topp 60 hiphop Albums
Här är min topp 60 hiphop album (och några tapes) lista. Tanken var att göra en top 100 men pallade inte. Men det kanske kommer. Om ni inte hört allt på listan bör ni definitivt kolla in det! Eller säga vad ni tycker.. PZ 1. Reakwon - Only built 4 cuban linx 2. Wu-tang - Enter the 36 3. Nas - Illmatic 4. Wu-tang - Forever 5. Notorious B.I.G - Ready to die 6. Mobb deep - The Inflamous 7. Dr Dre - The cronic 8. Big L - Lifestylez Ov Da Poor and Dangerous 9. Smif 'N' Wessun - Dah Shinin 10. 2pac - The Don Killuminati: The 7 Day Theory 11. M.O.P - First family 4 life 12. Ghostface Killah - Ironman 13. Big Pun - Capital Punishment 14. Boogie Down Productions - Criminal Minded 15. Onyx - Shut 'em down 16. Terror Squad - The Album 17. Nas - It Was Written 18. Ghostface - Supreme clientele 19. Method Man - Tical 20. Scarface - Da last of a dying breed 21. BIG L - The big picture 22. Black Moon - Total Eclipse 23. M.O.P - Firing squad 24. Notorious B.I.G - Life After Death 25. Fat joe - J.O.S.E 26. Gangstarr - Moment of Truth 27. Cormega - The True Meaning 28. Gangstarr - The Owners 29. Mobb deep - Hell on earth 30. Kool G Rap - Roots of evil 31. Redman - Doc's da name 32. Raekwon - Only built 4 cuban linx II 33. Fugees - The Score 34. Ol' Dirty - Return to the 36 chambers 35. 50 cent - Get rich or die tryin 36. The game - The Documentary 37. Gheto boys - The fondation 38. Nas - Stillmatic 39. scarface - the fix 40. M.O.P - To The death 41. Showbiz & A.G - Good Fellas 42. ED O.G - My Own Worst Enemy 43. M.O.P - Warriorz 44. Scarface - Emuritus 45. Raekwon - Immobilarity 46. M.O.P - Fondation 47. Cormega - The Realness 48. Dmx - Hell is hot 49. Cypress Hill - Black Sunday 50. Sean Price - Monkey barz 51. Saigon - Warning Shots 52. Rass Kass - Soul on Ice 53. Dr Dre - 2001 54. GZA - Liquid swords 55. M.O.P - St. Marxmen 56. Saigon - The Return Of The Yardfather 57. wu-tang: Killa beez - The Swarm 58. A.Z - Doe Or Die 59. Beanie Sigel - The B Coming 60. CNN - The War Report (Inlägget ändrat av Mabande p.g.a. CAPS 2009-10-21 14:00:16)
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
att ranka skiten är hard ass work, men utan inbördes ordning så kan jag slänga upp en lista, om det går för sig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja det är fan svårt att att ranka.. har hållit på till och från med listan under ett tag så den ligger en del arbete bakom den.. Men lätt släng upp en lista du.. Ni som har samma musiksmak får gärna tipsa om lite feta plattor också som jag inte hört..
alltså.. gangstarr - the owners... det är ju typ en av dom sämre. :p (av gangstarr.) du hade ej så bred smak.. ingen diss. nä, tänker inte ens posta min lista. ingen kommer uppskatta.
SuckaFree Tycker preemos beats på de tidigare gangstarr plattorna är så jävla tråkiga. Diggar mest hans beats på MOP plattorna. Och på the owners fins det ju en hel del bra låtar som "who got guns" som är sjuukt fet. Och in this life med snoop tex..
Du är så jävla real.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
ingen snoop dogg - doggystyle, eric b & rakim och ll cool j's mama said knock you out m.m.? de måste du väll ändå ha hört, rapparna som har släppt en av dom bästa hip hop albumen genom tiderna!
instämmer icket på the owners faktiskt.. gillar det äldre sååå mkt mer. :)
eeliie Yeah såklart jag har hört! Men diggar inte oldschool så mycket..
35. 50 cent - Get rich or die tryin Förstår inte hur du kan ha med den här skivan o dissa Eminem o Jay-Z i en annan tråd. Inte heller något Eminem-fan, förutom första skivan som jag rankar riktigt högt, men 50 är imo hiphopens motsvarighet till Britney. Kommersiell smörja/produkt. Men men, en bunt bra (klassiska) skivor i din lista.
snoop dogg - doggystyle e ju bland de bästa plattorna all time, lågt o inte ha med den.
Sveningmar vad är det exakt du menar med oldschool denna gång? Själva stilen eller va? 36th chambers och Doggystyle släpptes ju båda 93, Mama said knock you out 90, illmatic 94(?) Kan möjligtvis gå med på att hela mama said knock you out är kanske lite väl oldschool men kan inte hålla med att man utesluter Doggystyle på en top60 lista, tycker den förtjänar att vara med på en top10 lista varje dag varje vecka ;P
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
maupa Nja 50 är fan ingen bra rappare, men DAAMN vilka beats det är på den plattan asså!!
Get rich or die tryin Förstår inte hur du kan ha med den här skivan e inget 50 fan alls men just den plattan e grym, han har inga flerstaviga rim eller invecklade punchlines men beatsen, flowen etc etc e riktigt bra. sen efter den slutade jag lyssna på 50 iof.
DMAt P18 Aldrig fastnat för den, kanske får ta och lyssna på den lite mer då..
Ingen Publick Enemy? Ingen LL Cool J? Ingen Rakim? Ingen Big Daddy Kane? Bara en Krs-one skiva? Ingen Lord Finesse? Ingen NWA eller Ice Cube? Ingen Kool G Rap? Ingen Jeru The Damaja? Men du har gjort rum för 50 Cent, The Game, Beanie Sigel, Terror Squad? Säger som Ed Lover: C'mon son. Get the fuck outta here with that shit
Diggar faktiskt inte: Publick Enemy, rakim och Big Daddy Kane. De är för oldschool för min smak. Typ samma med ice cube. Jeru The Damaja har jag aldrig hört något bra av. Men Lord Finesse var en jävla missa att glömma! Svårt att in´te missa en enda hiphop platta faktiskt!
Fan vad folk blir upprörda, varför? Det är ju HANS lista, inte eran. Man kan väl diskutera utan att försöka pracka på någon era subjektiva åsikter. No? Black Moon - Total Eclipse? Den får du nog förklara närmre? Vad gör den där? Alltid kul med listor tycker jag... Big up! PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
+ Method Man & Redman - Blackout Eminem - Slim Shady LP Lupe Fiasco - The cool Kanye West - Graduation Jay-Z - Blueprint 1,2 sen är jag nöjd. nice lista! :)
http://www.johnlemon.se - varje dag
Blev positivt förvånad av att se EDO G - My own worst enemy, ruskigt underskattad och riktigt fet skiva.
Boyz n the wood
hur fan kan games och 50s skiva vara bättre än dres 2001?? och sen ingen smoop,jay-z och eminem , dålig lista
soulable P24 VAA? Total eclipse är ju fan hur jävla fet som helst ju!, Typ varenda låt är 10/10! Har du hört plattan ens? JohnLemon P18 Vem är lupe fiasco? Är det han som gjorde de där värdelösa låtarna kick, puch och hiphop saved my life? BBKing P22 Haha alla vet ju att dy har brutalt dåligt musiksmak så ; )
Sveningmar: My bad, tänkte på kalkonen "War Zone". PZ
soulable P24 Haha ok då fattar jag, war zone var fan inget att hänga i granen. Men total eclipse är så sjuuukt fet ju! Tycker den plattan är så jävla underskattad asså! Fler borde få upp ögonen för den!
Arttack P22 Såklart! Jag kan min hiohop ; )
Efter den här tråden blev jag sugen på att lyssna igenom 50 cent och get rich plattan och den är fan sjukt fet. Many men, what up gangsta, Wanksta,heat och blood hound. Lätt en av 2000-talets bästa plattor. Riktigt skön hård gangsta rap
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
WORD! Det är typ bara in the club som suger på den skivan!
DBK: "Men du har gjort rum för 50 Cent, The Game, Beanie Sigel, Terror Squad? " Nämn för fasen inte beanie som exempel där, han är en av de mest underskattade rapparna som finns! Förr skulle jag även försvara terror squad, men efter att större delen har hoppat av gruppen så känns det inte som så mycket hänga i julgranen.
Nöjd: Precis så tänkte jag också. Beanie är så sjukt underskattad. Skönt att få lite gehör för sina tankar... PZ
EDIT! Jag medade givetvis inte "Terror Squad - The album" Utan deras förra skiva "Terror Squad - Terror Squad".
beanie siegel har nån enstaka riktigt skön låt.. men skulle inte ha med han på nån lista. :p
SuckaFree: Beans är e rätt värdelös rappare, dock så tycker jag "The B coming" äe ett jävligt fett album.
ja, exakt.. feel it in the rain på den som jag gillade, och enbart den. var rätt längesen jag lyssna.. men tror fan inte det var nån fler låt som var bra.
Nämn för fasen inte beanie som exempel där, han är en av de mest underskattade rapparna som finns! Förr skulle jag även försvara terror squad, men efter att större delen har hoppat av gruppen så känns det inte som så mycket hänga i julgranen. Ja Beanie är verkligen inte genom usel och har ett par bra låtar men är "The B Coming" topp 60 genom tiderna? kom igen nu för helvete. Inte ens nära topp 100...
btw.. du som gillar wu-tang, checka the bluntologist - presents blunt sessions mixtape från 2007, det var grymt. märkte just att du inte hade killah priest där heller.. gillar hans skivor som fan även. resten av wu-tang tycker jag är lite tråkiga
SuckaFree Killah priest är fett bra. Även tradgedy khadifa är fett sjävla bra! Hoppas ni inte missat "Black Market Militia". En del jag glömt på listan ser jag nu, men det ska komma en top 100 sen ; )
just ja, dom hade jag glömt.. osäker på vilka som var med där, men gillade den från 2005 starkt! hood lullabye... etc men hooka bluntologist, du lär ej bli besviken, ska kolla om jag hittar nån youtube
Massor av överskattade album imo.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Qnivqast Som vilka då? Tycker tvärt om att jag har med massa underskattade album..
Håller INTE med om trådskaparen och tycker det är en skitdålig lista. Här är min topp 20 och jag har bara tagit med en skiva per artist för att få det lite mer varierat: 01. Nas - Illmatic 02. Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Funky Technician 03. Eric B. & Rakim - Paid in Full 04. Gang Starr - Step in the Arena 05. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca & the Soul Brother 06. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) 07. The Notorious B.I.G. - Ready to Die 08. Mobb Deep - The Infamous 09. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... 10. Diamond & the Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop 11. Boogie Down Productions - Criminal Minded 12. Black Moon - Enta da Stage 13. Showbiz & A.G. - Runaway Slave 14. Jay-Z - Reasonable Doubt 15. EPMD - Stricltly Business 16. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back 17. Quasimoto - The Unseen 18. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East 19. Ghostface Killah - Supreme Clientele 20. Main Source - Breaking Atoms Om jag skulle fortsätta hade absolut dessa skivor kommit med på en topp 60: Big Daddy Kane - Long Live the Kane Run-D.M.C. - Run-D.M.C. Dr. Dre - The Chronic Capone-N-Noreaga - The War Report Grand Puba - Reel to Reel Smif-N-Wessun - Dah Shinin' LL Cool J - Radio M.O.P. - Firing Squad Group Home - Livin' Proof De La Soul - De La Soul Is Dead Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted Slum Village - Fantastic, Vol.2 O.C. - Word...Life Black Star - Mos Def & Talib Kweli are Black Star A Tribe called Quest - The Low End Theory Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick Brand Nubian - Foundation Jungle Brothers - Straight Out the Jungle Eminem - The Slim Shady LP Common - Like Water for Hot Chocolate Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous Ed O.G. & da Bulldogs - Roxbury 02119 Genius/GZA - Liquid Swords N.W.A. - Straight Outta Compton Fat Joe - Jealous Ones Envy Outkast - Aquemini Nice & Smooth - Ain't a Damn Thing Changed Snoop Doggy Dogg - Doggystyle Redman - Whut?! Thee Album Marley Marl - In Control Vol.1 osv osv...
