I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jeru The Damaja

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-07-17 21:16

Jeru The Damaja

Längesen jag kikade in här. Sökte efter en tråd om Jeru men dessvärre hittade jag ingen, så tänkte skapa en egen och höra ifall det finns någon med tankar om denne östkustspoet. Lyssnade igenom debuten "The Sun Rises In The East" för drygt ett halvår sedan, då den inte lämnade något större intryck på mig. Rent ut sagt tyckte jag ett den var lite av ett sömnpiller då. Igår kväll återvände jag till skivan, mest på grund av att omslaget är förbannat tilltalande, och slogs av någonting jag inte alls noterade förra gången.

Först och främst: produktionen, herregud. Den är avskalad in i minsta detalj, och de få ljud som strömmar ur högtalarna bara skriker av en ödesdiger & cynisk ljudbild. Jag vill gå så långt, även om jag borde ge skivan lite mer tid, och påstå att detta kanske är Premiers allra bästa verk - inkluderat sitt arbete med Gang Starr.

För det andra: Jeru! Sällan har jag skådat sådan analys av gatan och klorna den har om människor som lever den världen. Han är ärlig, förtroendeingivande och framförallt konstruktiv. Till skillnad ifrån andra samtida rappare beskriver han inte bara det han ser, han uppmanar även sina lyssnare till förändring, konkreta förändringar (inte bara drömska, oprecisa formuleringar som sparkar igenom öppna dörrar) till vad som behövs göras.

He came from the caves to destroy everybody
And we like fools destroy our own bodies
Too many niggaz chillin, bad boys boom boom
This leaves no room for the flowers to bloom
Seeds blow in the wind, another drug killing
What, are we accomplishing? Nothing
What's, the matter?
Why everytime I look around another brain gets splattered?
Some pockets get fatter but it don't matter
The devil's the only one who really gets fatter
- Ain't The Devil Happy

Har inte hunnit lyssna på uppföljaren, vilket jag inte heller kommer göra på ett tag, denna skivan kommer antagligen sluka upp all min vakna tid de närmaste dagarna. Fy helvete vad bra den här skivan är, jag är manisk. I alla fall, för att slå till med några frågeställningar:

Vad tycker ni om Jeru i allmänhet?
Vilken håller ni som hans bästa skiva?

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2012-07-17 21:22:39)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2012-07-17 21:23:06)

Skivsamlare

2012-07-17 22:16
Väldigt bra skrivet...

Tror denna skiva är en skiva som växer med tiden.. När jag hörde den första gången 1994 så minns jag att jag ryckte på axlarna, Jag hade hört Jeru på Gang Starr's "Im The Man" från Daily Operation men tyckte Lil' Dap var skönare.. Efter några månader lyssnade jag på den (Sun Rises In The East) igen och blev knockad... Inte så mycket för texternas skull utan för det sätt som texterna levererades på.. Inovativt är en underdrift när det gäller Jeru's flow. Premier's beats var också fruktansvärt råa på denna (Även om jag tycker att hans bästa verk var "Livin' Proof" skivan med Group Home..

Tycker även att uppföljaren Wrath Of The Math är strået vassare än debuten, både när det gäller beats och rhymes. Och har du fastnat för Jeru så bara måste du lyssna på Wrath Of The Math, så många klassiska låtar (The Frustrated Nigga, Black Cowboys, The Bullshit, Whatever, One Day, Me Or The Papes, Ya Playin' Yaself osv)

Efter denna skiva dog allt det magiska med Jeru totalt och hans övriga 3 skivor suger hästballe (även om det ska erkännas att samtliga 3 medelmåttiga skivor inhandlades) Dock så har de nog inte fått mer än ett par, tre lyssningar vardera...

Hörde Jeru på nån låt med Ill Bill för ett tag sedan som var jävligt nice dock.. Kommer inte ihåg vad den hette.... Nåt med Broken Dreams eller nåt liknande

Skivsamlare

2012-07-17 22:19
Oj då, råkade trycka på Posta knappen... Iaf, för att summera:
Jeru The Damaja är/var utan tvekan Gang Starr Foundation's vassaste MC... Peace

2012-07-18 10:42
Rolig fakta om produktionen (som jag dock inte minns var jag läst) är att de var slaskbeats som Premo inte tänkt använda till något, men Jeru plockade upp dem. Själv tycker jag inte att beatsen är så bra i sig, men det kom till väldigt bra användning, flyter samman perfekt med Jerus texter och flow och jag älskar skivan som helhet.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2012-07-18 10:43
Själv tycker jag inte att beatsen är så bra i sig

.... bortsett från Come Clean-beatet som är typ top 10 för mig. Tyngsta trummorna som någonsin lagts.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Producent

2012-07-18 11:11
Jag tycker att Dj Premier är som bäst på Jeru Tha Damaja's 2 första skivor. Ljudbilden lät mer varierad, experimentell, det var då trummorna lät som bäst.
Känns som ett nytt premier beat nuförtiden låter väldigt likt ett annat Premier beat som kom ett år tidigare med liknande trummljud.
Jag gillar även det Primo gjorde på O.C's platta Jewelz men det var väl ungefär vid samma tid?
Sedan tycker jag att Jeru var en grym m.c. Men inte i närheten av så bra som Guru.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2012-07-18 13:22
Jeru The Damaja är en av mina favorit-MCs nånsin. När man gör topplistor varierar det litet om han hamnar på top 10 eller ej, men på top 20 är han ständigt gjuten. Håller med om att han är den bäste MC som nånsin varit nere med GSF.

