I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fem skivor en skivsamling måste innehålla för att anses komplett!

Utländsk Hiphop - Allmänt

Skivsamlare

2010-12-17 11:58

Fem skivor en skivsamling måste innehålla för att anses komplett!

Vilka fem skivor anser ni är ett måste i en skivsamling? Droppa era listor! Själv skulle jag inte klara mig utan;

Company Flow - Funcrusher Plus
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
Blu & Exile - Below the Heavens
Smiff n Wessun - Dah shinin'
Looptroop - Modern Day City Symphony

Kanske lite "torr" lista, jag vet inte. Men nu, droppa era!

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-12-17 13:18
En skivsamling är aldrig komplett oavsett vilka skivor man har.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Skivsamlare

2010-12-17 14:01
Satt bara och väntade på ett sådant semi-spydigt svar, jag menar vi är på ändå på Whoa. Du kanske förstod min fråga ändå? Ändra rubriken till "fem favoritskivor i din samling" då.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-12-17 14:17
Boot camp clik-for da people
Cormega-The Realness
Jedi Mind Tricks-Violent by design
Madvillain-Madvillany
Prince Paul-A Prince Among Thieves

2010-12-17 14:25
Skulle jag vilja vara spydig skulle jag säga att sådana trådar finns det redan gott om och sen idiotförklara dig. På sånt jag skrev svarar man i stil ´haha, sant...´ och inte buzzar upp sig som grabbarna i audio-forumet när man ger de konstruktiv kritik.

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-12-17 14:28
Boogiemonsters - Riders of the storm
Gang starr - Step in the arena
Rasco - Time waits for no man
Fashawn - Boy meets world
Mobb deep - The infamous

Utan inbördes rangordning. Finns så jäkla många fler men vafan det var dessa som dök upp.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2010-12-17 17:36
Blu & Exile - Below the Heavens
Går den ens att få tag på idag?

2010-12-17 17:54
snoop dogg - doggystyle
dr dre - the cronic
mobb deep - hell on earth
nas - illmatic

går inte att välja en femte, de fyra skivorna skulle jag kunna ha med mig på en öde ö och ha det resten av livet med.

DJ

2010-12-17 23:00
Mecca And The Soul Brother
Paid In Full
Funky Technician
Criminal Minded
Reel To Reel
Skivsamlare

2010-12-17 23:28
Soul_Survivor_II P32 har väldigt bra musiksmak! :) tänkte också droppa Mecca och Funky Technician...

Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
Common Sense - Resurrection
Jeru The Damaja - The Sun Rises In The East
O.C. - Word... Life
Poor Righteous Teachers - New World Order

fan, skulle kunna droppa ett 60-tal till...

2010-12-18 06:59
Albin2
släpptes i limiterad upplaga på vinyl i höstas. Tror den var helt slutsåld dagen efter den kom upp, cd vet jag dock inte.
Helt klart årets släpp
rip stephen perry
A.S.N.O.M

2010-12-18 07:12
En Gang Starr platta, resten varierar i allas smaker :D

2010-12-18 08:55
N.W.A - Straight outta Compton
Wu Tang Clan - enter the Wu-Tang (36 Chambers)
Nas - Hip Hop Is Dead
Westside Connenction - Bow Down
Mack 10 - mack 10
Old school Rap
Gangsta Rap
DJ

2010-12-18 12:52
Gremlin: Tackar, tackar.

Som sagt finns det ju många till man skulle kunna nämna. Här är fem till jag tycker alla borde äga:

Stunts, Blunts & Hiphop
It Takes A Nation
Runaway Slave
Illmatic
Enter The Wu-Tang

2010-12-18 13:09
och hell on earth
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-12-18 13:27
första femman:
2pac - all eyez on me
camp lo - uptown saturday night
gravediggaz - the pick, the sickle & the shovel
e.p.m.d. - business never personal
sage francis - personal journals

andra femman:
goodie mob - soul food
outkast - atliens
black moon - enta da stage
ini - center of attention
snoop - doggystyle

finns massor av bra plattor som borde finnas med där... har en lista på min pres med nödvändiga plattor.

2010-12-18 13:32
och Young D Boyz - Straight Game
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-12-18 15:36
skulle jag vetat om att jag skulle hamna på en öde ö och fick ta med mig 5 plattor att gibba under tiden jag var där skulle det bli dessa;

MMLP
Life after death
The chronic
Någon Jedi Mind Tricks platta..

tror att jag faktiskt hade tagit med Kanye west - MBDTF för tillfället, om man ska ta det ur en annan synvinkel. =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Konsertbesökare

2010-12-19 03:38

Scarface - The Diary
NaS - Illmatic
Jay-Z - Reasonable Doubt
Pete Rock and C.L Smooth-The Main Ingredient
Organized Konfusion - Stress: Extinction Agenda

2010-12-19 10:07
shitt detta var svårt...

mobb deep - hell on earth
nas - illmatic
dr dre - 2001
2pac - me against the world
biggie - ready to die

finns 10-15album till ja skulle kunna lägga men de fick bli dessa..

2010-12-19 16:31
Organized Konfusion - Stress: the extinction agenda
Showbiz & A.G - Runaway slave
Black Moon - Enta da Stage
Zion I - True n' livin
Prince Paul - A prince among thieves
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2010-12-19 23:49
Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
Dr. Dre - The Chronic 2001
Eminem - Slim Shady LP
Big L - Lifestylez Ov Da Poor And Dangerous
Jay-Z - Resonable Doubt

...det går inte

2010-12-20 00:13
Fem skivor som inte nämnts tidigare i tråden jag anser en skivsamling bör innehålla:

Long Live the Kane
Daily Operation
Breaking Atoms
Hatred, Passions & Infidelity
Strictly Business

+ så klart 300 till.

DJ

2010-12-20 02:45
Showbiz & A.G - Runaway Slave
Kool G Rap - Live And Let Die
Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
MF DOOM - Operation Doomsday
Nas - Illmatic

Inte sagt att alla ovan nämnda är mina fem favoritplattor men jag skulle ha roligast med dom på en öde ö.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Producent

2010-12-21 16:11
Dr. Dre - The Chronic
Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
2Pac - All Eyez On Me
Tha Dogg Pound - Dogg Food
Warren G. - Regulate... A G-Funk Era
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
DJ

2010-12-21 16:35
Jag fattar inte att jag inte nämnde Step In The Arena. Hjärnsläpp.

2010-12-25 00:41
Biggie - Ready To Die
Biggie - Life After Death
Ice Cube - Death Certificate
Nas - Illmatic
Snoop - Doggystyle

2010-12-25 11:43
DMX - It's Dark And Hell Is Hot

Big Pun - Capital Punishment

Big L - The Big Picture

Nas - Stillmatic

................................................

Birdman - Fast Money (Hata på men den skivan tröttnar jag aldrig på)
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2010-12-30 11:25
snoop doggystyle
dre chronic
biggie - båda två
nas - illmatic

enkelt, konventionellt och klassiskt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2010-12-30 13:00
Hm, intressant ändå. Min samling är alltså inkomplett. Skulle aldrig dröma om att lägga slantar på Doggystyle för 2-3 bra spår med en i mina öron medioker rappare. Har visserligen It's Dark And Hell Is Hot, men det är bara för att man msåte äga RR Anthem och jag hittade LPn billigt. Inte en skiva jag skulle ranka som top 500 i samlingen. Undrar om det ens finns fem skivor hela whoa skulle kunna enas om? I think not...Illmatic endast?
DJ

2010-12-30 13:01

2010-12-30 16:03
@ Soul_Survivor_II

Håller med till 100% om Doggystyle och Snoop. Men It's Dark And Hell Is Hot är ju bara så sjuk. Jävligt rå och perfekt när man e på rätt humör. Inte ens top 500? seriöst? Jaja, alla har olika smak, tur e väl det.
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"
DJ

2010-12-30 16:08
BBOTS

Jag tycker RR Anthem än idag förblir en fantastisk banger, men över en hel LP blir det tydligt för mig hur enformig DMX är på micken. Sen är de flesta beats riktigt kassa. Men, ja det är bara min åsikt. Skivan sålde ju en biljard ex, så du har majoriteten på din sida...

2010-12-30 21:21
soul_survivor
""""""""Quote: Skulle aldrig dröma om att lägga slantar på Doggystyle för 2-3 bra spår med en i mina öron medioker rappare"""""
amen kom igen nu för fan..
im stunned
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2010-12-30 21:25
pump Finns för många andra skivor jag hellre skulle skaffa. I'd lie to make you happy if I could, but that's the truth, Ruth. Finns säkert skivor jag tycker är must haves du inte skulle vilja betala för också. Det är inga konstigheter väl?

2010-12-30 21:38
jo jag vet, du har rätt..
men att inte äga "doggysytle" när man är sån inbiten hiphop-nisse som du, är ändå shockerande tabu i min värld.

du kan väl ändå köpa den, och ha den för sakens skull iaf..
=D
DJ

2010-12-30 21:50
pump Haha, du får köpa den och ge mig i försenad julklapp ;-P

2010-12-31 17:23
j dilla - welcome to detroit
Manager

2011-01-01 08:38
SS: Tror du på riktigt att jag skulle ta i en NAS-skiva ens med tång? Karl har gjort en ok låt, Ether eller vad den heter. Nej du, det är större chans att Enter the Wu skulle kunna bli en sån platta alla enades om, men även det är kört med tanke på listorna i den här tråden.

Alla det berör: För övrigt tycker jag inte att man kan välja fem plattor med liknande hiphop om man vill ha en komplett skivsamling. Men det är ju oftast så att de som lyssnar på väst väljer fem väst, de som föredrar öst väljer flest därifrån etc. En komplett hiphop-samling måste ju ha bredd.

