I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Album med 10-15 låtar

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-05-10 21:21

Album med 10-15 låtar

Vad skulle ni välja om ni skulle visa någon hiphop, och ska sätta ihop 10-15 av ni tycker är de bästa från hiphop?

Nu är det inget jag ska göra utan bara nyfiken på vad ni skulle välja. Gör hur ni vill; årtal, allt från samma artist eller helt olika sounds kvittar.

Hoppas på lite svar med feta tracks och diskussioner. Kommer med ett eget bidrag också.

2012-05-10 21:32
Hm, intressant fråga. Har själv en polare som brukar fråga mig efter ett mixtape någon gång i månaden med en sisådär tio låtar, vilket är ganska kul att pussla ihop faktiskt. Brukar ta relativt "lätt" hiphop med någorlunda modernt sound, för att inte ge honom träsmak. I alla fall, den senaste mixtapen jag gav honom innehöll:

Nas Is Like - Nas
What A Job - Devin The Dude feat. Snoop & André 3000
Shook Ones PT II - Mobb Deep
Biochemical Equation - RZA & MF Doom
The Red Carpet - Evidence feat. Raekwon & Ras Kass
Monster - Kanye West feat. Jay-Z, Nicki Minaj & Rick Ross
Boom - Royce Da 5'9
25th Hour - Reks
Survival Of The Fittest - Mobb Deep
Gin And Juice - Snoop Doggy Dogg
Moment of Truth - Gang Starr

Han verkade gilla det i alla fall. Speciellt uppskattade han Gang Starr & Kanye.

2012-05-10 21:40
Hehe kul med snabb respons. Den första låten jag tänkte på var Shook Ones PT II - Mobb Deep!

2012-05-10 21:56
Ja, det känns ju som en ganska lätt låt att tycka om. Mestadels på grund av det monstruösa beatet. Brukar ofta rekommendera låtar med bra beats eftersom många kan ha svårt att ta till sig rimmen som ovan lyssnare. Dra till med din lista nurå!

2012-05-10 22:00
Petade ihop en lista lite snabbt, en jävligt "tråkig" lista för hiphopheads som antagligen hört det mesta, men är det inte sånt här man vill visa upp?

RZA - Tragedy
Mobb Deep - Shook Ones Part II
M.O.P - Cold as Ice
Gang Starr - Full Clip
Method Man and Redman - Da Rockwilder
The Notorious B.I.G. - "Juicy"
The Doppelgangaz - Suppository
Cella dwellas - Good Dwellas
"Children Sing" by Pace Won and Mr. Green
GZA Ft Method Man - Shadowboxing
The Pharcyde - Runnin'
Catch'em - Brave Star
EMPD - Da joint
Clear Soul Forces - Get No Better
Clipse - Hot Damn
Red Light Boogie featuring Sean Price "Heat Rock"
Groupie

2012-05-10 22:05
Beror ju lite på också vem man ska ge mixtapet till. Kanske en från varje "era" eller genre/coast/etc?

Men om jag tolkar den som 10-15 av de bästa låtarna som det faktiskt står ser min lista ut såhär:

Bizzy Bone - Thugz Cry
Westside Connection - Bow Down
Nas - The Message
Mobb Deep - Shook Ones Part II
Mobb Deep - Survival Of The Fittest
NWA - Hello
Snoop Dogg - Whats My Name
Gang Starr - Moment Of Truth
Gang Starr - Work
Gang Starr - Mass Appeal

+ En jävla massa WUTANG och BIGGIE, för många bra låtar för att nämna

2012-05-10 22:09
Annars är ju Still D.R.E en sån där låt som de allra flesta tycker om från första lyssningen på grund av den instrumentala bangern. Gang Starr funkar nog också ypperligt, främst MoT-plattan som enligt mig har material som är enkelt att ta till sig.

Groupie

2012-05-10 22:16
Tänkte just säga att jag ville lägga till 1-3 valfria låtar från 2001. Om syftet är att få en "nybörjare" att börja gilla hiphop kommer Still DRE gå hem utan tvekan. Sen kan man ju va fjantig och köra på Love the way you lie och sån skit

Konsertbesökare

2012-05-11 01:00
Min Mixtape

1. O.C. - Time's Up
2. Jeru The Damaja - Me Not The Paper (Remix)
3. Jay-Z - Can I Live
4. Common Sense - Resurrection (Extra P. Remix)
5. AZ - The Format
6. Smif 'N' Wessun - Bucktown USA feat. M.O.P. (remix)
7. Jamal - Fades 'Em All (Pete Rock Remix)
8. NaS - N.Y. State Of Mind Pt. 1
9. Lord Finesse - Actual Facts f. Grand Puba, Extra P & Sadat X
10. Roc Marciano - Snow
11. Raekwon - Rainy Dayz
12. GZA - 4th Chamber
13. Method Man - All I Need (Original Version)
14. Redman - Tonight's Da Night
15. EPMD - Strictly Business

DJ

2012-05-11 17:19
Beror ju lite på mottagarens ålder, musiksmak i övrigt osv. Men jag skulle satsa på femton låtar som är jävligt lätta att gilla, men samtidigt jävligt bra. Riktigt bra hiphop som inte kräver någon "acquired taste" innan. Kanske typ

Biz Markie: Nobody Beats The Biz
Man Parrish: Boogie Down Bronx
Newcleus: Jam On It
Afrika Bambaataa & Family: Bambaataa's Theme
EPMD: Strictly Business

Lord Finesse: Hip 2 Da Game
DJ Shadow: Organ Donor
Marco Polo feat. Masta Ace: Nostalgia
DJ Honda feat. Mos Def: Travellin' Man
Marley Marl: Lost Beat

Bigg Jus: Dedication 2 Peo (Instrumental)
Pete Rock: Take The D-Train
MF DOOM: Charnsuka
RJD2: Smoke & Mirrors
Jay-Dee: Last Donut Of The Night

Nåt sånt?
DJ

2012-05-11 17:24
Om det är tänkt till en person som är helt "outbildad" inom hiphop tror jag inte Mobb Deep är rätt kort att satsa på. Älskar Infamous in i döden, men när jag t.ex. försökte lira den i högtalarsystemet på jobbet när jag jobbade med att sortera post en sommar började alla utom die hard hiphop fans skrika "STÄNG AV SKITEN, JAG FÅR MIGRÄN!" efter typ 2 låtar...