 15:55
Det här kanske kan vara något?

2013-01-14 20:20
Tycker inte de två låtarna du nämnde var särskilt snabba, vad jämför du med?

Känner du till dead prez så är du inte längre oskuld ;)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-01-14 21:04
SofiaBayo skrev:
Tycker inte de två låtarna du nämnde var särskilt snabba, vad jämför du med?

Jag jämför med "Forget About Dre" & "Changes", hittiga låtar med mycket energi.

Den här då?

2013-01-14 22:33
naee

2013-01-15 12:54
Ett annat tips för att hitta bra hiphop är att gå ner till sin lokala skivaffär och blädra bland skivorna och lyssna på de som har något med omslaget du fastnar för. Sedan kommer du kunna leta dig vidare med hjälp av de skivorna du tycker är bra.

2013-01-15 12:55
Helst då en begagnat affär eller en affär med stort sortiment av lite äldre skivor med så du inte baa hittar det absolut nyaste.

2013-01-15 16:47
Tycker du borde börja lyssna på Outkast & Talib Kweli, en bra början!

2013-01-15 20:32
Du har säkert hört den innan men:

isofu: Sköna gamla Busta Rhymes-låtar! Fire it up är en gammal favorit.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.
Skribent

2013-01-17 09:18
Whoas utrikeskorrespondent! MAC!
Skribent

2013-01-17 09:24
Skribent

2013-01-17 09:27

Whoas utrikeskorrespondent! MAC!

2013-01-17 15:48
Tack för fler bra tips!!! :D