I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vilka plattor saknar ni i Sverige (vinyl) ?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-11-18 22:06

vilka plattor saknar ni i Sverige (vinyl) ?

Yo!

Jag har tröttnat lite på att nya, bra hiphopsläpp på vinyl är väldigt svåra att få tag på i Sverige. Det släpps fett musik hela tiden. Har därför bestämt mig att fylla i Coulisse med massa nya plattor som släpptes de senaste åren.

Jag vill att ni ska gärna droppa era förslag på plattor (12or,LPs, 7or whatever) som ni saknad på den svenska marknaden de senaste åren samt era favorita grejjer ni gärna vill se i en skivbutik (har redan skapat en ´komplett´lista på saker man måste ha men kunde ju alltid missa ngt)

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-11-18 22:23
jaha , grime är också välkommen
WWW.COULISSE.SE
DJ

2010-11-19 22:36
Hm, Word Of Mouth-tolvorna vore fett. Iaf vissa av dom...

2010-11-19 23:39
Hm, Word Of Mouth-tolvorna vore fett. Iaf vissa av dom...

Lite mer specifikt kanske? Finns typ 6 artister och 4 labels som heter så
WWW.COULISSE.SE
DJ

2010-11-20 11:28
OK, jag menar den här labeln som släpper/släppte (vet ärligt talat inte om de är igång fortfarande?) tolvor i generiska gråa sleeves. Vet itne om de bootleggar eller om det är fully legit. Det brukar nämligen vara "läckta" låtar eller låtar som annars bara finns på youtube/CD/MP3.

De har t.ex. släppt:
Fat Joe: That White
Kanye, Rakim, KRS. Nas: Classic-remixen
Rakim: De där läckta låtarna. I'm Back osv.
Saigon: Letter P osv

Själv söker jag inte just nån av dem, men kanske finns nån annan som gör. Men de har även släppt Wonder Years m Premier och MC Lyte och nån mer jag letade efter förut. UGHH och HHV har deras grejor ibland men de säljer slut ibland också.

Kanske kan vara nåt att kolla in, vet inte.
DJ

2010-11-20 11:31
Även Koch tolvor, de få gånger de släpper några, brukar kunna vara intressanta. Jag har Stuck On You m Prodigy och de två de släppte med Puba. Men jag har utan framgång letat ett tag efter Hiphop Lives med Marley och Hip Hop med Joell ortiz. Särskilt den sistnämnda verkar lögn i helvete att få tag i. Finns inte ens hos nån beggat-säljare på discogs... Tror det var dom som släppte Slam Harder med Onyx också?
Skivsamlare

2010-11-20 12:39
Tänk på att folk som köper vinyl ofta vill ha något speciellt. Bildvinyl, Färgvinyl, limiterat och sånt. Det lockar ju lite skivsamlartypen, vilket jag tror är rätt målgrupp när det kommer till vinyl. Det måste ju vara i kombination med bra musik också givetvis.

Personligen skulle jag vilja se lite mer throwback/boombap, med en modern tvist. Gillar även jazzig hiphop, något jag tycker man inte påträffar så mycket i de svenska onlinebutikerna.

T.ex Black Milk, Damu, 14kt, Dela, Jazz Liberatorz osv.

Jag tror en bra idé är att kolla vad som toppar säljlistorna på de större internetbutikerna som har hiphopvinyl. Vet att tex. http://www.hhv.de har en sådan lista. Även http://www.juno.co.uk har en bestsellers chart. Och jag undar om inte http://www.ughh.com också har någon sådan.

Hur som helst, om du vill ha ett konkret tips så säger jag Damu the Fudgemunk - Supply for Demand som släpps officiellt nu i veckan.

DJ

2010-11-20 13:32
Egentligen allt man inte kan få tag i från megastore.se. Det är de skivorna jag brukar beställa från utlandet. Kommer lägga en beställning på Coulisse när lönen kommer f.ö. om inte de godingar jag hittat har gått åt då...

2010-11-20 14:41
Bra tips,bra tips! Ska se vad jag kan hitta,
Damu the Fudgemunk - Supply for Demand har jag tagit
Tänk på att folk som köper vinyl ofta vill ha något speciellt. Bildvinyl, Färgvinyl, limiterat och sånt

Har inte märkt av det så mkt på senaste åren.Finns ändå inte så mkt färgat och limiterat där förutom Reakwon- OBFQL2 och Devin The Dudes senaste
WWW.COULISSE.SE
Skivsamlare

2010-11-20 21:26
Nä, du kanske har rätt i att det inte kommer så mycket sådant. Men jag tänker om man mer vill rikta in sig mot något speciellt. Black Milks senaste var ju tex också limiterad på clear wax. Sånt tycker jag är roligt i alla fall. Sen håller jag med Soul Survivor om att det kan vara bra att rikta in sig på sånt som till exempel Mega Store inte tar in.

Kul initiativ av coulisse hur som helst. Lycka till. Ska hålla ögonen öppna och se vad som dyker upp.

2010-12-03 10:39
Har lagd upp första uppdateringen ,det var det jag kunde fixa snabbt och smidigt som ´promo´. Damus album kom tyvärr inte med denna gång )=
Säg gärna till vad ni tycker...
WWW.COULISSE.SE

2010-12-03 10:51
Roc Marciano - The Marcberg EP

Tycker annars du har en rätt schysst sida med bra priser.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-03 11:17
Roc Marciano - The Marcberg EP

Har lagt in den i beställningslistan + dubbel LPn, tack för tips och goda ord (;
WWW.COULISSE.SE
DJ

2010-12-03 11:56
Det ryktas att Marcberg-EPn har kefft ljud. Sen verkar det vara problem att få in den, iaf på Megastore, har haft en beställning på den i månader nu. Satsa på 2LPn.

2010-12-03 13:08
ska ta in båda och höra på egna öron om ryktet stämmer.
i don´t like megastore )=
WWW.COULISSE.SE
DJ

2010-12-03 13:12
Jag har ofta problem med megastore, men att kunna beställa skivorna från Sverige och hämta upp dem portofritt gör att jag ändå beställer därifrån ibland. Men jag har beställt minst tre skivor från dem genom åren som helt enkelt aldrig dök upp...de verkar inte alltid ha 100% täckning för att de kan få tag i grejerna de har på hemsidan.