Topp 10 fetaste spelningarna
Vet inte om någon slängt upp det förut... Garanterat har någon det eftersom det är whoa, men... Vilka är dom 10 fetaste spelningarna ni varit på? Vore kul att höra...
http://soundcloud.com/jasthesupacat
Lite grann off the top och den inbördes rangordningen är väl lite ungefärlig. Orkar inte heller gräva efter datum på varje spelning... 01 EPMD/Pharoahe Monch (Berns) 02 Lord Finesse (Fanclub -98) 03 Pete Rock & CL Smooth 04 Papoose 05 DITC (Mondo hette det va? Medborgarhuset iaf.) 06 Sadat X, AZ, Sha Stimuli m.fl. (Knitting Factory) 07 Percee P & Guilty Simpson (Mosebacke) 08 Nas (Berns-spelningen) 09 Jay-Z (Globen) 10 Beatnuts Bubblare: MOP, De La Soul på Berns, People Under The Stairs i London, Nas (Annexet) Största besvikelse: Gang Starr på Berns
Känner att jag var lite väl snabb med trigger fingret där. Blev lite bortglömda grejer. Public Enemy (Fryshuset), Lauryn Hill (Cirkus) och Eminem (Cirkus) t.ex. Tror alla tre var -99. Beatnuts och Jay-Z ut från top 10 och in bland bubblarna, in med Lauryn på åttonde plats och PE på tionde. Nas ny nia. In med Eminem sist bland bubblarna, det var faktiskt en grym konsert på många sätt, han stod på toppen av sin kreativitet då enl. mig. Peace
Råkade hamna på en Monotonix-spelning under Way Out West i år, kan nog vara något utav den sjukaste spelningen jag någonsin har varit på. Finns inte många artister som kan få en publik/nattklubb att bli så galen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1. Wu-tang clan (Hultsfred 97) 2. Smiff n Wessun (har glomt av namnet pa klubben i vilket fall Sthlm 98) 3. Krs-One (i gbg runt 2006, tror jag)
En spelning som blivit lite av en klassisk spelning är ju Beatnuts på Hultsfred. Och där var man, 16 år och skiträdd : )
"Who the motherfuckin' bawse?"
Konsertbesökare
2009-12-03 20:04
1. RATM på Hultsfred förra året. Om jag bara ska lista hiphop så får MOP på Debaser Media 07 förstaplatsen. Resten utan rangordning. Nas @ RTB 08 Pharoahe Monch 04 The Roots @ Hiphop Kemp 08 Onyx @ GT 08 Ice Cube @ Tyrol 09 Atmosphere & Brother Ali @ Hiphop Kemp 08 Roxanne Shanté @ Hiphop Kemp 08 EMC @ Hiphop Kemp 08 Devin The Dude @ Debaser Medis 07 Bubblare Eternia @ Hiphop Kemp 08 Sammanfattningsvis kan jag säga att HHK var grymt.
utan inbördes ordning Wu-Tang @ Vega 08 Snoop @ KB Hallen 08 Pharoahe Monch Nas/Pharcyde @ RTB 08 Atmosphere Alkaholiks/Beatnuts/Jeru the Damaja @ Check the Rhyme, Vega
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Shit vad jag glömde grejer, märker jag när jag ser andras listor. Min lista var helt fel. Bahamadia och Roxanne Shanté - DEN ska vara med. Så även GZA på Dr. Albans ställe och nån av de tre gånger jag sett J-Live, som ALLTID är on point...
De La Soul, Leaders Of The New School & Tribe Called Quest @ Ritz N.Y. 1992 Jurassic 5 @ Stocktown 1998 Run DMC, Public Enemy & Derek B @ Solnahallen 1988 Public Enemy, 3rd Bass @ Fryshuset 199? Digital Underground @ Barowiak Uppsala 1989 EPMD & Pharoahe Monch @ Berns 2006 Pete Rock & CL Smooth @ Kägelbanan 2009 Black Sheep, Nice & Smooth & Chi Ali N.Y. 1991 Big Daddy Kane @ Fryshuset 1989 Dj Cash Money & Marvelous @ Fryshuset 1988
Bronx
Håkan, ska du inte slänga in den där kvällen med Rakim och Kool G Rap & DJ Polo från NYC 92 också? mina bästa konserter: Gangstarr, Jeru Da Damaja, Afu-Ra, Melachi & Big Shug GINO sthlm 1994 på falsklegg. Lord Finesse - Fanclub 98 Wu Tang Clan - Hultsfred 1997 EPMD - Berns 2006 Pharoae Monch - Boulevard Connection Tour Nova Sthlm 1998 The Roots GINO Sthlm 1995 x 2 Jurassic 5 - Stocktown 98 De La Soul - Gröna Lund 1991 Ice Cube, Da Lench Mob & Kam fryshuset 1993 DITC - Mondo 2005 Pete Rock & C.L Smooth Kägelbanan sthlm 2009
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Nas Rock the bells Mary J Blige jazzfestivalen
Sett en del, men tycker personligen Pharoah Monch var grymmast när han var på Klubb Yes förra året! Huset gungade rätt rejält när han körde igång "Simon Says" mot slutet av kvällen! Gillar att det var mer ett jam än en konsert också! Sen var Rock The Bells grymt också när Supernat drog igång sin freestyle ^,^
http://arealdope.blogspot.com http://youtube.com/PG023
Blir svårt det här men här är 10 av dom bästa jag sett iaf: Masta Ace & Edo. G (i tisdags på John Dee i Oslo) Reks, Termanology och M.O.P. (tidigare i år på Rockefeller i Oslo) Common (Roskilde 02 eller 03) Little Brother (Roskilde 03 eller 04) Smif-N-Wessun Black Moon Eminem i Globen 2000 eller 2001 (Mest för att det kändes mäktigt. OutKast var grymma också) Nas på Annexet 2003 (?) Sadat X & Diamond D Det är väl dom som sticker ut lite av vad jag kommer ihåg. Det beror lite på om dom spelat på en helg eller en vardag. På helgerna är man oftast på fyllan och då är det mesta bra känns det som. Tycker oftast hiphopkonserter håller hög klass, mycket show. Det enda som kan ställa till det ibland är ljudet som på Sean Price tidigare i år och De La Soul för några år sen. Även en Talib Kweli-konsert kändes lite så där pga ljudet. Blir så jävla avundsjuk på grass, SSII och d-lite när jag läser det här. Mest Lord Finesse -98 och BDK -89. Önskar man var född tidigare. Artister som säkert hade varit med på listan om dom inte ställt in när jag köpt biljett: Gang Starr Rakim TVÅ GÅNGER Big Daddy Kane Kool G. Rap
Schenn: Jag kör as a rule: Aldrig mer än 3 öl innan en spelning jag verkligen vill se, jag vill ha alla sinnen skärpta! Sen kan man kröka till efteråt kanske, hehe... ;) När jag såg Gang Starr på Berns nu senast var det bland de största besvikelserna. Premier var väl on point men Guru var bara full och brölig och störig. Det kändes som om den där 13-åringen inom mig som memorerade texten till Who's Gonna Take The Weight dog lite den kvällen :( Mest missade artist för mig är en MC som är bland mina top 5 ever, nämligen Jeru The Damaja. En gång eller två har jag helt missat att han var här. En gång var det slutsålt när jag skulle köpa. En gång HADE jag biljett men 40 graders feber. Och en gång var jag bara flat out fuckin' broke :(d-lite: Man ryser ju bara man läser din lista. Jag kunde nog pantsatt momor 1991 för att se Nice & Smooth! :D Var det innan eller efter Ain't A Damn Thing Changed? Minns du om dom körde Hiphop Junkies, Sometimes I Rhyme Slow, Cake And Eat It osv?
Det var för övrigt mkt grymt på Fanclub -98, även om jag drabbades av vätskebrist efter J5 och var tungen att ligga i gräset ett par timmar. Inte minst gällande DJ-gigs var Stocktown delen ill som fan. Och Finesse såklart. Det var under den spelningen jag insåg hans verkliga storhet. Han gled nog upp tio platser på min MC-lista efter det :)
Svårt att rangordna, här är några favoriter: Pharoahe Monch @ Riddarholmsfestivalen '04 De La Soul @ Berns '06 Jurassic 5 @ Nalen '06 Atmosphere & Brother Ali @ Debaser Slussen '06 Devin the Dude @ Debaser Medis '07 Blackstar & Common @ Nokia Theatre '07 Sage Francis @ Debaser Medis '07 Jay-Z @ Globen '08 Pharcyde/Nas @ Rock The Bells '08 Dead Prez @ Kägelbanan '09 Method Man & Redman @ GT '09 Pete Rock & CL Smooth @ Kägelbanan '09
Urbanized Konfusion ute nu! http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
Soul_Survivor Minns inte låtarna Nice & Smooth körde, men dom var heta då så dom körde det folk ville höra. Minns dock att Greg Nice körde lite Beatbox som den gamle Beatboxare han var till T-La Rock! Och att höra The Choice Is Yours & Flavor Of The Month med Black Sheep när det begav sig var galet.
Bronx
d-lite: Låter magiskt! Jag gillade Black Sheep, men jag var verkligen ett FAN av Smoothe B och särskilt Gregg Nice.
måste passa på och säga att grass topp 10 är inget man kan fäktas med. lissfarlig helt enkelt. någon som såg digital underground när dom var här 1989 då?
http://soundcloud.com/jasthesupacat
Wu-tang någon stans i oslo är den bästa spelningen jag varit på. Saigon och onyx va också grym även fast lokalen och publiken sög, men fick skaka hand och snacka lite med saigon efter iaf =)
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Heltah Skeltah i Köpenhamn '07 var en grym spelning. Sedan lyckades jag pricka in Cormega i New York tidigare i höstas och Goodie Mob i Atlanta strax därefter. Svårslaget att se på plats med hemmapublik.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Producent
2009-12-06 17:46
10. Fugees i Solnahallen 9. Ice Cube på Kägelbanan 8. Mobb Deep på Pite Dansar & ler 7. Nas på Berns 6. Jay-Z i Globen 5. Gangstarr på Berns 4. Krs-One på Mondo 3. Pharoahe Monch/EPMD på Berns 2. Masta Ace på trädgården 1. Rakim i New York Bubblare är DITC & Pete Rock & CL Smooth på Kägelbanan
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Edo G & Masta Ace, Ljunggrens, igår. Förtjänar ett omnämnande. Så jävla bra.
Konsertbesökare
2009-12-18 19:58
Som SS2 sa^^. Bästa på mycket länge.