I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mos Def, vilken skiva

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-10-11 07:26

Mos Def, vilken skiva

jag och en polare hade en diskussion om vilken Mos Def platta som är bäst, han tyckte The Ecstatic och jag Black On Both Sides, vilken skiva säger ni är bäst? IMO är BoBS tveklöst är bäst.

Era 2 cents? Go!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2012-10-11 07:27
The ecstatic asså
URSKOGEN

2012-10-11 07:27
Black on both sides såklart vafan komigen mannen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-10-11 08:10
Black On Both Sides alla dagar....

2012-10-11 09:31
eller hur!!!!!!!!!!!!!!!!!
DJ

2012-10-11 11:18
Jag vet inte om du räknar in Black Stars LP? I så fall vinner den med flera mil!

Bland soloalbumen blir det svårare, då alla har bra låtar men också en hel del mindre bra spår. Säger nog The Ecstatic ändå. Svårt att knäcka No Hay Nada Mas, Pistola och Auditorium.

Brasklapp dock för att det antagligen spelar in att jag var så oerhört besviken på BOBS när den kom eftersom jag (mer eller mindre undermedvetet) hoppades på nån sorts "uppföljare" till Black Star-plattan att jag inte spelat den jättemycket. Kanske dags att plocka fram den igen och ge den en ärlig chans. Finns ju några bra låtar.

Men enligt min mening har varken Mos eller Kweli varit i närheten av ett album som Black Star solokvist.

2012-10-11 16:47
reflection eternal?

Producent

2012-10-11 17:24
Black On Both Sides.
Men jag tycker av alla Talib & Mos skivor så är Talib Kweli & Hi-Teks "Reflection Eternal".
Mos Def's vers på den här låten e tokig

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Groupie

2012-10-11 17:53
Mos def var lite av en husgud för mig under tonåren och BOBS var en av mina favoritskivor. Nu i efterhand när intresset har svalnat (rätt så rejält) så står BOBS inte lika högt i kurs hos mig längre men jag minns att jag tyckte att the ecstatic var väldigt bra. Sen vill jag säga for the record att Mos Def är bättre på att sjunga än på att rappa.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2012-10-11 17:59
Ingen. Mos Def är fruktansvärt ointressant för mig. Knappt gett han en chans men gillar ändå Black Star

2012-10-11 18:17
Ripoff skrev:
Sen vill jag säga for the record att Mos Def är bättre på att sjunga än på att rappa.

Is you kidding? Mos Defs vidriga sångstämma har förstört många bra låtar.

BOBS är bättre.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
DJ

2012-10-11 18:17
Philip skrev:
reflection eternal?

Gillar REs tolvor som fan. Human Element, Fortified Live, Chaos o.s.v. Deras LP Train Of Thought var en ännu större besvikelse för mig än BOBS. Så otroligt plastigt sound helt plötsligt. Har någon producent nånsin försämrats så drastiskt som Hi-Tek gjorde från de tidiga tolvorna och Black Stars LP till Train Of Thought? Vad hände med den här krispigheten liksom? När låtar som dessa kom älskade jag skiten ur både Kweli, Hi-Tek och Rawkus och jag vårdar dem ännu ömt, men fasen vad de alla blev mediokra snabbt! Eller var det bara jag som tappade intresset?

DJ

2012-10-11 21:47
Soul Survivor
Trodde du skulle vara real och gubba ut den helt med UTD-plattan!

Mighty Mos och Diamond D
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
DJ

2012-10-12 07:56
Haha, njäej. Som hans bästa nånsin? Så real är väl ingen? :)

2012-10-12 08:20
Utan tvekan Black on both sides. Ecstatic ar ett bra album, men det har inte i narheten av lika manga riktigt bra latar som BOBS. Jag avskyr for ovrigt Mos Def sang, tyckte han forstorde ett par latar pa Ecstatic med sin kraksang.

2012-10-12 21:57
Black on both sides helt klart! Mos Def leverarar på alla spår, de få gäst artisterna lika så.

+ skivomslaget är ju sjukt snyggt. haha
Producent

2012-10-13 21:56

Älskar uttrycket gubba ur-har aldrig hört det förut!
grass skrev:
Soul Survivor

Mighty Mos och Diamond D

Älskar uttrycket gubba ur-har aldrig hört det förut. Har aldrig hört låten heller förut-galen vers av Mos Def.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Groupie

2012-10-15 22:33
Jag skulle nog också vilja slå ett slag för The New Danger. Visst den var pretentiös och det fanns en del tramsiga låtar men också låtar som Modern Marvel, en av de bästa han har gjort. Underskattat album...
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Producent

2012-10-16 10:26
Black on both sides
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2012-10-18 00:06
Tycker black on both sides och the new danger ligger på ungefär samma nivå. BoBs vinner med knapp marginal.

@Ripoff - Håller mä!
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2012-10-23 23:21
Jag tycker båda skivorna är as-bra, fast på olika sätt ^^

#Diplomaten

2012-10-23 23:29
Roligt att folk fortfarande kallar honom Mos Def fastän han har bytt namn till Yasin Bey nu, vad är grejen med det liksom?
DJ

2012-10-24 10:25
Det händer att jag fortfarande säger Common Sense, fast det var flera år han förkortade till bara "Common". Svårt det där med att lära om. Jag kommer nog tänka på honom som "Mos Def" ganska länge till.
Producent

2012-10-24 11:26
Ja, sen är väl alla skivor han har gett ut, har han gett ut under namnet Mos Def. & det är väl det tråden handlar om Mos Defs bästa skiva.
Han har inte gett ut någon skiva under Yasin Bey.
Sen tror jag att det var här på Whoa det stod, att när Black Star uppträdde tillsammans i Stockholm i juli så kallade han sig för Mos Def.

2012-10-25 10:25
Jag menade inte att det är fel att whoa skriver så, utan vad grejen är med att han bytte namn egentligen. Folk kommer alltid se honom som Mos Def. Jag gör det själv.

2012-10-25 10:47
min halvkvaliciferade gissning är att det har något med Nation of Islam att göra.
DJ

2012-10-25 15:31
Han är muslim, men såvitt jag vet inte med i Nation of Islam?
Poet

2012-10-25 16:30
Han är sunni till och med från vad jag har förstått.
At the gates of Eternity...
DJ

2012-10-25 16:36

2012-10-25 16:41
Japp hade fel, vet inte vad jag fått det ifrån, men känns ju i alla fall ganska klart att namnbytet har att göra med hans tro.

2012-10-25 22:01
storhetsvansinne