I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa hiphop-LP från 1988

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
DJ

2011-07-12 15:29

Bästa hiphop-LP från 1988

Eftersom ökenbuskarna blåser förbi lite härinne tänkte jag försöka väcka liv i den fina topplistetraditionen från whoas heyday.

1988 är kanske hiphophistoriens mest centrala och mytomspunna årtal, fokuspunkten för det som kallas "The Golden Era" eller "The Golden Age of Hiphop". Näst efter 1992 är det också mitt favoritårtal, särskilt när det kommer till fullängdare.

Så, med pistolen mot huvudet: vilken hiphop-LP från 1988 är din absoluta favorit? Och varför, om du orkar motivera.

Här är några tänkbara kandidater:

It Takes A Nation
Critical Beatdown
Great Adventures Of Slick Rick
Strictly Business
Lyte As A Rock
Long Live The KANE
In Full Gear
By All Means Neccesary
Follow The Leader
Straight Out The Jungle
A Salt With A Deadly Pepa
In Control Vol. 1
Dynamite
Born To Be Wild
Tougher Than Leather
Danger Zone

osv osv

För mig står det mellan It Takes A Nation och Strictly Business. Två skivor jag lyssnat på sjukt mkt genom åren. It Takes A Nation har mer innovativ produktion, hade större impact och Chuckie D hade helt klart bättre texter än PMD och Sermon. Strictly Business kan tyckas simplistisk i jämförelse med Bomb Squads Wall of Noise, men i slutändan väljer jag ändå EPMDs debut, bara för att jag älskar i princip alla beats på den så otroligt mycket. Feels like they're in my DNA!