I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dagens Hip-Hop & R&B videor? Inga filter, budget, HD kameror?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-11-06 00:57

Dagens Hip-Hop & R&B videor? Inga filter, budget, HD kameror?

Är det någon mer som lagt märke till dagens musikvideor och hur de förändrats? De har blivit så dåliga att det knappt är sant! Jag har lagt märke till detta sen WorldstarHipHop.com börjat växa. Många ser ut som hemmagjorda WorldStarHipHop- videor...

De har inga filter (filter är ju ett måste i filmer osv)
De har inga övergångar (blinkar som fan från scen fram och tillbaka)
De använder superskarpa kameror

En av de tidiga exempeln i trenden:

Musikvideor såg innan detta ut som filmer (Perfekt exempel nere)

Filter, två scener blandas, långsamma scenövergångar precis som filmer var det innan :) Nu blinkar det till genom hela jävla videon osv.

(Dagens dåliga budgetvideo)

Är detta vad folk inom musikindustrin tycker är snyggt? Förr såg de ut som mini filmer men nu ser det ut som verkligheten genom en ruta?

DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-11-06 21:50
Allt handlar ju om pengar, man lägger inga pengar på video-produktioner längre.
DJ

2011-11-07 09:19
Skulle säga att det är en perfekt spegelbild av hur själva låtarna utvecklats. Allt har blivit mindre genomarbetat.
Poet

2011-11-07 11:42
Som Vikktorius säger så handlar det om pengar. I X's fall så har det ju inte gått särskilt bra för honom karriärsmässigt, så jag tror knappast han får samma budget som han brukade få förut.

Mainstream rapparna som fortfarande säljer mycket har ju snygga (alltså rent kvalitetsmässigt) videos.

At the gates of Eternity...

2011-11-07 13:13
första videon jag såg inom detta spektrumet var jay rock say wassup, då kändes mer som att de bara tagit en kamera och lattjat lite. inte mer än så och det var lite roligt o se de spexa. sen i övriga fall kan jag förstå det för de mindre artisterna som inte har deg att köra en hype williams video. men jag har inte sett så många videos på senare år att jag kan uttala mig om trenden.

2011-11-07 13:46
Allt är internets fel. Fan ta dig internet
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2011-11-07 14:45
Har läst era svar :) jag trodde det mer handlade om en trend, det kostar ju inget att lägga ett filter eller flera filter på en video, eller klippa ihop scener hollywood style, det kräver ju bara skills.

Philip
Jag såg precis videon till den du nämnde, dt var verkligen en av dem absolut sämta videorna jag sett i mitt liv. Fullständigt onödigt att göra en sån video, sjukt ful, dålig och tråkig musikvideo. Hemskt för ögonen helt enkelt! Det är ju samma stil och fulhet som en amatör-skate video :O

Jag tycker dessa filter (Videorna inte världens bästa men Filtret och de snygga färgerna) är sjukt snygga på många videor från tidiga 2000-talet. Det finns så många olika filter men dessa liknar varandra alla från 2001. Det kan ju inte ha kostat något att bara lägga på detta filter :I

DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
DJ

2011-11-07 15:08
Fast har man inte skillsen själv som rappare så kostar det, för då hyr du in nån overpriced bastard som gör det.
Poet

2011-11-07 15:14
Fast har man inte skillsen själv som rappare så kostar det, för då hyr du in nån overpriced bastard som gör det.

Eller någon filmstudent som gör det gratis men som oftast inte lärt sig allt det här med färgkorrigering och filter.

2011-11-07 15:20
Det är sånt jag kan förundras över, varför folk väljer att göra antigen en ful billig video. Eller så tar man in Hype Williams och gör en ful dyr video.

Vafan, plocka in några hungriga ungdomar som läst lite film/video-produktion, ge dom 1000kr och dom löser det.

2011-11-07 16:07
Quiksilver skrev:

Philip
Jag såg precis videon till den du nämnde, dt var verkligen en av dem absolut sämta videorna jag sett i mitt liv. Fullständigt onödigt att göra en sån video, sjukt ful, dålig och tråkig musikvideo. Hemskt för ögonen helt enkelt! Det är ju samma stil och fulhet som en amatör-skate video :O

jepp, den e inget cinematiskt mästerverk direkt men förmedlar ändå en känsla och det var det jag gillade med den. jag håller inte med dig om att det är onödigt dock, för vad är alternativen? några har nämnt studenter etc men i brist på annat får man ibland göra det själv. sen känns musikvideor nästan lite utdöende, eller förutom bloggar och hiphopsidor, var sänds musikvideor?

2011-11-08 07:47
Intressant och sant, musikvideotiden känns som den är över. Vem kunde ha trott när vi satt klistrade vid ztv och mtv att tio år senare skulle radion klara sig bättre. Nu börjar folk dessutom sluta ha tv, början till slutet för de rörliga bildernas era?
DJ

2011-11-08 09:27
Fast det är ju för att de kollar rörliga bilder på datorn/telefonen/annan device. Inte för att de gått över till text- och ljudbaserad kommunikation.

2011-11-08 19:25
Jo.

Näe, men nog har det minskat; nu kollar folk på lite youtube -klipp och nerladdade tv-serier, vet många som dessutom surfar andra sidor samtidigt. Misstänker att ungdomen inte har tålamod för de rörliga bildernas långsamma tempo längre.
Poet

2011-11-08 20:37
Misstänker att ungdomen inte har tålamod för de rörliga bildernas långsamma tempo längre.

Det är inte bara ungdomen, det är den nya IT-generationen överhuvudtaget. Alla vill ha info omedelbart på egen begäran. Folks uppmärksamhetsspann är enormt kort. Går man vart som helst nuförtiden; restauranger, köpcenter, festivaler eller till och med bio och konserter så är folk som fastlimmade vid sina smartphones. Twitter hit, statusuppdatering på Facebook eller kanske till och med checkar Google/Wiki för något de undrar.

2011-11-08 21:13
Visst finns det video med stor budget:)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-11-09 14:20
En riktig lågbudget-video som jag ändå gillar. Skarpt.
Kanske för att jag älskar låten o artisten..... anyways. Lågbudget är ju inte lika med skräp alltid.

STHLM GROOVE COLLECTIVE
Poet

2011-11-09 14:41
Tycker detta är ett skitfett exempel på en lowbudget video som känns fresh!