I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chuck D - Autobiography of Mista Chuck. Räknas den som en klassiker?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-03-23 20:57

Chuck D - Autobiography of Mista Chuck. Räknas den som en klassiker?

Satt och youtubade lite Public Enemy och kom att tänka på den här låten:

Köpte den skivan i Tumbas bokhandel någon gång på 90-talet för att den var billig. Finns några feta låtar på den, har inte hört den på länge men Endonesia håller ju definitivt fortfarande.
Så, som rubriken lyder, anses den generellt sett som en klassiker? Vet inte om jag någonsin hört någon nämna den.

Och till experterna: Har ni någon info om dom andra rapparna på låten (Endonisia) ?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-03-23 21:02
nja, jag skulle nog inte klassa den som klassisk... däremot är jag helt övertygad om att det finns en jävla massa folk som skulle göra det

2011-03-23 21:45
Om man är ett seriöst Public Enemy fan är den nog en klassiker, annars ..tror inte det. fast det skulle nog kunna vara den bästsäljande solo-plattan från PE lägret ? Någon som orkar leta info ?

Jag tycker det är en riktigt fet skiva,"No" och "underdog" går fortfarande hemma hos mig mellan varven då jag har riktiga 90-tals eastcoast sessions.. har haft den sedan den kom ut faktiskt, aldrig riktigt tröttnat på den. Mycket bra bas och tungt monotona east coast beats, chuck lyfter ju fram en hel del viktiga humana och samhällsorienterade frågor i musiken också.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

DJ

2011-03-23 22:14
Jag skaffade den aldrig ens. Minns att den stod på en av mina handskrivna inköpslistor länge dock pga stort PE-fan. Men det enda man hörde folk säga var att den var "sämre än PEs skivor", vilket iofs inte säger mkt. No är nog enda låten jag hört. Klassiker har jag aldrig hört nån kalla den.

2011-03-24 10:21
har bumpat den nu imorse pg a den här tråde, grym skiva haha
slog på Tv´n och såg några fåniga blogg brudar i en soffa och spela.. Talk show created the fool !
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-03-24 10:29
har bumpat den nu imorse pg a den här tråde, grym skiva haha
slog på Tv´n och såg några fåniga blogg brudar i en soffa och spela.. Talk show created the fool !

Man borde göra en 2011-version: Reality TV created the ultimate super ultra fool
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-24 10:35
Hahaha, lätt alltså ..

2011-03-25 19:31
Har även den plattan, inköpt på någon rutten cd-börs. Den har väl inte gått på a-rotation, så att säga. När vi ändå är på ämnet skulle jag vilja slå ett slag för den köttiga redman-producerade PE-dängan "Can You Hear Me Now" som jag anser har passerat omärkt förbi.

http://www.youtube.com/watch?v=BjX5kwLy8So