cormega live i stockholm till helgen?
han skrev det på sin twitter iaf. låter skumt hittar ingen info...... Nån som vet var när hur?
http://brytburken.se http://livsformer.tumblr.com
Producent
2012-04-24 21:03
What!? Det är en av mina favorit artister genom alla tider tider! Jag har aldrig sett han live.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Och så blir det perfekt om ni kommer och värmer upp med oss på Klubb 1200 på Judit & Bertil innan. Lovar att ta med ett par Cormega-vinyler ;) Vi kör från 21 och 'Mega lär väl knappast gå på innan midnatt...
Här är det eventet:
http://www.facebook.com/events/316014085136390/
Producent
2012-04-25 07:35
oh my god!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Konsertbesökare
2012-04-27 00:49
Cormega live i sthlm, inte ofta det händer. Ses där alla hip hop heads!
Producent
2012-04-28 21:08
Eller hur. Ok. Vilka är det som ska gå?
Han går på scenen om ca 2 timmar tror jag.
Jag är så jävla hype.
Jag har varit nära på att åka till Finland och Danmark för att se Cormega.
Har skrivit till han flera ggr att komma till Stockholm.
Skrev till honom imorse på hans forum om att jag ser fram emot hans spelning.
Lets' Go!
Fitta att jag missat detta, den artisten jag mest vill se, fan!
Så hur var det??? Jag pallade inte släpa mina skivväskor dit efter 1200 för att se om han kanske, kanske inte hade hunnit gå av än. Bidrog iaf med att lira Montana Diary och Fallen Soldiers nere på Judit, hehe...
Jaha det är du som är secret adminer Fy fan vad lack jag e att jag missat detta :-(
"Secret adminer"? Huh? :)
Jag skriver på en jävla mobil så ursäkta stavningen
OK, men vad är jag? Secret admirer? Of Cormega? Ain't no secret! :D
Jag menade dopeness alias på Cormegas forum
Producent
2012-04-29 14:11
Jag är skyldig. Löjligt namn-jag vet. Men jag kom på det typ 2004. Spelningen var grym, lite kort, han har så många bra låtar. Coolt att han körde så mycket gamla grejer.
Dopeness: Vilka från The Realness körde han?
Producent
2012-04-29 15:22
Jag tror att han körde American Beauty, Thun & kicko, The Saga, R U My Nigga, Get Out My Way, They Forced My Hand. Fan jag hade önskat att han körde Killaz Theme-fatta att höra den live.
han va skön som fan men det tog slut för fort
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se
Konsertbesökare
2012-04-29 23:31
Kort konsert, han körde aldrig mer än 16 bars per låt, men var nöjd ändå! Duktig liveartist och ljudet var perfekt, props till ljudteknikern. Första hip hop konserten jag vart på där jag verkligen hörde vad han rhymade.
Fan vad avundsjuk jag är på er som var där!
Producent
2012-04-30 23:43
Ah, de var så jävla grymt. Och som Werya säger så hörde man varenda ord som Cormega sa. Jag kan trösta er som inte var där med att Mega sa att han gillar Stockholm och att han kommer tillbaka.
Konsertbesökare
2012-05-01 09:44
Dopeness Du liknar snubben med Mobb Deep t-shirten, är det du?
Producent
2012-05-01 10:51
Werya skrev: Dopeness Du liknar snubben med Mobb Deep t-shirten, är det du?Jag är skyldig
Konsertbesökare
2012-05-01 11:21
Producent
2012-05-01 12:10
Var det dig jag snackade med?
