I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jeru The Damaja

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2012-07-17 21:16

Jeru The Damaja

Längesen jag kikade in här. Sökte efter en tråd om Jeru men dessvärre hittade jag ingen, så tänkte skapa en egen och höra ifall det finns någon med tankar om denne östkustspoet. Lyssnade igenom debuten "The Sun Rises In The East" för drygt ett halvår sedan, då den inte lämnade något större intryck på mig. Rent ut sagt tyckte jag ett den var lite av ett sömnpiller då. Igår kväll återvände jag till skivan, mest på grund av att omslaget är förbannat tilltalande, och slogs av någonting jag inte alls noterade förra gången.

Först och främst: produktionen, herregud. Den är avskalad in i minsta detalj, och de få ljud som strömmar ur högtalarna bara skriker av en ödesdiger & cynisk ljudbild. Jag vill gå så långt, även om jag borde ge skivan lite mer tid, och påstå att detta kanske är Premiers allra bästa verk - inkluderat sitt arbete med Gang Starr.

För det andra: Jeru! Sällan har jag skådat sådan analys av gatan och klorna den har om människor som lever den världen. Han är ärlig, förtroendeingivande och framförallt konstruktiv. Till skillnad ifrån andra samtida rappare beskriver han inte bara det han ser, han uppmanar även sina lyssnare till förändring, konkreta förändringar (inte bara drömska, oprecisa formuleringar som sparkar igenom öppna dörrar) till vad som behövs göras.

He came from the caves to destroy everybody
And we like fools destroy our own bodies
Too many niggaz chillin, bad boys boom boom
This leaves no room for the flowers to bloom
Seeds blow in the wind, another drug killing
What, are we accomplishing? Nothing
What's, the matter?
Why everytime I look around another brain gets splattered?
Some pockets get fatter but it don't matter
The devil's the only one who really gets fatter
- Ain't The Devil Happy

Har inte hunnit lyssna på uppföljaren, vilket jag inte heller kommer göra på ett tag, denna skivan kommer antagligen sluka upp all min vakna tid de närmaste dagarna. Fy helvete vad bra den här skivan är, jag är manisk. I alla fall, för att slå till med några frågeställningar:

Vad tycker ni om Jeru i allmänhet?
Vilken håller ni som hans bästa skiva?

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2012-07-17 21:22:39)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2012-07-17 21:23:06)