I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Topp 5 HipHop albums 2012

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-12-26 17:29

Topp 5 HipHop albums 2012

Är ju bara några dagar kvar på året och om det inte ska släppas några efterlängtade album innan nyårsafton så tycker jag vi kör nu. Jag har jävligt svårt att rangordna i år och det finns ett antal album jag skulel velat höra på men inte gjort .. men efter visst övervägande har jag kommit fram till detta:
1 Killer Mike - RAP music
2 Jadakiss - Consigment (gratis album)
3 Public Enemy - Most of my heroes still don´t appear on no stamp
5 P.O.S - We don´t even live here
5 Roc Marciano - Reloaded

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2012-12-26 18:11
Har svårt för att rangordna men de jag tycker bör kvalificera sig är

La Coca Nostra - Masters Of The Dark Arts
Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City
Nas - Life Is Good
Saigon - The Greatest Story Never Told Chapter 2
Sean P - Mic Tyson

2012-12-26 21:35
1. Roc Marciano - Reloaded
2. Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City
3. Apollo Brown & Guilty Simpson - Dice Game
4. Schoolboy Q - Habits & Contradictions
5. Action Bronson - Rare Chandeliers

Runner uppåt's:

Domo Genesis & Alchemist - No Idols
Apollo Brown & O.C. - Trophies
Planet Asia - Black Belt Theatre
Reks - Straight No Chaser

#Listan:

Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.
Konsertbesökare

2012-12-26 22:11
1. Apollo Brown & O.C. - Trophies
2. Roc Marciano - Reloaded
3. NaS - Life Is Good
4. Killer Mike - R.A.P. Music
5. Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City

Producent

2012-12-27 08:24
1. Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City
3. OC & Apollo Brown - Trophies
4. Alchemist - Russian Roulette
5. Union - Analogtronics
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Producent

2012-12-27 08:29
Glömde lägga till Ka - Grief Pedigree som bubblare. Fet skiva!

2012-12-27 13:16
Är lite förvånad över att folk håller Trophies så högt, någon som har lust att lägga en motivering? Tycker det är fruktansvärt enformigt på beatsfronten framförallt Jag vill digga det, men tröttnar fort.

2012-12-27 16:51

1. Killer Mike - R.A.P Music

3. Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City

4. Brother Ali - Mourning in America and Dreaming in Color

5. El-P - Cancer 4 Cure
Producent

2012-12-27 17:07
jaojao_ skrev:
Är lite förvånad över att folk håller Trophies så högt, någon som har lust att lägga en motivering? Tycker det är fruktansvärt enformigt på beatsfronten framförallt Jag vill digga det, men tröttnar fort.

Hela ljudbilden för mig är as fet. De låter smutsigt, nästan lite lågbudget i mixen och produktionerna, i min åsikt, är as bekväma. Och OC är dope som fan på micken, lite underskattad tycker jag.

2012-12-27 21:09
5 album, inte i ordning.

Ka - Grief Pedigree
Roc Marciano - Reloaded
Kendrick Lamar - GKMC
Killer Mike - RAP MUSIC
BIG KRIT - Live from the underground
DJ

2012-12-27 22:13
1. Nas - Life Is Good
3. Meyhem Lauren - Mandatory Brunch Meetings
4. Action Bronson - Rare Chandeliers
5. Beneficence - Concrete Soul
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Skivsamlare

2012-12-28 03:45
Ingen speciell ordning.

Billy Woods - History Will Absolve Me
Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City
Killer Mike - R.A.P. Music
Le1f - Dark York
Oddisee - People Hear What They See

kolla upp de här också:
100s - Ice Cold Perm
Quakers - Quakers
Ab-Soul - Control System

DJ

2012-12-28 15:38
1. KA: Grief Pedigree LP
2. Roc Marciano: Reloaded 2LP

--- rätt rejält hopp här mellan dessa 2 mästerverk och resterande tre ---

3. Boog Brown: The Brown Study LP
4. Nas: Life Is Good 2LP
5. Freddie Foxxx: Kollexxion 2LP

Ganska vekt år over all i min bok. 2011 var bättre.
DJ

2012-12-28 16:04
Måste lyssna in mig på Union-plattan som nämns ovan också, Damu-remixerna är magiska.

2012-12-28 17:41
min högst personliga smak och det som rullat mest i högtalarna under året är det listan baseras på.

1. Schoolboy Q - Habits & Contradictions
2. Kendrick Lamar - G.K.M.C.
3. Freddie Gibbs - Cold day in hell
4. Kev Brown - Random joints
5. Roc Marciano - Reloaded (kunde nog kommit högre men jag har inte hunnit lyssna in mig helt fullt än)

DJ

2012-12-28 17:59
Producent

2012-12-29 00:00
Bryter era regler genom att nämna fler än bara 5 då det gjorts bra skit i år.
Ordningen har ingen betydelse. Bryter ytterligare en regel och tar med mixtape.

1. Ab-Soul - Control System
2. Schoolboy Q - Habits & Contradictions
3. Lupe Fiasco - Food & Liqour II: The Great American Rap Album
4. Brother Ali - Mourning In America And Dreaming In Color
5. Kendrick Lamar - Good Kid Maad City
6. Reks - Straight No Chaser
7. Sean Price - Mic Tyson
8. Joey Bada$$ - 1999
9. 50 Cent - 5 Murder By Numbers Mixtape (kiss my ass om du har invändning)
10. The Game - Jesus Piece (kiss my ass twice)

Årets besvikelse

1. Slaughterhouse - Welcome to: Our House (med den anledningen att 4 monster mc's förvandlas till 4 fjantiga emo/självmordsbenägna/eminemhjärntvättade fjollor som rappar om hur dåligt de mår över recovery liknande produktioner med äckliga white trash refränger som en easy way out. Och en sak till...FUCK YALL om ni har invändningar. Min åsikt, deal with it)

2. Nas - Life Is Good (från att säga life's a bitch och vara brutal till det här? bara att han tog med sin exfru klänning på omslaget gjorde det hela ännu mer corny. Skiter i om han är legend what so ever, hans tid är över)

3. Good Music - Cruel Summer (att vissa mc's ens ställde upp i det här krossade mitt hjärta. Common till exempel. Jag förstod direkt varför Yasiin Bey INTE ställde upp här som det var tänkt i början)

PEACE! =)
http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR
Producent

2012-12-29 00:09
P.s notice the irony =)
http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR

2012-12-29 10:45
monster mc's förvandlas till 4 fjantiga emo/självmordsbenägna/eminemhjärntvättade fjollor som rappar om hur dåligt de mår över recovery liknande produktioner med äckliga white trash refränger som en easy way out
Nog den mest korrekta kritik jag läst kring det albumet ..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2012-12-31 17:14
Årets bästa:

1. Lil Fame & Termanology - Fizziology
Har ni missat denna? Plattan inehåller några bra spår, annars tycker jag 2012 har varit ganska dåligt.

2. Saigon - The Greatest Story Never Told 2
Helt ok platta, men inte i klass med hans gamla street albums och mixtapes.

Årets besvikelse:

Sean Price - Mic Tyson
Mic tyson är inte dålig, men ljusår från Monkey barz som är en av 2000-talets bästa album, därför var förväntningarna höga vilket plattan inte levde upp till. Faller mest på beatsen.

Årets sämsta:

Nas - Life Is Good
Kommentarer överflödiga. Årets överlägsen sämsta album! Omslaget säger det mesta om plattan, nas sämsta album. Han borde lagt micken på hyllan för läääng sen, när till och med lil'wayne gör bättre skit (har bättre beats iaf).
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2013-01-01 10:39
Har varit dålig på att hänga med i musiken under 2012, så jag har en hel del att ta igen. Av det jag har hört, så är mina favoriter (utan inbördes ordning):

Apollo Brown + OC "Trophies"
Big K.R.I.T. "Live from the Underground"
Kendrick Lamar "good kid, m.A.A.d city"
Large Professor "Professor @ Large"
Planet Asia "Black Belt Theatre"
...
DJ

2013-01-01 20:02
Haha, jag har så svårt att förstå den här polariseringen kring Life Is Good. Klart den inte är i klass med Illmatic, men det är ju helt klart en av hans bättre plattor, trots ett par bottennapp. Det är väl ingen som gillar Summer On Smash och de där låtarna, men Loco-Motive och Hot Day-remaken liksom. De kan man väl inte ogilla? Eller? Sen tycker jag omslaget är ett plus helt klart. Alltid skönt med rappare som vågar visa känslor, vilket Nas varit bra på till och från ända sen Illmatic. Nas vore inte Nas om han inte reste nerför Memory Lane, sörjde att Life's A Bitch och uttryckte One Love emellanåt. Han har aldrig varit nån enkelspårig machotönt.
DJ

2013-01-01 22:01
sveningmar

Du har Termanology på din förstaplats. I rest my case!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Redaktionen

2013-01-02 17:05
Utan någon egentlig inbördes ordning. Listar det som spelats flitigast under året och de släpp som känts mest intressanta och nyskapande och som på ett eller annat sätt förändrat min syn på hiphop.

Chords - Looped State Of Mind. Internationell klass och engelskspråkig vilket gör att jag tycker den platsar här.

Kendrick Lamar - GKMC. Höstens soundtrack.

Ab- Soul - Control System. Hatkärlek.

Flatbush Zombies - D.R.U.G.S. Helt flippat och helt underbart!

Curren$y - The Stoned Immaculate. Efter en lång radda med bra mixtapes var oron stor över att första officiella fullängdaren skulle vara pest men så var icke fallet. Snurrade hela sommaren.

Bubblare: Skyzoo - A Dream Deferred, Joey Badass - 1999 och A$AP Rocky - Long Live A$AP (läckte en dryg vecka innan året var slut).
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2013-01-09 16:27
Vill även passa på och slänga in billy woods - history will absolve me, som absolut är ett av de bästa släppen 2012, alla kategorier. Feta mf doom liknande beats, grymma sång insatser och väldigt bra texter som skapar en riktigt, riktigt fet platta. Det enda negativa är väl att den inte finns på vinyl, vad jag vet.

2013-01-25 10:31
Lite sent ute men jag har inte lyssnat igenom allt som släppts förra året av intresse än. Men dessa fem skulle jag ranka som de bästa släppen 2012:

1. Roc Marciano - Reloaded
2. Action Bronson - Rare Chandeliers
3. Apollo Brown & O.C. - Trophies
4. Kendrick Lamar - Good Kid, Mad City
5. Freddie Gibbs - Baby Face Killa

Fem riktigt bra plattor som gått varma här hemma och kommer förmodligen fortsätta att göra det ett bra tag till. Dessutom gick det ju att få tag på A$AP Rockys platta sent 2012, men jag räknar ändå från när den släpptes officiellt och då hamnar den på en 2013-lista.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-25 12:04
1. Killer mike - R.A.P
2. Big Jus - Machines that make civilization fun

ah det var väl det. Tyckte iofs att Kendrick Lamars skiva var helt ok också.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2013-01-30 14:06
1. Kendrick Lamar - "Good Kid, M.A.A.D City"
2. Ab-Soul - "Control System"
3. Killer Mike - "R.A.P. Music"
4. Guilty Simpson & Apollo Brown - "Dice Game"
5. Nas - "Life Is Good"

Fastnade aldrig för "Reloaded" och tyckte överhuvudtaget att det mesta från öst var rätt vekt. Ingenting gick upp mot Kendrick 2012.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2013-01-30 21:24
QNS-D skrev:
1. Kendrick Lamar - "Good Kid, M.A.A.D City"
2. Ab-Soul - "Control System"
3. Killer Mike - "R.A.P. Music"
4. Guilty Simpson & Apollo Brown - "Dice Game"
5. Nas - "Life Is Good"

Fastnade aldrig för "Reloaded" och tyckte överhuvudtaget att det mesta från öst var rätt vekt. Ingenting gick upp mot Kendrick 2012.

Kollat in Grief Pedigree-LPn med KA? Knäcker i min mening både Reloaded och Life Is Good.

2013-01-31 14:35
Jag tycker att det är svårt att ranka, men några av de album/mixtapes från 2012 som jag uppskattade väldigt mycket var:

GKMC - Kendrick Lamar
K.O.N.Y. - Smoke DZA
Cigarette Boats - Spitta & Harry Fraud (bara fem tracks, men SÅ bra. Spitta & Harry Fraud should stick together forever)
Habits & Contradictions - Schoolboy Q
Herringbones, Rolexes & Exes - G.R.A.M.Z.
Baby Face Killah - Freddie Gibbs
Lord$ Never Worry - A$AP Mob (avskyr Rocky's nya album så har tappat respekten lite, dock så tycker jag att detta mixtapet är klockrent, där Rocky och Ferg briljerar mest av alla. Fan vad jag har festat bra till detta mixtape)

2013-02-01 09:36
SSII: Helt missat, fantastisk LP ju! Tack för tipset :)
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2013-02-01 21:20
QNS: Nice! Fick för mig att du skulle kunna uppskatta den. Snurrat enormt många varv här hemma.

2013-02-02 20:30
Jag hade inte heller hört Grief Pedigree förrän nu, jag får ta bort Jadakiss från min lista och sätta in den där istället. Lagom lång, inga tråkiga låtar. Synd att det inte är omslag på vinylen bara, det får bli CD köp där.

DJ

2013-02-03 04:37
Skivan kommer med klistermärke dock. Med samma bild som CD-omslaget.
DJ

2013-02-03 04:38

2013-02-04 21:45
Survivor, hur länge tog det att får dom när man beställde från han ?

DJ

2013-02-05 09:22
DUDE: Oj, minns inte exakt i och med att jag beställde den typ i april. Men jag minns inte att det gick vare sig särskilt snabbt eller långsamt. Så nånstans kring 5-10 vardagar från Brownsville till Sthlm då. Sen kan jag ju inte lova huruvida han fortf skickar med stickerserna eller ej då det som sagt var tio månader sen jag beställde men de tborde han väl göra?
DJ

2013-02-05 09:27
DUDE: Kollade leveranstiden. Fick bekräftelsemail 23 april och har laddat upp en bild på när plattan snurrar på min tallrik 30 april, så det måste ha gått undan den gången. Max fem vardagar tills jag hade den i min hand... Betänk även att "To Our Name" inte är med på CDn, det är vinyl bonus track only.

2013-02-05 11:54
Survivor: Ok, men det var ju raskt jobbat av han .. jag kan ju maila han innan och kräva att det ska vara sticker på det exemplar han skickar ut, annars kommer jag över till Brooklyn med Göteborgspolarna och beefar :-) (KANSKE inte lol ..)