I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Guldkorn från 90-talet som gått "obemärkt" förbi...

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-05-07 13:34

Guldkorn från 90-talet som gått "obemärkt" förbi...

Här kan alla posta plattor som i deras mening gått obemärkt förbi eller stått i skuggan av andra större släpp. jag tänker inte på de självklara, dvs chronic, hell on earth etc etc men det kan vara kända till okända artister, alla regioner, alla stilar. posta gärna bild och kanske ngn el några favorit låt/ar från albumet.

en skiva som jag vet många "hatar" lite på men som faktiskt har många riktigt bra låtar och förtjänar lite mer hype är "Heltah Skeltah - Magnum force"

2010-05-07 14:20

2010-05-07 14:54
allt från bay area!

2010-05-07 14:57
allt från bay area!

gör ett ryck nu ;) posta ngt album o låt, det du skrev säger ju ingenting.

2010-05-07 20:14
Vem har missat heltah skeltah eller Keith Murray's grejjer?

Random fet 90tals låt som gått under radarn;

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-07 20:19
Vem har missat heltah skeltah eller Keith Murray's grejjer?

vet inte, finns säkert ngn/några som gjort det, men det handlar inte bara om att ha missat utan skivor som inte inte blivit väl bemötta när de kom, som tex helta plattan, och som man vill hypa lite.

2010-05-07 20:28
Jaja..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-07 20:37
Håller med SuckaFree P27
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2010-05-07 20:41
Asså... Too $hort, digital underground, Spice 1, E-40, skratch piklz, scratch hamsters/space travellers är ju Bay area-snubbar som hör till dom stora 90tals namnen... Sedan har du ju resten av dangerous crew också.. Och luniz och allt vad det var...

2010-05-07 20:46
...Living legends och grejjer liksom.

2010-05-07 21:00
Beror ju helt på hur "djupt" man tänker att gemene man har dykt och vilken kust eller region man lyssnat på mest. Kan ju finnas plattor som många hört, men som kanske ändå inte uppmärksammas så mycket längre.
Men några plattor kanske:
The Noce - World Ultimate

Hi-C - Skanless

The B.U.M.S. - Lyfe'N'Tyme

Blahzay Blahzay - Blah Blah Blah

Mac Mall - Illegal Business?

Da Bush Babees - Gravity (även Ambushed)
Hittar inte det jag vill på youtube.

Passar dessa in på beskrivningen eller?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2010-05-07 21:08
Beror ju helt på hur "djupt" man tänker att gemene man har dykt och vilken kust eller region man lyssnat på mest. Kan ju finnas plattor som många hört, men som kanske ändå inte uppmärksammas så mycket längre.

exakt, eller som man bara har glömt av eller liknande...

2010-05-07 21:10
Gemene man och gemene man, nu snackar vi hip hopare.. Hur många casual-hip hop lyssnare fanns det i Sverige liksom? Det där känns mer som staterna, där man hörde grejjerna utan att leta rätt på det själv.. Och liksom.. Nonce och Blahzay blahzay grejjerna är ju klassiker.. Möjligtvis Hi-C.. Ingen har väl missat någon av dom där ifall man var med då.. Mac mall kanske..

2010-05-07 21:31
Nonce och Blahzay blahzay grejjerna är ju klassiker.. Möjligtvis Hi-C..

Blahzay blahzay har jag hört en låt med vad jag kan minnas o sen resten tror jag inte jag hört ngt med som jag kan komma på så här på rak arm. anledningen till att jag skapade tråden var mest för att så många klagar på att det inte görs ngn bra musik längre. nästa i alla fall. men det finns ju hur mkt som helst som man inte lyssnat på eller som man har lyssnat på men av olika anledningar inte tagit till sig av.

2010-05-08 01:06
Nice med en tråd like this. Det finns ju som ovan sagt en del 90-tals shit kvar att upptäcka och som tyvärr är jävligt svårt att få tag på i vax-format. Men men, kul att Magnum Force och Blah, blah, blah-plattan nämnts, det är bra skit

Shadowz In The Dark

Double Life

Definite Vakashun 4 Suckaz

Tha Chamba

http://www.youtube.com/watch?v=PBHiFE1cq_Q

021Hndstls | Sundaytone Productionz
WESTAROZE GRAFFITI & HIPHOPBLOG
http://021handstyles.blogspot.com

2010-05-08 11:30
Philip
Kul att mina tips passade dig då!
Checka plattorna eller i alla fall några låtar till... Bra grejer!

POSTAL
Med gemene man menade jag "gemene användare på whoa" vilket vi får räkna som någon sorts hiphoppare.
Beroende på ålder och hur mycket man grävt i sina dagar så tror jag nog att både The Nonce och Bush Babees kan gått förbi obemärkt ganska lätt.
(Märker jag inte inte minst på många av mina polare som nog får definieras som hiphoppare)
Övriga jag tipsade om också.

Att du har missat just Hi-C och Mac Mall kan jag anta att du är mer av ett östkust-fan, vilket gör att min slutledningsförmåga antar att det finns västkust/söder-diggare här som missat Blahzay Blahzay och Bush Babees till exempel.

Kan säga att jag upptäckte flera av de jag tipsade om ganska sent... Eftersom all hiphop jag lyssnade på som liten på 90-talet kom från min brorsa som inte direkt var någon grävare eller ens "hiphoppare" för den delen. Utan det blev mest Wu, Cypress Hill och Pac... Och i efterhand har det ju varit rätt lätt att upptäcka de "riktiga" klassikerna som man har missat - Jeru The Damaja för att ta det första som dyker upp i mitt huvud.

De, som jag, som är "födda för sent" och vuxit upp utanför STHLM/GBG/Malmö har missat en hel del skulle jag vilja påstå. Eller är det bara jag?
Aja...
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2010-05-08 12:25
ECCAN - yes jag ska kolla in de grejerna! återkommer med kommentar.

2010-05-08 12:39
^
Nu vet jag inte när du är född, men som 90:a så kan jag instämma om att jag missat mycket. Att bo i en liten ort har ju inte hjälpt heller.

Detta har ju lett till att jag inte har en aning om vad "gemene man" känner till om den hiphop som jag klassar som "obskyr". Ni kanske kom i kontakt med när det släpptes och inte alls ser dem sakerna som "obermärkta" or whatever whatever....

rip stephen perry
A.S.N.O.M

2010-05-08 14:09
^^om jag är 25 innebär det att jag är född 1985, jag fick också all min musik av min brorsa när jag växte upp men sen fanns ju inte internet på samma sätt på den tiden så nu får man tillgång till en jävla massa skit som man inte kan hitta så enkelt annars.

2010-05-08 17:23
är så sjukt mkt, men ger nåt exempel då.

ah shit.. har lätt 20 till o droppa rakt av, orkar inte.. gillar ni så säg bara till så tipsar jag mer(eller kolla bay area tråden.. men har hittat mkt mer sen jag postade stuffs där.)

2010-05-08 17:31

2010-05-08 18:51
Fett nice tråd!
Forumssignatur...<br>
Producent

2010-05-08 19:26
Om ni har missat Royal Flush kolla in honom. Från Queens Bridge, kusin med Capone från CNN.

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2010-05-08 20:22
All City - Metropolis Gold ar sjukt forbisedd. Lite ojamn kvalite pa latarna men manga guldkorn, som den har Pete Rock-producerade bangern. Latt ett av mina all time favourite beats:

Annars tycker jag Mad Skillz - From Where??? fatt alldeles for lite shine

2010-05-08 21:29
Ja, iofs är man för ung för att ha hört det då.. Eller ifrån landet.. Jag förvånas ändå över att så mycket klassiskt nämns här.. Mood, RBL, royal flush, all city mm.. Och nej, jag har inte missat dom där och är ingen ren östkust-grabb.. Hi-C videon gick till och med på YO!, som du kan se på youtube-klippet..

