I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jay-Z bok Decoded...?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-11-19 23:49

Jay-Z bok Decoded...?

Någon som har beställt denna?
Jag har lyssnat på timlånga intervjuer med Jay-Z nu i veckan när han varit ute o promotat denna och den verkar jävligt intressant måste jag säga.

http://rapradar.com/2010/11/15/jay-z-on-the-howard-stern-show/
http://rapradar.com/2010/11/15/jay-z-on-juan-epstein/
http://rapradar.com/2010/11/17/jay-z-on-david-letterman-2/
http://rapradar.com/2010/11/18/jay-z-on-the-michael-eric-dyson-show/
http://rapradar.com/2010/11/18/jay-z-on-the-daily-show-full-10-min/

2010-11-21 01:03
har beställt hem ett ex, men lär ta ett tag all the way from america.. jag tror den är jävligt jävligt bra, åtminstone verkar den bra utifrån vad jag läst och som du säger, intervjuerna.
enda vägen till seger är att överleva när andra dör

2010-12-03 00:54
Let us know när du har fått den och läst lite ur den @Unt0uchable

2011-01-05 17:58
Introt är underbart.

I saw the circle before I saw the kid in the middle. I was nine years old, the summer of 1978, and Marcy was my world. The shadowy bench-lined inner pathways that connected the twenty-seven six-story buildings of Marcy Houses were like tunnels we kids burrowed through. Housing projects can seem like labyrinths to outsiders, as complicated and intimidating as a Moroccan bazaar. But we knew our way around.

Har bläddrat igenom lite, finns mycket bilder (har en hardback så vet inte riktigt hur pocket varianten är uppbyggd), läsvänligt typsnitt. 4 delar och 14 kapitel. Han har dedikerat en hel sida till miss Oprah Winfrey, men såvitt jag sett, (ögnat igenom lite snabbt) har har inte nämnt Foxy Brown en enda gång!!! Pisses me off..

Då och då hoppar det in lite lyrics, och vissa lines är fetmarkerade och på sidan bredvid så förklarar han lite närmare vad de handlar om/vad han referar till..
Kan ju ta lite bilder om det är någon som vill se, känner att jag förklarar urdåligt.
Poet

2011-01-05 20:48
Min fru har den har faktiskt, ska nog borja lasa den nu.
At the gates of Eternity...

2011-01-05 21:34
Din fru har god smak!
Tycker definitivt att du ska göra de!
Många plus till dream hampton också som co-writat den
Poet

2011-01-06 07:18
Aight har last de 20 forsta sidorna! Visste inte att det var lite av en sjalvbiografi ocksa. Diggar det so far!

2011-01-06 12:44
bästa boken jag läst

DJ

2011-01-06 16:50
Vi har beställt för ett tag sen, men bokjäveln kommer ju aldrig. Och vi har inte beställt från utlandet eller så, så det borde inte dröja så länge. Kanske är det pga av alla dessa röda dagar, klämdagar osv.

Vill f.ö. tipsa om Lokkos fina recension om nån missat den: LÄS HÄR
DJ

2011-01-11 16:35
Nu damp den ner i brevlådan här! Återkommer med recension.
Poet

2011-01-11 22:36
Aight, har last 2/3 av boken, maste saga att jag har riktigt javla mycket mer respekt for Jay-Z nu.

Han ar the best rapper alive, no effing doubt about it!
DJ

2011-01-12 16:03
Klämde två kapitel igår och hittills är den fan all I hoped for!

Bland det jobbigaste jag vet är när rappare drar en massa djupa, avancerade rim som man sitter och analyserar och sen när de öppnar munnen säger de typ bara "nah, man I just wrote some shit 'n' shit...", vilket Rakim är typexemplet på. Man tror typ de är schizo och har en genialisk rappersonlighet och ett stendumt vardagsjag.

Jigga bekräftar liksom grej efter grej man anat i hans budskap, storytelling och konstnärliga stil. Så skönt med en MC som kan uttrycka sig även i prosaform, så att ens analyser faller på plats/korrigeras (eller grym ghost writing). Att han bekräftar att han är medveten om alla tvetydigheter och alla komplexa känslor hans rim väcker. It's a beautiful thing!

I don't know about best MC alive, men jag ångrar iaf definitivt inte att jag placerade honom som sexa senast jag listade MCs of all time på whoa. Hova the God.
Poet

2011-01-14 05:34
Laste fardigt igar, alskar! Foxy namns ett par ganger, men a andra sidan sa namns inte ens Beyonce mer an en gang i boken, sa jag tror inte det har med Jigga's "beef" med Foxy att gora.

2011-01-14 14:31
Redan? Jag brukar sluka en bok på ca 2 dagar men den här vill jag läsa så sakta som möjligt, så har inte ens kommit halvvägs.. Han nämnde i någon intervju att det inte skulle skrivas något om beyonce eftersom det är "irrelevant", men han har ju gjort otroligt mycket musik med foxy, once upon a time var de ju dom två som var bonnie and clyde.. hur är det med beans? nämns han? han har ju skrivit om hur han träffade bleek, tyckte de var jävligt intressant speciellt det dära om när bleek satt hemma med en brud o jay kom dit o " you wanna be here? fine, be here" och ignorant shit lyricen finns ju med, men nämns beans något mer?
Poet

2011-01-14 17:30
Han har gjort otroligt mycket med Mephis Bleek (och han ar ju fortfarande pa god fot med han) och han namns inte heller super mycket. Beans namns ett par ganger, men inte mer an det.
DJ

2011-01-14 17:58
Jag är också halvvägs igenom nu. Mitt tips är att slappna av lite med headcounten och njuta av analysen istället för att kryssa av hur många gånger person XX nämns eller inte. Det handlar ju mest om hans konstnärsskap och är ingen society column ffs.