I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Referenser/Punchlines ni tror ni är rätt ensamma om att förstå

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-06-03 00:21

Referenser/Punchlines ni tror ni är rätt ensamma om att förstå

I olika låtar finns det olika referenser till popkultur eller whatever som kanske inte alltid är så lätta att förstå. Jag undrar om de finns några exempel på såna referenser som ni tror att ni är rätt ensamma om att förstå (i Sverige då).

Jag har några exempel från olika låtar som jag tror ni inte riktigt förstått.

Nr 1

Kanye West - Good Morning

Wake up, Mr. West, Mr. West, Mr. Fresh
Mr. by-his-self-he-so-impressed
I mean, damn, did you even see the test
You got D's mother fucker, D's, Rosie Perez
And yes, barely pass any and every class

Det är då en referens till Spike Lee´s film Do the Right Thing där en snubbe bråkar med några koreanska affärsägare om att han vill ha D-batterier. En film som Rosie Perez är med i. Här är ett klipp från filmen. http://www.youtube.com/watch?v=YsFjlLXP9GU. Om ni inte sett den så måste ni göra de. Tycker iaf att den är rätt långsökt i texten.

Nr 2

Chino XL feat Ras Kass - Riiiot!

What's the secret within my esophagus
is discovered like Tutenkahmen's sarcophogous
I got niggaz lookin for Webster's like George Papadopolous

Webster är då ett ordlexikon. Och George Papadopolous är en karäktar som spelar typ styvpappa till en annan karaktär som heter Webster i en TV-serie med samma namn. Eftersom jag känner till de är de en av mina absoluta favoritpunchlines.

Nr 3

Nas feat The Game - Make The World Go Round

Just Romo you tryna shine
I put the nine up on your jersey for promo
Jessica Simpson that's so-so

En rätt kass referens av The Game. Tony Romo är då en amerikansk fotbollspelare som är tillsammans med Jessica Simpson. Eminem har även skämtat om detta i sin video där han klätt ut sig till en amerikansk fotbollspelare som kastar en hamburgare till "Jessica Simpson".

Jag undrar bara om ni har egna såna exempel att upplysa oförstående med. Jag vet bara att de finns många referenser/punchlines som inte jag förstår som kan vara roliga att förstå. Så kom gärna med egna exempel som inte alla förstår.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe