I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Seriöst vad hände med rap????

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-07-20 07:57

Seriöst vad hände med rap????

Jag sitter och lysnar på gamla rap låtar från 90 talet och börjar att tänka på vad som har hänt med rap?! Varför den är mycker sämre nu, jag menar seriost om man jämför
dom här låtarna:

DJ Quik - Quik Is The Name (från 1991)

Med
Rick Ross ft Lil Wayne - 9 piece (från 2011)

Så skulle nog alla säga att DJ Quik - Quik Is The Name (från 1991) är bättre till och med mig som är 17 år!

Old school Rap
Gangsta Rap

2011-07-20 09:36
Detta är lite av ett tema i det här forumet.. Vi brukar jämföra gammalt o nytt i många trådar, ibland görs det utan hänsyn o rationellt tänkande, ibland görs det utifrån rättvisa och genomtänkta bedömningar. Om du letar upp tråden "sämsta rappare skam för hiphop" längre ner i forumet så hittar du några bra inlägg om ämnet längre bak i tråden.

Jag är typ 30 och har lyssnat på hiphop sen 90-91 och personligen diggar jag den låten med Ricky & Wayne bättre än de flesta gamla Quik låtar. Var iofs aldrig så glad i Quik på 90-talet heller.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-07-20 19:47
Leta mer så hittar du nytt som är lika bra, du kan ju inte t ex jämnföra lil wayne med DJ Quik, kom igen nu mannen
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-07-20 21:53
det finns mkt nytt som e bra också men det e svårt att göra saker lika originellt som på 90-talet då allt var helt nytt osv.

Skivsamlare

2011-07-20 22:05
samtidigt kan jag tycka att det är jävligt kul att 17-åriga kids sitter o gräver de gamla prylarna, sånt som släpptes innan de ens var födda. När jag var 17 (typ 1996) så gjorde jag likadant, fast med Cold Crush Brothers, Funky Four Plus One More, Spoonie G osv..
jag skulle ge min högra hand för att få avnjuta Step In The Arena och Mecca And The Soulbrother för allra första gången igen... aaaah the good old days a cavebear

2011-07-21 00:09
Pengar! Det var det som hände!
Bronx

2011-07-21 00:38
Du kan ju fråga dig vilken typ av människor som kontrollerar dem största skivbolagen och vilken musik dem kan tänkas att promota. Sen kan du fråga dig vilken typ av människor som äger tv-kanalerna som spelar musiken. Vem äger radiokanalerna osv, osv.

Om du nu syftar på amerikansk rap.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-07-21 12:07
Jag sitter och lysnar på gamla rap låtar från 90 talet och börjar att tänka på vad som har hänt med rap?! Varför den är mycker bättre nu, jag menar seriost om man jämför
dom här låtarna:

(1991)

(2011)

Så skulle nog alla säga att scarecrows är bättre till och med mig som är 21 år!

rip stephen perry
A.S.N.O.M
DJ

2011-07-23 02:55
Kapitalismen hände.

Görs fortfarande massor m grym hiphop, men den blir svårare att få syn på i ett hav av radiokonglomerats- och skivbolagscorporations-kontrollerad vardag där "swag" är allt och skills, originalitet och kreativitet är intet.

Om MC Hammer, Vanilla ICe och Marky Mark en gång stod ut som en sore thumb bland en massa riktig hiphop är det nu snarast tvärtom. Man får vaska fram sånt som Outdoorsmen och Roc Marciano bland en massa radioskval. Still, it's worth it, for the love. <3

2011-07-23 09:51
What happend?

It became better..

Nja, men det finns mycket bra hip-hop numera.. Och det som är bra är enligt mig bättre än det från 90 talet..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-07-23 09:54
happened*

2011-07-23 13:11
Både Ron Browz och Nas är sjukt grymma i dessa låtar

1990s Vs 2000s ;)
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-07-23 16:41
gå underground för fan
IGNORANT

2011-07-23 23:05
Hiphop på 90-talet ?? NO SIR I´m smoking dro .. I´m in the cell phone .. I´m selling dope..straight of the i Phone ! Haha, enda som går hos mig nu !
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

Producent

2011-07-23 23:10
Det som hände var att hip hop växte.
91 så var det nytt med hiphop från Kalifornien, nu finns det hiphop musik från vart enda hörn på jorden. Så då utvecklas olika sound och mer grejer släpps och då kommer det mer grejer ut och i och med ny teknik så går det snabbare och enklare att få ut sin musik.
Då kommer det också mer dålig musik.

Jag personligen tycker att det har blivit sämre i och med att man måste cleara samplingar nuförtiden och den enda som har råd med det är typ Jay-Z.
Där i är en av anledningarna till att hans skiva "Blueprint" blev så bra. Även om den är 10 år gammal.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-07-24 04:47
DMAT

Elzhi laten ar ju en remake av en 90-tals lat, hur kan du anvanda den som ett exempel pa att musiken skulle vara battre idag?

Dr.Dre pa 90-talet

Dr.Dre 2011

2011-07-24 11:02
Dr. Dre har verkligen blivit sämre, där har vi ett bra exempel jämnfört med trådkaparens
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-07-26 05:41
@ILLINI_DUDE

Ja den låten är ju för f*n iPhone reklam

@ YaBoy Japp Dre och DJ Quik och äver Bone Thugs.

Den ända som håller samma kvalite nu som då är väll Nas enligt mig men jaag har säkert glömt någon!

Men när jag gjorde denna tråden så tänkte mäst på att det mainstreama rappen nu för tiden är sämmre än den var för. Till exempel Lil Wayne vs 2pac... (om man nu kan jömföra dom...)
Old school Rap
Gangsta Rap

2011-08-18 03:52
inget har hänt med hiphop om man bara går underground så hittar man saker som tex Necro , ill bill , Ra the rugged man , goretex , mr hyde mm!
Skivsamlare

2011-08-18 09:28
duger inte den nya hiphopen finns det oändligt med grejer från 90talet. Bara att börja gräva. bekanta dig med random/indie-träsket så har du att göra några år framöver..

Sen finns det ju även bra skit nu, checka Doppelgangaz nya platta ' lone sharks'.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

DJ

2011-08-18 10:13
DonFriddd

inget har hänt med hiphop om man bara går underground så hittar man saker som tex Necro , ill bill , Ra the rugged man , goretex , mr hyde mm!

I princip bara 90-talsnamn där intressant nog. Både Non Phixion och R.A. debuterade 96 tror jag.

2011-08-22 07:05
Soul_Survivor_II
Word på ditt tidigare inlägg.
Och Roc Marciano är riktigt tung, ja. Älskar 'MC's', 'Raw Deal' och 'Lay it down'!
grek

2011-08-22 17:04
Att den kommersiella musikindustrin nästintill gått under har såklart mycket med saken att göra. På nittiotalet kunde skivbolag chansa med lite smala och udda artister dels eftersom deras stora, etablerade artister drog in ofantliga summor och dels för att även mindre kommersiella artister med talang kunde ha tillräcklig fanbase för att dra in stålar till bolagets överlevnad. T.o.m fullkomligt obegåvade rappare som de rappare som släppte musik på No Limit Records kunde sälja guld utan större problem.

Jag skulle vilja säga att en stor anledning till att vi känner som vi gör är för att motsvarigheterna till många av de artister vi gillar från de gångna tiderna, helt enkelt är okända och svårare att finna idag. Dessutom är det allt svårare att livnära sig på sin musik varpå många lägger ned micken helt.

Sedan tror jag att hiphopen nått åldern där många av oss vuxit upp med den och idag har 20+ års historia ihop med den. Det är naturligt att känna att det man hör idag är långt ifrån det som fick mig att börja lyssna på hiphop. Om genren låtit snarlik hur den lär i början av nittiotalet så hade det ju varit ett uselt betyg för genrens talang och innovation.
www.plaingold.com

2011-08-23 21:22
2000-talet är fett!

A BROTHERSLOVE IS A BROTHERSLOVE

2011-08-23 22:59
Elzhi laten ar ju en remake av en 90-tals lat, hur kan du anvanda den som ett exempel pa att musiken skulle vara battre idag?

..? Gör det bara till ett ännu bättre exempel.

2011-08-24 11:09
DMat, förklara..