Vill inte bli lynchad av whoas äkta-kommitté, men många av de på toppen.
Schenn F24 Japp, men samtidigt tycker jag din lista suger så ; )
Håller INTE med om trådskaparen och tycker det är en skitdålig lista. Här är min topp 20 och jag har bara tagit med en skiva per artist för att få det lite mer varierat: Alla har sin egen smak. Kan inte säga att jag gillade din lista bättre.
handlar inte om det.. tro mig, men dom flesta släppte sina bästa album tidigt.. sen blev dom sämre. de la soul t.ex, efter buhloone mindstate så suger dom enligt mig. men det enda folk har hört från de la soul är OOOH ft. redman, sjukt dryg låt om ni frågar mig.
Jag gjorde en lista med
200 hiphopskivor jag rekommenderar för ett tag sen. Den går inte i någon speciell ordning, även om top 22 ligger i "rätt" ordning på ett ungefär. Sen är listan lite gammal. Dels har det kommit nya plator som borde med. Dels har jag ändrat uppfattning något. Det är iaf fortfarande 200 skivor jag rekommenderar.
Peace
a tribe called quest förvånar mig även att nån inte är med där.. nåt av det absolut bästa som kommit från östkusten.
där var en lista jag gillade soul survivor :p O.C., han är så jävla grym. mobb deep - hell on earth, klart deras bästa låt. har ni missat o lyssna på shabazz the disciple? checka han isf.
Det känns också som många som gör sånna här listor ska va så äkta som möjligt och inte får nämna album efter '93 utan bara man nämner så gamla album som möjligt så är man äkta typ. Syftade på Schenn F24's lista..
Din häftiga lilla ghettogosse Lupe Fiasco är en intelligent jävel och har mycket att komma med. Han är både skicklig lyriskt och flowmässigt. Försök gärna berätta för mig på vilket sätt han inte är det ifall du misstycker..
http://www.johnlemon.se - varje dag
Alla har sin egen smak. Kan inte säga att jag gillade din lista bättre. Alla har sin egen smak och därför skrev jag att jag INTE håller med om den första listan och att jag tycker det är en skitdålig lista. Du behöver inte berätta det för mig.
Det känns också som många som gör sånna här listor ska va så äkta som möjligt och inte får nämna album efter '93 utan bara man nämner så gamla album som möjligt så är man äkta typ. Syftade på Schenn F24's lista.. Ja, det lär inte vara nån som tro att du syftade på din egen iaf. Men det var det dummaste jag hört. Varför skulle någon tjäna på att vara "äkta", som du kallar det, på ett hiphopforum? Det finns massor av bra skivor efter 93. Bara att dom flesta som lyssnar på hiphop tycker att åren mellan 87 och 95 är dom bästa, inkl. mig.
Din lista är verkligen konstig faktiskt:
*Dah Shinin' men inte Enta da Stage? Runt samma tid, samma producenter, ungefär samma sound... och det kan inte bero på att du inte gillar Buckshot då Total Eclipse är med på listan och tydligen 10/10 (ja, den är bra).
*Moment of Truth och Ownerz men inte Step in the Arena, Daily Operation och Hard to Earn? HUH?!
*Var är alla Pete Rocks skivor? Ingen Dilla?
*Immobilarity?! Tidernas största besvikelse! The Last of a Dying Breed? Är den 10/10 verkligen? Jag köpte den för 8 år sen och har inte lyssnat på den på 8 år, så du kanske har rätt. Har du hört The Diary eller Mr. Scarface? Eller kanske Geto Boys två första skivor?
*... eller har du hört Rakim? EPMD? Bara en Redman-skiva som är jätteojämn? Jealous Ones STILL Envy men inte dom tre första? Roots of Evil men ingen av dom första skivorna när han var bra? Herregud...
Hade detta varit en topplista med filmer hade den sett ut ungefär så här:
1. Allt med Master P
2. Allt med Ice-T
3. Reine och Mimmi i fjällen
och sen kanske Gudfadern eller Goodfellas hamnat nånstans där i mitt i för att övertyga oss att du iaf menar allvar.