I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lil Wayne en innvatör/skejtare/blood!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-10-13 17:52

Lil Wayne en innvatör/skejtare/blood!

http://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhrL26VSV7Cf67qnBD

Real talk!

Graffare

2011-10-14 04:01
Fett

2011-10-14 16:19
älskar wayne! men han tror helt klart för mkt om sig själv :=
-pack you'r bags man, you are a tourist!

2011-10-14 20:05
retarded

2011-10-15 09:00
Blood!?? yeah sure, han är lika mycket gangbanger som "Rick Ross" är kokainkung.

2011-10-15 12:20
eller hur, han har salt platinum sedan han var 17 ar. Pinsamt att han ans forsoker leka gangster. Dessutom, hans snack om att forandra valrden och att paverka andra manniskor och sedan med stolthet papeka att han var forst med "the cup" ar nagot av det mest idiotiska jag nagonsin sett.
Skivsamlare

2011-10-15 13:12
Pinsam.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-10-15 15:09
Lite kul att lyssna på honom även om han säger rätt många självklara grejer.

2011-10-15 22:08
rockz du kanske inte kan engelska? Han påstod inte att han va först med the cup grejer sirap..

2011-10-16 12:17
soundbwoy
Jag har ingen som helst koll på just Lil Waynes förflutna, men vid sjutton års ålder kan man ha hunnit med en hel del när det gäller gängliv. Många går ju med innan dom fyller tvåsiffrigt...

Graffare

2011-10-16 14:39
soundbwoy skrev:
eller hur, han har salt platinum sedan han var 17 ar. Pinsamt att han ans forsoker leka gangster. Dessutom, hans snack om att forandra valrden och att paverka andra manniskor och sedan med stolthet papeka att han var forst med "the cup" ar nagot av det mest idiotiska jag nagonsin sett.

D Wayne säger är ju inte att han var först med att ta upp koppen, utan att han blev nyfiken då han lyssnade på UGK...

2011-10-16 20:37
Jag har ingen som helst koll på just Lil Waynes förflutna, men vid sjutton års ålder kan man ha hunnit med en hel del när det gäller gängliv

Om du inte har nagon koll, varfor ens skriva nagot. Wayne har varit signad av Cash money sedan han var 9 ar. Forsta albumet med Hot boys slapptes da han var 15 ar. Han var en duktig elev i skolan. Inte mycket tid over till gangaktiviteter?

D Wayne säger är ju inte att han var först med att ta upp koppen

Orkar inte kolla pa klippet igen men jag ar ganska saker pa att han sager att det var han som gjorde det "populart" att ga runt med koppen.
Poet

2011-10-17 00:01
Samma snubbe som sagt att i intervjuer att om han var president så skulle han legalisera kokain, heroin, amfetamin och mycket annat hehe :)
At the gates of Eternity...

2011-10-17 19:47
soundbwoy
Är det sant att din penis blir större om du är otrevlig? Lugn.

2011-10-17 20:42
Demento P25

Nej, det ar inte sant.

2011-10-18 15:49
rockz du kanske inte kan engelska? Han påstod inte att han va först med the cup grejer sirap..

Va? Jag kollade inte på klippet utan bara skrev allmänt att han är fake, stod ju "Blood" i rubriken och jag vet ju att han leker att han är med i Bloods.

Skrev inget om något "sirap".

2011-10-18 17:51

BC99
Samma snubbe som sagt att i intervjuer att om han var president så skulle han legalisera kokain, heroin, amfetamin och mycket annat hehe :)

Det är ju sunda tankegångar. Länder som kommit längre kommer börja med en legalisering inom kort.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-10-19 12:28
fail på BC99

2011-10-19 14:36
^^ co sign, alla droger borde vara lagliga, de personer som tycker motsatsen är antingen inte tillräckligt insatta i ämnet eller tjänar på något sätt på att droger ska vara olagliga.
DJ

2011-10-19 15:20
Ja, att legalisera heroin låter ju jävligt "sunt". Eller inte...

2011-10-19 15:54
alla droger borde vara lagliga, de personer som tycker motsatsen är antingen inte tillräckligt insatta i ämnet eller tjänar på något sätt på att droger ska vara olagliga.

eller har en fungerande hjärna.

2011-10-19 18:02
Kolla hur läget ser ut i USA.