2010-05-08 22:24
your heart pump project kool-aid

2010-05-09 14:54
Postal, RBL etc.. enda jag lyssnar på. :p
new breed of hustlas är sköna även

2010-05-09 16:04
But they don't give a fuck, cuz they're street struck!

2010-05-10 00:21

Kanske inte en okänd låt men får fortfarande så mycket uppmärksamhet som den ska ha.

Lil keke - southside

Big Mello - Sucka free

Egentligen ingen låt som kom på 90-talet men fortfarande en av dom mest underskattade och bortglömda rapparna.

Years later A few months later är en modern klassiker.

Vila i frid Soulja slim!

Bra tråd.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2010-05-10 00:48
Fuck.. Double Life var riktigt jävla feta. Tack för tipset.

2010-05-10 18:08
Lite Brooklyn rap är aldrig fel. Smoothe da hustler är heller inte särskillt känd här i sverige.

Den här låten är riktigt fet.

"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2010-05-10 20:33
Om ni har missat Royal Flush kolla in honom. Från Queens Bridge, kusin med Capone från CNN.

Han är ifrån Flushing, Queens, säker på att han är kusin med Capone?...har för mej nått annat...

Men han är fet!

DJ

2010-05-10 20:38
Vill slå ett slag för Rumpletilskinz platta What Is A Rumpletilskin?

En av medlemmarna var room-mate med Busta Rhymes och man kan höra klara influenser från Leaders Of The New School och Onyx. Dock är dessa gossar grymt skillade rappare och levererar så fett på alla låtar. Checka rökaren Attitudes:

Sommarviben på Sweet Therapy:

Och skönt knarkiga Mushroom Talk:

Äh, langar in en till favorit:
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2010-05-11 00:24
Bidrar med några killers

You Know Who I Am ;)

2010-05-11 01:33
Hahaha bra där Grass, classic!!

2010-05-11 04:09

Steve Rifkind must of been sniffing!

2010-05-12 02:37

tidigt 2000-tal...

och nutid:

you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection

2010-05-13 12:33
SöderOmSöder
Miilk-beatet är ju classic. Hela den skivan är fett svängig och han har en grymt skön vibe to it genom alla låtar fast dem har glömts bort lite i skuggan av hm,... emimen.

El_Presidente P24
Ghetto Concept-låten var en av de absolut första låtarna som fick mig in mig på hiphop-spåret och den är fortfarande lika skön som då.

---------------

Soft skit att lyssna på när man är ute och går om natten:

Third Degree

http://www.discogs.com/3rd-Degree-Better-Days-Uprising/release/670353

http://indie-cratez.blogspot.com/2008/08/3rd-degree.html

2010-05-15 12:35
Många bra tips här. Fortsätt med det.

Själv har man inget album att komma på så där men några 12or.

Puppets Of Chaos - Tru Dat / New & Improved 12

Hyndu - Faxinated 12

2010-05-15 12:37
Kage P27

Har du Third Degree 12an på mp3? Verkar vara en grymmt underground 12a. Svår o hitta både på vax o mp3. Indie Cratez hade inte 12an ute längre på sidan som mp3.

2010-05-15 15:25
Ruzz P26 har PM

2010-05-23 21:15
Max_I_Million

Har lyssnat igenom All Citys platta nu som heter Metropolis Gold. Är positivt överaskad faktiskt, lättlyssnad platta med massa sköna låtar. Den plattan lär många av er här gilla. Den kan anses som lite ojämn av vissa kanske som Max_I_Million skrev men helheten är grymmt! Rekommenderas!

2010-05-26 21:44
skön jävla tråd
I ain't the type of brother made for you to start testin!!