Konsertbesökare
2012-05-01 13:57
Tror inte vi snackade dude
Producent
2012-05-01 19:32
ok, cool
Det var en väldigt speciell och riktigt bra konsert. Den lilla scenen och lokalen gjorde det sjysst intimt. Sen hade Cormega ingen direkt färdig spelning att köra. De flesta artister brukar ju köra sin hårt regisserade show med låt efter låt men Cormega valde lite låtar som han kände för eller som vi i publiken efterfrågade. Vid ett tillfälle stod han tillsammans med DJn och kikade på datorn för att se vilka låtar han fått med sig. Annorlunda, men ändå sjysst. Han körde en del freestyle också som var nice. Det kändes som att Cormega hade gått upp lite spontant på scen för att lira lite låtar som vi i publiken gillade. Och det kom väl också som en sista-minuten grej för honom också. Så det var en annorlunda konsert men jag och mina kompisar var överens om att det var en grym konsert. Sen var väl hela upplägget ganska skumt och det var pinsamt lite folk på spelningen. Hur kan Cormega vara ersättare åt en annan rappare? Helt absurt. Hur kunde On-Ree få dit snubben till sin releasefest(?) överhuvudtaget? Jag är väldigt tacksam förstås men jag förstår inte alls. Jag hoppas att det var dålig marknadsföring som gjorde att det var så dåligt med folk. En rappare på hans nivå borde väl spela på Strand eller något åtminstone, med några innan som värmer upp typ som Dilated och Souls of Mischief körde. Jag hoppas han kommer tillbaka till sensommaren med ett nytt album och att stockholmspubliken skärper till sig tills dess. Vad tycker ni andra? Överskattar jag hans dragkraft eller?
Producent
2012-05-03 08:25
Jag håller med Bizz om mycket. Det här bevisar bara ännu en gång varför Cormega är en utav de mest underskattade m.c's genom tiderna. Inte för att han är så okänd utan för att han är så jävla bra. Jag skulle gärna ha hör Cory spela "Sleep Well". Jag skulle hellre se Mega fylla globen än jay-z. Jag har videos från kvällen. Någon som vet hur man lägger upp?
Tyvärr är det väl i princip bara Jay-Z, Eminem och kanske nån till som kan fylla stora arenor i Stockholm 2012. Och även mellanstora lokaler verkar bara bli fulla när antingen artister som Kweli och Busta Rhymes som varit här 3456 gånger kör eller när det är de här ständiga spelningarna med typ Immortal Technique och Jedi Mind Tricks som uppskattas av väldigt många "icke hiphoplyssnare". Jag trodde det fanns en del hiphoppublik i Stockholm, men om inte ens Nice & Smooth drar folk är det nog ingen större idé att hoppas på att Cormega ska göra det. Hiphopscenen i Sthlm är tydligen väldigt, väldigt liten och det är väl bara att inse antar jag.
Jag håller med Bizz om mycket. Det här bevisar bara ännu en gång varför Cormega är en utav de mest underskattade m.c's genom tiderna. Inte för att han är så okänd utan för att han är så jävla bra. Jag skulle gärna ha hör Cory spela "Sleep Well". Jag skulle hellre se Mega fylla globen än jay-z. Jag har videos från kvällen. Någon som vet hur man lägger upp? Hur många var det ungefär på spelningen ?
Har du ett youtube-konto? har du inte det så skaffa ett och lägg gärna upp det du har, har själv aldrig lagt upp något på youtube men det kan inte vara svårt,
skulle uppskatta det jättemycket!
PZ
Producent
2012-05-04 23:20
Soul_Survivor_II skrev: men om inte ens Nice & Smooth drar folk är det nog ingen större idé att hoppas på att Cormega ska göra det. Hiphopscenen i Sthlm är tydligen väldigt, väldigt liten och det är väl bara att inse antar jag.Sad but true. Men skillnaden är att t.o.m jag som har lyssnat väldigt länge och väldigt mycket på hiphop har dålig koll på nice and smooth. Jag känner till dem från gamla Yo Mtv, Gangstarr och Nice från skivan Cormega gjorde med Lake.
Sedan var det ingen marknadsföring för Cormegas spelning och Nice and Smooths spelning var mitt i veckan på en ny lokal medans Cormega spelar en lönelördag på Mosebacke Etablisemanget på Club Yes en solig dag i slutet av april. Sedan är Cormega fortfarande väldigt aktiv-det är kanske inte Nice and Smooth?
Jag hoppas i alla fall att Cormega skulle kunna fylla kägelbanan med en riktig show med ett band eller en egen dj men det är nog en utopi.
Jovisst. Cormega är kanske rentav mer känd för en yngre publik. Men han har alltid varit något av en undergroundartist och aldrig varit sådär enormt stor som Nice & Smooth var under "Sometimes I Rhyme Slow"-eran. Men det är klart, svårare att locka den lite äldre publiken kanske. Speciellt mitt i veckan. Vanligaste reaktionen jag såg var att folk blev besvikna när de ersatte AZ med Cormega. För mig är nog AZ en aning större, men har sett honom förr. Hade verkligen gått på 'mega om jag inte haft spelning till 01:00 den kvällen.
Producent
2012-05-04 23:51
Jag förstår men jag inget ont om AZ men jag förstår inte riktigt hur han är en större artist? Eller jo han har ju i och för sig släppt fler album under en längre tid och haft fler hits, men ändå? När jag såg att AZ skulle komma till Sthlm tänkte jag `kanske det´ medans Cormega har jag väntat på i flera år!
Dopeness Det beror väl lite på. Jag kan faktiskt förstå hur man kan föredra AZ och hur man kan föredra Cormega. AZ känns som han har lite mer "avancerade" texter, medan Cormega kör en enklare stil. Kanske att man "känner" Cormega mer medan AZ stimulerar intellektet mer. Men Cormega känns också som han har lite färre strängar på sin lyra kanske. Nu har jag aldrig djuptdykt i Cormega iofs, men jag har hittat vissa låtar jag verkligen älskar med honom. Jag trodde nog de hade i stort sett samma publik, men som sagt verkade många bli besvikna över bytet där. Kan säkert vara hur länge de varit kända också. Själv hajade jag inte riktigt vem Mega var förrän The Realness kom och då hade ju AZ varit stjärna i flera år redan...
Producent
2012-05-05 00:05
Jag tycker nog att av det jag har hört av AZ så har Cormega bra mycket djupare och avancerade texter än AZ. Känns som att AZ rappar mycket om the good life: "Suzuki, Armani Sweaters, red wine o.s.v. Medans Cormega är mer filosofisk men ändå mer street och är mer tre dimisionell som artist än vad AZ är. Jag började också lyssna på Mega med "The Realness" även om jag kände till han sedan innan -men det är övet ett decenium sedan.
Producent
2012-05-05 00:43
Rockz P30 Ok, jag försökte. Här är en video.
har inte lyckats tilta den.
Nja. Dels har AZ mycket fler teman än så, iaf på de två första albumen som är de klart bästa. Och dels kan jag nog hålla med om att Cormega ofta är lite "djupare" känslomässigt. Det jag menade är att AZ har mer just "avancerade" texter. Alltså fler ord per rad, mer variation i ordval och rim, kanske fler flerstaviga rim osv. Cormega har oftast en ganska enkel, långsam stil som mer handlar om hur han levererar några få ord och enkla sentenser. Vilket inte alls behöver vara dåligt, jag älskar ju även Roc Marciano och KA. Men om man gillar många-stavelse-per-låt-rappen förstår jag att AZ står högre i kurs...jag gillar båda dessa artister, so I ain't takin' sides or nothing.
Jag tycker nog att av det jag har hört av AZ så har Cormega bra mycket djupare och avancerade texter än AZ. Känns som att AZ rappar mycket om the good life: "Suzuki, Armani Sweaters, red wine o.s.v. Medans Cormega är mer filosofisk men ändå mer street och är mer tre dimisionell som artist än vad AZ är. Jag började också lyssna på Mega med "The Realness" även om jag kände till han sedan innan -men det är övet ett decenium sedan. Inte Suzuki men Kawasaki nämner han i varannan låt ;-)
Gillar båda men Cormega är bättre än AZ (de flesta av hans skivor är väldigt ojämna), Cormega har mycket bättre texter enligt mig synd bara att han släpper så lite musik.
Tyvärr tror jag inte någon av dem kommer till Sverige i framtiden.
Producent
2012-05-05 11:43
Ok, jag förstår vad ni menar och håller med men Cormegas texter är allt annat än enkla-kan vara svåra att hänga med i alla referenser, ordlekar, liknelser och metaforer och ibland spottar han också snabbt.