10p Pete Rock 9p Jay-Dee 8p DJ Premier 7p Just Blaze 6p MF DOOM 5p RZA 4p Dr. Dre 3p Madlib 2p Havoc 1p Erick Sermon
Pleassure Du fyller ingen mening i dagen, som en fästing//
10. Dj Premier 9. Pete Rock 8. Diamond D 7. Havoc 6. RZA 5. Da Beatminerz 4. Dr. Dre 3. Jay-Dee 2. Prince Paul 1. Large Professor
PS. Your cunt is in the sink
10. Dr. Dre 9.Organized Noize 8.Kanye West 7. DJ Premier 6. Just Blaze 5. Beatnuts 4. RZA 3. Easy Mo Bee 2. Madlib 1. Havoc
GO!!!!!!!!!!!!
10p Dj Premier 9p Rza 8p Pete Rock 7p Dr Dre 6p Jay-Dee 5p Erick Sermon 4p Just Blaze 3p Large Professor 2p Kanye West 1p Madlib
http://soundcloud.com/rod_g
10p Erick Sermon 9p Dr. Dre 8p Jay-Dee 7p RZA 6p Organized Noize 5p Madlib 4p Easy Mo Bee 3p The Bomb Squad 2p Prince Paul 1p Pete Rock
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
10 DJ Shadow 9 Prince Paul 8. RZA 7. Kanye West 6. Dr. Dre 5. Organized Noize 4. Rick Rubin 3. DJ Premier 2. The Bomb Squad 1. Pete Rock
I got a letter from the government the other day
10. Dr Dre 9. Pete Rock 8. Dj Premier 7. Dilla 6. Madlib 5. RZA 4. Havoc 3. Da Beatminerz 2. Eric Sermon 1. Kanye West
Soul_Survivor_II P31 När kommer nästa lek? :)
Would I shit you? You're my favourite turd.
Producent
2009-11-26 22:01
10. pete rock 9. jay dee 8. madlib 7. eric sermon 6. dj premier 5. da beatminerz 4. large professor 3. beatnuts 2. showbiz 1. rza
http://www.soundcloud.com/luegoods
Siveri: Deadline för denna är imorrn. Sen räknar jag ihop, sen blir det väl nåt nytt efter det kan jag tänka mig, folk verkar ju delta rejält i de här lekarna. Kul!
10p DJ Premier 9p RZA 8p Pete Rock 7p Havoc 6p Organized Noize 5p Jay-dee 4p Buckwild 3p Da Beatminerz 2p Dr. Dre 1p Just Blaze Så jävla svårt. Efter topp 5 var det ett mörker att försöka rangordna.
Producent
2009-11-27 00:40
10. RZA 9. Havoc 8. Dj Premier 7. Pete Rock 6. Buckwild 5. Dr. Dre 4. Jay Dee 3. Just Blaze 2. Large Pro 1. Kanye West Tycker det var skumt att Just Blaze och Kanye var med på listan men inte Alchemist. Saknade också Hi-tek, q-tip & muggs.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Indeed, Alchemist platsar på min top 10... men men :)
TURN IT UP!
Ja, ska man snacka om vilka man saknar så finns det ju en del, men det här är väl mest producenter som hade sin peak på 90-talet. Skulle jag göra en lista mina absoluta favoriter så skulle Battlecat och Rick Rock definitivt va med. DJ Quik, Michael Angelo, Nottz och Hi-Tek skulle nog bubbla också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
*den här listan är väl mest producenter som hade sin peak på 90-talet...
