I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sover whoa på detta mästerverk? Roc Marciano - Marcberg

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-12-05 11:50

Sover whoa på detta mästerverk? Roc Marciano - Marcberg

Kom igen nu Whoa, närmare Golden Era boombap kommer man inte 2010.
Kolla in Rock Marciano - Marcberg på spotify nu!

Rock Marciano - Marcberg Spotify

2010-12-05 11:56
den diskuterades i diverse trådar när den kom i höstas så den har väl fått lite hype. tyckte plattan var helt ok. inte riktigt i min smak även om gammal klassisk boom bap e min favorit genre.

2010-12-05 12:21
Hade två inlägg i min tråd i mars, varav en var åt det rasistiska hållet.
Whoa i ett nötskal...

http://www.whoa.nu/forum/utlandsk-hiphop/audio-och-video/683270/1.aspx
rip stephen perry
A.S.N.O.M

2010-12-05 12:37
Jag får gåshud av nästan varenda jävla beat på skivan.
Så sjukt smutsiga! Får lite Luiquid Sword känsla över skivan.
Kan nästan tro att skivan gjordes -95!

En gemensam skiva mellan Gza och Marciano vore gudomligt eller vad säger ni? :D

2010-12-05 13:22
Sjukt bra skiva! Delar årets platta med:
Homeboy Sandman - The good sun
The Left - Gas mask

imo ofc :)
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2010-12-05 13:25
Sjukt irriterande att den släpptes som EP på vinyl så att inte alla låtarna fanns med. Det är inte den första plattan som får precis den behandlingen dom senaste åren. Idiotiskt.
B-sides aayeah!

2010-12-05 14:52
En gemensam skiva mellan Gza och Marciano vore gudomligt eller vad säger ni? :D

rip stephen perry
A.S.N.O.M

2010-12-05 15:29
@Drench, du har grym musiksmak, kan inte mer än att hålla med!

@Lion-O, Tack :) Missat den där låten totalt. En hel skiva vore ju fetare!

2010-12-05 20:39
Sjukt irriterande att den släpptes som EP på vinyl så att inte alla låtarna fanns med. Det är inte den första plattan som får precis den behandlingen dom senaste åren. Idiotiskt.

Släpps ju som 2LP också
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
DJ

2010-12-05 22:36
Kommer på dubbelvinyl som Tigern säger. Januari hörde jag nåt om. EPn verkar slut eller nåt? Jag vet att jag inte är den ende som beställt den för länge sen och inte fått den. Dessutom har jag hört att det var dålig ljudkvalitet på EPn. Det är nog albumet man ska ha i vilket fall, eftersom årets bästa låt Scarface Ni**a kommer vara med. En låt som inte hade behövt skämma för sig på t.ex. Hell On Earth.

Jag sover inte iaf. Satte Poppa Marc som etta på min årskrönika/lista över årets kulturhändelser: http://www.throwmeaway.se/artiklar/tjugo-drabbande-stunder/ Däremot är jag väl inte den ende som gillar hiphop av detta lite mer traditionella snitt som inte direkt hänger så mkt på whoa längre, då det blivit allmänt forum för diskussioner om Li'l Wayne osv. Tror kanske att Roc Marc-diskursen förs på andra platser helt enkelt...

Här är lite gåshud för den som ev. inte hört den än iaf:

2010-12-06 00:55
OK så det finns lite rättvisa i världen alltså.

Tar alltid emot och köpa E.P:s av album speciellt eftersom ja i princip bara samlar på album och då ska det ju vara ALBUM. Inget annat.
B-sides aayeah!

2010-12-06 14:33
fy helvete, hade missat det här totalt!

Den är så djävulskt bra så det är löjligt, smutsig rå hiphop som bara bitit tag i mig totalt. Roc Marciano for president.

vilken tur att du gjorde den här tråden och att jag har whoa annars hade det säkert tagit mig ett år till att hitta skivan.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
DJ

2010-12-06 17:47
The Sun God: Brukar du hänga nåt på unkut.com ? Tips annars om du gillar den här typen av rap. Surfa in där regelbundet så missar du garanterat inte sånt här i fortsättningen!

2010-12-06 18:43
den postades på 2dopeboyz.com också, var inne på unkut o kollade efter ett tips av dig soul men det var lite för mkt artister som jag inte lyssnar på för att jag ska bli återkommande besökare

2010-12-06 19:22
va inne där och kollade nu,grym blogg/sida.

Bra intervjuer och grejer

thx
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
DJ

2010-12-06 22:16
Philip: De plockar ju ofta fram artister som jag inte lyssnar på, men som jag sen börjar lyssna på efter tips från dem! ;) Men smaken är ju olika. Jag gillar 90% av det dom postar iaf.

The Sun God: Ja, de har många intressanta intervjuer med gamla kända och okända hjältar som man inte hittar nånstans.
DJ

2010-12-06 22:16

2010-12-07 00:02
Har denna skivan blivit betygsatt i någon av dom stora tidningarna (source etc.)? Såg att den fick 3/5 på hiphopsite.com. En sida som jag i slutet av 90-talet följde rätt hårt och skulle vilja påstå är en rätt ok sida utan några bolagspåtryckningar och andra skumraskaffärer a la Lil Kim. Och så bara 3/5? Lustigt.
B-sides aayeah!

2010-12-07 08:20
sant soul, man måste bara ha tid o lyssna igenom alla vilket e svårt.

2010-12-07 08:44
Vill också berätta att throwmeaway.se har skrivit en artikel om Roc Marciano!
Kolla in den här!
DJ

2010-12-07 10:41
jontelito: Hehe, det är ju min årssammanfatting! :D Kul att du gillar. I ärlighetens namn handlar den ju bara delvis om Roc Marciano. Men det finns 6-7 andra hiphoprelatrerade grejer också. Samt House, R&B, Gospel och poesi, för den som gillar sånt.

2010-12-07 11:19
Vilken sten har jag bott bakom? Scarface Nigga, puh!, trummorna skakar min benstomme sönder och samman.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
DJ

2010-12-07 22:40
unkut.com recenserade Marcberg som den bästa debut sedan Ultramagnetic MCs Critical Beatdown!

Instämmer med de flesta här, Roc Marc är helt klart en av årets grymmaste artister.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2010-12-07 22:52
Har denna skivan blivit betygsatt i någon av dom stora tidningarna (source etc.)? Såg att den fick 3/5 på hiphopsite.com. En sida som jag i slutet av 90-talet följde rätt hårt och skulle vilja påstå är en rätt ok sida utan några bolagspåtryckningar och andra skumraskaffärer a la Lil Kim. Och så bara 3/5? Lustigt.

Är det ngn som verkligen ger fucken vilken siffra tilldelas ett album? Vi har väl öron allihopa och kan bedöma själva om vi gillar skiten
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-12-07 23:05
^^jo sjävlklart men man kan ju bli förvånad när ngn ger dåligt betyg till ngt som många andra tycker e bra.

2010-12-07 23:53
Är det ngn som verkligen ger fucken vilken siffra tilldelas ett album? Vi har väl öron allihopa och kan bedöma själva om vi gillar skiten

Nej, skulle jag personligen svara. Jag bryr mig inte. Jag har levt under en sten i princip sen 86-87 helt utan inflytande av vad andra tycker. En del sourcetidningar/p3 soul och en del polares rekomendationer har förekommit men det mesta har jag skakat fram själv. Främst igenom att faktiskt gå till skivbutiker och lyssna eller sitta på olika nätbutiker (ughh! eller sandboxautomatic när det var en bättre sida) och klicka på ändlösa länkar till olika låtar/album bara för och hitta det som passar mig.

Det är först nu jag har insett att det finns folk som är lika jävla insnöade på den kulturen vi kallar hiphop! Därav min sena registrering på detta forum bla. :)

Tigern mitt inlägg handlade mer om att Roc ska få den credit som han förtjänar och halvkassa betyg uppar kanske inte direkt hypen. Sen blir jag så förundrad av att inte alla gillar denna plattan :P.

B-sides aayeah!
Konsertbesökare

2010-12-27 16:38

2010-12-29 21:02
I min lista för 2010 bästa låtar finns Roc Marciano! Klicka på länken så ser ni vilken låt + 23 andra låtar som var riktigt bra i år! http://www.1200.nu/2010/12/episode-4/

http://1200.nu - building a bright spot for hip-hop
Rappare

2011-01-01 00:15
Om man missat Roc's tidigare grupp The U.N. och deras platta "U.N. or U out" så bör man kolla upp den också. Hade HELT missat den tills Roc-plattan kom och det började snackas om U.N., den är sjukt bra. Önskar att jag kunde lägga mina labbar på skiten i CD-form men hittar den inte. OBS: EJ att blandas ihop med Cam'ron-affilierade The U.N.! ICKE!

Förövrigt pushar jag Meyhem Lauren och Action Bronson stenhårt för 2011, kolla in deras skit. Jag som stenhårt mitten-av-nittiotalet-hip-hop-fan satsar alla mina pengar på dom här snubbarna! Meyhem's "Butter"-mixtape var lite av en tour de force.
Officially not impressed.
DJ

2011-01-01 14:30
Jag hypade UN Or U Out rätt rejält på whoa när den kom ut, men det var inte många som hakade på. Låtar som Avenues, What They Want och Ain't No Thang har jag egentligen inte slutat spela sen dess. Riktigt, riktigt grym 2LP!

Missa inte heller Cake med UN från PeteStrumentals och tolvan som kom strax innan med Roc Marciano och Trife om nån gjort det, already classic 2001 sh*t!

Peace
Rappare

2011-01-04 22:12
Stor besvikelse att man missade den när den droppade! Fast är ganska glad samtidigt, en sån där pärla som var perfekt att hitta när bristen på riktigt bra hip hop är total.

Upptäckte just att det även finns en till platta, The U.N. Presents Rock Marciano - Strength & Honor ifrån 2004!
Officially not impressed.
DJ

2011-01-04 23:41

2011-01-05 08:20
Snubben flowar ju fan bättre än Rakim, The Prophecy var grym!
Ska kolla in he U.N. Presents Rock Marciano - Strength & Honor nu.

2011-01-14 11:57
Hittade Roc Marciano först nu. Måste säga att detta är ett av de bästa albumen som släppts på 2000-talet. Scarface nigga, It's a crime, Thuga prayer, hela skivan är guld
DJ

2011-01-14 17:52
DBK Du får börja följa unkut på twitter eller kolla unkut.com ofta, så missar du inte den här typen av dudes! :)

2011-01-18 01:00
PMD - Shade business skivan var det första ja tänkte på när jag hörde Roc. Lite samma IN-YO-FACE-NY-TYPE-OF-SHIT. Avskalat värre. Dock så skiljer ju rappen sig rätt så markant. Shade business är förövrigt en otroligt underskattad skiva och en liten juvel om man gillar att få en knytnäve i skallen. Vilket man gillar såklart.

B-sides aayeah!
DJ

2011-01-18 10:37
drench Woops, det var länge sen jag tänkte på den skivan!

2011-01-21 00:11
I like some of his shit. Som vanligt är jag inte instämmande med kören om att det är en genuin klassiker (har läst lite vad som skrivits på nätet i övrigt) men helt klart är att killen kan producera och rappa och vissa låtar är riktigt bra.

Groupie

2011-01-21 01:12
Jag vet inte vad jag tycker om Roc än, men jag skulle nog vilja säga att han är bättre som producent än rappare i alla fall

Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.