I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Talang som aldrig fick skina?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Poet

2012-08-07 03:22

Talang som aldrig fick skina?

Håller på och rensar lite bland mina MP3'or och upptäckte herren nedanför igen.

Ali Vegas, killen som åkte på ett bullshit kontrakt efter det andra och fick aldrig släppa något konkret. Är nu signad till Lamar Odom's skivbolag, men med tanke på hur det går för Odom's basketkarriär, så är det nog bara glömma att Vegas kommer få sitt break. Lägg även till en stil som inte är så radiovänlig.

Vilka anser ni borde ha lyckats och blivit något men aldrig fick chansen?

Love!

At the gates of Eternity...

2012-08-07 05:13
Louis Logic
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-08-07 08:58
Metastrof
+1
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2012-08-07 10:23
papooose
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-07 11:27
Första jag kom att tänka på när jag såg rubriken var Charizma, som under tidigt 90-tal hade en duo tillsammans med producenten (och nu skivbolagsägaren) PBW. Dom blev fuckade av sin label, men allt fick ett abrubt slut när Charizma blev ihjälskjuten 1993, 20 år gammal.

Han hade grym potential och kunde verkligen blivit något. Påminner om Big L men mer karisma och humor. 10 år efter dödsskjutningen släpptes Big Shots på PBW's egna Stones Throw.

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2012-08-07 11:36
Kom på att det finns en video till Red Light Green Light, som inte får glömmas! Instant mood raiser :D

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Manager

2012-08-07 11:39

Dirty, en duo från Alabama som släppt typ sju skivor där i princip alla låtar är bra, legat på Universal och gjort minst fem videos där i alla fall tre är verkligen bra produktioner.

De själva skyller på bolagen.
Redline!
Poet

2012-08-07 13:04
isofu: Tragiskt. Tack för bakgrundshistorien. Gjorde det hela mer spännande :)

Dr.Octagon: Känns som om Dirty South rappare rent allmänt blir downslided.

2012-08-07 16:31
Metastrof skrev:
Louis Logic

co-sign. riktigt skillad gubbe som var den bästa enligt mig av demigodz klicken.
en annan snubbe som aldrig fick skin som också råkade ut för massa label skit e ju
Ras Kass. Hans debut soul on ice var kanske inte den mest radiovänliga men och ingen kommersiell hit men fortfarande en underground klassiker.

2012-08-07 19:19
Jag håller med om Ras Kass, han är en av mina favoritrappare men det är egentligen bara Soul On Ice av hans skivor som är bra. Jag kommer ihåg att alla sa att han förtjänade bättre beats efter att ha släppt den. Det gjorde han, men alla följande skivor har ju bara sämre beats. Synd på en riktigt bra rappare!

Percee P har ju världens bästa flow och även om det känns som om han inte riktigt är en albumrappare så borde han ändå fått chansen att släppa något under 90-talet och inte vänta till det där halvdana Madlib-samarbetet långt senare.

2012-08-07 19:30
Tycker att utvecklingen av Ras Kass karriär är tråkig. Men visst fick han skina.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-08-07 19:34
vet inte var man drar gränsen till att skina men en låt med dre är inte min definition i alla fall. håller med om utvecklingen med snubben. jag tappade intresset för honom för länge sen då han mest känns som en bitter has been. men han fick flera album på hyllan och hamnade i bråk med priority och de fuckade med honom på alla sätt de kunde när han började kalla de för rasister osv.

2012-08-07 20:15
Menade mest i jämförelse med Charisma, Louis Logic, Charizma och Percee P som verkligen inte fått skina. En påkostad video gästad av Dr fucking Dre är ändå en big deal som väldigt få rappare är i närheten av.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Poet

2012-08-07 20:17
Nja.. problemet med Ras Kass var väl snarare att han trodde sig vara smartare än han egentligen var. Lite som Canibus. Plus Ras hade ännu mer press på sig eftersom han är en West Coast MC med ett mera East Coast sound. Så han försökte alltid hålla den fasaden, vara en riktig battle cat med intelligent rimstruktur.

Men det är hans inställning och beteende som gjort att jag personligen inte pallar med han. Till och med jag som afro-centriker tycker tex att "Nature of the Threat" inte bara är en skitlåt, men även kränkande. Värt att nämna att han tycker att han borde få en "Life time acheivement award" enbart pga av "Nature of the Threat".

Ras fuckade sin egen karriär.

2012-08-07 22:14
Ja, Ras gör absolut en del rader och låtar där han uppenbarligen tycker sig vara jävligt smart fast han säger något ganska dumt. Men oftast tycker jag att han ÄR smart, han är en av dem få som faktiskt har smarta punchlines utan att det blir forcerat.

Och sen hade han ju såklart chansen, han fick göra i alla fall två "riktiga" skivor, men han är helt klart någon jag hade hoppats skulle göra mer av sin karriär...
Groupie

2012-08-07 23:34
Coota Bang, en Swishahouse rappare som aldrig blev något utanför sina egna kvarter typ. Jag lyssnade mycket på honom för en så där fyra fem år sen, så jag vet inte riktigt vad han håller på med nuförtiden men det är väl samma gamla mixtapande antar jag.

Bra tape, om man hoppar över Archie Lees verser.

På tal om Percee P så känns det som att jag är en av få som faktiskt gillade hans album med Madlib. Vilket ändå är ovanligt i och med att album helt producerade av Madlib brukar bli lite so so (Madvillain och Quasimoto undantaget).

Ras Kass var en rappare som jag verkligen ansträngde mig för att gilla, men så jävla bra är han faktiskt inte efter Rasassination (redan där var det på väg utför). Men bra låtar gjorde han ändå en gång i tiden.
Jag känner inte till hela skivbolagshistorien men han dödade väl sin karriär, framförallt, genom att vara medelmåttig.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2012-08-08 21:46
både och skulle jag säga, man kallar nog inte sitt eget skivbolag för rasister och beskriver det till media som "the plantation". men självklart, han fuckade sig själv men det skall tilläggas att skivbolaget enligt ras själv vägrade släppa honom trots att de inte hade ngn som helst intention att ge ut ett album med honom. jag var ett sjukt deep ras fan back in the day men det bästa han gjort är ju soul on ice, sen en del mixtapes som run away slaves serien.

2012-08-09 12:08
Idle warship. En duo med en kvinna som heter Res och Talib Kweli. Det har gått ganska bra för dem i USA, men i sverige vet någon knappt vem dom är.

2012-08-09 12:39
Aneek: Men alla vet väl vem Talib Kweli är?
Manager

2012-08-09 13:14
BC99: Vad innebär "downslided"?

Menar du att de blir underskattade, eller hamnar i skymundan?
Dirty låg på Universal under söderns storhetstid, då alla bra (och många mindre bra) fick sin tur i rampljuset. Men det var de andra staterna i södern, inte Alabama.
Redline!

2012-08-09 13:42
Metastrof

Japp. Men få vet om att han ingår i Idle Warship.
DJ

2012-08-09 20:44
Kid Hood
Lägger en av hiphophistoriens fetaste verser på remixen till Scenario. Tyvärr blev även han ihjälskjuten några dagar efter inspelningen.

På tal om Ras Kass så fuckade ju han upp det big time när han han faktiskt kunde fått en jättehit med Home Sweet Home men såg till att det sket sig med Alchemist som istället sålde beatet till Jadakiss som i sin tur fick en hit med We Gon Make It.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2012-08-10 00:58
Ja, det där känns ju så signifikativt för hur Ras karriär kunde blivit och vad den blev, på nån av sina mixtapes har han ju med Home Sweet Home med originalbeatet (som är grymt) i några sekunder och det låter riktigt bra och sen säger han "Fuck that!" och så kommer det in ett värdelöst beat istället och så är det helt plötsligt inte så kul att lyssna längre...
DJ

2012-08-11 15:52
Percee P
Smiley The Ghetto Child
MF Grimm
Rammellzee

De är väl alla legendariska på sitt sätt men tycker de har fått minst ett par tre pinnhål för lite attention. Även Tragedy egentligen.

2012-08-11 17:12
Den här snubben också:

Poet

2012-08-12 00:20
Dr.Octagon: Ja exakt, att de inte tas på allvar och att man inte tar deras köpeskraft på allvar. Trots att de historiskt haft kommersiellt stora artister som tex UKG, Geto Boys/Scarface och Outkast.

Nu vet jag inte hur situationen ser ut nuförtiden, då hip hop inte riktigt är lika eftertraktat hos skivbolagen längre, men läst många gamla uttalanden om hur South-rappers blir downslided av huvudkontoren i New York och Los Angeles. DJ Khaled berättade för ett tag sedan i XXL att han tex alltid får lite i budget av Def Jam i New York, trots att han levererat artister som The Dream, Rick Ross, Jeezy och att Ludacris varit stadig.

2012-08-12 03:06
Räknas Sage Francis som någon som inte fått skina?
Producent

2012-08-12 11:24
Mic Geronimo trodde dem skulle bli nästa stora Rakim samtidigt som Nas.

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2012-08-12 23:02
Har aldrig hört att hört liknelsen mellan Mic Geronimo och Rakim förut.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2012-08-13 01:51
Chi-Ali
Bronx

2012-08-13 06:16
Killa Sin
Tyckte alltid att han var en av dem basta fran Wu-tang men har av nagon anledning aldrig slappt ett solo-album

Och sen Starang Wondah fran Boot Camp Clik. Han hade verkligen potential att lyckas som soloartist.

Starang har heller inte medverkat pa de senaste Duckdown slappen heller.

2012-08-13 06:19
Jag tycker inte Sage Francis bor raknas. Han har visserligen kanske inte haft nan vidare kommersiell framgang men han har en lojal fanbase och slappt ett antal kritikerrosade album.
Skivsamlare

2012-08-19 22:25
Håller med om Mf Grimm och Charizma.

Annars tycker jag att Esham bör nämnas. Han har aldrig varit en som gått hem hos kritikerna, bortsätt från Murder Dog men den tidningen var ju ganska speciell, men fan vad mycket kreativitet han besitter! Inte världens bästa rappare dock en av de bästa bortglömnda producenterna. Lyssna på Natas skiva www.com, mastamind första soloskiva themindzi och vissa spår från Mail Dominance.

2012-08-20 11:51
+1 på grimm och charizma. fantastiska mc's.

2012-08-20 12:29
Eftersom folk droppar namn som Ras Kass och Starang Wondah borde jag komma undan med Godfather Don. Fantastisk producent som är nästintill lika giftig på micken. En av mina absoluta favoriter alla kategorier.

Men jag tycker endå dom ovan tre nämnda har fått erkännade och kärlek, både på 90talet och på senare år.
Ras Kass har släppt en av folk erkänd klassiker, Soul On Ice. Och räknas även som en av västkustens stora lyricister från mitten på 90talet.
Starang Wondah - medlem i BCC, ett av dom mest kreddade hiphopkollektiven någonsin tillsammans med WU och DITC. Har släppt 2 album med O.G.C, vilket det första albumet enligt mig är ett av BCC-clickens fetaste imho.

Innan folk ens visste vem Ras eller Starang var hade redan Godfathern Don släppt en av dom bästa plattorna i början på 90-talet, Hazardous. Fortsatte sedan att spruta ut sjukt feta instrumentaler på Hydra fram tills 98 när han släppte Diabolique LP'n samt ett gäng klockrena 12"or. Ren kvalité.

Samtliga har släpp på major labels. Vadå inte fått sin shine? ;-)))

Kanske inte håvat in $$$$ som B.I.G, Jay-Z eller Nas. Men inte fan har dom gått obemärkta genom åren.

Då lägger jag hellre min röst på grupper/artister som Adagio!, Finsta Bundy, Natural Elements, Slum Brothers osv osv som finansierade sina skivsläpp själva.

Men allt är ju relativt. My 2 cents iaf.

Aneek> Talib? Gå och lägg dig. :D

2012-08-20 19:56
Och sen Starang Wondah fran Boot Camp Clik. Han hade verkligen potential att lyckas som soloartist.

co-sign.

sen psk, olika definitioner på shine så klart. men typ starang hade jag velat se mer av. för jag håller med dig om ogc plattorna, och den klarast lysande på de måste nästan starang va.

2012-08-20 20:11
Ang Idle Warship, Talib är typ en av dom mest välrespekterade, välkända och kritikerrosade rapparna som finns och dessutom låg Res etta på Billboard Dance Chart med "They Say-Vision" och några år tidigare så minns jag att "Golden Boys" iaf spelades flitigt på MTV så lite shine har hon ju fått...

Grym låt btw!

2012-08-20 21:06
Jag måste säga att Bushwick Bill aldrig fick skina. Visst han ingick i den legendariska rapgruppen Geto Boys, men han fick aldrig stå i strålkastarens ljus på samma sätt som Scarface eller Willie D.

Bushwick kan mycket väl vara en av de sjukaste rapparna jag hört, alltså bokstavligt talat då. På låten Mind of a Lunatic så outshinar han både Scarface och Willie D med hästlängder. Det är helt sjukt så bra Bill är på den låten.

Jag gissar på att det är för att han är dvärg och ingen tar dvärgar seriöst i denna värld. Men han är en rappare som jag ser upp till och hoppas att han fortsätter nångång i framtiden.
Producent

2012-08-20 21:08
& när det gäller hiphop är hon bl.a med på den här låten

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Rappare

2012-08-20 22:30
z-ro.. motivering överflödig!
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2012-10-14 18:27
som heavy säger såklart men tänker också på rappare som mac mall, e.s.g (hade mycket väl kunnat vara i slim thugs, cham och paul walls fame-liga)
Groupie

2012-10-15 08:28
Släpper inte z-ro ett nytt album typ varje år?
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Producent

2012-10-15 10:09
Royal Flush var ganska bra

2012-10-24 16:07
B-1, som lägger några feta verser på Kool G Raps skiva "4, 5, 6". Vart tog han vägen egentligen?
"Today is the tomorrow that you should have feared yesterday."
- Pitch Black
DJ

2012-10-24 17:53
Penthouse skrev:
B-1, som lägger några feta verser på Kool G Raps skiva "4, 5, 6". Vart tog han vägen egentligen?

Han släppte ett par tolvor på Fat Beats sen, typ sent 90-tal. Men vad han gjort de senaste 10 vet jag inte.
Producent

2012-10-26 12:23
Blev inte charizma påkörd av en bil om jag fattat rätt? Rätt säker på att han inte blev skjuten iaf.

Men min röst ligger nog på Jamal från Illegal. släppte ett solo-album med prod från stora namn som easy mo bee, erick sermon, mike dean och rockwilder.
Riktigt bra släpp tycker jag men vad som hände sen vet jag inte.

Vore kul att få höra mer än 1 släpp då han bara var 16 år vid släppet.
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950
DJ

2012-10-26 13:46
Min favoritremix av Pete Rock ever är den på Jamals "Fades 'Em All".