Jag kan nog inte sätta ihop en egen lista men Enter The Wu, nåt från Rap-a-lot, typ The Chronic, nåt med nån från midwest (fan vet jag, Eminem, Twista, Esham) och kanske nån nördrap á la Sage.

Jag själv lyssnar inte på Dre eller Em, men de är ändå giganter inom scenen. Palla med en massa obskyra plattor man aldrig hört talas om eller flera skivor från sent 80 eller tidigt 90-tal när det är 2011.
Redline!
Manager

2011-01-01 08:40
Eller nåt släpp från No Limit eller Cash Money. Man vill väl ha skivor som skakat om scenen lite?
Redline!

2011-01-01 14:13
Problemet med skivor är att många av dom har ett väldigt tidstypiskt sound som efter ett par år blir utdaterat och kanske till och med uttjatat när andra artister hänger på tåget så att säga. Just Illmatic tycker jag nog är kulmen av en era som något år senare gick ur tiden där scenen rörde sig mer åt det kommersiella hållet eller det rakt motsatta i form av indie -hiphopen.

Just Illmatic kanske inte är det bästa exemplet eftersom den håller rätt så bra idag också men det jag försöker komma fram till är att vissa plattor kanske skall lyssnas på där och då i sin era. Att efter fem, tio eller femton år försöka bedömma en skiva när man inte "var med på den tiden" kan i många fall bli lite snevridet.
B-sides aayeah!
DJ

2011-01-01 14:36
Octagon: Haha, nej, jag visste faktiskt inte att du hatade Nas så! Menmen...point taken. Ja, kanske 36 Chambers då?

Sen tolkade jag det kanske mer som en komplett samling riktigt grym hiphop, än "geografiskt komplett", men där vet ju trådskaparen själv bäst vad han menade.

Om plattor är "obskyra" eller inte borde väl däremot inte spela in? Väl ingen som direkt nämnt nåt obskyrt än dock?

2011-01-01 14:43
Illmatic verkar ha fått mest röster i den här listan ser det ut som. Vilket är bra :)
B-sides aayeah!
Manager

2011-01-01 19:25
SS: Men det finns riktigt grym hiphop från hela USA (ja, hela världen om vi ska hålla på men då räcker inte fem skivor) och jag anser att ska man ha en komplett samling så måste man räkna med geografin och se till att alla representeras på nåt sätt. Det är min definition på komplett.

Blu & Exile är väl rätt obskyrt? Jag har sett namnet en gång innan och jag brukar ha rätt så bra koll :P Men åter igen, komplett tolkar jag som skivor man måste ha för att ge en komplett bild av hiphop.
Redline!
Rappare

2011-01-01 20:16
Ready to die
Operation Doomsday
Laugh now, cry later
MMLP
Enter the Wu
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-01-01 21:24
Blu & Exile - Below the heavens e väl typ top 5 album det senaste årtiondet. Exile proddade hela fashawn plattan också så det är ju ingen duvunge direkt. Och Blu är... Blu helt enkelt.

Dessutom får vi nog snacka i alla fall en 500-1000 plattor om man ska vara någorlunda kompletta.

IMO som alltid såklart :)
B-sides aayeah!
DJ

2011-01-02 13:04
Doktorn: En samling blir aldrig komplett, vilket Tigern tidigare helt korrekt påpekat. Och även om man skulle göra nån sorts "grundsamling" som man skulle tycka att alla skulle kunna utgå ifrån handlar det väl om ca 250 tolvor och lika många album kan jag tycka. Så jag tänkte att man nämner fem av de viktigaste. Att bland dessa fem sedan börja kvoterta regioner osv blir lite för petigt för mig, men var och en kör som den vill.

Peace
Manager

2011-01-02 13:26
blir lite för petigt för mig

Säger den petigaste listsnubben på whoa ;)
Redline!
Manager

2011-01-02 13:27
Men vilket fall, just nu känns det som att alla väljer sina fem favoritskivor utan någon som helst motivering.
Redline!
DJ

2011-01-02 13:37
Doktorn: Men vafan, haha... Jag menar bara att det är ett statistiskt sett alldeles för litet urval för att geografi ska ha någon bäring. Om trådskaparen sagt "välj skivor som utgör ett geografiskt representativt urval" eller "som symboliserar hiphopens alla regioner" vore det en annan grej. Som tråden är skriven nu tolkar jag det mer som ett sätt att säga "nämn fem av de skivor du tycker alla borde ha", no further distinctions. Ska man lista 500 plattor och enbart väljer grejer från Bronx kanske man kan anklagas för geografisk enögdhet, men av fem skivor kan man ju inte utläsa ett skit. Men i bakgrunden ligger säkert det faktum att du vet att även om jag skulle lista 250 album skulle 80% vara östkust samt att du är sned på mig för detta ;-P
Manager

2011-01-02 14:19
Jag tycker INOK får komma och förklara exakt vad han menade med tråden för det här funkar inte.

Jag är inte sned, jag tycker diskussioner är något av det roligaste här i livet.
Redline!