The Sun Rises In The East är enligt mig tveklöst hans bästa album. Dels textmässigt och flow-mässigt, men framförallt beatmässigt. För mig finns det tre Premieralbum som är på en helt egen nivå ovanför alla hans andra. Det är The Sun Rises In The East, Step In The Arena och Livin' Proof. De visar upp tre helt olika typer av Premier-sound, men alla tre är från tiden då han var en av världens tre bästa producenter och i princip inte kunde göra nånting fel. Precis som du skriver är TSRITE den mest minimalistiska och om de tär nåt Premier var grym på är det ju minimalismen. På sätt och vis är det väl denna han försöker återskapa än idag, med mycket mindre tillfredställande resultat. Stilen från t.ex. Step In The Arena verkar han ha övergivit totalt, never to return. Kanske är den stilen för "dyr" om man betänker att man antagligen måste cleara alla de där looparna...Hur som helst kan nog TSRITE vara ett av mina 10 favoritalbum nånsin. Iaf definitivt top 20.

Wrath Of The Math är också en jätttejättebra platta som jag spelat otroligt mycket genom åren. Många låtar som är riktiga klassiker på den. Men måste jag välja blir det Sun Rises alla dagar i veckan. Den är liksom ännu mer fokuserad, koncentrerad och rå och tuff i soundet.

Sen är jag väl en av de få medlemmarna här (eller hiphoplyssnarna i allmänhet) som fortsatte gilla Jeru efter att han bröt med GSF. Inte så att jag håller Heroz 4 Hire eller Divine Design på samma nivå som Primo-plattorna (riktigt så knäpp är jag inte) men jag är ändå glad att jag har dem och gillar flera låtar på båda. Jeru är fortfarande Jeru och får ofta till det textmässigt, även om beatsen överlag är klart sämre. Men ta en låt som El Presidente eller en som Praise The Lord från Divine Design. Det tycker jag är hiphopdängor som stod sig väl i den (visserligen svagare) konkurrensen de år de kom.

Skulle ranka albumen såhär:

1. The Sun Rises In The East 10/10
2. Wrath Of The Math 9/10
3. Divine Design 7/10
4. Heroz For Hire 6/10
Skivsamlare

2012-07-18 15:35
SS: Vad hände med Still Rising? Platsar den inte på rankingen? :) Av hans tre senaste album (Heroz 4 Hire, Divine Design och Still Rising) så finns där enligt mej 1 bra låt och det är 99,9% från Heroz 4 Hire...

Men som alltid SS, väldigt bra skrivet!

DJ

2012-07-19 00:43
Så du gillar inte Praise The Lord heller? Tycker den är skitfet. Klart bäst "post Primo".

Eller vad vet jag, tydligen har han ytterligare ett album jag missat helt som heter Still Risng?? Trodde verkligen jag hade alla hans album :/
DJ

2012-07-19 00:49
CD only, fan vad förutsägbart haha... Verkar inte ens finnas en promo, som det fanns på Heroz 4 Hire. Finns redan så mkt musik att ta in att jag anser mig "ha råd" att strunta i sånt ;-P
Skivsamlare

2012-07-19 00:49
haha, Still Rising har ju 5 år på nacken för bövelen :) Där drar vi av 2 hiphop-poäng från ditt konto!

DJ

2012-07-19 15:16
Äh, mina hiphoppoäng baseras inte på CD-only releaser ;-P

När jag tänker efter fem år bakåt tror jag rentav jag såg nån typ av reklam för den där CDn på hhv eller nåt. Men att det rätt snabbt stod klart att den aldrig skulle släppas på skiva. Fortfarande inte villig att räkna digitala/CD-only-släpp som "album". *surgubbe b-boy stance*. Enligt det sättet att räkna har ju Inspectah Deck släppt typ 4 album, det blir ju helt knäppt, haha...
Skivsamlare

2012-07-19 17:55
äh det där tankesättet flyger inte hos mej, isf existerar alltså inte Danja Mowf's klassiska ALBUM Word Of Mowf från 1997 enbart för att den aldrig släpptes på vinyl...

Samtidigt vet jag att vi aldrig kommer vara ense om detta så det är inte lönt att diskutera det..

Pejs!

DJ

2012-07-20 11:46
Hehe, nej, men det är inget man måste vara överens om eller kan övertyga varandra om. Ville mer förklara varför jag blev så förvånad. "Va? En Jeru-platta till??" liksom. SO, anyway...
Producent

2012-07-28 01:11
Jeru är lätt på min top 10, kan nog sträcka mig till en top 5 faktiskt, älskar den mannens flow och röst.
De två första är riktigt bra, men får nog sätta Wrath lite högre än the Sun pga beatsen. Men matchen är svår, The Sun har mycket fetare trummor men många beats känns slarviga jämfört med gang starr plattorna. Wrath of the Math har däremot lite sämre trummor men beatsen är mer spännande.

Känns dock otroligt orättvist att jämföra två klassiker. Fantastiska plattor och kul att du upptäckte en av mina stora favoritrappare!

(Livin Proof är för övrigt som ovan nämnt en otroligt bra platta beatmässigt. The nutcracker må dock bara den sämsta rapparen någonsin.)
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950