I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vart placerar ni New Jack Swing någonstans?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Poet

2011-11-03 00:17

Vart placerar ni New Jack Swing någonstans?

Detta är en musik genre som idag anses vara lite corny, jag säger rakt av att jag älskade (och fortfarande gör) New Jack Swing! Och då det oftast var lite smöriga teman i låtarna, så var ju beatsen så fiffigt anpassade att det gick lika bra att rappa på de, som att sjunga. Och många NJS grupper bestod oftast av ett gäng rappare och ett sångare. Beatsmässigt så är det ju ren hip hop. Oftast samplingar i låtarna, hårda, typiska golden era hip hop-trummor och som jag red

Kan man anse detta ändå som en avart av hip hop eller tycker ni att detta är mer R&B? Om vi ändå ska sätta det i perspektiv, hur mycket mindre hip hop är NJS ijämfört med dagens techno rap eller typ Pitbull/LMFAO?

För er young punks som föddes på sent 80-tal eller 90-talet och inte fattar vad jag snackar om, så bidrar jag med några klassiska NJS låtar :)

Love!

At the gates of Eternity...

2011-11-03 00:29
New Jack Swing är för mig mer R&B. Rap, visst men larvigt och jobbiga beats med stelt kvantiserat sväng. Det har lite humorvärde och vissa låtar kan va kul att dansa med men precis som det du nämnde, Pitbull och dom så var det långt ifrån tidlöst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-11-03 01:19
zigenar musik, Malmö zigenar-musik :) Det är det absolut!

Men jo det är ju såklart R&B, den där G-Wiz låten (aldrig hört honom innan) låter ju som något zigenarna hade blivit glada för bara om det var mer late 1990s flava haha
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-11-03 02:16
Ser också det mer som RnB. Rapen känns inte obligatorisk, men kan inte komma på nån new jack swing låt där dem inte sjunger
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-11-03 09:44
zigenar musik, Malmö zigenar-musik :) Det är det absolut!

Hahaha, som malmöit själv så vet jag vet vad du snackar om :)

Persia: Kid N Play rappade ju bara, sen hade de ju alltid sång i refrängerna. Men jag förstår vad du menar :)

2011-11-03 14:27
jag placerar det någonstans där det är mörkt och svårt att hitta och lätt blir bortglömt...
www.creativejuicesmusic.com
www.myspace.com/ideologythealbum
Poet

2011-11-03 16:28
Haters! :P New Jack Swing get's no love?
Konsertbesökare

2011-11-03 23:04
Jag förknippar New Jack Swing med geniet Teddy Rileys produktioner. Ifall Teddy Riley inte funnits så hade kanske Neptunes eller aldrig existerat då han var deras mentorer precis som No I.D. var mentor för Kanye. Största New Jack Swing albumet måste vara Michael Jacksons " Dangerous ". Personligen ser jag musikgenren som en fusion mellan dåtidens hip hop och r&b.

Poet

2011-11-04 00:19
Werya: MJ's "Dangerous" är no doubt det största NJS albumet, kanske inte det bästa, men definitivt det största.

Och du har helt rätt om Teddy Rileys roll inom hip hopen. För att inte nämna hans samarbete med Doug E Fresh bland annat.

2011-11-04 02:11
Kom nog inte fram att jag gillar new jack, men det gör jag ;P Tvärkul att dansa alla typiska hype-steg till
DJ

2011-11-04 23:05
Har alltid gillat New Jack Swing. Men ja, det var lite ute i några år. Men nu är det ju lite hett igen. Har väl gått tillräckligt lång tid, antar jag. Jag ser det som ett visst sound inom R&B. Ett hiphopinfluerat sound såklart och därmed början på modern R&B/"hiphop soul". Men snarare hiphopinfluerad R&B än R&B-influerad hiphop så att säga. Dock ett ganska begränsat sound så jag förstår ändå att det dog ut/muterade vidare efter ett par år. Men det finns många klockrena klassiker i genren.
Skivsamlare

2011-11-04 23:51
Själv är man ju en 80-tals unge som började lyssna på musik tidigt så självklart älskar man detta :)

Poet

2011-11-06 04:49
Själv är man ju en 80-tals unge som började lyssna på musik tidigt så självklart älskar man detta :)

Word!

2011-11-06 08:27
Haha asså när man hör de där snärtiga trummorna vet man att reffen kommer bestå av "Oooooh", "Baby" & "Girl".
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Poet

2011-11-07 13:02
Stop being so harsh! :)

2011-11-07 16:09
new jack swing gets love from me!

har alltid tyckt av det jag hört att det var en fet musik genre, jag har svårt o placera musik stilen tycker att det är lika mycket rap som rnb p.g.a att det är exakt som du nämnde med golder era trummorna.

BC99: du verkar ha bra koll på detta me new jack swing, hade du möjligtvis kunnat ge fler bra tips på låtar?

Poet

2011-11-07 17:05
With joy! Kul att höra fler diggar NJS och faktiskt står för det! :)

Poet

2011-11-07 17:18

2011-11-07 22:52
With joy! Kul att höra fler diggar NJS och faktiskt står för det! :)

Sweet! fan va feta låtarna var, stor tack! Haha eller hur, där är säkert många som diggar det men som du säger inte vågar stå för det :) det är bumpy up tempo beats med hårda trummor o sköna röster man kan inte hata på positiv musik.

Poet

2011-11-07 23:07
Kul att du diggade! :) Har du vägarna förbi Malmö så får du gärna komma på NJS fest, tänkte drar ihop en sådan någon gång. Självklart måste alla klä sig som man gjorde på tidigt 90-tal också haha

2011-11-08 00:00
Jag flyttar faktist till Malmö nästa månad, så det hade jag lätt hakat på. Låter som en över fet idé :) hoppas festen blir av. Dem kläderna tar jag på mig med nöje haha.

Poet

2011-11-08 00:12
There you go! :)

2011-11-09 07:04
DJ

2011-11-09 08:44

En grej jag aldrig fattade back then, som nån kanske kan clear up for me now: Fanns det nån skillnad mellan New Jack Swing och Swingbeat eller är termerna i princip synonyma?
Poet

2011-11-09 10:56
R.I.P :(

Soul Survivor: Samma sak. Bara att New Jack Swing blev den mer populära termen.

2011-11-09 13:08
R.I.P

2011-11-09 19:17
Är Bell Viv DeVoe new jack så älskar jag det!
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
Poet

2011-11-09 23:01
Fletch: Ja det är det! :)

2011-11-10 13:34
Ja, såg att du skrivit Bobby Brown där uppe. Pooisssääään!
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
Poet

2011-11-11 16:03
Ja, alltså visserligen var Bell Biv DeVoe med i New Edition, men Bobby var aldrig med de hehe :)
DJ

2011-11-12 00:17
Bobby Brown i New Edition...då tänker jag omedelbart:

Hehe...
DJ

2011-11-22 12:46
Poet

2011-12-10 19:18
Hehe :)
Poet

2012-07-21 00:06
Sorry, saknar de gamla goda tiderna och jag känner mig lite ensam hehe.