I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

XXL's årliga Top 10 Freshmen of...

Utländsk Hiphop - Allmänt

Poet

2011-01-20 01:43

XXL's årliga Top 10 Freshmen of...

Förra året så var det dessa rappare som låg för spekulationerna om att de skulle slå igenom.

I min mening så är det väl egentligen bara B.o.B som slagit igenom ordentligt. Till en viss del Kid Cudi och vi får se vad som händer med Wale nu när han skrivit på för Ricky Ross. Sjukt sugen på att höra mer från Charles Hamilton och Asher Roth!

Och dessa herrar har nu XXL trott ska få sina genombrott.

Wiz och Nipsey bubblar ju rejält. Tror ni Da Juiceman verkligen får ett genombrott?

Vad tror ni? Vilka (inte bara de som var på XXL's listor) tror ni kommer slå igenom 2011? Mina pengar ligger främst på Yelawolf.

Love

At the gates of Eternity...
Groupie

2011-01-20 09:18
Wiz, Nipsey, Yelawolf som sagt. Även Jay Rock nu när han är med Strange Music

2011-01-20 11:26
Känner mig hyffsat säker på att Mac Miller kommer att slå stort. Han är vit, snygg *nåja*, och relativt duktig. En mysig kille helt enkelt, perfekt för den stora massan.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
DJ

2011-01-20 12:07
Namn på dessa två listor jag hörde oerhört ofta 2010: Curren$y, Kid Cudi, Wiz Khalifa, J. Cole. Alla de är redan jättnamn. Men det är väl så numera. "Industrin" sätter sig ner och bestämmer vilka som ska slå igenom och sen blir det några av dem. Inte så många oväntade överraskningar nuförtiden. Fashawn slog väl igenom redan -09?

2011-01-20 13:22
Kid Cudi har ju slagit igenom enormt redan. Hans senaste platta sålde väl en 200,000 första veckan enbart i USA? Yelawolf är ju på G nu när han har signerat till Shady. Synd bara att han är 31 och börjar bli lite gammal.

Wiz, J. Cole och Big Sean är ju up next får se vad dom ka göra. Wiz är ju oerhört grym.

Vi får se vad som händer
Its like a jungle sometime it makes me wonder how I keep from going under - klassisker!
Poet

2011-01-20 18:31
Shit, är Yela 31? Fast iförsig, om han spelar sina kort rätt så har han ändå ca 9 år till. De brukar alltid säga att 40 är gränsen för en rappares karriär, efter det så går det bara neråt...

Rick Ross släppte ju sin debutplatta när han var 31 år gammal, han är 35 om några dagar, gått bra för honom ju :)
DJ

2011-01-20 19:18
BC

Hm, känns som det där kanske gällde -97. Jag menar Jay-Z blir 42 i år och är väl inte på väg nedåt varken kommersiellt eller konstnärligt?

2011-01-20 19:30
Vart fan är Ya Boy liksom, dåligt.. Han om någon ska ju vara med där!
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-01-20 19:31
Wiz Khalifa har ju slått igenom bra med btw, som du inte nämnde i första

2011-01-20 19:33
Och jag tror Ya Boy kommer slå igenom 20011, om ni itne förstog det :P

2011-01-20 19:54
@ BC99 .. Rick Ross var väl 29 när Port of Miami släpptes?

On Topic: Jag tror inte men hoppas verkligen på Nipsey, han kan få till det sjukt bra enligt mig även om en del låtar e sämre. Tror även han kan få det lite småsvårt att slå igenom mainstream då han lätt blir labeled som en Snoop Dogg look-a-like, rent utseendemässigt. Han spottar dock helt annorlunda. Gillar hans råa ton.

Sen är väl J.Cole en bra kandidat till att slå med uppbackning av Jigga. Tror det kmr satsas en hel del pengar på honom.

Wiz och Yelawolf är också väldigt starka kandidater, dem bubblar ju som fan just nu som tidigare nämnts.

Sen hoppas jag även, som jag gjort i säkert 6 år nu att Termanology och Curren$y ska slå igen stort. Eller ja iaf släppa vars en grym platta på större bolag. Dock har jag börjat ge upp hoppet nu, speciellt va det gäller Term.
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2011-01-20 19:55
@ YaBoy
Tror du verkligen han fortfarande lever 20011? :)

2011-01-20 19:58
Sjukt sugen på att höra mer från Asher Roth!

tog bort charles hamilton, men annars.. +1
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-01-20 20:07
Ya Boy: Jag antar att vi har olika definitioner på att slå igenom. Jag syftar mer på att ha ett bra säljande album än att etablera sitt namn. På det sättet tycker jag att Wiz hittills bara är en bubblare. Jag menar 50 var ju på var mans läppar i typ 2 år innan han släppte "Get Rich or Die Tryin' ", betyder ju inte att han slog igenom innan det.

Soul Survivor: Jigga fyller inte 42 fören i slutet på 2011, så han är fortfarande 41 hehe. Men nu sa du ju ändå i år, vilket stämmer. Men som en gammal hip hop räv, precis som jag, hur många av de rappare som vi brukade se på TV på tidigt 90-tal, är relevanta idag som rappare? Snoop's två senaste skivor har inte sålt platina (den senaste sålde inte ens guld). Är Busta ens relevant nuförtiden? Ice Cube? Redman? Ghostface? Method Man?

Don't get me wrong, jag snackar inte om deras kvalitéer som rappare, för jag älskar ovanstående. Men förnyar man inte sitt sound (som Jigga gjort) och gör det lite mer tidsmedvetet (i Snoops fall så blev det overkill) så är det lätt hänt att man inte får några fler chanser som "gammal gubbe". Låt oss säga att Jigga var en helt ny snubbe, 25 år gammal och släppt en skiva som BPIII idag, den hade sålt precis lika bra eftersom det är en aktuellt sound. Så visst tror jag att den här 40 års regeln fortfarande (tyvärr) gäller, även om det alltid finns undantag. Börjar ju liksom redan när man närmare sig 35 års åldern, redan då börjar skivbolagen bli mindre benägna om att investera i en. Vi får se vad som händer med Nas, han börjar närma sig den åldern också och "Untitled" är hans enda skiva som inte gick platinum. Dock så har ju Nas en sjukt hardcore fanbase, så man vet aldrig.

Eminem tänker jag inte ens gå in på haha.

2011-01-20 20:09
BBOTS

Aaa absolut, det är inga problem mannen!

2011-01-20 20:10
BC99 P27

Aiight bruh
Poet

2011-01-20 20:11
BBOTS: Kan stämma, alltid hört att han var 31 år dock. Fast 29-31 är fortfarande relativt "gammalt" för någon att debutera, om man jämför med majoriteten.

2011-01-20 22:24
Sjukt sugen på att höra mer från Charles Hamilton och Asher Roth!

Har du hört G.R.I.N.D av Asher Roth? Tycker den är riktigt skön.

En annan jag gärna hör mer av också är Blu. Men han känns lite för underground-aktig för att slå igenom maintream. Men jag gillar hans mixtape Below the Heavens.

Namn på dessa två listor jag hörde oerhört ofta 2010: Curren$y, Kid Cudi, Wiz Khalifa, J. Cole. Alla de är redan jättnamn.

Bra sammanfattning
Poet

2011-01-20 22:40
Hiphopsune: Yes indeed, tycker dock inte den är så jättefet just den låten. Men jag diggade "Asleep in the Bread Aisle".

Har du hört "Change gone come" ?

2011-01-20 22:44
hoppas nipsey får ut sitt album i år. tyvärr riskerar han att bli en "jadakiss" släppa sjukt feta mixtapes men sämre album.

DJ

2011-01-21 09:50
BC OK, du menar listframgångar osv alltså, då är jag med. Vet inte exakt vilken ålder man ska dra gränsen vid just nu, men jag tror inte åldern är huggen i sten. Ett tag var det ju svårt att tänka sig en framgångsrik rappare över 35. Innan dess kanske 30. Osv. Tror gränsen gradvis kommer flyttas fram i takt med att fler hiphoplyssnare blir äldre osv. Jay-Z och han du inte vill prata om kan bli föregångare. Finns ett gäng artister till nu som är så stora, etablerade namn att det är svårt att se att deras karriärer ska ta slut bara för att de hit 4-0. Only time will tell, tho...

2011-01-21 11:09
Pill har ju slagit enormt. Debutplattan kommer ju i vår om jag inte har fel.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Poet

2011-01-23 17:45
Soul: Jag tror inte åldern kommer stiga jättemycket för att vara ärlig. Visst är det sant att de som lyssnade på hip hop i vår generation vid 10-15 års ålder, är äldre idag. Men jag känner också att många "växte" ifrån hip hop. Vilket i min åsikt bara är fjantigt, men skitsamma hehe.

Är det verkligen ingen som diggar Charles Hamilton förutom jag?

DJ

2011-01-23 17:52
BC

Jag känner ändå att det är färre och färre för varje år som "växer ifrån" (ja, fjantigt, just shows they didn't get it to begin with).

Verkar finnas ett stort sug efter lite "mognare" rap nu, iaf i USA. Common och Kweli chartar ju på Billboard varje gång, trots att båda enligt min mening gjort riktigt svag musik de snaste åren. Roots säljer ett gäng album varje gång osv. Jag tror stora delar av den publiken kommer lyssna på hiphop upp i pensionsåldern och att det då kommer finnas större naturlig acceptans för äldre rapper dudes. Men iofs, ungdomar utgör väl numera både utövare och köpare av större delen av musiken.

Jag tippar iaf att vi står inför ett skifte, där hiphop inte längre nödvändigtvis ses som "ungdomsmusik" inom närmaste 5-10 åren. Men det hänger ju på att några av de här "mogna" artisterna börjar släppa lite kvalitet också! Eller att nåt större bolag eller reklambyrå eller distributör eller hur fan det funkar plockar upp t.ex. Freestyle Professors eller Grand Pubas nya grejer och marknadsför dem till den där publiken. För om det ska hänga på Commons stickade mössa kommer det inte hända.

Men som sagt, only time will tell...

2011-01-23 18:19
svårt och tro att producenterna slutar vid en viss ålder, de kommer väl fortsätta med sitt musikskapande. därimot hoppas jag fler rappare mognar med åren. hur coolt e det o höra en 40 årig snubbe rappa och att vara gangsta och sälja crack.

Groupie

2011-01-23 21:51
Inte så konstigt att man växer ifrån kanske, just nu är mitt favorit album Marshall Mathers LP, men hur coolt kommer jag tycka det är att våldta sin morsa etc när jag är 40 år?

2011-01-23 23:08
gggg_hatt
Vadå tycker du att d e coolt att våldta sin morsa nu då?
DJ

2011-01-23 23:30
Jag förstår om man tröttnar på just sån där vild, out-there skräckelrap. Men det är ju precis det jag menar. Den som tröttnar på hiphop har nog haft ett ganska smalt perspektiv redan från början. Man tröttnar kanske på Eminem, men man tröttnar inte på Rakims tidlösa poesi eller Diamond Ds beats bara för att man blir äldre. Isåfall insåg man nog aldrig djupet från början.
Poet

2011-01-24 01:00
Soul: Först och främst, word på allt du sa. Och jag håller med dig, växer man ifrån hip hop, så hade man inget med det att göra from the get go.

Vadå tycker du att d e coolt att våldta sin morsa nu då?

Hahaha.

2011-01-25 07:50
BC99 P27: Ye, Change Gon Come är riktigt skön! Ashers vers på den äger. "We've been pompus ever since Columbus couldn't work a compass". Synd att Charles Hamilton kommer in på slutet och förstör låten med sin mumlande vers utan någon energi. Brukar alltid skippa låten efter Ashers vers. Om du vill höra en annan skön Asher gästvers, kolla in Im Beaming remixen med Lupe Fiasco. Han inleder den låten riktigt bra.

2011-02-01 23:27
Jag är förvirrad. Tråden är tänkt att handla om rapparna som kommit med på XXL:s freshman-lista för 2011, men det enda som är postat är listan från förra året, dvs den med Wiz Khalifa, Donnis, Nipsey Hussle etc. Den här listan publicerades ju i början av förra året och en ny sådan lär komma snart.
www.plaingold.com

2011-02-02 12:33
Har inte o.j. the juiceman redan blowat up, släppt album och t.o.m gått ner sig? listan känns gammal
Jadu

2011-02-02 17:45
Har inte o.j. the juiceman redan blowat up, släppt album och t.o.m gått ner sig? listan känns gammal

Ja men dessa

Dessa var med för ett års sedan och det kommer snart en ny XXL's årliga Top 10 Freshmen of 11.

