I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låtar där rappare kommenterar stereotyper existerande inom hip hop

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2010-02-04 16:20

Låtar där rappare kommenterar stereotyper existerande inom hip hop

Jag ska skriva en research paper om hip hop(rap) kultur och fick idén att rikta in mig på stereotyper som rapmusik förknippas med. Så som maskulinitet, kvinnosyn, våld, ego etc. Det har redan analyserats och skrivits mycket om just detta ämne som jag kan referera till, men vad jag hade tänkt göra är att fokusera på är hur rapartister själva ser och reflekterar över existerande stereotyper och hur de har manifesterats i låttexter.

Så vad jag har på jakt efter är låtar där artister själva analyserar, kommenterar, problematiserar eller kritiserar existerande stereotyper om och inom rapmusik. Det behöver inte vara hela låtar om detta ämne, det kan vara ett par enstaka rader som ni vet om och vill dela med er av. T.ex. där artister rappar om:

*Vad det innebär att vara en man. Hur man bevisar sin maskulinitet.

*När är man inte en man?

*Varför rappare förnedrar kvinnor/ Varför rappare har en dålig kvinnosyn.

*Vad är de som gör att rappare väljer att rappa om dessa saker.

*Varför väljer musikbranschen att reproducera dessa stereotyper om och om igen?

*Vad måste en rappare göra för att lyckas i musikbranschen?

Så ge mig gärna exempel på låtar som tar upp dessa frågor/punkter.

Jag har själv inte hunnit tänka mycket på det mycket för jag fick uppgiften nyss. Spontant när jag cyklade hem från mötet i skolan lyssnade jag på Fugees och tänkte på de Lauryn Hill säger i ”Ready or Not” där hon kritiserar rappare som leker att dem är något dem inte är.

I'll hex you with some witch's brew if you're Doo Doo
Voo Doo,
I can do what you do, easy, BELIEVE ME
Frontin' niggas give me hee-bee-gee-bees
So while you're imitating Al Capone
I'll be Nina Simone
And defacating on your microphone.


Har även tänkt på Lupe Fiasco´s låt Dumb It Down.

You goin' over niggas' heads Lu (Dumb it down)
They tellin' me that they don't feel you (Dumb it down)
We ain't graduate from school nigga (Dumb it down)
Them big words ain't cool nigga (Dumb it down)
Yeah I heard Mean And Vicious nigga (Dumb it down)
Make a song for the bitches nigga (Dumb it down)
We don't care about the weather nigga (Dumb it down)
You'll sell more records if you (Dumb it down)


Visar det sig att det finns flera exempel på detta i låtar är det något jag vill analysera mera. Så samtidigt som jag går igenom den musik jag har är jag tacksam för hjälp.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe