I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sammanslagning av Mobb Deep och Outkast

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-06-02 14:17

Sammanslagning av Mobb Deep och Outkast

Vissa hiphopduor dras med problemet att en av medlemmarna är ofantligt mycket vassare än den andra. Nästan så att man låter en av dem köra sin vers och sedan byter låt. Mobb Deep är en sådan. Prodigy låter (nästan!) ständigt på alerten medan Havoc bara bidrar med trötta "yo face is red like ketchup sauce" rader som man minst sagt purknar lite på i längden.

Outkast likaså. André 3000 betydligt piggare än Big Boi och dessutom (rätta mig om jag har fel) står han bakom en hel del produktioner och låtidéer som Big Boi bara hakar på. Det är i varje fall André Ice Cool som håller liv i Outkast vill jag framhålla.

Drömscenariot således: Prodigy och André 3000 går ihop i ett projekt och gör låtar som håller hela vägen då de slipper dras med sina kompanjoner. Big Boi och Havoc är ett skrattretande trött projekt men om de känner sig bortglömda får de gärna mumla i ett par låtar tillsammans. Så länge de vassaste MC:erna i vardera gruppen får skina så att man slipper byta låt efter halva.

Vad tycker Whoa?

2010-06-02 15:10
Jag håller inte alls med dig angående Outkast. Outkast är en av mina absoluta favoritakter och det beror helt på dynamiken mellan Big Boi och Andre 3000. Jag tycker i ju för sig att Andre 3000 är snäppet vassare, men det är inte med mycket. Man får intrycket av att Andre är den mer kreativa av dem, men jag tror att framgången för Outkast ligger i samspelet av deras olika stilar. Jag tror verkligen inte att de blivit lika bra utan Big Boi. Men jag tror nog Andre hade haft större möjligheter att gå solo än Big Boi. Men samtidigt har Big Boi sin soloplatta på gång och allt jag har hört ifrån den har varit riktigt bra. Tror till och med att det blir årets album om den släpps i år.

Om vi fortsätter jämföra dem två. På The Love Below/Speakerboxxx gör båda två väldigt bra ifrån sig. Gillar båda två men föredrar Andre's pga att den är mer kreativ. Men båda är väldigt starka. Om man går igenom deras diskografi vers för vers så tycker jag inte att Big Boi ligger efter Andre, det är i princip "neck-to-neck". Det finns tillfällen då båda två har outshinat varandra. Jag tycker inte Big Boi är mindre pigg än Andre.

Jag tycker inte riktigt det går att jämföra Outkast och Mobb Deep. Jag instämmer om att Prodigy är bättre än Havoc på att rappa. Men på Infamous och Hell On Earth gör båda bra ifrån sig. Resten av deras album bryr jag mig inte direkt om. Men Prodigy är bättre än Havoc på ett sätt jag inte tycker man kan jämföra Outkast med. Sen kan man ju ställa sig frågan hur bra Prodigy klarat sig utan Havoc's beats. Inte särskilt bra tror jag.

Jag tycker också att kombinationen av Andre och Prodigy låter väldigt konstigt. Prodigy är ju motsatsen till pigg. Jag tycker också att Big Boi är hästlängder bättre än Prodigy.

Lite off topic.
Infamous och Hell On Earth är två av mina favorit album, mycket pga bådas rhymes, men främst beatsen. Jag undrar ibland om inte Havoc's beats hade fått ut sina fulla rätt med Nas på micken. Eftersom han var i sin prime runt 94-95 och får Prodigy att se ut som en amatör på låten "Eye For An Eye".
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2010-06-02 16:29
håller inte heller med om att big boi inte håller samma klass som dre. big boi är riktigt grym men andre har som redan nämnt en mer unik stil/röst etc o därför får han mer shine. även om andre kanske är mer kreativ tror jag big boi kompleterar honom bra, hade kanske blivit lite för far out grejer annars. men speaker boxxx/love below e ju klockrent exempel på hur bra båda är. jag tror också att big boi album kommer blir årets bästa.

prodigy e ju washed up nu o har inte gjort ngt bra på riktigt länge och jag skulle aldrig vilja se dre o honom tillsammans. inte ens när han var bra tror jag att de skulle passat ihop. som roet skrev, var skulle p vara utan hav's beats på de första albumen? p var en grym lyricist back in the days men han hade nog inte varit där han e utan hav. hav e ju givetvis inte lika bra rapparare som han är producent.

Producent

2010-06-02 18:02
jag tycker att Havoc är bättre än Prodigy i dagsläget, och har varit det de senaste åren.... men oavsett så är en Prodigy+Andre-skiva en idiotisk idé, de har ju faktiskt ingenting gemensamt rent musikaliskt
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2010-06-02 18:11
Havocs beats är dock inte att leka med.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2010-06-02 19:20
Andre> Big Boi >>> Prodigy > Havoc

Och Roethlis sade det rätt bra. Och även om jag håller Andre som den bättre rapparen i´OK så gillar jag Speakerboxxx mycket mer än Love Below och Son Of Chico Dusty kommer bli grym. Däremot ställer jag mig gärna in i hyllningskören för Andre, som jag personligen håller som en av de bästa någonsin på alla sätt och vis, textmässigt, flowmässigt, katalogmässigt, men det kan man göra utan att ta något från Big Boi. Båda är grymma.

Sen kan man vi i de flesta duosen ganska lätt utse vem som egentligen är bäst, men det betyder ju inte att det rätta vore att dumpa den "sämre". ATCQ vore inte det samma utan Phife, De La vore inte detsamma utan Dave, Little Brother utan Big Pooh.

2010-06-04 12:50
ska ut så jag orkar inte skriva så långt men jag tycker att du har fel om jag ska vara ärlig. Big Boi & Andre3000 passar riktigt jävla bra med varandra och även om andre 3000 är den klart mer skillade/originella rapparen så är big boi lååååååångt ifrån wack o gör att deras sound flyter på precis som det ska.

2010-06-04 13:06
Ja, som alla andra skrivit så låter det som en idiotisk idé, eftersom de båda duosen inte har så mycket gemensamt rent musikaliskt. Jag kan t ex inte höra Prodigy göra en vers över en Outkast-instrumental.

Inte heller håller jag med om att Prodigy är överlägset bäst i Mobb Deep. Jag tycker faktiskt att han är en av hiphop-historiens mest överskattade med tanke på att han varit helt ur form sedan år 2000 ungefär och Havoc är i dagsläget en mer intressant eller mindre ointressant rappare för mig.

För mig låter din idé ungefär lika dum och opassande som om Nas skulle få för sig att göra en Illmatic 2 fast med Lil Jon och Akon som producenter.
www.plaingold.com

2010-06-04 20:17
Prodigy har utvecklats tills de bättre dom senaste 5 åren. Bör tillägas att jag är ingen hardcore Mobb Deep fan. Return of the mac, HNIC part 2, Product of the 80's är exnormt feta släpp.
Crime Pays, ask the Rothschilds!
DJ

2010-06-05 18:03
Outkast har gjort några bra låtar, men det börjar bli väldigt länge sen senast nu. Jag tar hellre Mobben som de är alla dagar i veckan. Stilarna passar inte alls ihop heller. Även om jag skulle tänka mig en av de Outkast-beats jag gillar, typ Myintrotoletuknow, så kan jag liksom inte höra Prodigy på den på ett vettigt sätt. För att inte tala om Andre på typ Shook Ones-beatet? Det blir filmjölk med ketchup i. Två goda saker som blir en äcklig jävla blandning. Sen älskar jag Havocs röst och vill inte alls tänka mig mobben utan honom. Jaja, bara mina fem öre som vanligt. Peace Out.

2010-06-05 19:08
Young Buck är bäst i G-Unit och Reef the Lost Cauze är bäst i AOTP, de borde göra en platta ihop.

Tss...
Fuck karma, I don't need karma!
Producent

2010-06-05 19:12
Havoc är en utav mina favorit m.c's genom tiderna. Inte för att Prodigy är speciellt dålig, han är fortfarande bra på "H.N.I.C 2" & "Return Of The Mac" & "Product Of The 80's" som Dave skrev.
Jag tror t.ex att Big Boi & Havoc's skiva skulle bli bättre än Andre 3000 & Prodigy.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-06-06 21:52
Nä, jag tycker Havoc och Prodigy kompletterar varandra riktigt bra. Havoc kan lägga en del vassa rader.
"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2010-06-09 01:41
MOBB DEEP BORDE VARA SOM FÖRR DE ÄR LEGENDER DE ÄR MEST SPELADE MUSIK I KLUBBAR BURN HELL ON EARTH SHOOCK ONE..RESPEKTERAD BLAND GANGSTRAR I GATAN I SVERIGE JA ÖVERALLT

2010-06-09 17:31
Big Boi kan definitivt stå på sina egna ben, han är en sjukt tung rappare i sin egen rätt och är den som ser till att Outkast i all sin snöighet fortfarande är gata, checka bara Dipset-trummarna på senaste läckta "general patton"
( http://www.youtube.com/watch?v=3JPafPtNuz8 ),
nästa Outkast-album behöver den influensen lika mycket som Andres djup och unika stil.