Off topic; Freddie Gibbs tycker jag helt är fetast av 2010, mest skit förutom Jay Rock o Nipsey.

Poet

2011-02-02 18:54
Ni har helt rätt, jag som skrev fel. Sorry guys!

2011-02-02 23:19
Har bara hört O.J the Juiceman på B.o.B's mixtapes och album. Han har en ganska udda röst, kanske ska kolla in honom och se om han har gjort några bra låtar.

Rockz p28: Vad gör Freddie Giggs för typ av musik?
Poet

2011-02-02 23:47
...kanske ska kolla in honom och se om han har gjort några bra låtar.

Save your breath my friend. Han har inte gjort ett skit som är värt namnet.

2011-02-03 00:49
Fashawn är ju den bästa av dem, men slå igenom ordentligt lär han ju aldrig göra med tanke på att hans typ av hiphop inte direkt tilltalar den stora massan.

Trodde mycket på Wiz Khalifa och Nip$$ey och Wiz har ju slagit rätt hårt.

Annars vetti fan. Curen$$y har man ju hört en del, samma med J.Cole men han är så jävla trist.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2011-02-03 01:03
Wiz khalifa kommer slå igenom stort (om han nu inte redan har gjort det) han har nys släppt en mixtape med snoop dogg och det ryktas att han kommer att vara med på RED Album. Försesten viste ni att Wiz Khalifa kallas för lilla snoop dogg?

Sen så kommer säkert Kendrik Lamar att slå igenom då det går rykten om att han ska signa till dre's Aftermath och vara med på detox.

Men jag hoppas också på att Jay Rock kommer att slå igenom för jag har varit ett fanns i ett tag nu och långtar efter hans debut album som kommer att komma.
Old school Rap
Gangsta Rap

2011-02-03 15:45
Shit, blandade ihop O.J the Juiceman och Playboy Tre i min förra post.

samma med J.Cole men han är så jävla trist.

Håller med! Han har talang, han är bra på att rappa och så vidare, men jag kan inte hitta något som gör honom riktigt unik. Han ser normal ut, rappar på ett normalt sätt om normala grejor. Men han kan nog överraska mig, han har som sagt talang.

2011-02-03 17:20
Vad gör Freddie Giggs för typ av musik?

Han är riktigt fet, stil? "gangsta" med riktigt bra texter.

Kolla in han på YouT eller http://www.freddiegibbs.com/

2011-02-04 16:03
jag hippas också på Mitchy slick.
Old school Rap
Gangsta Rap

2011-02-11 00:38
Jag tycker inte att det har med ålder att göra utan snarare att det är tufft att hålla en karriär uppe i så många år, förr eller senare så måste det dala. Oavsett om man debuterar som 13, 23, 33 eller 43.

2011-02-11 19:47
jag hippas också på Mitchy slick.

Han är fet men han kommer knappast hamna på där, han har aldrig haft sådan hype tyvärr och absolut inte i år.

2011-02-11 20:01
Droop-E !

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Groupie

2011-02-12 08:20
Freddie Gibbs är en av, om inte, världens bästa rappare just nu. Sov för fan inte!

Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2011-02-12 21:32
^^ Han är grym, fan vad längtar tills han droppar ett riktigt album.

2011-02-22 09:36

Här är 2011 års Freshmen
www.plaingold.com

2011-02-22 10:41

2011-02-22 10:46
Poet

2011-02-22 11:46
Fred The Godson! På tiden att något skrevs om honom!

2011-02-22 19:15
Var är Vado?

Han ville inte vara med, är inte säker på att han blev erbjuden men han tycker väl att han borde varit med förra året ...jag vet inte riktigt, har bara läst att han inte ville vara med.

Fan vilken skit lista, ok finns några schyssta som K Lamar, men saknar lite hårdare street hiphop.