I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Beef, bra/dåligt?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-10-11 00:05

Beef, bra/dåligt?

Såg precis dokumentären Beef (http://www.imdb.com/title/tt0361354/) och den fick mig att fundera lite kring detta fenomen....

samtidigt som beefs har orsakat mycket skada genom att ge hiphopen ett dåligt ansikte utåt i vissa fall och även orsakat att folk dött så skapar beefen ett element av konkurrens..och jag personligen är i stark tro att konkurrens föder positiv utveckling etc...

så vad tycker ni? Är beef mer dåligt än bra? ...vart går gränsen för när beef "get out of hand?" och går det att göra något för att hålla beef till den nivå som fanns under Krs vs Mc Shans tid etc?

ordet är fritt !

JKIBMM
Poet

2009-10-11 00:19
beef är sweet så länge det inte handlar om pengar/publicity stunts.. 2 mogna duktiga mc's emellan som genuint tycker illa om varandra av någon anledning och väljer att få ut aggresioner verbalt är bara underhållande och en bra.. lösning, eller vad man ska kalla det.
"life's a garden, dig it."
Poet

2009-10-11 00:25
ok behöver inte va 2 mc's.. men två sidor eller nånting.. förstår vad jag menar.

sen missa jag att pointera att jag alltså tycker beef är soft på en viss nivå, sen kan ju beef vara att folk mördar varandra också, det är ju inte underhållande eller en bra lösning längre.

TS, det finns fler Beef filmer också, om du inte sett dom andra tänkte jag. 2an och 3an är helt ok också
"life's a garden, dig it."

2009-10-11 02:10
Så länge man håller beefen inom hip hop och inte tar det längre (som exempelvis hela Wu Tang / Joe Budden situationen) så tycker jag att beef är positivt. Vi har genom beef fått några riktigt bra låtar (Ex Takeover, Ether, No Vaseline etc).
Producent

2009-10-11 03:57
Jag vet att det tillhör hiphop kulturen. Men själv bryr jag mig inte om det. Jag bryr mig bara om vacker musik, det ärt därför jag lyssnar på musik.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-11 04:39
Dre och Eazy beefen gav oss några sköna dängor, Real Muthafucka G's och Dre Day, så inget illa om verbala och musikaliska beefs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-11 15:26
Både bra och dåligt. Jay och nas beefen var underhållande tex.
Men jag blir fett lack när totalt kassa rappare ska hoppa på legender bara för att få fame. Tex. budden vs wu. Budden är så jävla kass att han inte ens förtjänar svar eftersom det skulle ge han mer fame att bli dissad av legender..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2009-10-11 16:01
Både bra och dåligt. Jay och nas beefen var underhållande tex.
Men jag blir fett lack när totalt kassa rappare ska hoppa på legender bara för att få fame. Tex. budden vs wu. Budden är så jävla kass att han inte ens förtjänar svar eftersom det skulle ge han mer fame att bli dissad av legender..

samtidigt är det lite så som hiphopen växte till vad den är idag :) ...vad hade hänt om inte MC Shan (som var större då) hade svarat på BDPs dängare South Bronx exempelvis :)
JKIBMM

2009-10-11 20:26
Har väl mer eller mindre samma åsikt som tidigare användare har skrivit. Att en verklig dispyt tas ut musikaliskt är underhållande, oftast blir resultat mycket bra då båda parter kanske vill visa sitt A-game. Men när aggressionerna tas ut med nävarna, eller värre än så, har det gått för långt enligt mig. Jag är ingen som blir imponerad av att folk är "äkta" och slår andra på käften.

Sen att vissa rappare "skapar" random beef strax innan sitt egna albumsläpp känns väl också otroligt krystat och löjligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-12 00:56
När det är minst en bra rappare involverad i själva beefen så är det oftast väldigt intressant. Detta för att det ofta ger upphov till ett "tävlingsmoment", allmänt tung musik och mer hype till de som beefar.

Sedan är det ju alltid extra kul att se när någon bara fuckar ur och dissar sönder den andra totalt. Ibland till den grad att förloraren blir av med hela karriären och ses som ett skämt.

Exempel:

2009-10-12 00:57
Och nej Benzino hade aldrig någon riktigt karriär men han blev verbalt mördad, våldtagen och spottad på.

2009-10-12 09:05
jeppehehe det finns några till låtar med honom man kan droppa som han har punkterat lungorna på dom andra..

Alla beef filmerna är sjukt bra och det är inte överdrivet det har ju alltid varit som det är? Sen så är jag väll nog 2009 att påminna att det är 2009 och inte samma beefs nu som då

2009-10-12 10:08
Sedan är det ju alltid extra kul att se när någon bara fuckar ur och dissar sönder den andra totalt. Ibland till den grad att förloraren blir av med hela karriären och ses som ett skäm

Nas - Eather??
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?