Deadline för röstningen är alltså 23:59 inatt. Sedan ska jag räkna ihop och publicera resultat och kommentarer. Som det ser ut just nu blir det ett par rejäla överraskningar både i botten och toppen!Angående missar i nomineringslistan: Q-Tip skulle naturligtvis varit med. Det är enda riktiga dundertabben jag tycker jag gjorde som påpekats. Missar som ingen nämnt är: Sub Roc oxh Mark The 45 King (i 45 Kings fall är misstaget minst lika stort som Q-Tip IMHO, menmen...). Men jag villle inte ändra listan efter att folk börjat rösta. Fullständig blir den väl aldrig. Sen ligger Muggs, DJ Quik och No ID på gränsen. Visst, de skulle kanske varit med, men jag tror knappast nån av dem tar sig in på top 10 iaf. Alchemist, Nottz, Kev Brown och Hi-Tek tycker jag är lite för ojämna. Men visst - om många skulle röstat på dem skulle de ju egentligen vart med. Några av de andra som är anmälda saknade vet jag inte ens vilka de är (Michael Angelo???), men jag ska kolla upp dem iaf, men listan står som den står. Funkenteller: Ingen medveten fokus på just 90-tal. Försökte få med många "nyare förmågor" som Madlib, Just Blaze, Kanye, RJD2, J. Rawls, Jay-Dee (vet att han var med även under 90-talet, men förknippar honom mkt med åren kring 00). Men det är ju svårt att undvika Pete, Primo, alla DITC-grabbarna osv. De får alla mycket votes också i princip. Det var väl enl. mig och många andra tidigt 90-tal som var peaken för hiphopproducenter kanske (även om jag missade/valde bort just DJ Quik). Men jag tycker jag reppade 80-talet hyfsat också med namn som Bomb Squad, Erick Sermon, Marley Marl, Schoolly D & Code Money och Scott LaRock. Peace
Kan dock nämna att 80-tals originators:arna överlag fått sjukt mkt lägre ratings än jag hade trott hittills. Lyssnar inte folk på Schoolly D och Public Enemy alls längre?
9th Wonder är ju ngn som också borde nämnas
Eftersom typ ingen röstar längre ser jag inga problem med att vika rejält med utrymme åt MIA-diskussioner. Behåller dock deadline 23:59 ifall nån väntat länge med att rösta med flit/loggar in sällan.Philip: 9th Wonder hamnar nog i Alchemist-kategorin enligt min personliga smak. Har gjort grymma grejer, men i stort sett sjukt överskattad. Dock har du nog helt rätt rent objektivt i att han borde varit med, för jag har för mig han har fett stor fanbase på whoa.
Nej, 9th framstår ju som en tallkotte bland dessa giganter.
"Who the motherfuckin' bawse?"
Förövrigt, var är DJ Clark Kent? PZ
SSII, det tror jag säkert folk gör. Men jag anser att tex Bomb Squad inte är tillräckligt bra för att komma in på en topp 10, även fast dom har gjort mycket bra grejer genom åren. Hade det varit en topp 15 hade dom varit med på iaf min lista. Jag är snarare förvånad över att Buckwild nämnts så lite som han gjort.
Producent
2009-11-27 17:21
Jag tycker inte att Alchemist är ojämn. Tvärtom det är det jag gillar med honom. Förutom att han gör bra beats så gör han väldigt få dåliga beats. Fram tills typ ett år sedan, hans nya elektroniska beats som han har på bl.a sin soloskiva är inte så roliga.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
soulable: Hehe, tallkotte... Clark Kent, hm, tänker på honom mest som DJ, har han proddat så mkt mer nämnvärt än Junior MAFIA-grejerna och et tpar spår på Rakims comeback? Rätta mig gärna om jag har fel dock, kanske borde börja räkna med honom som producent...Schenn: Jag hade ju inte heller Bomb Squad på min top 10, men i totalen kommer dom knappt bli topp 25 som det ser ut nu, vilket jag hajade till inför. Jag hade ju lätt dem strax utanför top 10 och jag är van att jag gillar dem MINDRE än de flesta, men de tär det jag undrar om det svängt med tiden i takt med att hårdrocksfansen tagit över PE från hiphopparna typ. Jag reagerar inte över att de inte är med på din lista, med tanke på vilka du har med. Men däremot blir jag förvånad att typ Just Blaze, DJ Spinna och J. Rawls har mer poäng hittills. Buckwild är förvånande låg, liksom Puba, bland 90-talsnamnen. Marley Marl är SJUKT låg, börjar undra om folk verkligen har koll på allt han gjort!
Dopeness: Det är väl antagligen en fråga om tycke och smak. Själv har jag typ 5-6 beats som jag vet Alchemist gjort som jag tycker är sjukt tunga, medans resten bara är "OK". Tycker generellt han är lite vek på trumfronten. Men jag vet att många gillar nästan allt han gjort, så visst borde han varit med.
Ska tillägga att jag aldrig aktivt sökt upp Alcemistproduktioner heller och därför säkert missat ett par guldkorn också.
Nej, kanske inte. Han proddade väl en del till Canibus debut och Slick Ricks sista tror jag. Mer vet jag inte. Men frågan var medan som "vad gör han nu?". PZ
Inte medan, menad!
Producent
2009-11-27 17:56
Klart att det handlar om tycke och smak. Men jag tycker att Alchemist trummor slår riktigt hårt och nästan alltid passar in på beatet. Man hör direkt på ett beat redan när det börjar att det är ett alchemist beat. Visst han har inte de här "breakbeat" trummorna som buckwild, large pro, lord finesse & rza bl.a har. Men jag tycker alchemist trummor t.o.m är bättre än pete rocks.
Dopeness: Jag tycker de drar lite åt MTV-hållet, plastiga. Smaken som baken som vanligt. Han skulle varit med hursomhelst. Jag tog ju med Just Blaze och Kanye West, de har inte direkt Beatminerztrummor de heller...
Soul_Survivor_II Ska man snacka 80-tal så tycker jag Mantronix definitivt borde varit med på listan. Jag la Erick Sermon högt (först kanske???) men d e mest pga hans 90-tals-produktioner, speciellt Redman - Muddy Waters.
Allra tröttast trummor måste ju ändå 9th Wonder stå för: tunna och syntetiska med en snare som känns avhuggen. Fail.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Funkenteller: Mantronix, är det så? Ja, varför inte. Hade nog tyvärr inte dragit in så många poäng kanske, dock. Erick Sermon spänner ju över decades, kanske jag som är nostalgisk som främst tänker på 4 första EPMD-albumen osv och den eran 88-92. Sammanfattning alldeles strax...
Slutresultat: 282 DJ Premier 241 Pete Rock 224 RZA 162 Jay-Dee 123 Dr. Dre 116 Madlib 79 Da Beatminerz 71 Erick Sermon 70 Havoc 54 Diamond D 53 Just Blaze 51 Marley Marl 44 Kanye West 37 MF Doom 36 Prince Paul 34 Large Professor 32 Beatnuts 31 Organized Noize 30 Easy Mo Bee 26 Buckwild 25 DJ Shadow 25 RJD2 17 Lord Finesse 17 Showbiz 13 J. Rawls 6 DJ Spinna 6 Rick Rubin 5 The Bomb Squad 4 Grand Puba 4 Scott LaRock Topptrion var väl inte så oväntad. Dessa fick fler poäng än jag hade trott innan: Jay-Dee, Madlib och kanske framförallt Just Blaze! De som förvånade mig genom hur lite poäng de fick var främst: Grand Puba, Bomb Squad, Buckwild, Large Pro, Showbiz (!), Rick Rubin och framförallt Marley Marl!
Reservation för ev. felräkningar, stirrade mig vindögd på de här siffrorna.
Helt UTAN röster blev, såvitt jag kan se: Awesome 2 Schoolly D & Code Money Agallah Agallah var väl knappast nån förväntad top runner iofs. Men Awesome 2 och Schoolly och hans DJ trodde jag nog skulle bli top 25 iaf...
Tycker att Kanye kom överraskande högt upp...
Steve Rifkind must of been sniffing!
Clark Kent borde väl helt klart ses som en producent då han faktiskt gjort en hel del grejer från Jay-Z, Biggie, 50 Cent, Mariah Carey, Canibus, Rakim, Slick Rick, Chubb Ruck, K-Solo, Original Flavor, Keith Murray, Freddie Foxxx med mera. kolla hans discogs entry
http://www.claaa7.blogspot.com ^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^
Jay-Dee hade inte hamnat så högt om han fortfarande levt.
your heart pump project kool-aid
^^ är du säker på det?? han va grymt skillad och höll på i 10 år med massa grejer åt A Tribe Called Quest, Common, Busta Rhymes, D'Angelo, The Roots, Q-Tip, Ghostface Killah, MF DOOM, med mera för att inte nämna album som "Donuts" (ett av mina absoluta favoritalbum, och den bästa instrumentalskivan som släppts imo), "Champion Sound" med Madlib, "Fantastic Volume II" med Slum Village, "Welcome 2 Detroit" och "Ruff Draft EP". visst jag håller med om att mycket mer människor fick upp ögonen för J Dilla iom hans för tidiga bortgång men han är inte överskattad imo. definitivt en av de bästa att göra det!
http://www.claaa7.blogspot.com ^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^
Soul_Survivor_II P31 Rick Rubin kanske fick så få röster iom att många förmodligen förknippar honom med hårdrock. Jag själv tycker att han är en väldigt bra producent, men då främst inom just hårdrocken. Jag förknippar han inte lika mycket med Run DMC och Beastie Boys som med t.ex. Slayer, och därför valde jag att hålla honom utanför min lista. Men, det är bara gissningar.
Would I shit you? You're my favourite turd.
Jag känner att jag missat Marley Marl någonstans. Jag tror jag skolkade den dagen - så vad ska jag kolla upp. Har ju hört Craig G och KRS nyare alster, men vad hittar man i Marls golden crates? PZ
claaaa: Han är definitivt inte överskattad, det säger jag inte. Men jag tvivlar på att Dilla hade vart mycket större idag om han inte dött. Kvalitetsmässigt kanske han förtjänar att vara där uppe men om man ser till vad han har gjort så är han inte i närheten av giganterna. 50% av alla som reppar Dilla hårt och anser honom vara en av de bästa någonsin visste inte ens vem han var innan han dog.
your heart pump project kool-aid
soulable: Kolla in Big Daddy KANE, Kool G Rap & DJ Polo, Dimples D, Roxanne Shanté, MC Shan, Biz Markie, Masta Ace, Craig G, Intelligent Hoodlum, Eric B. & Rakim osv osv. I princip det mesta av den klassiska New York-hiphoppen från sent 80-tal. Orkar inte gå igenom låt för låt, men det handlar om det mesta av de här artisternas tidigare alster.
Kolla mitt gamla blogginlägg om Marley Marl, har listat bara några av höjdpunkterna längst ner där:
HÄR
siveri: Möjligt. Jag vet att han gjort sånt också, men är inte bevandrad inom den musikstilen. Bara att ha varit med och gjort LLs, Beasties och Run-DMCs 80-talsgrejer till vad dom var gör honom för alltid större och bättre än Just Blaze, Jay-Dee eller Madlib någonsin kan bli. Men så är jag lite konservativ av mig också.
claaaa: K-Solo, really, hade ingen aning, får gräva i detta.
Och jag som är helt sold på Damu The Fudgemunk! Annars så förtjänar Premo och Pete sina positioner i denna tävlingen.
pistol
10 pts. Prince Paul 9 pts. DJ Premier 8 pts. RJD2 7 pts. Dr Dre 6 pts. Jay Dee 5 pts. Havoc 4 pts. Organized Noize 3 pts. RZA 2 pts. Pete Rock 1 pt. The Bomb Squad
10 Dj Premier 9. RZA 8. Jay-Dee! 7. Madlib 6. Pete Rock 5. MF Doom 4. Dr.Dre 3. Large Professor 2. Erick Sermon 1. Lord Finesse
JKIBMM
För sent att rösta, men jag ville ändå sätta ihop en lista 10 DJ Premier 9 DJ Shadow 8 RJD2 7 Rick Rubin 6 Kanye West 5 RZA 4 Madlib 3 Dr. Dre 2 Jay-Dee 1 Pete Rock Saknas enligt mig på listan(vet att den är baserad på personlig smak men ändå): El-P Timbaland Neptunes Dessa tre hade utan tvekan hamnat på min lista. Sen saknar jag en del andra, men inga jag kan komma på för tillfället av större vikt