I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på bra hiphop för dansgolvet!

Utländsk Hiphop - Allmänt

Arrangör

2011-10-30 19:32

Tips på bra hiphop för dansgolvet!

Vi kör en klubbkväll på fredag och tänkte det vore kul att få lite inspiration.

Vilken hiphop-musik tycker du fungerar bäst på dansgolvet?

(Inlägget ändrat av STEEZ-Umeå 2011-10-30 19:34:11)

You know my -----
Redaktionschef

2011-10-30 20:48
Oftast funkar ju sånt som spelas mest just nu bäst, då det sällan blir samma drag om det bara är några stycken som känner igen musiken. Men är ni en renodlad hiphopklubb så är det klart att man kan våga spela lite mer gamla grejer.

Personligen blir jag glad över låtar som typ Salt N Pepa - Let's Talk About Sex och Arrested Development - Everyday People, men är ju inte alla som köper sånt (lite mer soft, oldschool).

Lite blandat som nog funkar bättre:

Mot dom sena timmarna så behövs så klart såna här smålöjliga mashups-grejer som ändå är rätt behövliga för att hålla uppe festen :)

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Arrangör

2011-10-31 01:31
Tack ska du ha Oracle! Fick en del inspiration, The botten is nådd måste jag ju bara ha t ex.
You know my -----
Redaktionschef

2011-10-31 07:17
Ja, gamla svenska hits med Petter och Timbuktu funkar alltid bra. Testa t.ex. "Repa skivan". Folk brukar även gilla Fronda - Rullar fram, Afasi & Filthy ft. Snook - 1990 Nånting, Promoe - These Walls Don't Lie och Fattaru - Mina Hundar...

sen diggar ju många Swingfly's poppiga solomaterial :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
DJ

2011-10-31 11:29
När det gäller hiphop som är jävligt bra (men lite uttjatad) men som ändå kan få varenda svennebanan att le och dansa är Beatnuts singlar från sent 90-tal svårslagna. Off The Books, Watch out Now och No Escapin' This. Jävligt uttjatade som sagt, men kanske ändå lite roligare för en hiphop-DJ att spela än Nelly och Sean Paul? Lite gammal Grandmaster Flash och liknande, välkänd funky old school, brukar också funka för en crowd som inte nödvändigtvis är hiphopare.

Peace

2011-10-31 13:33

Var tvungen att övertala dig med videon oxå :P

Lite St. Louis Hip Hop

DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
DJ

2011-10-31 17:38
Se även tips i ämnet "mest dansanta hiphoplåtarna" som vi körde härinne rätt nyligen:

http://www.whoa.nu/forum/utlandsk-hiphop/allmant/712230/1.aspx
Arrangör

2011-11-01 02:11
Tack för alla tips och tack Soul_Survivor_II P33 för länken till andra tråden - där hittade jag en hel del!

Det kan vara en utmaning att behaga dansgolvet utan att göra för mycket avkall på sin egen smak. Särskilt när publiken inte består av inbitna, igenkänningsfaktor är ju viktigt då, annars kan det bli svårt med hiphop. DJ Premiere tycker jag man lyckats mötas hyfsat bra i, i bästa fall. Att bara spela det jag själv går igång på är ett stort no no (jag skulle gå igång om jag hörde One Step - Killah Priest :))

Exempel på låtar jag tycker funkat bra:
99 Problems - Jay-Z
Hip Hop Hooray - Naughty By Nature
Rosa Parks - Outkast
Mo Money Mo Problems - BIG
It's Bigger Than Hip Hip - Dead Prez
Numb/Encore - Jay-Z's halva

Svenska låtar funkar ju ofta bra pga igenkänningsfaktor. Personligen gillar jag Tar det Tillbaka (Petter + en hel drös). Oracle P28: 1990 Nånting är ett måste, tack!
You know my -----
DJ

2011-11-01 09:22
Busta Rhymes är en typisk sån artist också. Mannen på gatan älskar honom för hans poplåtar, men han har faktiskt gjort en hel del riktigt bra hiphop också. Som den här feta Diamond D-remixen, som man inte direkt behöver vara indie-taliban för att dansa till: