I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mr Hyde - If It Bleeds We Can Kill it

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-09-02 21:37

Mr Hyde - If It Bleeds We Can Kill it

Någon mer som ser fram emot detta släpp? Finns att förbeställa på Mr Hydes hemsida

http://mrhydemerch.com/

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-02 22:50
oja väldigt mycket!
DJ

2012-09-04 16:40
Sorry för OT men kan inte nya artister sluta använda upptagna MC-namn please...

2012-09-04 16:47
på vilket sätt är mr.hyde en "ny artist" ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-04 18:27
jag diggade hans första album men det var väl egentligen mest för necros produktioner. på den tiden gjorde snubbe blytunga beats.

ja SSII - vem tänker du på då?

2012-09-04 18:28
Soul Survivor, funderar på att byta namn till Dr Jeckyll!
Bronx

2012-09-04 18:28
verbal slugs är från -98 och har nog hållt på ett bra tag innan dess

2012-09-04 18:31
Svanspelle & Philip, garanterar att Mr Hyde från Dr. Jeckyll & Mr. Hyde är är äldre artist än "Mr Hyde"! Dom släppte första låten 1981.
Bronx

2012-09-04 18:47
Mr Hyde och Dr Jeckyll var en grupp tillbaka på 80-talet.. Där är svaret.
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns

2012-09-04 18:52
Jag har fortfarande inte fått svar på vilket sätt han är en ny artist.

Mr.Hyde har snarare fått sitt namn från:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dr._Jekyll_and_Mr._Hyde_(disambiguation)

än en gammal rapgrupp som också tagit samma namn.
DJ

2012-09-04 22:25
Han är en "ny" artist på så sätt att han debuterade en massa år efter Dr. Jekyll & Mr. Hyde.

Och ja, jag har läst Stevenson och jag säger inte att han har tagit sitt namn från den förste Mr. Hyde. Jag säger att MC-namnet redan var upptaget av en legendarisk artist.
DJ

2012-09-04 22:34
Låt mig dra en parallell. Biggie Smalls kallade sig Biggie Smalls efter en karaktär i en film. Men namnet är "upptaget" i rapvärlden. Tror inte det skulle tas emot så positivt om en ny rappare kallade sig "Biggie Smalls" med hänvisning till att "nä, men vi är båda döpta efter snubben i filmen!"

Jag tror mer det handlar om att folk skiter i historien och/eller det verkar som att det inte är heligt att man inte får bajta folks namn längre. Jag har sett en "D-Nice" och en "Big L" här på whoa nyligen. Och på twitter såg jag nåt om en ung rappare som kallar sig "Public Enemy". Och nu hörde jag för första gången talas om den här "nya" Mr. Hyde.

Om det var 80-talet kunde man kanske komma undan med att "oj, visste inte att nån redan hette så!" Men numera, hur svårt är det att dubbelkolla på google? Det är ju inte obskyra undergroundartister vi snackar om direkt.

2012-09-04 22:58
vi kan inte hjälpa att han heter så
DJ

2012-09-04 23:28
Nej, det är nog inget nån här kan hjälpa. Som sagt, det var bara en liten OT-fundering. Vart ju tvungen att brodera ut lite och förklara vad jag menade när ett gäng personer hade svarat om just denna grej. Men carry on och prata om denne Mr. Hyde nu.
Skivsamlare

2012-09-08 18:22
nää...det var mycket mer intressant att prata om dagens snorungars brist på respekt. Vem fan kallar sig Big L som ett artistnamn här på whoa?

angående den här mr hyde..är det samma mr hyde som jobbat med necro och Ill bill? Vill minnas att han inte var så spännande på den tiden men det kanske har ändrats

2012-09-08 19:41
ja samma, nä han är rätt kass blir hyffsad när det är på necro beat och gästas av nårra andra
DJ

2012-09-10 09:40
E_NO_LA skrev:
nää...det var mycket mer intressant att prata om dagens snorungars brist på respekt. Vem fan kallar sig Big L som ett artistnamn här på whoa?

Nä, verkligen inte särskilt intressant, utan ett svar på det här med att hans artistnamn var inspirerat av romanfiguren och att det därför inte verkade anses viktigt vem som använt det tidigare.

En person som la upp en ljudfil i ljudforumet för svensk hiphop gjorde det under namnet Big L, eller om det var big l.

2012-09-10 20:24
Återigen rätt off-topic men MC´s som lånar namn från litteratur får till det riktigt bra ibland..en snubbe hette Edgar Allan Flow, undrar om han gör musik fortfarande ? Lets google.. För att vara On topic, jag smågillade Mr. Hydes album "Barn of the naked dead" för massa massa år sen, kanske rentav ger det här nya en lyssning en mörk kväll
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams