I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hade du velat se din döda, favoritartists hologram-konsert?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Poet

2012-04-17 07:52

Hade du velat se din döda, favoritartists hologram-konsert?

Såg den här viden på 'Pac från Coachella och tanken slog mig. Jag hade hellre betalat för att se en hologram-konsert med en död artist som tex 'Pac, Biggie, Pun, Big L mm än att gå gratis på någon jävla Young Money konsert.

Är jag ensam om att tycka detta?

At the gates of Eternity...
DJ

2012-04-17 10:48
Sorry, men det känns som ett rätt artificiellt val du ställer upp. Hologram-2Pac eller real live Young Money? Jag säger pass på båda. Bara senaste året har man kunnat se Nice & Smooth, Smif-N-Wessun, Shyheim, Action Bronson, Public Enemy, REKS, Red Alert m.fl. live i Sverige. Varför skulle man bry sig om vare sig Young Money eller hologram-Pac i det läget? Tycker hiphoppubliken är sjukt dålig på att uppskatta legenderna medan de är i livet. 2Pac i all ära, han hade ett gäng bra låtar och var inte oäven. Men Chuck effing D rappade på en scen i Uppsala i somras. Så vem behöver hologram liksom?

Men för att ta fasta på frågan i ämnets titel tror jag inte jag hade betalat för att gå och se Big L, Biggie, Scott LaRock eller Cowboy i filmad/hologram-form, nej. Men visst, hellre än Young Money, men det skulle jag ändå aldrig få för mig att gå på.
DJ

2012-04-17 10:52
Sorry för otrevlig och raljerande ton. Vet inte varför det där stack mig i ögonen. Stört mig på det här att folk inte ens går på PE och sen får tokspel av ett hologram av 2Pac. Ingen anledning att ta ut denna frustration i denna tråd dock. Mea culpa.

2012-04-17 14:18
Jag haller med föregaende, hade inte betalat för att se varken det ena eller det andra. Young Money för att han är fruktansvärt dalig, hologram versioner av döda artister för att det bara är fel.
The pain became stronger, the dream weaker, and I realized I was going to live after all.
Poet

2012-04-17 14:47
Soul: Du snackar med en gammal själ här också. Och jag har sett bland annat PE och hela Boot Camp live. Men sen får du också komma ihåg att de du anser vara legender, kan vara nobody's för snubben bredvid dig. Att ge tex Action Bronson legendstämpel redan, känns väldigt förhastat.

Sen tog jag bara Pac som ett exempel då jag inte kan komma på någon annan död rappare som fått sitt uppträdande "hologramfierat". Jag hann aldrig se Pac, Biggie eller tex Pun när de väl var i livet. Och även om det inte är "the real thing" så är det nära nog och en ball upplevelse.

2012-04-17 14:58
Och även om det inte är "the real thing" så är det nära nog och en ball upplevelse.

Icke!

Som ett zoo med uppstoppade djur... Fast ännu värre, döda djur är ju ändå rätt intressant... Vill jag se teknikens framsteg är det inte just en konsert jag söker mig till. Nu låter jag också riktigt negativt men tycker det såg otroligt osmakligt och kändes som en flört med småbarn...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-04-17 15:55
Ett zoo med uppstoppade djur låter ju snarare som ett vaxmuseum. Ett zoo med UTDÖDA djur däremot är en annan sak.

Jag verkar vara den enda som vill se en uppstoppad mammut...
DJ

2012-04-17 15:57
BC99 skrev:
Soul: Att ge tex Action Bronson legendstämpel redan, känns väldigt förhastat.

Jag tycker inte att AB är en legend (däremot PE och Nice & Smooth). Men jag skulle hellre se honom i livet än vilken artist som helst i projcerad form. Vände mig mest emot att exemplet var Young Money som om det var det roligaste som fanns att uppleva live nu...

2012-04-17 16:00
BC99 P28

hehe insåg att jämförelsen var rätt vriden men tror folk fattar vad jag menar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-04-17 16:37
Soul: Jag tog Young Money som exempel på popularitet och inte kvalitet. Och jag förstår vad du menar, du verkar dock inte förstå vad jag menar hehe.
DJ

2012-04-17 16:52
Jo, jag förstod vad du menade sen. Men först var jag förblindad av vissa saker. Därför jag la en disclaimerpost under där jag skrev att det var mitt misstag.

2012-04-17 20:15
Skulle vara cleant att se, men betala för ett hologram.. nja.
Att jämföra med att se riktiga artister live går ju inte, sen skulle jag inte betala för att se action bronson/reks heller.. men PE för nostalgi, smiff n wessun för att dom är bra.

2012-04-17 21:14
Jag tycker det såg fett jävla coolt ut, kanske för jag just rökt en fet.. men jag skulle gärna velat vara på konserten.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2012-04-18 17:16
Mitt svar på frågan, nej!
Bronx

2012-04-19 11:51
lite creepy men hade dock dragit på den konserten på direkten

2012-04-19 14:11
Nej. Låt dom döda artisterna leva vidare genom att spela deras musik, kolla på dokumentärer om dom etc ..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

Poet

2012-04-19 16:16
Nej. Låt dom döda artisterna leva vidare genom att spela deras musik, kolla på dokumentärer om dom etc ..

Så vad är skillnaden på att kolla döda artisters musikvideos, lyssna på deras, kanske till och med spela ett TV-spel men att gå på en hologram concert är out of the question?

Hade vi snackat om att vi skulle klona fram våra döda artister så hade jag fattat folks motvilja, men det här ser jag ju bara som en förlängning av det mediala verk som tex Pac lämnade efter sig.

2012-04-19 16:35
Jag förstår Soul Survivors poäng, det är klart att det inte är samma sak, och om jag fick välja mellan 2pacs hologram konsert och att se public enemy live så skulle jag så klart välja public enemy.
Men att få se ''historia'' i form av hologram skulle vara hur grymt som helst! Som taget ur en pojkdröm

Vi tycker 3D är coolt, hur grym är då inte en hologram konsert??

Tänk om man inom en snar framtid skulle kunna se Rocky Marciano eller Muhammad Ali boxas i hologram form? :) skulle vara fett!
DJ

2012-04-19 16:54
Så vad är skillnaden på att kolla döda artisters musikvideos

Det där är lite min åsikt i ett nötskal. Det är som att kolla en lite mer avancerad video med 2Pac. Därför lägger jag hellre slantarna på en livs levande artist och kollar lite 2Pac-videor hemma. Kanske skulle jag känna annorlunda om det var en artist som betytt lite mer för mig än 2Pac, men jag känner spontant inte att jag skulle slanta en hel konsertbiljett för att se Cowboy, Scott LaRock, Biggie, Guru eller Big L i projektorform heller.

2012-04-19 16:59
Fast om du hade pengar över så skulle du väl ändå gå och se hologram konserten?
DJ

2012-04-20 11:02
Metastrof: Hm, förstår inte riktigt frågeställningen. Pengar över har man väl aldrig/alltid så att säga, hehe...Dvs. Kostade en hologram-konsert 300 spänn hade jag kanske hellre köpt en platta för 300 via discogs typ. Eller varför inte en live-DVD?

Börjar gå vilse i liknelser och hypotetiska frågor här personligen. Men för att säga det rakt av: hade inte betalat vad en fullpriskonsert i Globen brukar kosta (typ 600-1500 nånting?) bara för att gå och se en filmad 2Pac, vare sig det var 3D, hologram eller whatevski.

Reagerade likadant när det var turnéer här med t.ex. Nat King Cole och Frank Sinatra på film med folk på scen som spelade och sjöng till efter deras död. Och då är ändå Frank Sinatra en av mina absoluta favoritartister genom alla tider. Mkt närmre mitt hjärta än 2Pac.

Men å andra sidan vet jag inte om det är tänkt att holo-Pac skall uppträda själv eller om han kör bland många riktiga artister som på Coachella? Alltså hade jag gått på en KRS-spelning även MED Scott LaRock-hologram. Men hade inte betalat bara för hologrammets solo DJ-gig. Inte mer än jag betalat för en film iaf.

Haha, fan vad absurda dessa diskusisoner blir... :D

2012-04-20 11:42
Mos def är fet... men "black on..." kanske jag lyssnat om 4 ggr totalt. Tycker nog fortf Miss fat booty hade bästa beatet

2012-04-21 10:35
Soul_Survivor_II alltså jag menade att om du hade tid och pengar över (eller låt oss säga att du vann en biljett), skulle du då gå på en solo konsert?
hur som haver så förstår jag din poäng, man ser ju mycket hellre en live konsert med levande folk än en "film" i hologram format + att man hellre ger sina pengar till artisterna som fortfarande lever.

SpoilerOT: ska börja säga 'whatevski', lät så coolt

VRGNHNS, fel tråd ;)

2012-04-21 10:42
Metastrof P18

Ja, riktigt riktigt skumt... Min dator har spökat en hel del borde nog hyra in Ghostbusters...

Men det är väl max tjugo aktiva användare i omlopp så gör väl ingen större skillnad