Miljontals människor sitter i fängelse för att dem brukar droger. I ett fritt (det går att diskutera hur fritt) land ska man väl få styra över sin egen kropp och välja vad man stoppar i den vare sig det är alkohol, nikotin eller heroin. Skadar man någon annan ska man självklart bli straffad därefter precis som om man skulle köra rattfull, eller om man begår brott berusad. Miljontals människor blir klassade kriminella för att dem väljer vad dem vill göra med sin egen kropp. Dessa människor som har blivit dömda har i princip ingen chans att anpassa sig i samhället.

Att droger är olagliga skapar en marknad där belöningen är otroligt hög. Folk mördas, både kriminella och oskyldiga drabbas. Drogerna är också ofta slarvigt framställda, vilket leder till att folk dör pga usla produkter.

Hade droger legaliserats hade mycket bra saker kunnat ske. De astronomiska summorna av pengar som satsas på "the war on drugs" hade kunnat satsat på rehabilitering, bättre droger och minskat antalet fångar i fängelsena. En laglig marknad hade kunnat uppstå som sätter stop för kriminella as som blir rika på droger.

Sen är det hyckleri att säga att staten inte skulle kunna sälja droger när den redan gör de.

Detta är basic stuff.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-10-19 18:16
Tillägg

Om folk får förgifta sitt sinne hur dem vill (religionsfrihet), ska man väl kunna få förgifta sin kropp (vilket man reda får) hur man vill.

2011-10-19 19:23
smarta folk som vill göra heroin lagligt så att folk som inte är i dom kretsarna också ska få möjlighet att förstöra sitt liv
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-10-19 19:25
som när folk körde mephadrone..det var ju helt lugnt för det var lagligt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2011-10-19 20:25
Roethlisberger:

Tycker ditt inlägg är lite onyanserat och blandar ihop olika grejer. Bara för att man inte tycker att "The War On Drugs" som det sköts i USA är en bra idé och sköts på ett bra sätt (tror ingen härinne gillar detta fiasko?) behöver man inte tycka att heroin ska vara lagligt. Tycker du skapar en lite falsk tudelning här. Kanske läser jag dig fel, men det känns som om du målar upp en bild där "The War On Drugs" eller "Släpp allt fritt!" är de enda alternativen?

Jag tycker självklart man har ansvar för sina medmänniskor. Samhället stoppar ju t.ex. folk som är självmordsbenägna i den mån vi kan. Man håller folk som är mkt suicidala inlåsta och övervakade i möjligaste mån. Det är ju inte en jättelångsökt parallell att dra mellan heroin och mer akut självmord.

För att ta det till dagisnivå: Din polare står och slår sig själv i huvudet med en hamare. Försöker du ta hammaren av honom? Om snuten var där, skulle du vilja att de försökte stoppa honom?
DJ

2011-10-19 20:35
...och apropå religion så brukar man ju ingripa mot religiösa sekter när de går för långt också. Man slår hårt mot scientologerna i Tyskland och försöker hjälpa avhoppare i Sverige osv. T.o.m. i USA som håller religionsfriheten oerhört högt håller man lite koll på urspårad "religion".

2011-10-19 20:55
För att ta det till dagisnivå: Din polare står och slår sig själv i huvudet med en hamare. Försöker du ta hammaren av honom? Om snuten var där, skulle du vilja att de försökte stoppa honom?

För att ta de till dagisnivå.

Bara för att man köpa en verktygslåda betyder det inte att man kommer skada sig själv. Som det ser ut nu kan (får) man skada sig själv med skruvmejslar, spikar, vinkelsågar etc. Om man skadar sig själv bör man bli omhändertagen. Inte bli fängslad. Det är väl ganska simpelt. Och bara för att man kan bli skadad av att använda en hammare betyder det inte att man inte ska kunna bygga en dvd-hylla om man själv vill. Men om man skulle skada sig ska det finnas ett skyddsnät och inte en polis.

Tycker ditt inlägg är lite onyanserat och blandar ihop olika grejer. Bara för att man inte tycker att "The War On Drugs" som det sköts i USA är en bra idé och sköts på ett bra sätt (tror ingen härinne gillar detta fiasko?) behöver man inte tycka att heroin ska vara lagligt. Tycker du skapar en lite falsk tudelning här. Kanske läser jag dig fel, men det känns som om du målar upp en bild där "The War On Drugs" eller "Släpp allt fritt!" är de enda alternativen?

Jag säger att jag vill att droger som heroin ska få säljas lagligt så att de kan regleras och kontrolleras bättre. Så att man kan ta hand om folk som hamnar i missbruk och är i behov av hjälp. Bara för att jag tycker det så säger jag inte "droger till alla!". Jag tror att du är emot droger pga någon moralisk anledning. Du är emot heroin för att det är en fruktansvärt farlig drog. Ja, det är farligt. Droger är farliga. Men jag är emot hyckleri. Och att heroin och andra droger är olagliga är enbart hyckleri och klassisk anti-drogpropaganda.

Jag förstår inte riktigt vad jag svarar på. Du verkar vara emot legalisering för att det är "fel". Bara för att.

2011-10-19 21:01
...och apropå religion så brukar man ju ingripa mot religiösa sekter när de går för långt också. Man slår hårt mot scientologerna i Tyskland och försöker hjälpa avhoppare i Sverige osv. T.o.m. i USA som håller religionsfriheten oerhört högt håller man lite koll på urspårad "religion".

Jag tycker vi borde ingripa mot omskärelse och dop på barn. Det är barn för helvete. Precis som man inte ska få dricka alkohol innan man är vuxen så ska man väl inte tvingas in i en religion. Jag försöker göra en parallell här. Du kanske tycker det går för långt med sekter, jag tycker det går för långt med dop och omskärelse. Men vad ska jag göra? Det finns religionsfrihet.

Det är absurt att samma situation inte existerar gällande drogpolicy i USA/Sverige. Är en drog laglig, ska alla vara lagliga.

DJ

2011-10-19 21:05
Roethlisberger

Nåt skumt med whoa eller mitt firefox just nu så jag ser bara halva ditt inlägg och sedan ett sammelsurium av halva bokstäver dubbelexponerade på varandra.

Men av det jag ser: skillnaden mellan en verktygslåda och heroin är det finns icke destruktiva sätt att använda en verktygslåda. Vi pratar inte om kaffe eller tobak just nu. Jämför hellre med skjutvapen som jag inte heller tycker man ska få sälja.

Självklart ska de tas om hand och inte straffas för att de fastnat i missbruk! Att man inte vill släppa heroin fritt och lagligt betyder inte att man vill straffa de som lider mest av alla, missbrukarna själva.
DJ

2011-10-19 21:10
Hur tvingar dop någon in i en religion? Jag döptes som liten, men blev jag religiös för det?

Är en drog laglig, ska alla vara lagliga.

Den här logiken fattar jag inte alls. Är vi överens om att olika droger är olika farliga? Kaffe leder inte till lika säker och omedelbar död som crack. Det är som att säga "är vattenpistoler lagliga borde Uzis vara det!"

Sen att droger enbart skadar den som använder dem stämmer ju inte riktigt heller. Om vi tar drogen alkohol som exempel leder ökad alkoholkonsumtion i en population nästan alltid till ökad mängd våldsbrott osv. För mig är det huvudorsaken till att jag t.ex. tycker Systembolag, lördagsstängt, kvällsstängt osv är bra. Inte i första hand för de som själva super ihjäl sig, utan för att vi vet att hustrumisshandel, våldtäkter och slagsmål på gator och torg ökar med tillgängligheten på denna drog...

2011-10-19 21:29
Men av det jag ser: skillnaden mellan en verktygslåda och heroin är det finns icke destruktiva sätt att använda en verktygslåda. Vi pratar inte om kaffe eller tobak just nu. Jämför hellre med skjutvapen som jag inte heller tycker man ska få sälja.

Tro det eller ej, men det finns icke destruktiva sätt att använda droger på också. Och det är enligt mig inte upp till staten att säga att vilken drog man kan använda och inte använda. Diskussionen har för mig inget med moral att göra, utan handlar enbart om hyckleri vs icke hyckleri.

Inte för att trolla, men varför ska man inte få sälja vapen? Inte för att spela tuff anarkist eller så. Men en dag (som kanske är närmare än man tror) så kommer väl folk att reagera på världens orättvisor. Då tror jag inte det är läge att sjunga "kumbaja". Då behöver man väl vapen. Fan detta är svårt att diskutera online.

Hur tvingar dop någon in i en religion? Jag döptes som liten, men blev jag religiös för det?

Jag har inga siffror men jag antar att en stor del av folk som döps konfirmerar sig också som minderåriga. Denna typen av hjärntvätt borde inte få existera. Sen ska vi inte börja prata om muslimer och de slaveri som dom föds in i. Jag hoppas inte jag bryter några regler när jag säger så nu på whoa. Med detta sagt vill jag inte ta friheten från människor att tro på vad dem vill. Men jag gillar inte de.

Jag döptes också och jag hatar att mina föräldrar döpte mig. Lämnat denna förtryckande institution (kyrkan) nu.

Du nämner systembolaget. Det ägs av staten. Varför skulle inte staten kunna reglera droger också?

Den här logiken fattar jag inte alls. Är vi överens om att olika droger är olika farliga? Kaffe leder inte till lika säker och omedelbar död som crack. Det är som att säga "är vattenpistoler lagliga borde Uzis vara det!"

Det handlar om hyckleri. Man får sälja döden på flaska men inte i sprutform eller pillerform? Du har säkert sett statistiken på hur farliga droger är när man jämför dem med varandra. Ja dem är olika farliga. Sen är din jämförelse orättvis. Uzi vs knogjärn är väl mär lämpligt?

Sorry för osammanhängande text.

DJ

2011-10-20 09:50
Tro det eller ej, men det finns icke destruktiva sätt att använda droger på också.

Om jag tolkar detta välvilligt läser jag typ "det finns mer eller mindre destruktiva sättt...". Det håller jag med om. Att jag snusar, dricker kaffe och en del alkohol ibland förstör varken min fysiska hälsa i samma rekordfart eller mitt sociala liv på samma sätt som om jag vore heroinist. På något sätt är det ju dock destruktivt och på andra sätt kanske rentav konstruktivt (alkoholen kan ha hjälpt mig att våga nåt bra nån gång, snuset hjälper mig tillfälligt tänka klarare osv). Däremot finns det inget icke destruktivt sätt att använda heroin. Enormt beroendeframkallande, bryter ner fysisk hälsa och immunförsvar extremt snabbt och gör snabbt användarna socialt onåbara.

Diskussionen handlar inte för mig heller om moral (eller om hcykleri vilket är lite samma sak för mig, itne motsatsen). Utan om huruvida vi skall låta folk tillfoga sig själva enorm fysisk skada bara för att "de vill det" (minns då också att droger som heroin ganska snabbt bryter ner det som en gång var ens egen uppfattning om vad man vill. Hell, jag kan inte ens sluta snusa om jag vill, viljan är inte så fri som i sagornas värld, vi styrs av allt möjligt).

Jag är också revolutionär och också rädd att vapen nån gång kan behöva användas i nåt läge, men jag tror inte issuet i ett sånt läge kommer vara huruvida du kan köpa vapen lagligt i butiken på hörnet s.a.s.

Extremt svepande formulering om Islam. Att säga att alla kristna eller alla muslimer föds in i "slaveri" visar för mig på en extremt enögd bild av dessa religioner. Jag har träffat både kristna och muslimer som är friare i sitt tänkande och handlande än många ateister. Visst finns det många destruktiva och reaktionära sätt att använda religion, men till skillnad från heroin anser jag att det finns människor som använder religion konstruktivt. Så är det f.ö. med de flesta ideologier och mer vardagliga tankesätt också. Jag drar inte en sån gräns som du verkar dra mellan om tankesystem innehåller "Gud" eller ej, utan försöker se huruvida de de facto "förslavar" eller ej. Folk som vill förslava andra osv finns det gott om även bland ateister.

Du har säkert sett statistiken på hur farliga droger är när man jämför dem med varandra.

Ja och det är därför jag inte tycker man automatiskt kan föra in heroin eller crack i samma resonemang som kaffe, nikotin eller aspirin.

Eftersom folk dör i enorma mängder pga olika droger, inte minst alkohol och tobak (två droger jag själv nyttjar) ligger det närmare till hands för mig att vilja förbjuda och/eller begränsa skadeverkningarna av fler droger, snarare än att tillåta ännu fler. Av folkhälsoskäl skulle jag säga, av omtanke eller empati säger andra. Men det är kanske detta som är "moralism" för dig? Jag tycker mer det är att bry sig om folks välmående, vilket för mig är något positivt. Jag tycker vi som människor alltid har ett visst ansvar för varandras välmående, varför jag tycker det är förkastligt med rådande liberala individualisttrend av sköt dig själv och skit i andra. Jävligt bekvämt att rösta på partier som ger mig en hundring mer i månaden medans andra blir utförsäkrade. Jävligt bekvämt att säga "äh, låt knarkarna knarka ihjäl sig, det är deras problem". Men också förkastligt och samhällsfarligt imo.

2011-10-20 10:44
Eftersom folk dör i enorma mängder pga olika droger, inte minst alkohol och tobak (två droger jag själv nyttjar) ligger det närmare till hands för mig att vilja förbjuda och/eller begränsa skadeverkningarna av fler droger, snarare än att tillåta ännu fler.

Så länge dem drogerna som du använder är lagliga så är det lugnt. Låter lite egoistiskt.

Av folkhälsoskäl skulle jag säga, av omtanke eller empati säger andra. Men det är kanske detta som är "moralism" för dig? Jag tycker mer det är att bry sig om folks välmående, vilket för mig är något positivt.

Läget i USA gällande droger är katastrofalt. Av folkhälsoskäl hade en legalisering varit bättre i längden. Tänk på skyddsnäten som hade kunnat byggas upp om man satsade pengarna man satsade i kampen mot droger på rehabilitering och reglering istället. Bara för att en drog blir laglig betyder inte det att alla kommer springa till affären och köpa den. Om man verkligen vill ha en drog så får man tag på den. Vilket varenda 14-16 åring har varit med om som rökt eller druckit i smyg.

Jag tycker vi som människor alltid har ett visst ansvar för varandras välmående, varför jag tycker det är förkastligt med rådande liberala individualisttrend av sköt dig själv och skit i andra. Jävligt bekvämt att rösta på partier som ger mig en hundring mer i månaden medans andra blir utförsäkrade. Jävligt bekvämt att säga "äh, låt knarkarna knarka ihjäl sig, det är deras problem". Men också förkastligt och samhällsfarligt imo.

Jag är ingen liberal i den mening som folkpartister är liberaler. Jag anser bara att staten inte ska säga, du får förgifta din kropp så här, men inte så här. Samhället kommer inte bli laglöst för att heroin legaliseras.

Extremt svepande formulering om Islam. Att säga att alla kristna eller alla muslimer föds in i "slaveri" visar för mig på en extremt enögd bild av dessa religioner. Jag har träffat både kristna och muslimer som är friare i sitt tänkande och handlande än många ateister. Visst finns det många destruktiva och reaktionära sätt att använda religion, men till skillnad från heroin anser jag att det finns människor som använder religion konstruktivt. Så är det f.ö. med de flesta ideologier och mer vardagliga tankesätt också. Jag drar inte en sån gräns som du verkar dra mellan om tankesystem innehåller "Gud" eller ej, utan försöker se huruvida de de facto "förslavar" eller ej. Folk som vill förslava andra osv finns det gott om även bland ateister.

Jag har också vänner som är kristna eller muslimer. Jag ser inte ner på dem. Och nej, muslimer är inga slavar. Hela "den arabiska våren" är ett tecken på att folk oavsett tro inte är redo att förtryckas. Men det ändrar inte det faktum att religion är ett maktmedel för att hålla en stor grupp av människor i schack. Religion går emot all logik och stävjar den fria tanken. Om du inte tycker det är en form av mentalt slaveri så ser vi olika på de.

På något sätt är det ju dock destruktivt och på andra sätt kanske rentav konstruktivt (alkoholen kan ha hjälpt mig att våga nåt bra nån gång, snuset hjälper mig tillfälligt tänka klarare osv).

Artister som Black Sabbath, Miles Davis, Beatles, Wu-Tang för att nämna några har gjort sagolik musik på tunga droger. Det försvarar inte drogens destruktivitet. Diskussionen handlar i ju för sig inte för mig om konstruktivitet/destruktivitet. Utan enbart om vad som är hyckleri. Och det är väl där jag inte kan förstå dig.

2011-10-20 19:11
Roethlisberger

Du snackar ju emot dig själv.
Du säger att det ska finnas skyddsnät och grejor.. och att droger är farliga. Då ska man avkriminalisera som portugal har gjort, inte legalisera... det gör inte nåt bättre.

2011-10-20 20:45
Hahahaha. Fyfan vad efterbliven han är. Kan inte kolla bort, det är så pinsamt men samtidigt så fascinerande.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Poet

2011-10-20 23:57
Legalisera kemiska droger? Really? Weed är en sak, men heroin och kokain? Förgifta din egen kropp hur mycket du vill, det köper jag. Men i det här fallet så kommer dessa droger påverka alla i samhället på ett sätt eller annat.

Crack is wack, remember that kids!

At the gates of Eternity...

2011-10-21 15:13
Miljontals människor sitter i fängelse för att dem brukar droger.

whoa whoa whoa ..easy. Dom har faktiskt inte flera miljoner i fängelse, bara två miljoner. Mest i världen vad jag vet however..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-10-22 12:00
Är för en avkriminalisering av alla droger av olika anledningar, tycker det är helt sjukt att sätta missbrukare i fängelse.

2011-10-22 12:06
Du snackar ju emot dig själv.
Du säger att det ska finnas skyddsnät och grejor.. och att droger är farliga. Då ska man avkriminalisera som portugal har gjort, inte legalisera... det gör inte nåt bättre.

I Portugal har man lyckats bra med en avkriminalisering, mindre tunga missbrukare eftersom dom fått vård istället för fängelse.

Blir du stoppad av snuten i Portugal drogpåverkad så griper dom inte dig utan informerar dig om vart du kan söka vård.

2011-10-22 14:05
Ja, exakt. Dom har ett s.k. skyddsnät.. en legalisering skulle inte ge det alls, det skulle bli ett överflöd med missbrukare som troligen är för många för att behandlas.

Jo, dom kan dock gripa dig har jag för mig, är väl en viss mängd man får ha på sig av allt.
Du måste typ checka in hos nån om du blir tagen, tvångssöka vård eller nåt. Dom har ju minst antal missbrukare oxå.. så uppenbarligen funkar det! Folk _vågar_ söka vård där, till skillnad från här.
(var länge sen jag läste, har inte så bra koll längre.)

DJ

2011-10-25 10:12
Roethlisberger: Varit bortrest några dagar och orkar inte börja nysta i alla deltrådar i tråden igen. Men jag tycker att bortsett från några avvägar verkar vi vara överens i grunden.

Samhället skall inte straffa någon som hamnat i missbruk, men däremot hjälpa så mkt som möjligt att komma ur det? Där tycker jag tvångsvård kan vara ett av de medel man måste ta till för att hjälpa folk som håller på att gå under i t.ex. heroin. Men jag är också för sprututbytesprogram och alla möjliga andra former av vård som kan hjälpa. Ser inte riktigt hur man kan legalisera heroin och samtidigt ta till vissa "tvångs"-åtgärder för att hjälpa. Där tycker vi kanske olika, men grundsynen: aldrig "straff" för missbruk, men goda samhälleliga insatser för att stävja det - verkar vi i stort sett dela såvitt jag kan se. Och vi är överens om att USAs system med ett never ending "war on drugs" är en katastrof.

Gällande religion får vi nog agree to disagree. Visst kan religion vara ett medel för förtryck, det finns det ett oändligt antal exempel på. Men det finns också en massa exempel på motsatsen, så jag kan inte riktigt köpa att religion "i sig självt" är något negativt/destruktivt.

2011-10-25 17:47
Roethlisberger du är tyvärr ute och cyklar känner jag. Det där med de tunga drogerna osv.. dock tycker jag weed (marijana för er svenskar) borde vara laglig.

2011-10-25 19:15
Samhället skall inte straffa någon som hamnat i missbruk, men däremot hjälpa så mkt som möjligt att komma ur det? Där tycker jag tvångsvård kan vara ett av de medel man måste ta till för att hjälpa folk som håller på att gå under i t.ex. heroin. Men jag är också för sprututbytesprogram och alla möjliga andra former av vård som kan hjälpa. Ser inte riktigt hur man kan legalisera heroin och samtidigt ta till vissa "tvångs"-åtgärder för att hjälpa. Där tycker vi kanske olika, men grundsynen: aldrig "straff" för missbruk, men goda samhälleliga insatser för att stävja det - verkar vi i stort sett dela såvitt jag kan se. Och vi är överens om att USAs system med ett never ending "war on drugs" är en katastrof.

Den viktigaste aspekten för mig är att den att man inte ska straffas för att man brukar droger. Där känns det som dem flesta är överens. Avkriminalisering hade varit ett fantastiskt steg framåt. Jag anser bara att en legalisering hade varit slutet för alla langare och ett mindre problem för polisen och skattebetalare. Sen får man väga det mot risken att fler människor börjar bruka droger. Jag motsätter mig dock starkt att gatorna hade översvämmats av pundare p.g.a. detta.