I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med MySpaceuppladdning - bryter mot upphovsrätten?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-10-06 16:50

Problem med MySpaceuppladdning - bryter mot upphovsrätten?

Spelade nyligen in en låt på en instrumental där refrängen är kvar från ordinarelåten (en saigon låt), och det går inte att ladda upp min låt på myspace nu för att jag bryter mot upphovsrätten... Vad i helvete är detta? Trodde det var helt lagligt att spela in på instrumentaler och sprida på nätet sålänge man inte säljer materialet... ?

Har btw tidigare spelat in på instrumentaler och lagt upp på myspace utan problem =7 skumt som fan, ngn som har svar på detta?

www.soundcloud.com/arionmusic
Poet

2010-10-07 08:43
Myspace, Youtube, Facebook och många andra sidor får väldigt stor press från skivbolagens sida om att hålla öga på sånt här, upptäcker ett skivbolag att deras verk är ute på någon av de sidorna så vill de få bort det ASAP. Och sidorna (Myspace i det här fallet) lyder snabbt som fan eftersom de inte vill ha en lawsuit slapped in their face.

Jag plockade upp en random skiva ur mitt skivställ nu (blev "It takes a nation of Millions to Hold Us Back" om någon undrar) och det här står på den skivan och ungefär miljarder andra skivor till.

"All righs of the producer and of the owner of the recorded work reserved. Unauthorised copying, public performance, broadcasting, hiring or rental of this recording prohibited."

I ditt fall har du kopierat verket, lagt ut det på ett offentligt forum och därmed indirekt "broadcastar" det också. Antingen har de blivit strängare med det nu på sistone (pga som sagt press från skivbolagen) eller så har du tidigare lyckats slip through the system.
At the gates of Eternity...